Varioprop: oude zender en ontvanger gegevens

Hallo,

Voor de kleinkinderen wil ik een oude zender en ontvanger weer gebruiken.
Wie weet welke accuset in de zender moet (welke spanning)
Wie weet wat het aansluitschema is van de ronde ontvangerstekker.
Dus waar komt de plus en min op en waar de antenne.
De foto's met gegevens staan op de volgende plaatsen.
Alvast heel erg bedankt.
Groeten
Ton

DSCF0010A.jpg

DSCF0003A.jpg

[Edit Michel] Foto's zichtbaar gemaakt.

Hallo Helitony,

Ikzelf werk nog steeds met Graupner apparatuur van zo'n 30 jaar oud en het functioneert nog prima. Graupner had wel zo z'n eigen standaard. De ontvanger zit in een apart doosje. De servo-elektronica, momenteel altijd in de servo gebouwd, zat bij Graupner in een opsteekmodule. De servo's die je via een ronde stekker daarop aansloot bestonden uit motortje met tandwielvertraging en een potmeter.
Je had dus 5 pennen in die ronde servostekker aangesloten, twee voor de motor en drie voor de potmeter.
De servo's werken op 2,4 Volt. De voeding van de ontvanger bestaat dan ook uit een accuset van 2 maal 2,4 Volt. Eigenlijk komt dit neer op 4,8 Volt met een middenaftakking. Het ronde stekkertje in de ontvanger module heeft dan ook een aansluiting van 2,4 Volt op pen 8 (- de ene 2,4Volt) en pen 7 (+ de ene 2,4Volt) en een aansluiting voor de tweede 2,4 Volt op pen 6 (- tweede 2,4Volt) en pen 5 (+ tweede 2,4Volt).
Pen 6 en 7 zijn in de ontvanger met elkaar verbonden.
Kun je het nog volgen?
De antenne moet op pen 1 en/of 2 aangesloten worden.
De Graupner zender werkt van 9,6 tot 12 Volt.

Later heeft Graupner ook servo's van 4,8 Volt gemaakt en daarbij passende opzetmodules met rechthoekige stekkerverbindingen voor de servo's.

Ik hoop, dat je met deze infomatie verder kunt. Als je belangstelling hebt, heb ik ook nog wel ergens de aansluitgegevens van de servo's met ronde stekkers.

André

Zijn er nog wel servo's bij de zenderset aanwezig? Zonder deze valt er niets meer mee te beginnen, want de huidige servo's werken er niet op. Afhankelijk van de leeftijd van de ontvanger zijn de servo's voorzien van zo'n rond stekkertje, dat Andros al beschrijft of van een 4-polige rechte stekker (en dat heeft de 12 kanaals decoderbouwsteen dus ook). In beide gevallen heb je een ontvangeraccu met middenaftakking nodig, die op de aangegeven wijze op de ronde voedingsstekker wordt aangesloten.

De zenderaccu moet overigens 12 Volt zijn en voordat er kosten worden gemaakt zou ik eerst eens kijken of de zenderprint niet is aangetast. Meestal is deze na zo veel jaar geoxideerd door acculekkage.

Hallo Andros en Corien,

Fijn dat jullie reageren.

Ik had gehoopt dat de foto's beter zichtbaar zijn maar dan moet ik het adres van het album opgeven en dat moet ik nog ontdekken hoe dat werkt.

Jullie zagen dus al enige herkenning via die kleine plaatjes.
Mijn zender is een Varioprop 14S fm 27.
Deze mag dus volgens jou opgave gevoed worden met een accu tussen 9,6 en 12V.

Mijn servos zijn type 3831 en 4,8V en hebben 5 polige (3 in gebruik) platte stekkers om in de servo opsteek module 3826 4,8 V te steken.

Deze servo module zit weer op een ontvanger module 2749 die met een 8 polige ronde stekker aan een accuset moet.

Dus hoe ziet die aansluiting van de ronde accustekker er uit? Waar + en - en welke voor de antenne?
Hebben jullie daar nog info voor.

Alvast bedankt
Ton

Helitony zei:
Dus hoe ziet die aansluiting van de ronde accustekker er uit? Waar + en - en welke voor de antenne?
Hebben jullie daar nog info voor.
Ton,

Het antwoord op je vraag staat al in mijn antwoord en dat van Corrien.
De zender werkt inderdaad het beste op 12 Volt.

