Vario MD900 electro conversie

Hi Marco,

Intussentijd heb ik eigenlijk de oplossing gevonden, weet niet of je op de R22 van Guy vanderschelden die chroom m-blades gezien hebt, wel als ik die op mijn heli plaats, dan is het probleem zo goed als verholpen. Met de gyro head gain op 51% vloog hij prachtig in wind van 3/4 bft. En dat wobbellen was bijna weg als ik een brute cyclyc stick input gaf als hij hoverde. Nog een klein beetje, maar dat is puur te wijten aan de lange as op de R22. Ik ben tevreden, alleen val ik wel in ksoten voor de M-blades S93 bladen te kopen. bij deze is mijn vario VR22 kop te koop + 2.16m vario blades :-) indien geinteresseerden :-)

Ik heb mijn toerental aanzienlijk mogen doen zakken, mechaniek draait zachter en ik heb 19% meer over op mijn lipos, na 8min vlucht.

Als je maar het probleem te pakken krijgt !!

Die mechanik van de Robinson is die zelfde als die van de Bell,
ook met een heel lange main-shaft.

Het mechaniek, is dezelfde, maar de hoofdas is iets kleiner als ik het goed voorheb, de hoofdas van de R22 is 12mm en 56cm lang.

Nog eens bedankt Uwe voor de hulp die je me aangeboden hebt :-)

Gr
Kevin

Hoi Kevin een behoorlijke investering maar zeker de moeite waard die Mblades. Ik hoop dat je geluk hebt qua levertijd heb voor mijn oude EC al eens 4 maanden moeten wachten.

Inderdaad ed, het is weer een serieuze klap de mblades S93 modellen.

+-400€, daarvoor dat ik dus mij VR22 kop en vario blades verkoop, in de hoop hiermee dan een paar m-blades te kunnen aankopen.

En die levertijd, dat heeft guy vanderschelden me ook laten weten.

Hopelijk verloopt de koop wat, anders heb ik geen blades tegen het volgend vliegseizoen :-)

gr
Kevin

Even deze topic van onder het stof halen aangezien ik een zelfde project wil starten.
Een bestaande Vario MD 900 met OS 11,5cc motor en 2-blads kop ombouwen naar elektro.

Is dit een aanrader?
En met welk kostenplaatje moet ik rekening houden?

Bepaalde zaken waar ik zeker rekening mee moet houden?

Alvast bedankt!

Van het kostenplaatje weet ik niks, maar je moet je cellenaantal en je kV dusdanig op elkaar afstemmen, dat je een fantoerental van rond de 16000 onder belasting haalt, en je moet uitgaan van een vermogen van minimaal 1500W of liever 2 kW continue, om het veilig te spelen.

Is een dure grap qua accu's, motor en regelaar.

Maar de brandstofuitvoering vliegt ook goed, dus ik snap die drang naar ombouw niet zo... De electrouitvoering maakt nl OOK herrie, en feitelijk een vervelender geluid (naar mijn mening dan toch).

Voor die paar tankjes per maand die je met zulke heli's vliegt (ze kunnen het zat hebben, maar om een of andere reden worden dit soort heli's als "zondags-heli's" gebruikt en vliegen ze een of twee keer per maand hooguit) loont de ombouw in financiëel opzicht in elk geval niet...

Groet, Bert

Mmm, goede bedenking.
Heb geen ervaring met brandstof. Dus ook geen materiaal.
Ook het afstellen zal ik moeten leren. En hoe start je zo'n ding? Heb erg beperkte ervaring met modelvliegtuigjes starten, maar een heli kan je toch niet aan "slaan "?

Elektro heeft korte vluchtduur heb ik al gelezen (4 minuten ) en dat samen met de dure ombouw... Zelf vind ik het geluid bij elektro wel mooier en realistischer.

Moet er nog even over denken. Voorkeur gaat nog steeds naar elektro.

Laatst bewerkt door een moderator:
Deze heli start je normaliter met een startmotor met 6-kant pen.
Daarvan zijn vele verschillende uitvoeringen. Een hele mooie vind ik zelf de Align starter met zijn in de starter geplaatste 3S 2200 mAh Lipo. Maar een gewone vliegtuigstarter met een via Conrad (of HobbyKing) gekochte pen-adapter werkt net zo goed...

Verder heb je een gloeistroom voorziening nodig, en hier kun je het zo bont maken als je zelf wilt. Van een simpele glowshot (moet de kap er af voor het starten, geen heel erg groot probleem) tot aan powerpanels met ingebouwde gloeistroomvoorziening, en een connector in de zijkant (of een mooi verstopt plekje) van de romp.

Dan heb je nog een manier nodig om de brandstof in je kist te krijgen, en ook daarvoor kun je vanaf simpele knijpfles (waardeloos voor deze toepassing) via handpompjes tot en met startkisten met ingebouwde voorraadtank en electrische pomp gaan.

Er is genoeg te koop, erg veel tweedehands, en ook nieuw is het tegenwoordig allemaal niet zo duur meer (een startpaneeltje is tegenwoordig bijvoorbeeld nog maar tientjeswerk).

