Vario R22 Elektro conversie

Hallo,

Vandaag mijn eerste test gedaan met mijn pas electro omgebouwde Vario R22

Enkel nog de tail die krijg ik nog niet strak en is nog niet helemaal op punt, maar daar word aan gewerkt

Setup

Scorpion HK4035-400KV
CC Ice 120HV
4x BLS452 op swash
GY611 + BLS452 op staart
Align 6A Bec + 1x 2S 4500mah
2x 6s 5000mah 35C

Hier onder op de fotos en onderaan het filmpje van de eerste test vlucht.

img0329lhj.jpg

By kknops at 2012-03-15

img0259rl.jpg

By kknops at 2012-03-09

img0260yt.jpg

By kknops at 2012-03-09

img0257gg.jpg

By kknops at 2012-03-15

img0253k.jpg

By kknops at 2012-03-15

img0254aw.jpg

By kknops at 2012-03-15

img0294ah.jpg

By kknops at 2012-03-15

Groeten

Kevin

Laatst bewerkt door een moderator:
Gefeliciteerd met de re-maiden, vliegt stabiel he?

Ziet er toch goed uit?

Zou aan die staart niet al te veel doen: dat is nu eenmaal heel lastig bij dit soort grote heli's. je ziet nl de staart opzij bewegen en je hersens registreren dat in mm of cm. Voor een kleine heli is 5 cm verplaatsing een veel grotere hoekverdraaiing dan voor zo'n grote bak. M.a.w je gyro moet al reageren op veel kleinere hoekverdraaiingen om de staart naar jou smaak adequaat rustig te maken. Ook al zijn de gyro's tegenwoordig een pak beter dan vroeger, dát is toch wel heel veel gevraagd. Op mij kwam het in elk geval als absoluut rustig en strak over voor zo een grote schaalbak

Het heeft verder ook weinig nut, die staart beweegt rustig genoeg om die heli zelfs zonder gyro nog fatsoenlijk te kunnen vliegen, dus wat is de waarde van nóg meer rust?

Maar het is, toegegeven, ook een beetje persoonlijk natuurlijk. Zelf vind ik het er veel natuurlijker uitzien als de staart een beetje beweegt.

Groet, Bert

He kevin
super man :) echt top
ik ben nog bezig met mijn ec vrijdag mee naar de club en door didier alles laten instellen met die beastx .
greetz kevin

Dank u voor de reactie.

Ivm de staart , het grote probleem naar mijn gevoel is dat ik eigenlijk voor de bochten die ik heb proberen te maken zoals je kan zien tijdens het filmpje , dat ik hiervoor mijn rudder stick volledig rechts of links moest zetten, en dan gind deze enorm traag draaien. Ik heb filmpjes gezien van mannen die met de r22 toch wel een hogere piroutte ratio behaalden.

Mijn end points op de zijn ingesteld om de volledige uitslag van de staart rotor te benutten, maar dit was echt wel opvallend weinig om te kunnen draaien. Ook tijdens een pitch up zie je op een bepaald moment dat de staart volledig wegdraait, alsof ik bijna geen gain heb.

Ik vlieg dus nu in normal mode, maar er was vandaag geen zuchtje wind op het veld, en ik moest mijn trim zodanig veel naar rechts trimmen om hem op steady te houden, dat ik bijna geen rechtse draai beweging kon bijgeven. Ik vind dit vrij eigenaardig. De heli wil tijdens hover altijd naaar rechts draaien, behalve als ik begin een beetje snelheid te halen, dan begint hij naar links te draaien de heli. Het lijkt alsof ik niet genoeg gain heb, maar ik sta momenteel al op 85% gain in normal mode. Ik gebruik op de staart servo het middenste gaatje, zou het kunnen dat ik mechanisch niet genoeg gain heb?

Kevin welke maat staart bladen heb je erop zitten zijn die misschien te klein?

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er goed uit Kevin!

En het geluid is natuurlijk helemaal super met die E-drive. Nu kun je een echte cockpit inbouwen waar eerst de benzinemotor zat!

