Varta zender accu's héél heet!

Hallo

Ik gebruik penlite's van Varta Plus 1900mah (Nihm) in mijn zender en gaan al vanaf het begin niet lang mee. In het begin (1 keer) heb ik ze met een druppellader geladen, ging verder allemaal goed. Behalve dat ze nog niet lang meegingen, maar ik dacht dat word wel verholpen na 2 á 3 keer laden. Nog niet dus.

Ik heb dus mijn computer lader (Power peak ultimate 2) gepakt om hem 3 keer te ontladen en weer laden. Nu worden ze tijdens het ontladen maar heel licht warm, dat is dus verder geen probleem. Alleen tijdens het laden worden ze zo warm, dat je ze niet langer dan 5 seconden kan vasthouden. Ik laad ze op met met 1c(1900mah) en ontlaad ze met 0.5c (1000mah, 950 is niet mogelijk). Wat is het probleem dat ze zo warm worden? Varta accu's kunnen toch wel snelworden geladen? Er staat op de penlite:
Laden/Charge/Charger
15h . 190mA . schnellladefahig . quik charging . charge rapide

Dus ik neem aan dat mijn accu gewoon kapot is. Ik heb al een paar keer druppelgeladen en weer ontlaad en weer opgeladen, maar ze gaan nog steeds niet lang mee(3-4 vluchten met de zender protech avenger, in vliegtuig/heli combo kut) en hij vermindert in reikwijdte.

Mvg
Pascal

Als je NiMH's gaat snelladen (1C) is het normaal dat ze aan het eind van het laadproces warm worden.

Geeft je lader ook aan wat hij er in stopt en er uithaalt aan capaciteit?

1900mAh zou voor een zender meer dan genoeg moeten zijn om een paar uur aan te staan. Er kunnen dan 2 dingen aan de hand zijn, je zender kan teveel stroom vragen om onbekende reden (defect) of je accu is niet goed. Dat laatste kun je uitsluiten door op je lader te kijken welke capaciteit je erin stopt en eruit haalt.

Zijn dit overigens losse penlites die je in een houder plaatst? In dat geval zou ik in eerste instantie de hele houder en penlites vervangen door een gesoldeerd pakket.

ik ehb nu tijdelijk een futaba skysport en daarin zitten ook 8 penlites van 1800 mah (GP) en daarmee kan ik de hele dag vliegen (constant zender aan) en aan het einde van de dag geeft de meter nog netjes 100% aan en nooit gene problemen mee gehad ;)

Ja , ik heb losse penlites in een losse houder. Ik vervang ze wel voor een gesoldeerd pakket. Maar die worden niet warm als ik ze met een snellader laad, en is het ook geen probleem als ik ze gelijk snellaad? Ik heb op het moment geen druppellader voor accupakketten, en aangezien mijn computer lader dan waarschijnlijk niet goed werkt vanwege de delta peak (toch?).

Hallo

Ik gebruik penlite's van Varta Plus 1900mah (Nihm)
Ik laad ze op met met 1c(1900mah)
15h . 190mA . schnellladefahig . quik charging . charge rapide

Dus ik neem aan dat mijn accu gewoon kapot is.

Mvg
Pascal
Je laad met 1C dus 1900ma en niet 1900mah(Gebruik de juiste eenheid)
Voorschrift is 190 ma 15 uur en dat is met 1/10C.
Je laad dus 10 maal te snel en daar kunnen die Vartas niet tegen.
De kans is dus groot dat hij kapot is.:(

Laatst bewerkt:
Losse cellen in een batterijhouder moet je niet proberen te snelladen. Alle batterijveertjes geven namelijk een overgangsweerstand en je kunt er ook duvel op zeggen, dat de cellen zelf wat aanslag gaan vertonen na verloop van tijd. De lader kan dan nooit betrouwbaar afslaan.

Met een 1900 mAh accu heb je met een relatief eenvoudige zender zeker 10 uur bedrijfstijd. Computerzenders zijn wat gulziger, maar ook daarin horen ze een dag mee te gaan.

