Vario & TEK hoe en wat?

• Topicstarter Topicstarter Marc Bolier
  • Startdatum Startdatum
M

Marc Bolier

Guest
Hallo,

Ik ben aan het kijken voor een variometer. Over het algemeen zie de Skymelody en Picolario maar de info op de websites vind ik niet duidelijk.
Wat ik graag wil is een geluidsignaal voor stijgen/dalen.

Knagende vragen:
Merk je een duidelijk verschil in vliegtijd met vario?
Een hoogtemelding lijkt mij leuk maar is niet noodzakelijk(?).
Ik weet ook niet of energiecompensatie echt belangrijk is(?).
Ik zie alleen maar TEK aansluitingen voor V-Staart en T-Staart. Mijn zwever heeft een "gewoon" stabilo. Kan je dan ook TEK toepassen?
Wie heeft er ervaring of tips voor een variometer? Skymelody is modulair: wat voor configuratie gebruik je?
Waar kun je kopen, behalve via WEB?

Alvast bedankt,
Marc

Marc.

Het zweefvliegen wordt pas écht leuk met een vario! Vluchten totdat je accu (bijna!!) leeg is of je nek protesteert.
Hoe goed je ook thermiek "aanvoelt", You cannot beat a vario.
Met name op grotere hoogte wordt het zonder vario moeilijk te zien of het model nog klimt.
Verder heb ik met de vario geleerd betere bochten te draaien, ik bleek het gedeelte naar me toe altijd iets te zakken, door optisch bedrog.

Ik zou hem altijd met hoogte kopen!

TEK zou ik alleen kopen als je
A/ precies begrijpt wat hij doet.
B/ een model hebt waardoor deze verfijning tot zijn recht komt, zoals een grote zwever
C/ je genoeg geld (er voor over) hebt want ze zijn nog duur die extra features. En zoals Bert ook al zegt de buisjes zijn krankzinnig duur.

De modulaire opbouw van de Skymelody heeft voordelen bij inbouw in een kleinere zwever, ik heb goed contact met Uwe Schulz van Skymelody en heb ook doorgegeven dat ik liever één "black box" in mijn model heb ipv drie losse blokkies. Maar voorlopig volhardt hij in zijn stellingname van de modules.

Kies je voor het TEK systeem dan hangt de voorkeur naar de helaas over naar de wat duurdere Skymelody, omdat die technisch gezien "zuiverder"is door het gebruik van twee druksensoren.

Maar wil je alleen vario en hoogte dan is de Picolario goedkoper.

In principe worden de apparaten vanaf de fabrikant geleverd, dat kost wel extra aan opstuurkosten.

Het maakt niks uit op wat voor staart je hem zet, het voorbeeld van de V-staart was om aan te geven dat zelfs dát ook kan.

Ja, bij BIGGS zijn we bezig met een gezamelijke aankoop, maar dat is alleen voor leden.

Hier nog wat links

http://www.elv.de/
http://www.thommys.com/vario/index.html
http://www.tek-variometer.de/
http://www.wstech.de/

Hoi Marc,

Ik heb gekozen voor de picolario talk (engels sprekend).
Vario
hoogte
voltage
storingsmelding voor ppm + storingsmelding voor pcm d.m.v. failsave
tek mogelijkheid
datalogger in voorbereiding (voor mij een lage prioriteit)

Ik zie je wel weer op het veld.
Bert

Total Energie Kompensation?

Iets in die richting. :?

Het komt er op neer dat zgn. 'knuppelthermiek' als niet-echte-thermiek herkend wordt, en door de vario niet gemeld wordt.

Knuppelthermiek: als je vliegt en je trekt aan de knuppel, waardoor de kist omhoog gaat, geeft de vario geen signaal: de totale energie neemt namelijk niet toe (snelheid wordt slechts omgezet in hoogte). :evil:

Dat heeft niks met thermiek te maken. :nooo:

Wat je wilt is dat de totale energie toeneemt (bij gelijkblijvende vliegsnelheid ga je wel omhoog). :P

jan.

Ik heb sinds Dortmund j.l. :wink: een Picolario talk. Peuteren op grote hoogte wordt er inderdaad gemakkelijker door. Ook een groot voordeel is dat je sink goed kunt horen. Op 300 meter en stijgend wil je dat ook wel waarderen als je met een houten fladderbak vliegt. Hoogte vind ik ook wel prettig omdat je een daadwerkelijke goed indicatie van hoogtetoename hebt (je kunt em ook op commando de hoogte laten geven). Spanning is handig. De signaalkwaliteitscontrole (!) is een fijne, want als de kist op een paar honderd meter een beetje raar doet en er is geen storing dan werd je dus ondersteboven gegooid door (thermische) turbulentie.