Voor wat betreft dat wegdraaien daar kun je wat revo-mix voor inzetten. Bij minder pitch heb je minder tail nodig en bij meer pitch heb je iets meer tail nodig. Dit kun je als het goed is bij jouw T10 ook inregelen.
Verder ben ik benieuwd naar het rotortoerental en hoeveel er nog in de accu's zat.

Groeten, Marco.

@ Ed : ik gebruik de standaard staart bladen, rotor diameter van 39cm.

@ Marco : ja idd, het geluid zit wel goed zo, ik heb de governor functie gebruikt zoals je me aangetoond hebt met set rpm, op 880t komt op 84,1 van de regelaar volgens het programma, temp max is 39, ammaïs 32 gemiddeld en tijdens een pitch up 43,5.
Ik gebruik een 17tand op de motor, ik heb het toerental nu naar 900 verhoogd, in de hoop van meer response op de tail te krijgen. ik ga het vandaag nog even uitproberen. En desnoods die revo gebruiken, maar ik ben daar niet zo bekend mee, maar ik begrijp nog altijd niet goed hoe het komt dat ik zo weinig draai mogelijkheid heb, en dit toch ondanks het feit dat mijn limits ingesteld zijn op de beide uiteinden van mijn staart rotor as. Het is natuurlijk allemaal nieuw voor mij met zo een groot ding vliegen. maar ik moet wel zeggen dat het zalig is om met zo iets de lucht in te gaan, en enorm stabiel vind ik ;-). Wat bedoel je met de T10 Marco? Gr. Kevin

Met dergelijke heli's is het héél onverstandig om heading hold te gaan gebruiken, want zoals je gemerkt hebt, gedraagt het zich wat anders op de staart.

Dat je volle uitslagen nodig heb klopt inderdaad niet, ik heb zoals je weet zelf met die heli gevlogen, en wat ik er toen van kon zeggen was dat de staart min of meer normaal aanvoelde en goed stuurde.

Wat voor gyro gebruik je?
Sommige gyro's compenseren voor hun eigen gain (de oudere zoals de G300 en G400 doen dat nogal) en dan is het heel makkelijk om op de bouwtafel een foute basisafstelling te doen waardoor je in de lucht geen stuuruitslag meer over houd. Vermoedelijk heb je de gain te hoog staan denk ik. Daardoor werkt de gyro ook jouw gewenste bewegingen teveel tegen. Andere mogelijkheid is dat je de hevellengtes ingesteld hebt terwijl de gyro aangesloten was. Ik sluit voor het afstellen van de hevellengtes altijd de servo rechtsstreks op de zender aan en zet ATV voor dat kanaal op 100%. Hevellengtes afstellen, daarna gyro aansluiten, eventueel limits op gyro nog instellen en klaar.

Heli's van deze afmetingen hebben ook (bij gyro in normaal mode) per se REVO mix nodig. Je wilt meestal ook niet te veel gain, want bij voorwaartse vlucht moet de staart hoofdzakelijk de luchtstroom volgen, en niet door de gyro op zijn plek gehouden worden.

Over de gyro kan ik niks zeggen nu omdat ik niet weet welke gyro je hebt.

REVO mix is vrij simpel in te stellen: Bij hooveren trimmen tot hij recht met de neus in de wind blijft hangen. Eventueel stuurstangen verstellen om de trim etc weer in het midden te krijgen.
De lage kant van de revomixer (dus als je pitch terug neemt) zodanig instellen, dat als je minimum pitch hebt, de hekrotor op nul graden staat, de hoge kant instellen op ongeveer 75% van de lage kant (dus ongeveer 3/4 van de hoekverdraaiing die je ziet van hoover naar minimum, als hoekverdraaiing van hoover naar maximum)
Dat zou een goed vliegbare heli op moeten leveren, die hooguit wat finetuning nodig heeft.

WAARSCHUWING: ik weet niet welke pitchcurve je gebruikt, maar bij deze rotorafmetingen mag je absoluut géén negatief instellen, en als je het toch doet, dan absoluut niet meer dan -0.5 tot -1. maar daar moet je al heel voorzichtig mee zijn. De reden daarvoor is dat bij naar beneden halen van de heli, of bij autorotatie, het toerental anders heel gemakkelijk op kan lopen tot onveilige waardes.