André

Je hebt de meest 'moderne' versie en dat betekent, dat je geen aftakking op de ontvangeraccu nodig hebt.
Voor de correcte aansluiting van de accu moet ikzelf ook afgaan op Andros omdat ik dat altijd vergeten ben om op te tekenen :oops: Volgens zijn gegevens zou dan pin 8 de accu-min zijn en pin 5 de accu-plus. De antenne verwacht ik op pin 1. André, klopt dit ????? Omgepoold aansluiten van de ontvangeraccu is namelijk einde-oefening voor alle servo's.

Jan,

Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb nog de oude versie met tweemaal 2,4 Volt ontvangaccu.
Van de ronde stekker aan de laadkabel is pin 8 verbonden aan de zwarte ader (min) en pin 5 aan de rode ader (plus). Pin 7 is geel en pin 6 is blauw en in mijn geval dus doorverbonden met elkaar.
Ik heb dit vanavond nog even doorgemeten op mijn originele laadkabeltje.
De antenne zit op 1 (en bij mij ook op 2).

André
www.hmbc.nl

Jan,

Is het niet zo, dat alleen het opzetmodule veranderd is, voor aansluiting van een 4,8 Volts servo met platte stekker.? De ontvangeraccu sluit je aan op de ontvanger module en die is volgens mij niet veranderd, dus met middenaftakking.

André
www.hmbc.nl

De basis-bouwsteen is inderdaad niet veranderd. De middenaftakking was echter uitsluitend nodig voor het oude type servo's. Hiervan werd het motortje met - 2,4 Volt aangestuurd voor de ene draairichting en + 2,4 Volt voor de andere draairichting.

Toch wel nostalgie, die oude Graupner Grundig apparatuur. Peperduur, maar dan ook bijna onverwoestbaar. Alle elektronica in een goedje gevat, dat nog het meeste leek op witte houtlijm. Met de 2kanaals decoderbouwstenen moest je liefst 4 bakjes op elkaar stapelen om aan een 12 kanaals ontvanger te komen :lol: . Wat dat betreft is jouw ontvanger een hele verbetering geweest, Helitony.

oef dit ziet er nog uit als nieuw .
ik kan geen krasje ontdekken .
is hij wel eens gebruikt???
groeten wiebe

Hallo,
Bedankt voor de antwoorden.
Leuk he weer even in de oude doos graaien.
Ik heb nu even geen gelegenheid maar zal na het weekend gaan testen en zal het laten weten.
Alvast heel erg bedankt.
Groeten
Ton

Ken je de 2hands beurs bij SUL in Utrecht?
3e za /maand geloofik, en niet tijdens de zomer..

Daar heb ik wel wat van deze nostalgische graupner spullen zien slingeren

Enne, als ik kleinzoon was.. Doe mij dan die nieuwe MC10 of Fx18 whatever met lcd display ;)

Dag Niek,

Bedankt voor de tip van Utrecht
Wat is er mis met de oude doos, Andros werkt er ook nog mee.
Enne mijn kleinkinderen zijn nog te klein voor de hitech eletronica.
Zelf heb ik voor mijn heli een FF9 maar daar mogen zij niet aankomen.
Aan die Varioprop kan niet veel meer stuk.
Even afwachten of alles nog werkt.
Groeten
Ton

Hallo,

Alles eerst getest alvorens te kopen.
Geweldig alles werkt nog.
Jullie hadden het bij het goede eind.
Ik ga alles compleet maken en die kleinkinderen verrassen met een 30 jaar oude Katja.
Opa kan niet meer stuk.
Tot horens

Ton

Helitony zei:
Geweldig alles werkt nog.
Dat hadden André en ik ook wel verwacht. Bij deze apparatuur heb je 'n hamer nodig om het stuk te krijgen :wink: .
Laat t.z.t. maar eens wat foto's zien van de Katja (mét glunderende kleinkinderen!).

Ik heb precies dezelfde zender van iemand gekregen, echter zonder accu en zonder ontvanger.

Begrijp ik het goed dat je hier geen 'normale' ontvanger mee kunt aansturen?

Zijn servo's/ontvangers hiervoor nog te vinden?

Dirk646,

Dit stond al in het draadje.

Ken je de 2hands beurs bij SUL in Utrecht?
3e za /maand geloofik, en niet tijdens de zomer..

Daar heb ik wel wat van deze nostalgische graupner spullen zien slingeren

Back