Vario meter

• Topicstarter Topicstarter Guest
  • Startdatum Startdatum
@ Rob:

Ik speel zelf met de gedachte om de output van meerdere sensoren via een TX naar de grond sturen en de RX te koppelen aan een:

http://www.via.com.tw/en/VInternet/mini_itx.jsp

om vervolgens softwarematig de berekeningen uit te voeren.

Welke zender heb jij in gedachte om de waardes van de druksensor naar de grond te sturen? Heb je al een module hiervoor op het oog?

Voor de zender heb ik een aantal mogelijkheden op het oog, maar ik moet nog bekijken welke leverancier er genoeg kan leveren, en de frequentie moet instelbaar zijn. Ik heb wat aanvragen uitstaan bij leveranciers maar nog geen reactie. De eerste testen van de vario zal ik met een zelfbouw zendertje doen op vhf, hier heb ik genoeg voor liggen en met mijn vergunning kan ik hier rustig experimenteren. Ik hoop wat goede aanbiedingen te krijgen anders moeten we zelf wat ontwerpen. Alleen de keuring is wat kostbaar en moet wel zin hebben. Het vermogen van de zender hoeft niet hoog te zijn. 1mW zal geen probleem zijn omdat je altijd zicht verbinding hebt.
(en je mag toch niet hoger dan 300m vliegen)

Met de microcontroller welke ik gebruik zou ik ook de te gebruiken frequentie kunnen instellen. Een kleine PLL zender op de LPD band. Voor het overbrengen van de data een modemchip o.i.d.

Ik kan eigenlijk niet wachten om het prototype te bouwen, maar ik moet eerst nog wat werk afmaken. Anders laat ik straks mijn collega begginen met de opbouw.

Als er wat zinnigs gebouwd is zal ik foto's plaatsen.

Rob

Wij hebben in het verleden via circuitsonline.net al eens "gesproken" met elkaar. Ik zou misschien nog eens langskomen in IJmuiden.

Ik heb technisch lang niet alle kennis in huis om dit allemaal zelfstandig te doen en wil daarom graag met je "meekijken".

groet,
Alex

We zitten nu in de Velserbroek (zie website) buiten de electronica zijn we de vliegtuigmodelbouw aan het opzetten.

Rob

Inmiddels heb ik het een en ander uitgeprobeerd. Ik ben het langs bezig geweest om in het magazijn een klein zendertje te vinden. Dit is niet het uiteindelijke zendertje wat ik wil gebruiken maar mocht het weer meezitten dan ben ik in ieder geval klaar voor de test.

Ik ben nu met de software bezig en weet nog niet goed hoe ik deze zal laten werken. Ik heb nu een continu toon welke bij stijgen hoger wordt en bij dalen lager. Ik heb het idee dat dit best wel zou werken maar heb hier geen ervaring mee. (komt binnenkort)
Ik heb op internet geprobeerd te vinden wat wenselijk is betreffende de tonen maar niets concreets gevonden.

bij stijgen:

- een oplopende toon
- een vaste toon met korter worden intervallen
- een oplopende toon met steeds korter wordende intervallen.

over dalen heb ik nog niet nagedacht, stijgen vind ik belangerijker.

Indien ik de toon op 1 frequentie laat werken kan ik deze mooi filteren een sinus licht lekkerder in het gehoor. En een oplopende toon filteren naar een sinus is wat lastiger.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Rob (die alleen nog maar aan thermiek denkt) 8O

Even een rare vraag misschien als het werk wat kost alles bij elkaar dan ongeveer?
En hoe groot is het gedeelte dat in de zwever moet.
Ik heb een vario van schulz
Deze begint te piepen bij stijgen, en gaat steeds sneller piepen bij sneller stijgen.
Bij neutraal een vaste toon, en bij zakken een steeds lagere vaste toon.