Maar maak je daar niet te sappel om, er zijn bij ons verschillende brandstofvliegers die nog gewoon op het veld komen met een plastic tasje met startspullen. Dat is gewoon een keuze, zo'n professionele kist met luxe apparatuur.

Als ik jou was, dan wist ik het wel: die OS is een erg krachtige motor, die het gewoon goed moet doen in die heli, mits de vorige eigenaar hem niet verkracht heeft. Goed afgesteld, moet dat prima vliegen.
De ombouw naar electro (als je het netjes doet, goede E-motor plus ESC, LiPo's, krachtige lader, veldstroom voorziening, je wilt toch wel minstens met 300W kunnen laden schat ik) kost je minimaal 2 x zoveel als de uitrusting die je nodig hebt om hem te starten, en van het restant kun je denk ik méér brandstof kopen dan je in de eerste twee jaar opvliegt.

En dan moet je nog hopen dat je geen "ontwerpfouten" in je ombouw hebt zitten

Reken op 10~12 minuten vliegtijd op een tank van een halve liter (en daarna tanken en weer doorvliegen...).

Het enige waar je met deze heli een beetje om moet denken, is dat de motor een onverwacht hoog toerental moet draaien, i.v.m. de fan, dus werken met een toerenteller is aan te bevelen. Vario heeft voor dat doel namelijk de overbrenging tamelijk "kort" gemaakt (11.6:1 als ik me niet vergis) en daardoor krijg je een beetje een verkeerde indruk van het rotortoerental, verscheidene mensen zijn daarmee de mist in gegaan, met de eindconclusie dat de heli waardeloos vliegt, maar in feite is er niks met de heli aan de hand, maar moet je gewoon flink toeren maken.

Luidruchtig is hij wel, maar dat hoort gewoon bij deze machine.

De elektro versie is erg mooi maar vergt wat kennis om goed vliegend te krijgen. Je hebt uiteraard een stevige motor en 120A HV regelaar nodig. De grootste investering ligt in de Lipo's, je moet nl. 10S 10.000 mAh toepassen om een beetje leuk vliegtijd te krijgen en die zijn erg duur.

Er is een nieuwe versie (MD902) in de maak bij Vario die standaard elektro uitgevoerd is, ik heb 'm nog niet in het echt gezien moet ik bekennen. Alhoewel ik geen echte brandstof liefhebber ben moet ik Brutus gelijk geven, het is nog niet zo'n gek idee om gewoon de brandstofmotor te gebruiken.

Groeten, Marco.

Maar is te verwachten dat die nieuwe (veel ) minder stroomverbruik gaat hebben? En dure lipo's zullen blijven.

Misschien moet ik wel jullie goede raad opvolgen en gewoon brandstof vliegen.
Is een nieuwe wereld voor me maar ik ga het wel eens proberen, we zien later dan wel weer wat ik doe.

Alhoewel ik geen echte brandstof liefhebber ben moet ik Brutus gelijk geven, het is nog niet zo'n gek idee om gewoon de brandstofmotor te gebruiken.

Groeten, Marco.

:yes:Zie je wel.... brandstof IS zo gek nog niet....:yes:

(geintje, kon het niet laten ;) )

Op een serieuze toon: als het nu een heli is waar je iedere middag 5 rondjes mee vliegt, dan wordt het natuurlijk een heel andere zaak. Zowel qua kostenplaatje als qua geluidsbelasting op de omgeving (die overigens heel erg meevalt t.o.v. de electro uitvoering).

Maar gezien de aanschafprijs, en het feit dat de brandstofuitvoering in principe "vliegklaar" aangeboden wordt, EN dit naar alle waarschijnlijkheid dit toch een "bijzondere gelegenheden only" heli wordt (ik vlieg bijvoorbeeld ondanks alles, toch niet superveel uren met mijn grote schaalheli's, gewoon, omdat ik er voorzichtiger mee ben)
is de ombouw naar electro financieel niet lonend, en dus gekkenwerk: twee packs LiPo kosten vermoedelijk al meer dan de brandstof die deze heli in zijn effectieve leven gaat zien...

Groet, Bert

Als je een jaar niet vliegt met de heli heb je ook nog eens kans dat je opnieuw de dure lipo moet aanschaffen omdat de meeste fut eruit is.

De MD900 functioneert niet naar behoren met brandstof. Buiten de smurrie in de romp doordat de motor ondersteboven hangt, is het zo dat hij eigenlijk net de power mist om er vlot mee te vliegen, zeker als je een 5blads kop wil gebruiken.

Stijn
www.facebook.com/rcheliservice

Als je een jaar niet vliegt met de heli heb je ook nog eens kans dat je opnieuw de dure lipo moet aanschaffen omdat de meeste fut eruit is.
Mja... Vind ik nu niet dadelijk HET argument. Lipo's moet je gewoon om de x-tijd vervangen. Of je nu vliegt of niet.

Welke vluchttijd is er eigenlijk te halen met deze MD 900 omgebouwd naar elektro?

Ik hoor 4 tot 4,5 minuut... Daar wordt ik niet vrolijk van. Maar ik geloof dat dit met 2x 5S 5000mAh is? (10S 5000 mAh )
Terwijl anderen mij 2x 10S 10.000 mAh aanraden. (Of 4x 5S 5000mAh ).

