Veel plans voor meermotorige (electro) modellen

The plans are hand drawn with adequate details for scratch builders, and come with written construction notes. The models are built mostly of balsa, using traditional construction methods

Ik ben zeeeeeeeeeer benieuwd! :P

jan.

Wel jammer dat ze met de hand getekend zijn.

Maakt het kit cutten weer moeilijker, en je moet ze per snail mail versturen ipv emailen.

Als ik een tekening zou verkopen, zou ik hem ook niet als CAD-file e-mailen. Voor je het weet kun je hem dan ergens gratis downloaden en kun je naar je centen fluiten.
Wel jammer dat ze niet in CAD getekend zijn.

WV zei:
Als ik een tekening zou verkopen, zou ik hem ook niet als CAD-file e-mailen. Voor je het weet kun je hem dan ergens gratis downloaden en kun je naar je centen fluiten.
Wel jammer dat ze niet in CAD getekend zijn.

True :!:

Maar een ouderwetse tekening is tegenwoordig ook zo gekopieerd. :roll:

Naar aanleiding van een vraag van mij hoe dat zit met die twee verschillende Sealands (die vrijwel dezelfde spanwijdte hebben) schrijft Pettigrew:

Hello Jan.

The 75 inch span Sealand was designed for larger Magnetic Mayhem motors. You will notice that it is longer and has a much larger wing area, 830 sq inches as compared with 695 for the Sealand 480. The wing chord is quite a bit more on the 75 inch wing but it is not really true to scale. To be true scale, the wing of the larger model should have been over 80 inches, but for ease of transportation I shortened it to 75 inches and increased the chord.

Last year the Magnetic Mayhem motors were discontinued here, so I scaled down the Sealand plan for Speed 480 motors. This shortenend the fuselage and brought the wing span down to a span of 74 1/2 inches if I followed the proportions of the full scale Sealand. This is a convenient size for transporting, so the smaller Sealand 480 is more accurate in terms of scale when comparing it to the full scale flying boat. You can see more details on the sub page "Model specs" on my web site.

Aha. :P

Zo en doende. 8)

jan.

Ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar soms kom je iets tegen waarvan je direct weet: dat MOET ik hebben . . .

Zo verging het mij met die vliegboten, en twee plans (Solent en Sealand 480) zijn onderweg. :P

De construction manuals heeft 'ie alvast toegstuurd. :D

Ben zeer benieuwd: die Short Solent is 2.10 m spanwijdte, en die van hem weegt (met 8 RC 1700 Nicads), 83 ounces! 8O

Voor de goede orde, dat is 2.353 gram!!!

(Qua kosten aan hout kan dat nooit duur zijn. :wink: )

Bij zo'n gewicht kom je met 4 gegearde Speed 400's wel van de grond/het water . . .

jan.

jan brilman zei:
Ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar soms kom je iets tegen waarvan je direct weet: dat MOET ik hebben . . .

jan.

Sommige mensen hebben dat met vrouwen of auto’s, dit is veel goedkoper en veiliger :wink:

ohoh, daar gaan we weer, alweer een model dat vroegtijdig in het stof mag bijten. 8O :(

Eerst die mustang en nu dan toch al vrij snel erna die hercules....................... :hammer:

Hey jan, dus toch ervoor gegaan.. nice one! Ben zeer benieuwd naar de kwaliteit van de plannen.. met name die sealand. Maarreh, eerst die andere projectjes afbouwen hè ;)

Wat betreft reglementering: watervliegen valt in België onder dezelfde regels als "klassiek" vliegen. Dus om legaal te zijn moet je eerst een club oprichten, aansluiten bij de VML, aanvraag doen bij dictoraat generaal-luchtvaart etc etc
elektro of niet heeft er allemaal niks mee te maken :(

Maar toch wil ik ook zo'n waterkist. Zeker nu mijn broer een kano heeft gekocht (zo'n canadees type) :-)

He :?: :idea: je broer heeft een kano, en nu wil jij een watervliegtuig :?: :|

eerst die andere projectjes afbouwen hè
Tuurlijk! :yes:

Klein stukje uit de manual voor de Solent (om iedereen alvast extra nieuwsgierig te maken :wink: ).

The airframe construction is very light, but adequately strong for all flight stresses. The maiden flight of the prototype included the customary loop just to prove to the sceptics that it was built strong enough. However, during construction it may appear to be very flimsy. Please resist the temptation to use thicker wood than specified. When finishing details and covering are added, the airframe will become quite rigid. Think in terms of building a park flyer. With the light wing loading of this model, maybe it should be termed a “pond flyer.” Some builders of this type of model have described the components as being like spaghetti during construction, but have been amazed at how firm they are when completed. Old timers will relate to this in how rubber powered free flight models were built years ago. Don’t be discouraged if a few pieces break during the handling of the airframe during construction. Be patient; the end result will be fine.

Op een van die filmpjes heeft 'ie er toch goed de gang in.

We zullen zien.

(Tenminste . . . :| )

jan.

Go Go Go Go Jan :!: :!: :!: :!: :!:

Je kan het :!:

Zet hem op :!:

Chakaaaaaaah :!: :D

jacques zei:
He :?: :idea: je broer heeft een kano, en nu wil jij een watervliegtuig :?: :|

uuh.. ja.. voor de noodzakelijke reddingsoperaties.. (het water is niet altijd zuiver of warm genoeg om er zelf in te springen)
En dan kan je vanaf het water vliegen. :-)

De tekeningen zijn gearriveerd! :P

Heb net even snel gekeken ( :oops: ); het is inderdaad geen CAD (en dat zal het wel nooit worden ook); maar het is wel behoorlijk netjes getekend, lijkt het. :)

Soort potloodlijnen, die niet echt briljant scherp gekopieerd zijn, maar duidelijk leesbaar. :yes:

Ik zal vanavond even een paar plaatjes maken.

jan.

Voila.

Kijk er maar eens rustig naar.

Short Sealand 480.

HPIM0264%20%28Small%29.JPG

HPIM0265%20%28Small%29.JPG

Short Solent.

HPIM0266%20%28Small%29.JPG

HPIM0267%20%28Small%29.JPG

HPIM0268%20%28Small%29.JPG

Het lijkt soms nogal krom en scheef, maar dat is volgens mij alleen de vertekening van de camera.

jan.

mooi mooi
maar zoals hij al aangaf in de beschrijving: erg dun materiaal gebruikt daar bij de romp (de diagonalen)

Trouwens, op zijn site zegt hij het volgende:
Covering film, like monokote, does not stand up to repeated use under water. My preference is old fashioned nitrate dope to seal the hull, both inside and out. Then the hull is covered with silkspan (light weight tissue) applied with Nitrate dope. It can be painted with spray can Krylon or equivalent. Film covering is satisfactory down to a point just an inch or two above the water line.

Silk span = bespanpapier? Of toch iets steviger?

Silk span = bespanpapier?
Volgens mij is dat zo, ja.

Ik denk dat ik de verleiding niet zou kunnen weerstaan om het ding van voor tot achter en van boven tot onder met bv. 0,8 mm. balsa te bekleden . . . :P

En dan papier of glas er overheen. :P

Dan maar een onsje zwaarder. :wink:

Of twee onsjes? :?

Is er iets bekend over het soortelijk gewicht van glas (ja, 25 gram per m2 :roll: , maar ik bedoel afgewerkt en alles).

jan.

Back