Basis instelling zoals ik die altijd doe (en bij mij werkt dat):
Zender even de revo mixer uit. ATV of endpoints gewoon op 100%
Servo rechtsstreeks op ontvanger aansluiten (geen gyro dus)
Met servo in het midden, servo hevel haaks op stuurstang uitrichten. Stuurstang lengte verstellen tot hevel van hekrotor haaks op de staart staat (aanbevolen startpositie van Vario)
Hevellengte van servo zodanig kiezen, dat je net geen klemlopende slider hebt.
Bij deze grootte van heli kunn je met rustig weer absoluut probleemloos voorzichtig zonder gyro een hooverpoging doen.
EERST pitchcurve zodanig afstellen dat de heli zo goed mogelijk bij midstick loskomt (dit is belangrijk voor de latere werking van de revomixer).
Je hoeft niet te vliegen, alleen maar het punt van loskomen bepalen.
Nu trim je de hekrotor zodanig, dat de heli op dat punt van loskomen niet wegdraait. Dit trimmen doe je met de lengte van de stuurstang. LET WEL: dit doe je "schuifelend", je heli hoeft niet echt te "vliegen" dus je kunt dit veilig doen!!!!!
Nu kan het nodig zijn de uitslag te controleren op klemlopen van de slider. Indien nodig bijstellen, maar als het maar een hee klein beetje is, kun je het zo laten.
Nu pas ga je de gyro inbouwen. Je controleert weer of de hekrotor klemloopt of niet. Nu eventueel met de limit van de gyro bijstellen.
Let wel: je moet gewoon de stick in de hoek duwen, en NIET kijken of de servo gelijkmatig beweegt of niet. Sommige gyro's versterken het sticksignaal en dan is de servo bij halve stickuitslag al op zijn eindpunt. Dat moet je gewoon zo laten. Ik weet niet hoe de 611 dat doet, daarom zeg ik: stick in de hoek duwen en verder niet teveel op dat soort dingen letten.
Als dat goed is (en de correctierichting etc allemaal gecontroleerd is), kun je gaan vliegen, en de gain instellen. tot de staart rustig word. Nog niet op zoek gaan naar "strak", rustige staart is voorlopig voldoende.
Vermoedelijk heb je nu een tamelijk agressief sturende staart. Die kalmeer je, door in de zender ATV of endpoints terug te nemen.
Nu ga je merken, dat als je fors pitch geeft, dat de staart naar links (de neus dus naar rechts) weg wil. Hier komt de REVO mix om de hoek.... deze activeren, en "de bovenste helft" zodanig instellen dat het wegdraaien gecompenseerd word als je pitch geeft. Aanvankelijk is "ongeveer" goed genoeg, later met forse pitch pumps finetunen
Evenzogoed, als je hoovert en je trekt de pitch fors terug, wil de staart naar rechts (neus naar links) nu stel je het onderste gedeelte van de revo curve zodanig in, dat als je minimum pitch trekt, de hekrotor op ongeveer 0 graden staat. Ook dit, later met krachtige daalvluchten finetunen.
Heel gedoe, maar je houd er wel een veel fijner vliegende heli aan over.
Groet, Bert