Hoi Stijn,
Het is idd niet voor niets dat Vario de brandstof versie niet meer voert. Maar ik heb Guy van de Heli-Tempel (Vario Belgïe) er een paar jaartjes terug toch behoorlijk vlotte vluchten mee uit zien voeren hoor. Kwestie van superlicht bouwen en de juiste motor.

Dit is nog 1 van zijn rustigere vluchten:

Groeten, Marco.

De MD900 functioneert niet naar behoren met brandstof. Buiten de smurrie in de romp doordat de motor ondersteboven hangt, is het zo dat hij eigenlijk net de power mist om er vlot mee te vliegen, zeker als je een 5blads kop wil gebruiken.

Stijn

Stijn

Alle exemplaren die ik heb zien vliegen, deden dat wel...

Maar je moet een heli die 61/2 kilo mag wegen, niet onnodig verzwaren tot hij 8 kilo weegt, en je moet het motortoerental wel hoog genoeg houden, daarnaast zijn het geen 3D heli's dus je moet je vliegstijl aanpassen naar de heli, niet de heli naar een (oneigenlijke) vliegstijl.

Vario zit op 700 meter boven zeeniveau, en daar testen ze hun heli's. Als het ding dáár goed vliegt (zie de demo-video's van Vario zelf) dan vliegt hij op zeeniveau zeker ook.
Die heli is zeker tien jaar in het assortiment geweest, dus die is echt NIET uit het programma gehaald "omdat het niet zou functioneren". Heli's die niet of niet naar verwachting functioneerden, zoals de SkyFox Panther (te veel vermogen voor de overbrenging), de Bell 47 G in viertakt uitvoering (te weinig vermogen) en nog een paar, die zijn maar een of twee jaar leverbaar geweest en daarna vlug weggehaald.
De MD900 heeft in de eerste series een ander aanstuursysteem gehad, wat matig/slecht werkte, en DAT is aangepast, daarna vloog hij goed.
Als hij "niet vlot genoeg" is, ligt dat aan dat de piloot teveel wil, niet aan dat de heli niet goed zou zijn.

Maar je moet wel licht bouwen, geen onnodige aanpassingen doen (Vario waarschuwt daar nogal uitdrukkelijk tegen, zowel tegen te zwaar bouwen, als tegen "aanpassingen") en je moet je vliegstijl aanpassen aan het toestel....

Een veel gemaakte fout met de NOTAR serie, is dat mensen de heli bouwen, tot de conclusie komen dat hij staartlastig is, er een kilo lood voorin hangen en dan zeggen dat hij te zwaar is. Maar een NOTAR hóórt juist staartlastig te zijn omdat de staart in "middenstand" een behoorlijke stuwdruk omhoog vertoont.
Die kilo lood kun je dus besparen, en daar gaat hij een heel stuk beter van vliegen...

Groet, Bert

Heren,

Ikzelf heb jaren een MD520 gehad, de eerste in Belgie trouwens, en ik kan hierover de volgende bedenkingen maken..
Met een nitro motor valt er wel degelijk te vliegen, indien je enkele zaken in acht neemt..
Het gewicht is cruciaal, hou dit zo laag mogelijk, als je met een 2 blad blijft vliegen is er eigenlijk weinig aan de hand, dit werkt probleemloos. Wil je toch naar een 5 blad, zal je motor optimaal moeten presteren,overbrenging eventueel aanpassen, enz...
Daar ik schaalwedstrijden met dit toestel wilde doen, had ik alle details, cockpit, 5 blad enz...
Resultaat was een héél kritisch vliegende heli, een kleine 7 kg.. Op dat moment was webra de enige die geschikte motoren had, uiteindelijk was toen de 15 cc de enige oplossing, én 30% nitro... Ik heb'm vele jaren later uiteindelijk verkocht vanwege te onbetrouwbaar en kritisch. Electro was een optie, maar daar het toestel al oud was heb ik deze weg niet gevolgd..

conclusie: nitro + 2 bladrotor is geen probleem
electro werkt prima, maar vliegtijd blijft beperkt, waarschijnlijk met 2 blad ook beter, maar dat heb ik nog niet ervaren

groeten,

Didier

Even geduld hebben

Als je nog even geduld kan uitoefenen is het mss de moeite om te wachten.
Een kennis van me is samen met Kknops (kevin) bezig aan een elektro setup op 14s dit om de amp laag te houden en een langere vliegtijd te bekomen. ze zullen hier nog wel op reageren denk ik.

Dat is al een stap in de goede richting, maar hoe je het ook wend of keert, het energieverbuik blijft erg hoog met de mechanische setup zoals-ie door Vario bedacht is.
En 14S brengt een nog duurdere regelaar met zich mee.

Als je nog even geduld kan uitoefenen is het mss de moeite om te wachten.
Een kennis van me is samen met Kknops (kevin) bezig aan een elektro setup op 14s dit om de amp laag te houden en een langere vliegtijd te bekomen. ze zullen hier nog wel op reageren denk ik.

Back