Vartio Skyfox (Bluefox van Conrad) met Webra 61 SHC

Helemaal eens Bert,

Heerlijke heli,

ps fijn dat je weer op het forum bent, je waardevolle input hier wordt door mij altijd als zeer nuttig ervaren!

Tom

zeg brutus , is dat een webra in die skyfox ? en de skyfox , welke uitvoering is dat ? die peddelstang herken ik in ieder geval als een xtreme part die ook op de evolution is gevoerd .
hij loopt ongeloofelijk mooi en stabiel . ook heel herkenbaar die auto waarschuwing haha
mvg ferry

zeg brutus , is dat een webra in die skyfox ? en de skyfox , welke uitvoering is dat ? die peddelstang herken ik in ieder geval als een xtreme part die ook op de evolution is gevoerd .
hij loopt ongeloofelijk mooi en stabiel . ook heel herkenbaar die auto waarschuwing haha
mvg ferry

De heli is een verder volkomen standaard SkyFox Evo, en de motor is (zoals tegenwoordig AL mijn SkyFoxen) een Rossi....

Dat is helaas een sterk ondergewaardeerde motor, maar het is absoluut de Rolls Royce onder de helimotoren.... Je moet ze even leren kennen, maar dan is, vergeleken met een Rossi, een OS een hopeloos stuntelig motortje, en Webra een wegwerp-ding (ook al zijn OS en Webra op zichzelf prima motoren). Het enige is: 0% Nitro en niet overdrijven met de olie (15% is genoeg...). Alle mensen die moeilijkheden met Rossi's hadden bleken meer dan 5% nitro te proberen

Maar het mooie lopen van dit exemplaar is voor een groot deel te danken aan de ontstekingsunit. Die verdient zichzelf, dankzij nooit meer een nieuwe gloeiplug, en veel lager brandstof verbruik (25 minuten op een tank, normaal vliegend) in no time terug.

Groet, Bert

Weer gevlogen

Gisteren met de BT gevlogen weinig wind was prima te doen,

maar vandaag met de Blufox gevlogen, wat een wind niet normaal, de pluim uit de uitlaat was werkelijk horizontaal, wel goede oefening voor de vaardigheid, heli vliegt nog steeds erg lekker,

Ps. Bert, Erg gaaf zon Rossi met cdi ontsteking, is er een aanpassing gedaan aan de carburateur?

Tom

Ps. Bert, Erg gaaf zon Rossi met cdi ontsteking, is er een aanpassing gedaan aan de carburateur?

Tom

Nee...

De aanpassingen die gedaan moeten worden (ZOUDEN gedaan kunnen worden, er zijn meer wegen die naar Rome leiden...):
-Tussen krukas-lager en koppeling is er een extra, plm 2.5 mm dikke alu schijf geplaatst die de magneet voor de timing bevat. Hiervoor is er een gaatje in de krukas geboord van 2 mm doorsnee en plm 2 mm diep, voor een paspen, zodat de schijf niet kan verdraaien.
-Door deze schijf komt de koppeling met diezelfde 2.5 mm lager te liggen, dus er zit tussen de gearbox en de drager van het hoofdtandwiel ook een vulring van 2.5 mm, zodat koppeling en hoofdtandwiel weer mooi recht tegenover elkaar komen te staan.
-Verder is er aan de zijkant van het frame een beugeltje geplaatst om de pick-up te plaatsen. That's it.

De carb is ongewijzigd, en de overige handelingen bestaan uit het verplaatsen van de gyro en ontvanger naar achter bovenop de staartbuis, om zoveel mogelijk afstand tussen ontsteking en ontvanger te krijgen (zucht.... ik weet het: 35 MHz...).

Al het andere is straightforward: Ontstekingsunit plaatsen en aansluiten (hangt bij ons onder het voorframe), 34 graden voor top ontsteking instellen, brandstof 85% Methanol-nul nitro-15% olie, Carburateur afstellen (kan beangstigend veel schraler), en GAAN.... Simpel....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Klinkt goed Bert,

Dus als ik het goed begrijp mix jij 85% benzine met 15% methanol (0% nitro) en pas je enkel de carburatie aan.

