Vario motorkeuze

Ik heb er een Rossi 11,5 in zitten. De motor is nog aan het inlopen, maar een vlucht van 20 minuten gaat makkelijk. Ben onbekend met de Rossi problemen. Het advies om vooraf een headertank te installeren heb ik opgevolgd en heb dus geen motor problemen.

Hoi,

Ik ben wel benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Ik denk dat ik in een soortgelijk schuitje zit en ook tekort ga hebben aan mijn 61'ers.
Ik weet wel dat Graupner hun nieuwe Solid State mechaniek in juli eindelijk wil gaan uitbrengen. Het nieuwe Solid State mechaniek is voor wat betreft de koppeling zo gemaakt dat er weer gewone krukassen gebruikt kunnen worden.
Je kan dan weer gewoon de originele krukas gebruiken van je OS 70. Even voor de duidelijkheid een plaatje,

solidstate.jpg

Zteven!

Hallo allemaal,
Ik heb de krukas van de 61 dus in de 70 gezet, maar ik denk toch dat die dichte schijf aan de voorkant van het gewicht wel degelijk een functie heeft. Ik heb hem zojuist voor de eerste keer gestart, perfect hoor, lopen doet hij, maar oppakken ho maar.

De motor loopt alleen stationair mooi, maar om te kunnen optoeren moet de stekker van de gloeiplug eraan blijven, want hij verzuipt behoorlijk.

Als ik dan met de gloeiplug er op half gas draai, spettert er een constante straal olie uit de uitlaat, dus smering genoeg:D, maar de tank loopt net zo hard leeg:(. Die schijf is er dus denk ik voor de gasmengsel stroom te reguleren. Ook armer draaien heeft geen zin, heb bijna op een halve slag na de naald dicht zitten, en er blijft een straal olie uit de uitlaat komen, en dat zou met maar een halve slag open natuurlijk nooit moeten kunnen.

Helaas dit expiriment is dus niet gelukt, en ik denk dat de oude 61 er weer in moet, ook de koppeling van die Graupner, die zou wel op de motor passen, maar dan nog is de as te kort om alle andere onderdelen als de koelven kwijt te raken. Ik snap niet waarom OS dit nu gedaan heeft, is in mijn ogen een onzinnige beslissing geweest, alles is volgens mij gebaseerd op die 8mm lange as, en OS gaat er even een korte 9,5mm van maken....waarom???:mad:

Als iemand nog een idee heeft, laat het dan even weten..!!!

Ik ken het probleem ik heb hier ook een Vario staan met een os 61 die de geest gegeven heeft .
Daarom ben ik maar over gegaan op een ander merk waar alle motoren in passen met een standaard as .
Gr Arie

Update 70 serie met 61 krukas

Hallo allemaal,
Heel,.... heel misschien gaat het dan toch lukken, ik ben gisteren toch nog even bezig geweest met de afstellingen van de carburateur, een maat van me zei ook al dat uiteindelijk de sproeiernaalden bepalen hoeveel brandstof er de motor ingaat, en met die wetenschap...bedankt Ruud...ben ik weer aan het stellen gegaan.

Ik ben namelijk ook niet echt op de hoogte hoe de carburateur af te stellen, het betreft hier een 60K van OS MAX met 3 stelmogelijkheden.

Ik ben eerst de afstellingen in de Engelstalige beschrijving gaan volgen, en daar staat in hoofdnaald 2 turn en de kleine naald 1 turn. Voor de duidelijkheid, ik vlieg al jaren, en altijd alles goed gegaan, en het is waarschijnlijk altijd toeval geweest, maar kan iemand mij vertellen of met die turn 360 graden of 180 graden verdraaiing bedoeld word.

In de Duitse handleiding staat echter iets heel anders, namelijk hoofdnaald 2 turn en de kleine naald helemaal gesloten??? Vreemd vertaal programma hebben ze gebruikt denk ik zo.

Ik heb de kleine dicht gedraaid, en de grote 2 turns van 180 graden open gedraaid, nu loopt de motor wel en pakt hij al wel op zonder dat het voorgloeisysteem er aan zit. Alleen volgas verzuipt hij nog, en komt er een straal olie uit de uitlaat.

Weet iemand de juiste afstelling mag ik nog verder de hoofdnaals voor vollast dicht draaien, ben altijd een beetje bang met een nieuwe motor gelijk te arm te stellen. Nitro gebruik is 10% trouwens.

Misschien dat het dus toch allemaal gaat lukken, en dat zal een uitkomst zijn voor velen denk ik zo.
Groeten Ralph.

Je kunt de hoofdnaald ook rustig 1 turn openzetten, gewoon rustig optoeren en zie wat er gebeurt. Zolang hij maar niet teveel toeren gaat maken kan er niks fout gaan. Zodra hij te weinig brandstof krijgt merk je dat hij niet meer rookt en geneigd is om erg veel toeren te gaan maken.

Hey René,
Ik ga het rustig proberen, het gaat nog steeds goed met jou oude Flash, want daar hebben we het nu over. De rossi of wat had jij er toen ingezet, toen vervangen voor een 61, maar die had een beetje weinig vermogen, en daarom heb ik er nu die 70 serie voor gekocht.

Je zei me destijds dat er een trilling in die heli zat..., ik hoop dat hij nu echt eruit is, want na het vervangen van het binnetandwiel waar de schroefjes van weg waren, was het er nog niet helemaal uit. nu heb ik de verkorte staartbuis vervangen voor een doorlopende, met de hekrotor er op vast, en van de verkorte paarse buis was het achterste lager eruit gelopen, dus dat kan ook een oorzaak geweest zijn.

Verder heb ik erg veel plezier aan deze heli, nu hopen dat ik dus deze motor een beetje afgesteld krijg.
Groeten Ralph.

Back