Vario meter

• Topicstarter Topicstarter Guest
  • Startdatum Startdatum
Rob,
het zendertje in de skymelody is een programmeerbare module voor alle vrije frequenties in de 433 MHz frequentie. Ik heb er ooit een losgekocht in Duitsland voor toen 100.=DM. Was volgens mij meer dan de werkelijke prijs maar ik wilde hem hebben en de discussie was het mij niet waard. IK zou eens op het label moeten kijken waar hij vandaan kwam als je dat wilt weten. Is zo groot als twee suikerklontjes inclusief dipswitches. Levert 10mW. Hiermee heb je meer dan genoeg vermogen met een simpel draadantennetje.

Waar kan ik de nieuwe regels vinden w.b. E.R.P. en zendfrequenties?

MVrGR
Hans Delemarre, PH7JDE

€100,- lijk veel, maar daar kan ik nog niet over oordelen, eerst maar wachten op de reacties van de aanvragen. Uiteraard wil ik wel het merk weten, mischien heb ik deze nog niet in mijn lijst.

alles over frequentie's van vrijgestelde toepassingen:

http://www.agentschap-telecom.nl/pdf/vrijstelde_toepass.pdf

Ik heb het prototype al aan diverse mensen gedemonstreerd (in de hand) en deze waren al enthousiast, ik wacht nog even de testen met het vliegtuig af.

Ik kan de instelmogelijkheden maken zoals gewenst is. Eigenlijk is alles mogelijk, ikzelf heb nog geen ervaring met een vario te vliegen maar ik heb een toestel klaar staan om het prototype te testen.

Wat versta je onder een goed in te stellen vario?

Ik heb het nu met een instelpotmeter, maar op het veld is dat niet makkelijk. Ik zit te denken aan 2 drukknopjes UP/DOWN , dan hoef je niet met een schroevendraaier te rommelen. Mischien maak ik een soort menu met de 2 drukknopjes en via het geluid kan je dan horen wat je insteld.
Mischien kan je aangeven wat er over het algemeen in te stellen moet zijn.

Rob

Kanalen instellen.

// Mee eens

het bereik van maximaal omhoog bijvoorbeeld 8 meter per seconde.
Tot maximaal omlaag bijvoorbeeld 4 meter per seconde.
Ik bedoel het toon hoogte gebied.

// Ok, ik moet nog uitzoeken hoe ik dit kan ijken.

Als je hem op 2 meter omhoog zet en 1 meter omlaag ik noem zomaar wat. Hoor je dus iedere decimeter klimmen goed, maar wordt je bij heftige thermiek gek van het op en neer gaan.

// Ok, dit moet ik nog ervaren

Volgens mij kan ik ook de traagheid instellen maar dan moet ik in de

// Dat kan ik software matig realiseren

Snap je wat ik bedoel?

// Ik denk het wel

Erg mooi zou ook zijn als je op de grond, de vlieghoogte kunt uitlezen of horen spreken, maar dat wordt erg moeilijk denk ik.

// Dat wordt de volgende versie

Je woon zo'n eind bij mij vandaan anders zou je hem kunnen zien en horen. Had misschien makkelijk geweest.

//Ja, maar ik ben er al aardig uit... Anders moet ik maar eens een stukje rijden.

Bedankt voor de informatie

Rob

Rob en anderen,

Het zender moduul was niet 100 euro maar 100 Dmark, ongeveer 40 euro. Het wordt op de markt gebracht via HMradio uit Duitsland. Hun website address is www.hmradio.de
Het type dat ik heb is 70 TX-S en werkt van 433.0625 tot 434.7875 MHz in stappen van 12.5 KHz. Dit heeft meer dan genoeg reikwijdte in combinatie met de bijbehorende ontvanger van HMradio.
Zoals ik al dacht is voor onze toepassing op deze frequentie een licentie vrij vermogen van 10 mW e.r.p. toegestaan volgens de tabel die je noemde in je antwoord. Met een licentie mag natuurlijk wat meer en op andere frequenties.

Hans delemarre, PH7JDE

€40,- is helemaal niet gek voor wat dat zendertje kan. Ook hun had ik al benaderd, maar nog geen antwoord op gehad, zal het opnieuw proberen.
Dat is wel een zendertje wat ik bedoel.

Rob

Iemand wees mij erop dat op de 433 ISM band er niet continu met 10mW mag worden gezonden. Ik heb dat nagekeken en dit klopte. Je mag maar 10% Duty-Cycle hebben......... Niet dat ze snel zullen controleren maar als ik het bekijk zijn alle leverbare vario's 10mW.... Als iemand naast je gaat staan en vraagt hoeveel vermogen je Vario zendertje is antwoord dan "weet ik niet" of "1mW geloof ik"

Als je 1mW gebruikt mag er wel continu worden gezonden.
Ik ben nog steeds bezig het juiste zendertje te bepalen voor mijn nieuwe Vario. En heb al diverse ideeen in combinatie met de toch al gebruikte microcontroller.

Rob

Rob,

Heb je al enige vorderingen gemaakt.
Ik ben nl erg benieuwd en geinteresseerd.

Rob.

grover zei:
Ja Rob, schiet nou eens op, ik wacht nu al een jaar of 10 op dat ding van je.

Zorg nou maar dat je zwever klaar is!

Heb de camera's binnen, werkt leuk......

Robbied zei:
Rob,

Heb je al enige vorderingen gemaakt.
Ik ben nl erg benieuwd en geinteresseerd.

Rob.

Wacht nog steeds op mooi weer om eens goed te testen. Verder ben ik nog niet gereed met het zendgedeelte. Ik heb een PLL chip waarmee ik het kan gaan maken maar ben even met wat andere software bezig.
ik hoop binnekort te kunnen testen met de nieuwe zender...

nog even geduld,

Rob

Hé Rob,

is het testen al gelukt.
We hebben al even mooi weer gehad toch?
8)
Rob.

Ja, wel even mooi weer gehad, maar al mijn tijd gaat even op naar de modelbouw winkel. het streven is op 17 april gereed te zijn. :D

Voor de ontvangst hebben we gekozen voor lpd portofoontjes.
Voor de zender in de vario hebben we gekozen voor een eigen ontwerp omdat de verkrijgbare modules te duur zijn.

Rob

Back