Nog een voordeel van de Picolario is dat ie in een package zit. Je moet wel erg klein bouwen om em er niet in te krijgen en wisselen van de ene kist naar de andere is een fluitje.

TEK hoeft voor mij zo nodig niet. Ik kan zelf heel goed onderscheiden of ik knuppelthermiek maak of niet. Doordat je hoogteverschillen vanwege pitchtrim kunt horen ga je (iemand noemde dat al) veel beter op de vlakheid van je cirkelvlucht letten.

Tot slot: Ik vlieg nog geen 50% van de tijd met vario. ER valt zonder te leven en eigenlijk vind ik vliegen zonder leuker. Je kijkt dan meer en vliegt 'intensiever'. Met blijf je echter erg lang boven.

Om ook nog maar een duit in het zakje te doen:

Ik vlieg nu mijn derde seizoen met Picolario talk (duitstalig)

Er gaat een wereld voor je open als je met zo'n ding vliegt!

Ik heb hem nu zelfs een in mijn sleepkist.
De bekende "moeilijke" bocht (als je van je afdraait en het zicht op de ligging van de sleper moeilijk wordt) hoor ik aan mijn vario(stijgsnelheid) of ik een correctie op mijn hoogteroer moet doen.
Uiteraard de hoogte-info is erg fijn.

Het enige nadeel...die 300 euro...

Uiteraard is het "sportiever" om eea zónder vario te doen, maar vanaf een wat grotere hoogte is dat nauwelijks meer in te schatten.

Ik hou van het principe "gemak dient de mens". Niet moeilijk doen als het makkelijk kan.

ik denk dat ik ook maar een vario in mn asw 28 ga bouwen
tek is voor mij ook niet nodig
het gaat mij puur om de stijging hoorbaar te maken.
hoogte is mischien makkelijk maar niet noodzakelijk.
waar kan ik voordelig :wink: een vario bestellen?
groeten Gertjan

weet iemand hoe ze die TEK realiseren?
De meest voor de hand liggende oplossing is twee sensoren voorzien, eentje voor de hoogte en eentje voor de snelheid. Op die manier kan je dan de totale energieinhoud bepalen en dus je compensatie uitvoeren (dmv rekenen in een µP bvb). Maar het is wel een omslachtige/dure manier om dit te doen.. Kan dit ook gedaan worden door direct met je statische druk te gaan spelen?

mvg,
Maarten

Ik had ook nog wat: je schijnt met behulp van een peilzender op je vario onvanger (bv XP400) de ligging van een verloren model te kunnen bepalen!

heeft iemand hier ervaring mee?

@maarten

Volgens mij heeft geen enkel merk op dit ogenbllik een vario met dubbele sensor.
hoe werkt het: vanaf de vario een gesloten circuit tot aan het pitot-buisje. In dit buisje zit een gaatje van 1/10mm. Via dit buisje wordt dus de luchtdruk gemeten (dus buiten de zwever, en niet in de romp). Het minuscuul kleine gaatje zit aan de achterzijde van het buisje (ten opzichte van de vliegrichting). Hierdoor wordt er een onderdruk uitgeoefend op de sensor wanneer de zwever vliegt. Afhankelijk van de snelheid zal de onderdruk dus groter of kleiner worden. (kleiner bij trekken aan de knuppel, groter bij duwen of aanduiken).
Vario met TEK geeft een rustiger "vliegtoon", waarbij het knuppelen deels gecompenseerd wordt. Deels, omdat eigenlijk de compensatie benaderend is: eigenlijk zou elk pitotbuisje geijkt moeten worden per zwevermodel.

De Skymelody van Schulze heeft met het gebruik van TEK twee sensoren.
Schulze claimt dat dit een bijna onfeilbare compensatie geeft op "knuppelthermiek".
Een prima systeem overigens, alleen door de losse modules lastiger in te bouwen dan de compakte Picolario Talk.

Toevallig vandaag een nieuwe Picolario besteld, mét TEK......
Ik vind het stabieler in toon, minder fluctuates door snelheid.

