Gentlepeoplekes
Ik heb ook al enkele exp achter de rug in Varioperikelen.
Temp gebonden metingen werken niet.
Bovendien moet je eerst iets weten over de toestand van thermiek. Deze koelt niet af zoals de omringende lucht, dus meten op temp is zinloos.
De enige corecte oplossing is via de druksensors.
Kritieken als zouden die niet goed werken zijn uit de lucht gegrepen. Er bestaan hele profi sensors die minimale drukken kunnen opmeten, wel opletten dat de rest van je componenten preciesie componenten zijn met max 1% tolerantie. Nadeel van de sensor is dat ze stervensduur zijn.
De Skymelody die ik heb is uitvoerig aan exp blootgesteld en werkt perfect. Knuppelthermiek is verbannen tot het verleden. Deze skymelody werkt wel met 2 druksensors. één in het gedeelte voor hoogteregistratie en één in het gedeelte voor varioregistratie. Het gecompenseerde gedeelte zit in het variogedeelte. Eigenlijk moet je meer inzicht verkrijgen in de werking van dergelijk instrument voor je uitspraken maakt over de correctheid van de tools. Pitotbuizen zijn eenvoudig zelf te maken en werken heel erg goed. Baseer je opnieuw op bestaande wetenschap en dan lukt het wel. Een kijkje in de wetenschap
http://www.esa-systems.com/ Hier vind je de laatste nieuwe technieken om de totaaldruk te meten die overigens ongestoord werkt in sliptoestanden. Iets wat de huidige pitotbuisjes nog niet kunnen verdragen in de modelbouw, maar wat je wel kan verhelpen.
De echte zweefvliegers op dit forum zullen echter al lang weten dat niet gecoördineert vliegen niet veel invloed uitoefend op de aanwijzing.
De oplossing zie je op de pitotbuis zelf en natuurlijk op de site die ik hier heb gegeven.
De hamvraag is echter...tot hoever wil je gaan, want als modelvlieger ben je al snel ongecoördineerd aan het vliegen, de meeste zelfs altijd.
Wat is nog langer nuttig in je registratie van vertikaal stijgen? Niets houd de experimenteerder echter tegen om het helemaal te kopieren van de 1/1 toestellen, inc thermos. statische drukgaatjes, en de energiedruk, waarbij de gewone vario dan het opneeminstrument is.
Natuurlijk is de ware modelbouwer een eeuwige experimenteerder, iets wat ik zeer zeker kan aanmoedigen.
Have fun makkers....