Met dit onwerp ga ik er vanuit dat de verkoopprijs onder de €100,- komt, een en ander hangt even van de te gebruiken zender af.
Om aan deze prijs te komen moeten we er genoeg van produceren, maar dat zie ik wel zitten. Het eerste type wil ik zo eenvoudig mogelijk maken (dat is al gelukt) d.m.v. de verwerking van het drukverschil met een microcontroller kan ik doen met het signaal wat ik wil, en misschien moeten er wel verschillende modes op komen.

Ook wil ik dat er standaard meerdere frequentie zijn in te stellen.
Ik heb wat aanvragen voor de zendertjes lopen maar nog geen reactie gehad. In het uiterste geval moet er zelf 1 ontworpen worden maar dan zit je met een kostbare keuring wat de prijs niet ten goed komt. Overigens heb ik dit wel al enigsinds uitgerekend en afhankelijk van de hopelijk nog komende aanbiedingen gaan we het zelf maken.

Het uiteindelijke formaat wordt erg klein (smd) en makkelijk te produceren.

Mijn prototype heb ik met conventionele onderdelen opgebouwd om alles goed te dimensioneren en te testen.

Rob

Ben heel benieuwd. Een nieuwe vario op de markt moet toch ten minste de specs van de Skymelody halen wil het interessant zijn. Ik heb wel goedkopere vario´s gezien, maar dat werkte ook dudelijk minder. € 100,- Minder is dan toch vaak - goedkoop = duurkoop.

Als hij inderdaad hééél licht en hééél klein kan zijn, zou het wel leuk zijn als HLG of DLG-vario, dan zou je echt iets nieuws maken.

:D

Eelco,

wat is de gevoeligheid van de skymelody ?
ik heb de hele site gelezen maar dit vind ik nergens duidelijk terug.

en vlieg je met TEK of zonder.
en wat de kwaliteit betreft...... voordat de Vario op de markt komt wordt dit uitvoerig getest.

Het enige wat nog even lastig is is de zender welke op meerdere frequenties in te stellen moet zijn en licht genoeg.

Ik heb het idee dat een zendertje van 1mW onder alle normale omstandigheden goed genoeg moet zijn maar de schakeling rond de eigenlijke zender om deze op de juiste frequentie te zetten en te houden is wat lastiger. Maar het is goed te doen.

Ik heb ook al zitten denken om voor elke toe te passen frequentie apparte kristallen te gebruiken maar dit is voor de eindgebruiker niet altijd makkelijk. Kom je op het veld is een ander al bezig met dezelfde frequentie, kan je op elkaar gaan wachten wat eigenlijk niet had gehoeven als ik iets meer mijn best had gedaan......

Rob

Zenders tot 50 mW zijn vrij van licentie.
Conrad verkoopt kant en klare zend / ontvangstmodulen voor een prijs waar niemand ze voor kan maken.
bestelnr: 13 04 28 - 54 voor 14,95 euro.....complete zend / ontvangstset op 433 MHz.
Zender 20x20mm / ontvanger 45x15mm.
Zendvermogen ~10 mW.

CU, Rob

Deze zijn maar voor 1 frequentie en dezelfde waar veel remote bedieningen op werken. Als je op hoogte zit heb je een giganties bereik waar niemand op zit te wachten. op het prototype heb ik ook een soortgelijk zendertje zitten, maar ik wil dat er veel vario's tegelijk gebruikt kunnen worden.

Ik heb wel eens een test met een 3mW zendertje gedaan op 144.750 (FMS spaarnwoude)
Een mede tester welke kilometers verderop stond kreeg te horen of we niet op een andere frequentie konden testen, in Hilversum hadden ze er bij lokaal gesprekken nogal last van.
Met condities kunnen ze met 10mW zelfs in Engeland horen of ik aan thermieken ben.

Rob

Dat zal je met alle zenders / ontvangers hebben welke op vrije frequenties zitten.
Je mag niet zomaar een frequentie uitzoeken die jou gunstig lijkt.
Je bent nu eenmaal gebonden aan de door de KPN vrijgegeven frequenties.
Zelf gebruik ik een tv-modulator uit een oude videorecorder als zender.
Deze lopen van 88MHz tot in de 800MHz.
Een enkel 1 transistor boostertrapje achter de uitgang is voldoende om enige honderde meters te overbruggen.
Over het audiokanaal kan men data verzenden, men heeft het videokanaal niet nodig.

