reactie
Mischien helpt deze aanvulling:
Ik vlieg met beide motoren, os 61SX en webra 61.
De os zit op mijn X-treme(3d) en bevalt goed. (Met 10 % nitro), genoeg power.
Op mijn andere (trainer/Bel222) zit een webra 61, wel de standaard versie, dus met zuiger ring.
Ik heb ook een nieuwe webra 70 gehad, die is alleen te warm geworden!!(vermoedelijk meerdere oorzaken, te arm afgesteld, geen Nitro, en slechte koelkop)
De Webra bevalt ook prima, zeker als je bedankt dat dit de motor is die ik al 6 Jaar gebruik! (eerst op een vlieg kist en later op de heli)
Ik heb bij deze moteren geen verschil kunnen ontdekken tussen de Vario versie, behalve dat er verschil is tussen de OS en Webra met as dikte, hiervoor heb je dus ook verschillende onderdelen nodig.
Voor de liefhebbers, vlieg ik ook nog een vario heli (skyfox) met een OS91FS (fourstroke), ook dit is een gewone OS91FS versie!
Tip: gebruik voor de Webra altijd Nitro, dit komt de koeling namelijk ten goede. Ook heb je speciale koelingskoppen voor Webra en OS, o.a. van Vario, deze zijn zeker aan te bevelen. Hoewel die van OS, type Heim ook geschikt is.
Kortom, OS is beter als webra, maar ook duurder! Voor het afstellen van de webra, gebruik ik een Promix carbaratur, hiermee stel je de motor makkelijk in, en loopt heel gelijkmatig.
Tip: als je een heli set zou wlllen aanschraffen, dus uitlaat, bocht en motor, en diverse, kun je mischien beter een Motorset bij Vario bestellen!