vastzetten schroef

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Anonymous, 6 apr 2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Even een vraagje. Ik heb een boot van polyester gebouwd en alle onderdelen vorige week ingebouwd. Alles werkt, alleen bij de eerste testvaart liep een van de twee schroeven van de schroefas. Vaart niet zo lekker. Heeft er iemand tips om de schroeven zo te monteren dat ze er niet aflopen?
     
  2. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    [​IMG]

    druppeltje locktide op het schroefdraad van de schroef.
    dan op de as draaien.
    Dat zit voor altijd vast. 8)

    groeten.

    Monkey
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Bedankt voor de snelle reactie! Maar wat als ik nog de mogelijkheid wil hebben om verschillende formaten schroeven te proberen.....?
     
  4. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    een borgschroefje en ringetje tegen de propellor aandraaien, zodat deze geborgt zit. en natuurlijk nooit te hard achteruit gassen, dan bestaat er altijd een kans dat de schroef door de weerstand van het water losdraait.

    Gr.
    Monkey
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Oké, maar ik heb een twee motoren in mijn model met een linksdraaiende en rechtsdraaiende motor. Dus een motor draait met de richting van het schroefdraad mee... Het is natuurlijk wel fijn om ook volgas te kunnen geven.....
     
  6. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    heb je dan ook dezelfde schroeven? ik hoop het niet....
    ga er van uit de de schroeven beide anders gevormt zijn, ivm rendament.

    probeer dit eens: het borgschroefje met een tang vastpakken en dan met de hand de schroef er gewoon "op" draaien, goed hard draaien, zodat er als het ware spanning op het ringetje tussen schroef en moertje staat. Daarna even testen in het bad, als dit kan, anders gewoon in het meer ofzo. Waarschijnlijk zit het zo vast genoeg, anders zal je toch aan locktide ed moeten gaan denken.

    Groeten,
    Monkey

    Edit: of iets van een rubbertje tussen het schroefdraad van de as en de propellor, maar daar heb ik geen ervaring mee, en het rubbertje zal echt heeeeeel dun moeten zijn. Denk aan een afgesneden stukje silicone kit, of een dun gesneden elastiekje.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ja, ik heb twee verschillende schroeven :) Bedankt voor de tip. Ik ga het proberen.
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    @Michel:
    Ik bevestig de tip van Monkey: contra-moertje voor de schroef, vastzetten met een tangetje, en dan de schroef er (goed handvast!) op draaien. Nooit problemen mee gehad.
    Eventueel Tamiya thread-lock gebruiken. Is niet zo heftig als Locktite, maar borgt uitstekend.

    Groet
    Roel
     
  9. KOEZE

    KOEZE Guest

    Drupje secondelijm op de draad. Werkt perfect. Om weer los te krijgen even de schroefas uitnemen en verwarmen. Hoeft echt niet heel heet te worden en je kan de schroef afdraaien.
    Er bestaat ook Loctite die alleen borgt maar wel losneembaar blijft.

    Wat bij mij ook goed werkt is kijken hoever de as de schroef in draait en dan een klein gaatje door schroef en as heen te boren dat net door het uiteinde van de draad van de as heen gaat. Dan een klein stukje ijzerdraad erdoor en je schroef komt niet meer uit zichzelf af.

    EJK
     
  10. Luit

    Luit

    Lid geworden:
    10 nov 2003
    Berichten:
    900
    Locatie:
    Rolde
    Dit lijkt mij toch wel een aardige tip, zelf heb ik schroefassen bij Krikke gekocht (van Graupner geloof ik) en daar zit niet zoveel schroefdraad op (eeehh schroefdraad...leuke woordspeling :lol: ), dus een contra-moertje gaat hier niet werken.

    Greetings,
    Luit
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Bij de betere ijzerhandel zijn snijplaten te koop waarmee je heel makkelijk meer schroefdraad op je as kunt maken. De as moet natuurlijk wel lang genoeg zijn maar een milimeter of 2 a 3 moet denk ik wel kunnen.
     

Deel Deze Pagina