Vario motorkeuze

Rhelie

Forum veteraan
Ik zoek al een tijdje naar een vervangende motor voor mijn Vario Flash.
Nu zit er een 10 cc OS in die prima loopt maar net te weinig power geeft voor F3C figuren. Ik kan voor de OS 70 gaan maar het verschil zal wellicht klein zijn. Een OS 90 dan ? Heeft iemand ervaring met Vario`s die mij de juiste tip kan geven ?

wat voor mechaniek heb je ? als je een xtreme mechaniek hebt , kun je er een .90 inzetten van os . je moet dan wel oppassen dat je een 8mm uitgaande as nodig hebt , omdat die bij alle andere merken een 10 mm as is . je kan op diverse plaatsen in duitsland imitatie onderdelen kopen voor je overbrening ed . . ik had ook ooit dat idee en vond heel veel info op het vario forum wat aan de vario site gekoppeld zit .

Rossi is erg duur en ik lees over de 11,5 cc weinig positieve ervaringen.
Wel veel negatieve dus ik ben een beetje huiverig daarvoor.

OS is altijd goed, het gaat mij erom of ik de 70 of de 90 zal nemen.

Ik denk dat ik een 90 ga bestellen.

os 70 werd mij afgeraden door flycam. iets met warmte ontwikkelingen. dus dan zal ik ook de .90 proberen.

Tja,

De os70 is zuiniger (en geloof me die gallons gaan hard met een 90er).
De os70 heeft volgens mij een halve pk meer dan de OS61.
De os70 is een directe vervanger voor de os61(zelfde powerband, dus geen tandwielen vervangen).
Je hoeft geen grotere tank te monteren (600 cc toch wel minimaal met een 90er).

Als ik jou was zou ik een os70 proberen. Weinig gedoe en toch meer power.

Groet,

Marc

Je hebt gelijk, de 90 slurpt in 8 minuten de tank leeg en ik moet de gears aanpassen, de 70 kost wel 315 euro`s :evil:

Ik neem aan dat dit dan de Vario OS uitvoering is.

Ik denk dat het de moeite loont om eens te achterhalen hoe deze afwijkt van de gangbare OS via het internet kanaal. Graupner heeft natuurlijk ook verschillende versie. Die zijn allicht goedkoper (competitie) dan de Vario variant.

Groet,

Marc

De OS blijkt dus bij Vario besteld te moeten worden :mad: Dat gaan wij dus niet doen. De Rossi 11,5 cc is in tegenstelling tot de 10 cc versie een bokkerig monster (uit betrouwbare bronnen)

Nu kwam ik op het idee om weer eens bij Cyberheli.com te gaan buurten.
En ja hoor :D Brand Name: Webra
Category Name: Engines
Manufacturer P/N: 1065HHX
Description: Engine, 75 P5 AAR, 8mm Heim crankshaft w/Ultramix carburetor, 3PS, 17,000rpm

Voor ongeveer 220 Euro heb ik deze motor besteld.

Een 12 CC dus :D Met de de lange krukas.

Nu maar afwachten .

poerqwa zei:
Ik neem aan dat dit dan de Vario OS uitvoering is.

Ik denk dat het de moeite loont om eens te achterhalen hoe deze afwijkt van de gangbare OS via het internet kanaal. Graupner heeft natuurlijk ook verschillende versie. Die zijn allicht goedkoper (competitie) dan de Vario variant.

Groet,

Marc

Marc, het koppeling systeem van een Graupner/Heim of Vario vraagt om een lange 8 mm geslepen krukas, de merken OS, Webra, Rossie houden daar rekening mee dus is zo`n motor makkelijk te verkrijgen.

De OS 70 is blijkbaar een buitenbeentje want die kan alleen via
Vario besteld worden.

Ziet er mooi uit. Ook het toerental van de Webra komt dicht in de buurt van de OS dus met de overbrengingen zal het ook wel goed komen.

Hallo,

ik heb een gelijkaardig probleem. Ik zoek een goede 10CC motor (klasse 61) voor mijn Vario BO héli. Ik heb nog een nieuwe OS61 liggen maar de as is niet lang genoeg.
Blijkbaar maakt OS geen 61 motoren meer voor Vario/Heim. Nu is er de OS70 maar die moet je bij Vario bestellen en dat ga ik niet doen.
Dus blijft er Webra en Rossi over. Over Webra vind ik niet veel commentaar. Rossi schrikt me af gezien die blijkbaar heel moeilijk te starten zijn.

Dus kunnen jullie me raadt geven aub ?
Wat zijn jullie ervaringen met Rossi en Webra ?
Of zijn er nog goede OS 61 héli's met as van 8 en 38 lengte op de markt ?

Bedankt,

Héli 61 motor voor Vario

Hallo,

ik heb een gelijkaardig probleem. Ik zoek een goede 10CC motor (klasse 61) voor mijn Vario BO héli. Ik heb nog een nieuwe OS61 liggen maar de as is niet lang genoeg.
Blijkbaar maakt OS geen 61 motoren meer voor Vario/Heim. Nu is er de OS70 maar die moet je bij Vario bestellen en dat ga ik niet doen.
Dus blijft er Webra en Rossi over. Over Webra vind ik niet veel commentaar. Rossi schrikt me af gezien die blijkbaar heel moeilijk te starten zijn.

