Vasa (Wasa) Corel 1:75

ondertussen al wat meer lijnen van het want gemonteerd.
even een vraag:
ik gebruik touw van Amati en nu wordt er gesproken over het naspannen van het want na enige tijd ivm rek in het touw.
ik kan me voorstellen dat dit geldt bij zelf geslagen touw, maar weet niet hoe dat met Amati touw is.
mijn voorkeur zou zijn om de knopen eigenlijk direct af te werken, nu kan ik er nog bij, maar als het want geheel er in zit dan wordt dat niet meer te doen.

ondertussen al wat meer lijnen van het want gemonteerd.
even een vraag:
ik gebruik touw van Amati en nu wordt er gesproken over het naspannen van het want na enige tijd ivm rek in het touw.
ik kan me voorstellen dat dit geldt bij zelf geslagen touw, maar weet niet hoe dat met Amati touw is.
mijn voorkeur zou zijn om de knopen eigenlijk direct af te werken, nu kan ik er nog bij, maar als het want geheel er in zit dan wordt dat niet meer te doen.
Dat valt reuze mee hoor Jan, ik gebruik altijd touw van Amati (of Caldercraft) omdat het niet of nauwelijks pluist.
Sommige schepen staan er al jaren zonder dat er sprake is van slap hangen door eventuele rek. dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. Je kan de knopen meteen afwerken, geen probleem!

bedankt voor je reactie,
ik ga de knopen in de zwarte lijnen fixeren en alleen de rijglijn loslaten, zodat ik deze net voordat ik met de knoopjes ga beginnen in het want, deze nog even kan aantrekken en dan fixeren.

hier nog even een update overzicht foto van deze dag

2015-08-12%2016.46.25.jpg

Ik zie dat je wit/blank touwerk hebt gebruikt voor de woelings van de masten. Dit touw bestond altijd uit duimsdik geteerd touw, dus zwart of eventueel bruin zou realistischer zijn. T 'is maar een weetje...

De lijnen voor het fokkewant zitten er in. Knoopjes geborgd met witte houtlijm.
En alle overtollige draadjes afgeknipt. Alleen nog een keer naspannen voordat de laatste knoopjes worden geborgd. Dit doe ik pas net voordat ik ga beginnen aan de weeflijnen.
Nu verder aan de grote mast en de bezaanmast. Hierna verder vanaf de marsen naar boven en dan zijn de weeflijnen aan de beurt. Moet hier wel een goede opstelling voor maken zodat mijnn rug niet verkeerd belast wordt, huidige werkhoogte is niet perfect

2015-08-29%2012.45.40.jpg

eindelijk weer eens verder met de Vasa
de lijnen voor het want van de grote mast afgerond

2015-12-28%2011.57.30_1.jpg

alleen een probleempje, enkele jufferblokken zijn hardnekkig en blijven schuin staan
2015-12-28%2011.57.37.jpg

waar kan dit aan liggen?

alleen een probleempje, enkele jufferblokken zijn hardnekkig en blijven schuin staan
waar kan dit aan liggen?
Ook als je de talrepen aanspant Jan? Meestal zouden ze dan recht boven elkaar moeten komen. Hoe heb je de pardoens aan de mastkop bevestigd? Ik zie, zo lijkt het op de eerste foto lijnen van het want over elkaar liggen?

ik zal het zo eens proberen Ron.

de pardoens zijn aangebracht op de mast voordat ik het want heb aangebracht, heb daar indertijd geen foto van gemaakt helaas

Heeft denk ik te maken met je dikke draad van het want. Juffer loshalen en enkele slagen "opdraaien" wil nog wel eens helpen.

Hans, bedankt ik neem dat mee in de volgende stap

Ron, het want is keurig om en om aangebracht nadat ik de pardoens heb gemonteerd, beetje lastig te zien, maar zal daar nog een foto van maken. de lijnen "6" in je tekening zijn nog niet aangebracht.

Ja ziet er wel goed uit lijkt me. Inderdaad wat ook Hans zegt, de lijnen een paar slagen tegen de beweging in draaien is denk ik een goede optie. Komt goed.

bedankt voor de tips, morgen ga ik eerst eens alles aanspannen en dan kijken wat het doet, mocht het niet lukken dan kan ik altijd Hans zijn advies opvolgen.

Jij ook eindelijk weer terug Jan.
Leuk voor mij om het allemaal eens op mijn gemak te bekijken en te bewonderen.
Ik houd je weer in de gaten.:)

na alle lijnen strak te hebben gezet staan de jufferblokken acceptabel recht

verder met de jufferblokken op de marsen
2015-12-29 20.11.08.jpg

2015-12-29 20.11.14.jpg

nu alleen nog de spreidstok aanbrengen als deze knoopjes hard zijn.

ook nog even een proef gemaakt met een muis
2d8d76d3-2e86-4fc5-9c1c-ab4a78bfd943.jpg

2015-12-29%2020.59.38.jpg

dit is een voorbeeld zoals ik getracht heb de muis te maken.
ik heb hiervoor 2 kralen geregen op de stag en daarna met touw geprobeerd te omwikkelen

er moet hiervoor een eenvoudigere manier zijn, echter ik kan hier geen foto's meer van terug vinden.

Back