De TEK-loze Picolario gaat dan weer terug naar de sleper(zit tijdelijk in een grote zwever) want dat vind ik het prettiger slepen met vario en je weet dan de hoogte.
Volgend jaar komen er ACRO wedstrijden in Nederland(hehe, eindelijk...details komen nog) en dan moet je ze allemaal afzetten op dezelfde uitgangshoogte.

Ik heb zowel de Schulz als de Picolario in gebruik. Beide hebben ze voordelen, uiteindelijk vind ik het éénkastje systeem van Telario prettiger dan 3 modules.

Er is ooit een felle discussie geweest op een oud forum tussen Thommy's en Schulz. De laatste claimt (idd, hij heeft twee sensors erin) een betere aanwijzing als e ook hoogte wilt weten.
Thommy's geeft dat toe, maar zegt dat het veschil voor onze doeleinden te minimaal is.

Ik hoor van een andere Vario bouwer(semi prof) dat de drukelementen ook in de inkoop erg duur zijn, plm 40 euro.
Vandaar dat die van Schulz duurder zijn.

Tja, en als je ooit gesproken hebt met Schulz, dan koop je liever een Telario :D :D :D :evil: Het is een vreemde snoeshaan.

O, ja, een nadeel van de TEK is wel de schandalig hoge prijs die er (door beide heren) gevraagd wordt voor de TEK buis plus aansluiting...en het is ook eens een kwetsbaar buisje, als je er tegenaan stoot heb je een probleem...

Jouw verhaal klopt helemaal Richard. De nauwkeurigheid en de daarbijbehorende "rust" met TEK is groter dan zonder. Nadeel blijft de gevoeligheid van het TEK buisje. Deze altijd tijdens het transport verwijderen. Wij hebben een (globale) test gedaan (uiteraard zonder TEK) met de Skymelody, de Picolario talk en de Westech in een 1:1 zwever. Allen mee met als eikpunt de vario en hoogtemeter van deze zwever. Doel was om de nauwkeurigheid van de vario's te testen. Resultaat was dat de Schulze en Picolario niet veel voor elkaar onder deden, de Picolario was iets exacter in het aangeven van thermiek en hoogte. De Westech was t.o.v. beide concurenten in gevoeligheid iets minder.

hier een draadje waar ik nog het nodige heb gescheven over variometers.

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=6283&highlight=tek+halmar

voor mijn ASW27 heb ik overigens zelf een buisje gemaakt. deze van mesing buis waar een heel dun gaatje in is geboord.
de vario heb ik pas een vlucht kunnen testen en daar werkte hij behoorlijk goed. het is dus niet perze nodig om een duur buisje te kopen.. :P als mijn vliegtuig weer heel is ga ik er verder mee aan het testen.

Groeten Halmar

@ajs56a
Toch blijf ik bij mijn stelling: er is geen enkele variometer op de markt met dubbele sensor die zorgt voor de snelheidscompensatie.

Je moet appelen met appelen vergelijken:

Puur variometerfunctie (TEK compensatie mogelijk)
Schulz skymelody <--> picolario Light. De kostprijs ligt zeer dicht bij elkaar (185eur voor de skymelody, 199eur voor de picolario light)

De drukmeting gebeurd door middel van slechts één sensor. Dus ook voor de TEK (het minuscule gaatje in het buisje).

Variometerfunctie met bijkomende functies (TEK compensatie mogelijk)
Schulz skymelody+skypanel <--> picolario. De kostprijs ligt ver uiteen (420eur voor de skymelody+skypanel, 299 eur voor de picolario)

Zowel in de skymelody als in de skypanel zit een druksensor. Deze in de skypanel zorgt voor de hoogtemeting. De picolario blijft met 1 sensor werken voor de beide functies

Für die Freunde der Vario-Fliegerei mit TEK-Vario sei gesagt:
Keine verfälschte Höhenmessung durch die TEK-Düse, weil zwei Drucksensoren im Betrieb sind.
So gehört sich das: Einen Drucksensor für das TEK-Vario und einen für den Höhenmesser.

Ikzelf heb geen skypanel, maar wel de vario met TEK van Schulz. Dus 1 sensor. De skypanel wou ik vorig jaar in Dortmund aankopen, maar na een gesprek met de man heb ik daarvan afgezien. Daar wordt je inderdaad niet blij van, of zoals Richard zegt: een vreemde snoeshaan.

Als je puur de variometerfunctie wil, dan ben je beterkoop met de Schulz vario. Wil je de bijkomende functionaliteiten, dan zal de picolario je waarschijnlijk verleiden. Ik heb om deze reden recent een picolario bij aangeschaft.

Back