Lijkt me een mooie aanpassing voor mijn heli, vraag is of die webra dat aankan, weer een project waar ik een draaibank voor nodig heb, heb al twee projecten in de vertraging waar ik een draaibank voor nodig heb, ga denk ik toch maar eens en Chinees hobby bankje op de kop tikken om alles af te kunnen maken. Nog niet aan toe gekomen ivm een drukke baan....

Wat voor een bougie gebruik je hiervoor?

Tom

super bert, ben net als jij grote fan van rossi motoren. ik had echter nog nooit gehoord van ontsteking erop. gaat het vermogen hierdoor mee omhoog? ik bouw mijn rossi's om met een lotterle carbu. 0 procent nitro. 15 procent olie en maximale compressie (zonder shims). ik vind ze hiermee veel beter draaien in midrange. en als je een 14 mm lotterle gebruikt gaat het vermogen een stuk omhoog.

vwhwi
jan

Klinkt goed Bert,

Dus als ik het goed begrijp mix jij 85% benzine met 15% methanol (0% nitro) en pas je enkel de carburatie aan.

Lijkt me een mooie aanpassing voor mijn heli, vraag is of die webra dat aankan, weer een project waar ik een draaibank voor nodig heb, heb al twee projecten in de vertraging waar ik een draaibank voor nodig heb, ga denk ik toch maar eens en Chinees hobby bankje op de kop tikken om alles af te kunnen maken. Nog niet aan toe gekomen ivm een drukke baan....

Wat voor een bougie gebruik je hiervoor?

Tom

Nee joh, geen benzine.... gewoon gloeiplugbrandstof (methanol) maar dan ZONDER Nitro (en nu weet je opeens weer waarom het zo belangrijk is de spullen bij hun juiste naam te noemen: gloeiplugbrandstof HEET geen Nitro, het bevat (soms) Nitro).

Dus: 85% Methanol, 15% goede synthetische olie.... meer niet.... geen benzine, geen Nitro. Zodra je een vonkontsteking monteert heeft geen enkele "gloeiplug" motor meer Nitro nodig.
Het bougietje (code RC24) en de ontstekingsset (RC07 of RC07a) vind je hier: Rcexl ignitions/accessories
Die bougie past gewoon in iedere gloeiplugmotor waar een normale lengte gloeiplug in past. Jouw Webra dus ook.

Het enige waar je mee op moet passen, is als je voorheen brandstof met (een aandeel) wonderolie gebruikte: dan moet je minimaal eerst een paar liter 80% Methanol 20% synthetische olie met een vette afstelling er door fietsen, voordat je voorzichtig het olieaandeel terugbrengt. Dit, om de afzettingen die wonderolie achterlaat, weg te wassen en het inloopproces af te maken: de reden dat wonderolie "zo goed smeert" is dat het de onderdelen coat in een glad laagje, en daardoor het feitelijke inloopproces nooit goed afgemaakt wordt. Met bougie-ontsteking ga je automatisch veel schraler draaien, en dus moet je hier wat voorzichtig mee zijn.

super bert, ben net als jij grote fan van rossi motoren. ik had echter nog nooit gehoord van ontsteking erop. gaat het vermogen hierdoor mee omhoog? ik bouw mijn rossi's om met een lotterle carbu. 0 procent nitro. 15 procent olie en maximale compressie (zonder shims). ik vind ze hiermee veel beter draaien in midrange. en als je een 14 mm lotterle gebruikt gaat het vermogen een stuk omhoog.

vwhwi
jan

Yep.... het vermogen gaat heel lichtjes omhoog t.o.v. hoe je met jouw set-up en gloeiplug-ontsteking draait (paar procenten maar hoor, net voldoende om het extra gewicht te compenseren) maar het is met name het loopgedrag en brandstofverbruik wat DRASTISCH verbetert. IK heb mijn Rossi's ook met gloeiplug eigenlijk altijd met de originele carb gebruikt en nooit reden gezien daar iets aan te veranderen.

Groet, Bert

Back