Dus kunnen jullie me raadt geven aub ?
Wat zijn jullie ervaringen met Rossi en Webra ?
Of zijn er nog goede OS 61 héli's met as van 8 en 38 lengte op de markt ?

Bedankt,

Hallo,

Ik vlieg met een Rossi 11,5cc. Mijn ervaring is dat dit een super motortje is.Gebruik deze in een skyfox mechaniek en doet dienst in een Eurocopter Tiger.Deze motor vlieg je met max.5%nitro maar eerder met minder. Veel vermogen en enorm veel souplese!
Starten is vaak wat lastiger omdat je een lage % nitro gebruikt,maar een Rossi heb je zo aan de praat hoor.

Laatst bewerkt:
reactie

Mischien helpt deze aanvulling:

Ik vlieg met beide motoren, os 61SX en webra 61.

De os zit op mijn X-treme(3d) en bevalt goed. (Met 10 % nitro), genoeg power.

Op mijn andere (trainer/Bel222) zit een webra 61, wel de standaard versie, dus met zuiger ring.

Ik heb ook een nieuwe webra 70 gehad, die is alleen te warm geworden!!(vermoedelijk meerdere oorzaken, te arm afgesteld, geen Nitro, en slechte koelkop)

De Webra bevalt ook prima, zeker als je bedankt dat dit de motor is die ik al 6 Jaar gebruik! (eerst op een vlieg kist en later op de heli)

Ik heb bij deze moteren geen verschil kunnen ontdekken tussen de Vario versie, behalve dat er verschil is tussen de OS en Webra met as dikte, hiervoor heb je dus ook verschillende onderdelen nodig.

Voor de liefhebbers, vlieg ik ook nog een vario heli (skyfox) met een OS91FS (fourstroke), ook dit is een gewone OS91FS versie!

Tip: gebruik voor de Webra altijd Nitro, dit komt de koeling namelijk ten goede. Ook heb je speciale koelingskoppen voor Webra en OS, o.a. van Vario, deze zijn zeker aan te bevelen. Hoewel die van OS, type Heim ook geschikt is.

Kortom, OS is beter als webra, maar ook duurder! Voor het afstellen van de webra, gebruik ik een Promix carbaratur, hiermee stel je de motor makkelijk in, en loopt heel gelijkmatig.

Tip: als je een heli set zou wlllen aanschraffen, dus uitlaat, bocht en motor, en diverse, kun je mischien beter een Motorset bij Vario bestellen!

Laatst bewerkt:
Motor met 8mm shaft

Beste,

ik heb nog een nieuwe Webra 61-P5 (1064HHX) liggen met een uitgaande as van 8mm voor Vario mechaniek. (nooit uit de doos geweest)

grt, Guy Vds.

OS 70 serie van korte dikke as, naar lang en dun.

Hallo,
Ik heb vorig jaar de Vario Flash van destijds de Topic starter gekocht, en de Webra die hij er toen ingezet heeft zoals hij in dit draadje eerder beschreef uitgehaald. De motor zoals hij beschreef, liep bij hem niet goed, had geen stabiel toerental, en vloog niet lekker, en trilde.

Heb het trillen er uitgehaald, door weer een starre hekbuis van een trainer in de romp te bouwen, zodat hek en meachaniek weer één zijn geworden.

Ik heb er de OS 61SX van mijn kobold ingegooid, maar heb daarmee ook iets te weinig vermogen. Ik heb dus nu de OS 70 gekocht, met de dikke kortere as. Ik kwam er helaas te laat achter dat dit dus niet ging passen. Had ik eerst maar even hier op het forum gekeken.....dus.

Ik ben eens gaan zoeken en spitten, en het blijkt dus inderdaad dat Graupner bij OS een serie heeft laten maken van de 70serie met een lange 8mm geslepen as. Heb navraag gedaan bij Graupner of ze die krukas misschien nog los ergens hebben liggen, maar tot op heden geen reactie gehad.

Ik heb de stoute schoenen eens aangetrokken, en de 61SX eens uit elkaar getrokken, en wat blijkt.... deze krukas is nagenoeg het zelfde..!! Het enige verschil is dat de 70 krukas een ronde schijf heeft voor het halve contragewicht/krukas en de 70 serie heeft een meer gestroomlijnde holle as waar het brandstof mengsel doorheen loopt. Verder zijn alle afstanden gelijk, en kan de 61 as zo in de 70 laten zakken.

Ik heb nu een nieuwe 61er krukas besteld die ik in de 70er ga zetten, en dan eens kijken of alles wil lopen, want dan heb ik toch die lange geslepen 8mm as waar alles weer oppast.

Als iemand interesse heeft in hoe dit afloopt, dan laat het maar weten, of als iemand al eerder dit heeft geprobeerd, en is niet gelukt...laat het dan ook even weten..in dat geval heb ik een mooie nieuwe voor mijn 61er.

Ik hoop dat ik de flash weer op tijd afkrijg voor Eibergen eind mei, net als mijn Bell 412 met benzine mechaniek.
Groeten Ralph.

Back