Groet, Bert

Ik ben nu geen schaal vlieger(nog niet) maar volgens mij vliegt hij met een GY611(mooi aparaat trouwens) en Futaba zender.
De gain op 85% is dat niet wat aan de hoge kant?
ik heb zelf ook de 611 in gebruik (op een 90er heli) gehad en nu op een 600 en kom uit op een 39% gain voor de Gyro
Wat wel belangrijk is de beide kanten van de pitch slider een evenwijdige uitslag heeft en moet in de GY611 ingesteld worden en het beste response van de gyro is een limit van boven de 100!

Revo mix in een avcs gyro weet ik niet ofdat aan te raden is maar volgens de manual mag deze niet aangezet worden zowel in rate als HH mode?

Op helifreak staan diverse setup video's bij Finless en is zeer leerzaam

S6

Jeroen

Ik ben nu geen schaal vlieger(nog niet) maar volgens mij vliegt hij met een GY611(mooi aparaat trouwens) en Futaba zender.
De gain op 85% is dat niet wat aan de hoge kant?
ik heb zelf ook de 611 in gebruik (op een 90er heli) en kom uit op een 39% gain voor de Gyro.

Lastig om exacte getallen te geven want het hangt ook deels af van de hevellengtes, maar inderdaad zou je bij grote heli's ook ruim voldoende moeten hebben aan 35 tot 50% gain. 85 is inderdaad wel erg hoog. Doet mij vermoeden dat de hevellengtes niet kloppen, en dat verklaart ook dat Kevin volle uitslagen nodig heeft om de heli te draaien.

Wat wel belangrijk is de beide kanten van de pitch slider een evenwijdige uitslag heeft en moet in de GY611 ingesteld worden en het beste response van de gyro is een limit van boven de 100!

Nee, en hier moet je een beetje mee oppassen, dit soort redenaties: in het algemeen omdat de respons van een hekrotor niet lineair is (en dus ook nooit mechanisch symmetrisch gemaakt kan worden) en tweedens omdat de Vario hekrotors niet symetrisch van opbouw zijn: met de hevel haaks, heb je ongeveer 15~20 graden op de tail staan en bij die hoek moeten de meeste Vario's ongeveer neutraal zijn.

Revo mix in een avcs gyro weet ik niet ofdat aan te raden is maar volgens de manual mag deze niet aangezet worden zowel in rate als HH mode?

en toch heeft deze heli REVO nodig als je geen HH gebruikt. Als die gyro dat niet aan zou kunnen (en ik zou niet weten waarom niet) dan is deze gyro domweg niet geschikt. Dat kan ik me niet voorstellen....
Overigens is de reden dat veel fabrikanten zeggen dat je de REVO niet aan mag zetten in rate mode, omdat de revomix vaak niet aan de HH/rate schakelaar te koppelen is in de zender, en de HH mode kan inderdaad niet met REVO overweg. Blokkeer je de HH stand, dan kun je met ELKE gyro gewoon REVO gebruiken. In het algemeen is het bij schaalheli's nooit nodig HH te gebruiken, ongeacht de grootte, maar boven de 5 kilo en 160 cm rotor is het in mijn ogen zelfs absoluut af te raden. Boven de 2 meter raad ik het zelfs dringend af: de boel is er over het algemeen gewoon niet voor ontworpen.

Dat wil niet zeggen dat het niet kan, maar het is beter om gewoon rate mode te gebruiken

Groet, Bert

@ jjdehaan

Inderdaag het is een GY611

En bij mijn 90 size vario helis, gebruik ik maar 51% gain.

Jouw manier van instellen is inderdaad effectief, dit paste ik ook toe op mijn trex700 heli, en werkte perfect.

@ Brutus, ik heb mijn pich ingesteld op -1 +4/5 +10, dus ik denk dat ik hier wel goed bij zit.

De hevel lengtes zijn zoals het het beste uitkwam eigenlijk, en inderdaad deze heckrotors zijn niet symmetrisch.

