Vast gelopen

Mijn Savage stopte gister opeens. Ik krijg nu de cilinder niet meer rond. Ook niet zonder gloeiplug.

Hoe kan ik hem het beste proberen los te krijgen? Is hier nog mee te rijden of moet ik een nieuwe motor kopen?

Alvast bedankt voor de reacties.

Motor uitbouwen en open maken. Cilinder-petje eraf en het carterdeksel en dan kijken wat er aan de hand is.
Niet proberen om nu toch de motor te kunnen draaien.
Misschien valt de schade wel mee.

Suc6

Hans

Al geprobeerd om hem eerst goed warm te stoken met een fohn?
Heb ik als tip gekregen om mijn Trophy aan te krijgen en hij start dan vele malen makkelijker!:)

Mocht Je hem niet meer werkend krijgen heb nog een motor voor savage te koop. Staat in het overige te koop gedeeldte.

Motor uitbouwen en open maken. Cilinder-petje eraf en het carterdeksel en dan kijken wat er aan de hand is.
Niet proberen om nu toch de motor te kunnen draaien.
Misschien valt de schade wel mee.

Suc6

Hans

Niet doen, eerst verwarmen met een fohn (goed verwarmen 5 minuten of zo) en dan kijken of die los komt. Scheelt je een hoop werk. En waarschijnlijk gewoon door de klemming vast komen ze zitten.

gr.
Peter

Praten we hier over een (redelijk) nieuwe motor of 1 die al de nodige liters erop heeft zitten?

Als het een vrij nieuwe motor is zou ik inderdaad ook eerst de boel verwarmen, heeft de motor al wat liters gebruik erop zitten vrees ik het ergste.....

wanneer je dat met de fohn hebt geprobeert kan je ook het volgende doen.
spuut de cilinder vol met wd-40 laat dit een nacht staan, pak hierna een kleine schroevendraaier en sla de zuiger voorzichting naar beneden. je zuiger is mischien kapot maar dat is beter dan het blokje kapot...

Mijn Savage stopte gister opeens. Ik krijg nu de cilinder niet meer rond. Ook niet zonder gloeiplug.

Hoe kan ik hem het beste proberen los te krijgen? Is hier nog mee te rijden of moet ik een nieuwe motor kopen?

Alvast bedankt voor de reacties.

Toevallig heb ik het zelfde euvel met mijn Savag (XL).
Heb alleen nog geen tijd (en zin:rolleyes:) gehad om het te onderzoeken...

Hoorde tijdens het rijden (3/4 gas) ineens een "clack" geluid, de motor stond gelijk stil en als een huis zo vast.

Dus vermoed niet dat ik vrolijk wordt als ik hem open maak

De motor had al wat liters nitro verbrand dus was niet echt nieuw... maar toch.

Ben benieuwd wat het bij jou is

Succes;)

Ok, ik ga met de föhn aan de slag. Was niet echt een nieuwe motor meer.

Is het mogelijk om delen te vervangen? Of meteen maar het gehele blokje?

Dergelijke motoren koop je voor 100 tot 130 euro van Force dus ik zou niet te veel kosten spenderen in het oplappen want je blijft altijd met overig versleten spul zitten.

Ok, vinden jullie het de moeite waard om een nieuwe motor op een Savage 21 te zetten?

Verder is hij voor zover ik weet nog wel in orde.

Kijk, een motor voor 100 euro of een nieuwe Savage van minimaal 350 euro (3.5cc classic), het is jouw keuze..... een GM Nitrobull koop je voor 110 euro, dan heb je een zeer populaire .28 motor waar je voorlopig weer mee vooruit kan.

Maar kijk nu eerst wat er aan de hand is, misschien is het iets simpels....

Niet doen, eerst verwarmen met een fohn (goed verwarmen 5 minuten of zo) en dan kijken of die los komt. Scheelt je een hoop werk. En waarschijnlijk gewoon door de klemming vast komen ze zitten.

gr.
Peter

IDD, gewoon de fohn erop en draaien met de hap, ook al zit er een stuk afgebroken zuiger ergens vast, niet in de motor kijken, maar gewoon draaien. Succes verzekerd, altans voor de winkelier.

Nogmaals; kijken in de motor wat je aan het doen bent, om de schade te beperken. OF als je een vette portemonee hebt; in de kliko met dat ding een een nieuwe halen.

Hier mijn blokje uit elkaar. Krukas afgebroken en stuk uit de zuiger. Is dit nog te maken? En is het de moeite waard?

1f97f41e-fb53-69e9.jpg

dat is redelijk veel schade, het licht er aan hoeveel geld je hebt.

je laat hem repareren voor 100 euro of je koopt voor een tientje meer een nieuwe. ik zal het wel weten

Zeker een nieuwe motor kopen. Je hebt een nieuwe voor de prijs van de onderdelen die je nodig hebt.

Als ik de schade zie heeft je krukas ook een opsodemieter gehad.

Kan een aantal dingen zijn maar een drijfstang die breekt is vrij normaal. Moeilijk te zeggen wanneer zo'n ding kan gaan want dat hangt af van het gebruikte materiaal (en dat kan wisselen) als ook de smering (en dus de afstelling).
De drijfstang staat nu eenmaal onder druk van rek en strek bewegingen als ook een klein stukje flex en struktuurverandering door hitte dat er gewoon vermoeidheid optreedt. Bij wedstrijd motoren is het normaal om de drijfstang periodiek te vervangan.

Maar een Nitrobull koop je voor +/- 110 euro. Een verse zuiger/cilinder/drijfstang set al snel70 tot 80 euro en dan blijf je met gebruikte lagers en krukas zitten. Ga gewoon voor iets nieuws.

Back