CU, Rob

De Skymelody heeft een gevoeligheid van 0,05 m/s. Er staat een vergelijking van vario´s in de Aufwind 3/2003.

Rob,

op de genoemde frequenties mag je, zonder amateur licentie, maar met 10mW zenden volgens dde voorschriften van KPN-Telecom. Ik gebruik zenders op 433 MHz en 2,4 GHz en heb op die frequenties nog geen last gehad van interferentie.

Hans Delemarre

Die genoemde freq van de modulen wel, maar dat was volgens mij niet de opmerking.
Andere (vrije) freq zouden kunnen storen, waardoor op een niet vrije freq uitgezonden zou moeten worden en dat mag niet.
BTW, 10 mW is al een paar jaar opgetrokken naar 50 mW vrij uitgestraald vermogen gemeten aan de antenne.

CU, Rob

Jullie vergissen je..... Het is niet de KPN, die heeft er gelukkig niets mee te maken. Jullie bedoelen Agentschap Telecom deze zijn de laatste jaren nogal vaak van naam veranderd. Wat zenders en frequenties betreft ben ik meer dan voldoende op de hoogte, ik weet wat wel en niet mag. (PI9SPI)

wat ik wil zeggen is dat het geen nut heeft vario's op de markt te brengen welke geen goede kwaliteit zender heeft. Daarnaast zal ik alleen een zender toepassen welke een type goedkeuring heeft.

Zoals door anderen ook veel gebruikt wil ik een zender toepassen in de ISM band ook wel genoemd LPD band. Hier zijn goedkoop ontvangers voor te krijgen. deze band loopt van 433,075 tot 434,775 Deze modulen worden in veel soorten in duitsland gefabriceerd. om hiermee te zenden heb je geen machtiging nodig.

Waar het mij omgaat....

Indien ik voor een normale prijs 1 van deze type modulen kan toepassen hoef ik deze zelf niet te ontwerpen.

Als ik deze modulen zelf ga maken moet ik deze laten keuren om een type goedkeuring te krijgen, dit is een zeer kostbare zaak.

Rob

<>
Agentschap Telecom
</>
Oei wat klikt dat eng.
Radio Controle Dienst klok toch heel wat vriendelijker ;o))

Die zender- ontvangermodulen zijn inderdaad in verschillende freq te koop.....vraag is alleen waar ?
Maar ik vermoed dat het geen kunst is dit op internet terug te vinden.

CU, Rob

Eelco zei:
De Skymelody heeft een gevoeligheid van 0,05 m/s. Er staat een vergelijking van vario´s in de Aufwind 3/2003.

Dit is goed haalbaar, ik zal proberen nog gevoeliger te gaan al heeft dat mischien geen zin. ik moet dan zoveel versterken dat ik de gemeten waarden moet middelen om een indicatie te krijgen welke niet zo zenuwachtig is.
Ik moet ook nog iets bedenken waarmee ik de gevoeligheid heel naukeurig kan bepalen, op het oog met het prototype vario in de hand zit ik nu op 0,05....0,1 m/s ik kan nog genoeg aan de gain doen maar ik ga eerst testen hoe de resultaten nu zijn, het waaide een beetje te hard vandaag.

Rob

Rob / Kabel-inter.net zei:
<>
Agentschap Telecom
</>
Oei wat klikt dat eng.
Radio Controle Dienst klok toch heel wat vriendelijker ;o))

Die zender- ontvangermodulen zijn inderdaad in verschillende freq te koop.....vraag is alleen waar ?
Maar ik vermoed dat het geen kunst is dit op internet terug te vinden.

CU, Rob

dat klopt, maar ik heb op mijn aanvragen nog geen reactie (mischien ben ik wel te ongeduldig)

Back