Het is dus een GY611, bij mijn weten en ervaring op mijn andere helis, altijd een bterouwbare en goed gyro geweest.

En bij mijn 90 size vario helis, gebruik ik maar 48% gain.

Nu heb ik er wel voor gezorgd dat ik als mijn staart servo center dat mijn blades een 6° uitslag hebben daar ik dit gelezen had dat dit wel aan te raden was.

Ik ga vandaag eens mijn gain verlagen en zien welk effect dit heeft. Gisteren heb ik even mijn gain naar 90% gebracht en dan was het nog slechter.

Wat zou een oplossing zijn om geen volledige uitslagen te moet gebruiken om de heli te kunnen doen draaien? Als ik aan de heckrotor het uiterste gaatje gebruik en aan de staart servo het middenste dan zou hier eventueel een oplossing kunnen zijn : het buitenste gaatje gebruiken aan de staart servo?

Is dit correct Bert?

Klopt,

de tail hevel moet haaks staan en alle servo hevels 90gr en geeft daarbij een kleine blad verstelling aan.(hoeveel weet ik niet bij zo grote heli)

Inderdaad de gyro alleen in rate mode gebruiken,dus in het gyro menu in normal in stellen en niet cmt.dan kan je inderdaad wel spelen met revo mix
In het CMT mode absoluut geen Revomix. CMT meu is voor normal rate en HH schakelbaar

In het Linkage Limit menu zorgen dat de uitslagen evenwijdig zijn (percentage links/rechts moeten ruim boven de 100 uitkomen anders zijn inderdaad de hevel lengtes te klein

S6

Jeroen

R22

Ik heb nog niemand over het feit gehoord dat de BLS452 geen staartservo is....;)

Hoi Anko, dit maakt in principe niet veel uit.

De S9206 van futaba word op deze grote helis gebruikt op de swash, en ook op de tail.

Op deze helis mag je geen echt snelle servo zetten, ik weet mensen die met deze setup het doen, met een gy401. Zelfs op een turbine heli staat deze als staart servo, is een setup van een zwitser die een EC145 op turbine heeft.

De BLS452 komt overeen met de eigenschappen van de S9206.

Ik denk niet dat dit een probleem kan zijn.

Futaba S9206

Modulation: Analog
Torque: 4.8V: 132.0 oz-in (9.51 kg-cm)
Speed: 4.8V: 0.19 sec/60°
Weight: 1.87 oz (53.0 g)
Dimensions: Length:1.61 in (40.9 mm)
Width:0.79 in (20.1 mm)
Height:1.50 in (38.1 mm)
Motor Type: Coreless
Gear Type: Metal
Rotation/Support: Dual Bearings

BLS452

Modulation: Digital
Torque: 4.8V: 156.0 oz-in (11.23 kg-cm)
6.0V: 194.0 oz-in (13.97 kg-cm)
Speed: 4.8V: 0.18 sec/60°
6.0V: 0.14 sec/60°
Weight: 2.05 oz (58.0 g)
Dimensions: Length:1.57 in (39.9 mm)
Width:0.79 in (20.1 mm)
Height:1.46 in (37.1 mm)
Motor Type: Brushless
Gear Type: Metal

Basis instelling zoals ik die altijd doe (en bij mij werkt dat):

Zender even de revo mixer uit. ATV of endpoints gewoon op 100%
Servo rechtsstreeks op ontvanger aansluiten (geen gyro dus)
Met servo in het midden, servo hevel haaks op stuurstang uitrichten. Stuurstang lengte verstellen tot hevel van hekrotor haaks op de staart staat (aanbevolen startpositie van Vario)
Hevellengte van servo zodanig kiezen, dat je net geen klemlopende slider hebt.

