Vario meter

• Topicstarter Topicstarter Guest
  • Startdatum Startdatum
Is toch ook het leukst als je alles zelf maakt.

Heb je ook al een prijs indicatie?

Rob.

Nee, nog niet... Om de keuringskosten niet teveel de kostprijs te laten bepalen moeten we er genoeg produceren. Dus moeten we kritisch gaan ontwerpen. Voor het testen heb ik al een vergunning maar als de Vario op de markt komt moet deze gekeurd zijn.

Rob

Rob, ik ben erg benieuwd naar de stand van zaken.
Dus:

Hoe staat het met de zaak ? ( 17 april planning )
Hoe staat het met de ontwikkeling van de vario.

Mocht je om testers verlegen zitten, dan bied ik mijn diensten gaarne aan.

Hans N. zei:
Dus:

Ik heb wat bij je wakker gemaakt geloof ik.
Ik raad je 1 ding aan als je eenmaal met zo'n ding gevlogen heb,wil je nooit meer zonder.
Dus kijk uit wat je doe :wink:
Je wil niet weten hoe mijn humeur is als ik hem vergeten ben :evil:

@Bertus voor de beurs red ik het niet sorry.....

Wat de winkel betreft, 17 april heb ik verschoven naar 24 april, Zoals het er nu uitziet hebben we een groot deel op voorraad, Alleen Multiplex (ZWEVERS !) en GWS heb ik nog niet op tijd kunnen afhandelen.

Ik hoop de vario snel af te kunnen maken helaas kan ik nog geen planning geven wanneer deze gereed is, we hebben nog zoveel iedeeen dat we toch wel wat tijd tekort komen willen we deze allemaal uitvoeren. maar de serieuze vario experimenten zullen binnenkort van start gaan.
Als we testers nodig hebben laat ik dit weten.

Rob

Oke, geen winkelbesprekingen meer, maar winkel is op hetzelfde adres als op de site?
Voor mij redelijk in de buurt, dus altijd interessant.
Ligt voor mij op de route van huis naar werk.

Hans

Hans N. zei:
Oke, geen winkelbesprekingen meer, maar winkel is op hetzelfde adres als op de site?
Voor mij redelijk in de buurt, dus altijd interessant.
Ligt voor mij op de route van huis naar werk.

Hans

Adres op site is hetzelfde
Kom gerust langs, ik zal het eerste prototype gereed (en werkend) houden, dan kan ik deze demonstreren.

Rob

Hans N. zei:
Dus:

Hans,

Morgen krijg ik wat onderdelen binnen waarmee ik het zendgedeelte hopelijk af kan maken. Als alles meezit kan ik dan wat testen of het bereik met 1mW goed genoeg is.
Dan gaan we een aantal prototypen maken in smd uitvoering. Je woont in de buurt dus mocht je in de mogelijkheid zijn ook te willen testen dan graag.

Rob

De eerste versie voeren we nog niet met TEK uit, deze moet n.l. low cost worden maar uiteraard wel kwalitatief 100%. Ik heb vandaag een speciaal onderdeel binnen gekregen waarmee we het zenderdeel willen opbouwen. Ik hoop dat ik vandaag de schakeling kan opzetten en de software hiervoor aan te passen.
De prijs weet ik pas als we het uiteindelijke ontwerp klaar hebben.

Rob

in het eggi is het wel handig. als je dan met een 150 km/h aan komt bij een bel. als je dan stijgen hebt trek je aan de knuppel om de snelheid omlaag te brengen zodat je met een zo laag mogelijke snelheid (of de snelheid van het minste dalen-> meningen verschillen) rondjes kunt gaan vliegen. hoe lager de snelheid hoe kleiner de bochtstraal hoe meer je in de kern van de bel zit.
goed, je trekt dus aan de knuppel en als gevolg daarvan stijgt het vliegtuig. dit is al gouw een behoorlijke hoogtewinst, afhankelijk van snelheid en vliegtuig. tijdens deze hoogtewinst geeft een ongecompenseerde vario ook het stijgen door de knuppel thermiek aan. dan kun je in het beging dus niet zien of je in een goede bel zit. met een gecompenseerde vario zie je tijdens deze stijgvlucht alleen het stijgen van de bel.
het hangt dus van je vliegstijl af of je iets hebt aan een gecompenseerde vario. ik vraag me bijvoorbeeld af hoeveel je nou hard en langzaam vliegt met een modelzwever. je kunt toch niet verder als je gezichtsveld vliegen. daarbij is het ook veel makkelijker om een gelijke snelheid te houden doordat je knuppel bij een model altijd in de zelfde positie terugkomt.

of val ik nu in herhaling? in dat geval excuses.

groeten Halmar

Tek vind ik een beetje onzin.
Ik heb het getest maar merkte weinig verschil.
Alleen dat je een heel erg kwetsbaar pijpje aan je kielvlak heb zitten.
Wat als je er naar kijkt al afbreekt of buigt.

Is dat zo........ Om het piepkleine gaatje in de TEK-buis schoon te houden schuif ik altijd buiten het vliegen om een stukje slang over de TEK-buis om het gaatje af te dichten. Nu snap je het al....... vorig jaar een keer vergeten dit slangetje van de TEK-buis te halen en vond het verschil heel merkbaar. De vario ´voelde´ ineens onbetrouwbaar aan en voorspelde Thermiek veel minder precies. Blijkbaar een kwestie van gewenning, maar ik heb dus wel een andere mening en zou het jammer vinden weer zonder TEK te moeten vliegen. (SkyMelody)

Ben het wel met je eens over dat kwetsbare buisje....moet je wel voorzichtig mee omgaan.
:D

Bij jouw was hij helemaal dicht.
Misschien maakt dat ook nog wat uit.
Nu je dat zo zegt....... Ik denk dat je gelijk hebt. Bij mij was hij helemaal dicht en zal het daardoor niet gedaan hebben. Wanneer je de slang open in de romp laat liggen heb je geen TEK, maar zal de vario het goed doen. Hmmm zal het eens testen. Zou goed kunnen dat het dan inderdaad weinig uitmaakt.
:D

Back