Vario meter

• Topicstarter Topicstarter Guest
  • Startdatum Startdatum
Bertus zei:
Ik vlieg wat hoogte betreft volledig op mijn vario.
Zodat ik zo vlak mogeljk vliegt.
Je kan dat op grote hoogte niet meer zien

jij vligt op grote hoogte dus altijd met de minimum daalsnelhijd. ik een thermiekbel heb je dezelfde snelhijd dus merk je niet van de tek compensatie. ook zal een goed gecompenseerde vario het pompen niet laten merken.

maar eh, zo hoog mag je toch helemaal niet :lol:

Groeten Halmar

Gentlepeoplekes

Ik heb ook al enkele exp achter de rug in Varioperikelen.
Temp gebonden metingen werken niet.
Bovendien moet je eerst iets weten over de toestand van thermiek. Deze koelt niet af zoals de omringende lucht, dus meten op temp is zinloos.
De enige corecte oplossing is via de druksensors.
Kritieken als zouden die niet goed werken zijn uit de lucht gegrepen. Er bestaan hele profi sensors die minimale drukken kunnen opmeten, wel opletten dat de rest van je componenten preciesie componenten zijn met max 1% tolerantie. Nadeel van de sensor is dat ze stervensduur zijn.

De Skymelody die ik heb is uitvoerig aan exp blootgesteld en werkt perfect. Knuppelthermiek is verbannen tot het verleden. Deze skymelody werkt wel met 2 druksensors. één in het gedeelte voor hoogteregistratie en één in het gedeelte voor varioregistratie. Het gecompenseerde gedeelte zit in het variogedeelte. Eigenlijk moet je meer inzicht verkrijgen in de werking van dergelijk instrument voor je uitspraken maakt over de correctheid van de tools. Pitotbuizen zijn eenvoudig zelf te maken en werken heel erg goed. Baseer je opnieuw op bestaande wetenschap en dan lukt het wel. Een kijkje in de wetenschap http://www.esa-systems.com/ Hier vind je de laatste nieuwe technieken om de totaaldruk te meten die overigens ongestoord werkt in sliptoestanden. Iets wat de huidige pitotbuisjes nog niet kunnen verdragen in de modelbouw, maar wat je wel kan verhelpen.
De echte zweefvliegers op dit forum zullen echter al lang weten dat niet gecoördineert vliegen niet veel invloed uitoefend op de aanwijzing.
De oplossing zie je op de pitotbuis zelf en natuurlijk op de site die ik hier heb gegeven.

De hamvraag is echter...tot hoever wil je gaan, want als modelvlieger ben je al snel ongecoördineerd aan het vliegen, de meeste zelfs altijd.
Wat is nog langer nuttig in je registratie van vertikaal stijgen? Niets houd de experimenteerder echter tegen om het helemaal te kopieren van de 1/1 toestellen, inc thermos. statische drukgaatjes, en de energiedruk, waarbij de gewone vario dan het opneeminstrument is.
Natuurlijk is de ware modelbouwer een eeuwige experimenteerder, iets wat ik zeer zeker kan aanmoedigen.
Have fun makkers....

Anonymous zei:
De Skymelody heeft een gevoeligheid van 0,05 m/s. Er staat een vergelijking van vario´s in de Aufwind 3/2003.

:D

Heeft iemand dit artikel?

Ja, jij niet ? :lol: :lol:

Maarten, stuur mij per PB even je adres, dan zal ik eens in de berg van Aufwind's gaan kijken, maak een kopietje en stuur het op.

Maar misschien kom je met onderstaande links er ook wel uit.

De WS-TEK, Piccolario en die ene andere(??) ontlopen elkaar niet qua funktionaliteit.
zie ook Artikel over de TEK uit de FMT
Renschler vario Vliegen met vario
idem Artikel over de Piccolario

Voor zover mij bekend is de rest gewoon prut !!!!!! Van afblijven, heb je niet aan. Zonde van het geld, niet eigenwijs zijn.

Zelf vlieg ik met een Picolario Talk. Bevalt mij prima, vooral het formaat.
Met vario's is het als met auto's: ieder heeft zijn eigen voorkeur en mening.

Hans.

Maarten, dat is een logger. In de link staat er dat er een derde partij wel een video-zender gekocht kan worden waarmee de gegevens realtime teruggezonden kunnen worden naar de piloot. Echter visuele informatie is altijd lastig als je eigenlijk je ogen op je vliegtuig wilt houden.
Als je het jou puur om informatie achteraf gaat dan is zo'n logger perfect geschikt. Als je ook de geneugten van een variometer wilt hebben, neem er dan 1 met ook logfuncties.

Ik ging er vanuit dat je naar een variometer aan het kijken was.

Hans.

Sorry Hans, dat ik niet echt duidelijk ben geweest, had ook niet echt gelet op het verschil in benaming :oops:
Maar kostentechnisch is een logger voor mij aantrekkelijker dan een vario.
Mochten er echter nog meer van deze "loggers" in de markt zijn, dan hoor ik dat graag.

Maarten

Zijn er geen simpele "do it yourself" schemas van zo'n vario? Ik kwam er alleen 1 tegen uit 1985 ofzo na een tijdje googlen.

Neen, ligt aan de prijs van het specifieke/bijzondere onderdeel van een variometer, de druksensor. Tenminste zo begrijp ik het na al die jaren.

Hans

Een simpele en niet dure vario is die van MPX, volgens mij niet meer nieuw te verkrijgen, maar 2e hands regelmatig aangeboden.
Ik heb er nog steeds 2 van en ze doen het zeer goed. Bij de geringste verandering in hoogte merk je het al.
Bereik zeker een km. (bij ervaring). :)

Ander voordeel van een vario: Als hij blijft zender na een 'ongemakkelijke' landing uit het zicht, bijv. in graan, dan zend deze Helios van MPX altijd nog 300 meter aan de grond. Gemakkelijk je toestel dus weervinden (ook bij ervaring) :wink: Eenvoudig koptelefoontje ophouden en zoeken. Hoe sterker het signaal hoe dichter je in de buurt bent.

Taco.

Is die vario van MPX goed? en hoeveel zijn ze 2e hands ongeveer waard?

Velen vinden die van MPX slecht, maar hij bevalt mij goed, lekker simpel.
Prijs gebruikt ergens rond de 65 euro denk ik,
RC-Brothers had voorkort nog nieuwe setjes te koop voor 100 euro.

Gr.
Taco.

Back