Bij deze grootte van heli kunn je met rustig weer absoluut probleemloos voorzichtig zonder gyro een hooverpoging doen.
EERST pitchcurve zodanig afstellen dat de heli zo goed mogelijk bij midstick loskomt (dit is belangrijk voor de latere werking van de revomixer).
Je hoeft niet te vliegen, alleen maar het punt van loskomen bepalen.
Nu trim je de hekrotor zodanig, dat de heli op dat punt van loskomen niet wegdraait. Dit trimmen doe je met de lengte van de stuurstang. LET WEL: dit doe je "schuifelend", je heli hoeft niet echt te "vliegen" dus je kunt dit veilig doen!!!!!

Nu kan het nodig zijn de uitslag te controleren op klemlopen van de slider. Indien nodig bijstellen, maar als het maar een hee klein beetje is, kun je het zo laten.

Nu pas ga je de gyro inbouwen. Je controleert weer of de hekrotor klemloopt of niet. Nu eventueel met de limit van de gyro bijstellen.
Let wel: je moet gewoon de stick in de hoek duwen, en NIET kijken of de servo gelijkmatig beweegt of niet. Sommige gyro's versterken het sticksignaal en dan is de servo bij halve stickuitslag al op zijn eindpunt. Dat moet je gewoon zo laten. Ik weet niet hoe de 611 dat doet, daarom zeg ik: stick in de hoek duwen en verder niet teveel op dat soort dingen letten.

Als dat goed is (en de correctierichting etc allemaal gecontroleerd is), kun je gaan vliegen, en de gain instellen. tot de staart rustig word. Nog niet op zoek gaan naar "strak", rustige staart is voorlopig voldoende.
Vermoedelijk heb je nu een tamelijk agressief sturende staart. Die kalmeer je, door in de zender ATV of endpoints terug te nemen.
Nu ga je merken, dat als je fors pitch geeft, dat de staart naar links (de neus dus naar rechts) weg wil. Hier komt de REVO mix om de hoek.... deze activeren, en "de bovenste helft" zodanig instellen dat het wegdraaien gecompenseerd word als je pitch geeft. Aanvankelijk is "ongeveer" goed genoeg, later met forse pitch pumps finetunen

Evenzogoed, als je hoovert en je trekt de pitch fors terug, wil de staart naar rechts (neus naar links) nu stel je het onderste gedeelte van de revo curve zodanig in, dat als je minimum pitch trekt, de hekrotor op ongeveer 0 graden staat. Ook dit, later met krachtige daalvluchten finetunen.

Heel gedoe, maar je houd er wel een veel fijner vliegende heli aan over.

Groet, Bert

Netjes uitgelegd Bert,inderdaad zo deed ik het vroeger ook met de ouwe meuk die ik gebruikte met het mechanische tolletjes gyro.

S6

Ik heb nog niemand over het feit gehoord dat de BLS452 geen staartservo is....;)

Er bestaat niet zoiets als een "staartservo", hooguit servo's die er beter of minder goed geschikt voor zijn.

Ik haal prima resultaten met een G300 en een S3001....

Met grote schaalheli's haal ik zelfs slechtere resultaten met "staartservo's" zoals de S9254 of moderner spul.

Schaalheli's, en zeker de grote, zijn wat allergisch voor high spec spullen, en doen het inderdaad uitstekend met een S9206 o.i.d. op de staart en vaak zelfs knapt zowel het vlieggedrag als het instelgemak enorm op als je er een G300 in zet.

Groet, Bert

Netjes uitgelegd Bert,inderdaad zo deed ik het vroeger ook met de ouwe meuk die ik gebruikte met het mechanische tolletjes gyro.

S6

Ja, men vergeet wel eens dat de basisregels van vroeger nog steeds geldig zijn, en dat het moderne spul zoveel instelmogelijkheden kent, dat je makkelijker iets fout insteld als je niet gewoon de basisregels volgt.

Sterker nog, men vergeet vaak dat die basisregels bestaan en hoe ze ook alweer gingen.

Kan best zijn dat je met zo'n moderne gyro tegen wat kleinigheidjes aanloopt die in conflict zijn met die basisregels (heb me ook wel eens hopeloos klemgewerkt met een GY401) maar da's meer een kwestie van logisch nadenken.

Groet, Bert

PS: soms heb ik nog wel eens heimwee naar die mechanische tolletjes.... Werkten toch best wel fijn.

Back