Ik zou ze met de Ultimate 2 lader nog eens een 3tal keer cyclen, maar nu met 0,5 x C. Uiteraard wél buiten de zender. De derde keer kun je dan eens kijken hoeveel milliAmps er (na het ontladen in zaten) of eventueel hoeveel er in gaan bij de laatste lading (dan zo'n 10% er van aftrekken vanwege laadverliezen). Als de capaciteit duidelijk onder de 1200 mAh blijkt te zijn, is het tijd voor nieuwe cellen. Uiteraard dan een gepuntlast of gesoldeerd pakket aanschaffen).

Je laad met 1C dus 1900ma en niet 1900mah(Gebruik de juiste eenheid)
Voorschrift is 190 ma 15 uur en dat is met 1/10C.
Je laad dus 10 maal te snel en daar kunnen die Vartas niet tegen.
De kans is dus groot dat hij kapot is.:(

Uhm, wat is het verschil dan met mA en maH, dacht dat dat hetzelfde was.
Ik denk ook dat ze niet meer heel zijn. Maar ik dacht dat ze met "quik charge" aangaven dat snelladen mogelijk is. Dus met 0,5 of 1c. Maar deze batterijen zijn niet zo duur, en ik kan ze wel voor iets gebruiken wat al helemaal geen stroom verbruikt. Dus sowieso geen weggegooid geld:p. En laden, gaat gewoon per 1 paar of 2 paar cellen in zo'n muurlader(of hoe zo'n ding ook mag heten;))

Maargoed, ik kijk even rond voor een geschikte gesoldeerd zenderaccu. Alleen deze kunnen gewoon snelgeladen worden met mijn computerlader? Ik wil namelijk geen risco lopen dat de accu ook kapot gaat.

Bedankt voor jullie reactie
Groetjes Pascal

mA = milli Ampère = stroom
mAh = milli Ampère hour = capaciteit = stroom die accu kan leveren gedurende bepaalde tijd. 1000mAh = 1A gedurende uur of 0,5A gedurende twee uur of 2A gedurende half uur etc.etc

Maar kunnen zenderaccu's gewoon snelgeladen worden met mijn computerlader? Ik wil namelijk geen risco lopen dat de accu ook kapot gaat. Het gaat hierbij om deze accu:
gr3414.jpg
1700mah 9.6volt van graupner.

Zender accu's laden met 600mAh of 800 mAh. Zorg dat je afslag goed staat dus ga een NiMh accu niet laden met NiCd met hoge deltapeak want dan gaat hij als nog stuk.

Die accu geladen met 1900 mAh is echt overleden. Hitte = stuk.

Penlite's laden met 1C gaat heel snel .. maar ze gaan ook heeeeel snel kapot....
De meeste penlite's kunnen slecht tegen zo snel laden.

Veruit de meeste zijn alleen geschikt voor versneld laden , waarbij er een stroompje loopt van een 5~600 mA....

Pak 'm beet een 1/4 tot 1/3 van wat jij hebt gedaan ;)

Nieuwe pack dus ook niet snelladen met 1C maar versneld met 5~600 mA en buiten de zender om :!:

Accu dus uit de zender en laadkabel rechtstreeks op de stekker van de accu.

Maar kunnen zenderaccu's gewoon snelgeladen worden met mijn computerlader?
Lees eerst eens in de handleiding van je zender of je dat wel via het laadcircuit van de zender mag doen. Ik verwacht namelijk van niet.

Als je de accu buiten de zender laadt, zou ik in dit geval ook met maximaal 800 mA laden (ongeveer 0,5 x C).

Lees eerst eens in de handleiding van je zender of je dat wel via het laadcircuit van de zender mag doen. Ik verwacht namelijk van niet.

Als je de accu buiten de zender laadt, zou ik in dit geval ook met maximaal 800 mA laden (ongeveer 0,5 x C).

Ik laat nooit een accu in een model, of zender liggen als ik hem laad. Maar ik weet verder genoeg. thx

Back