Veel plans voor meermotorige (electro) modellen

Destijds was er ook al een aantal mensen enthousiast voor watervliegtuigen. ;)

Zou Bart83 een nieuwe hype ontketenen? :p

jan.

Zou zeer mooi zijn !!

Even het geheugen opfrissen . . . .

Ivan''s site : [size=+2] Ivan's plans[/size]

De modellen van ivan kenmerken zich door een zeer lichte constructie en hierdoor dus zeer schaalgetrouw vliegen. De bouwwijze lijkt een beetje op de vrije vluch modellen uit het verleden , simpel , sterk en zeer licht.

Een voorbeeld :

[size=+2]De Martin mars ( span 3meter ) heeft een vlieggewicht van 4.1 kg !!![/size]

hoe vliegt dat nu ? :

a90024-56-mvc-001f.jpg

Hier even een link naar een mooi draadje op rc groups met daarin een linkje naar elk bouwverslag van een model van ivan's plans

Ivan Pettigrew Planes - Build Threads and Videos - RC Groups

Hier een interview met Ivan :

In engeland is er zelf een ivan's models groepje opgericht , de B.I.M.B.O.'s
hier staan ook de ''spirit of Ivan'' modellen in waar mijn S23 empire ook onder valt.

British Ivan Model Builders Organisation (BIMBO) Flyers - RC Groups

Hier nog even wat foto's van modellen getekend door Ivan :

attachmentNew.php

attachmentNew.php

attachmentNew.php

attachmentNew.php

attachmentNew.php

attachmentNew.php

attachmentNew.php

attachmentNew.php

attachmentNew.php

attachmentNew.php

attachmentNew.php

attachmentNew.php

attachmentNew.php

attachmentNew.php

attachmentNew.php

attachmentNew.php

Ik heb een tekening van de Short Solent 400 welke als leidraad heeft gedied voor de constructie van mijn Short S23 Empire

Grote kans dat ik na dit project nog de Martin Mars ga bouwen . . . . . .

Ik zou het erg leuk vinden als er hier in NL ook wat van ivans modellen gemaakt gaan worden. Hier maar vast de aftrap :

Bart83 : Short S23 C Class empire ( spirit of ivan model )
PaulM : Short S23 C Class empire ( spirit of ivan model )
Jan Brilman : :?: . . . . . . . . . ( ja Jan , ik weet dat het kriebelt ;) )

Mvg,

Bart

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Stef dat is de Grumman Albatros :

Bouwplannen ? ? ?

Mvg,

Bart

Laatst bewerkt door een moderator:
...

Bart83 : Short S23 C Class empire ( spirit of ivan model )
PaulM : Short S23 C Class empire ( spirit of ivan model )
Jan Brilman : :?: . . . . . . . . . ( ja Jan , ik weet dat het kriebelt ;) )

HugoW : MINICAT

MiniCat.jpg

Plannen liggen er al een tijdje, EF1 racer bijna af, winter voor de boeg...

Mooi Hugo !!!

Mischien een idee om een nieuw draadje te starten :

Ivan Pettigrew vliegtuigen

en hier gelijk een sticky van te maken?

mvg,

Bart

Ja, mooi moet het worden. Later! Ik weet niet of ik er veel van zal posten, ik post de laatste jaren weinig projecten meer bij ogenschijnlijk gebrek aan interesse. Een algemeen sticky over deze modellen is wel een idee, post ik af en toe een update. Als die er is, dan, hè?

Hugo

@ Jan, ja het is een drama. Ik wil teveel in deze hobby, even keuzes maken en hier het hobbykamertje even wat ordenen ( en niet gebruikte modellen verkopen als ik er nog een interresant bedrag voor terug krijg)

Een toestel als dit lijkt me geweldig. Een ander tof toestel vind ik de F3X Viking 2

Grumman Albatros en F3X Viking 2: groter verschil is nauwelijks denkbaar . . . :o

Twee uitersten van een spectrum.

Ik ga voor de Albatros. :cool:

jan.

Ik ben voorzichtig begonnen. Nog niet eens met de bouw, ik heb nog geen materiaal in huis. Al heb ik waarschijnlijk genoeg balsa in de schuur, maar ik wil weer eens gaan shoppen en wegen. Vooral voor sheeting balsa kan het gewicht veel uitmaken. Wat heb ik dan wel gedaan? Nou, eh:

MINICAT001.jpg

In CAD. En nee, niet beschikbaar. Eerst maar eens bouwen, en daarna alleen beschikbaar als je het plan van Ivan gekocht hebt. Ik doe dit zodat ik individuele spanten kan tekenen en uitprinten, deze trek ik met carbonpapier over op het hout. Daarnaast leer ik de tekening zo heel goed kennen, en dan vind je ook meteen de fouten. Ja, ze zijn niet helemaal foutloos, zoals de meeste handgetekende plannen. Niks ergs hoor, maar veel langsliggers zijn niet in de rompspanten ingetekend, bijvoorbeeld. Doe ik wel.

Ook ga ik de ribben van de vleugel uittekenen, met gaten erin. Deze wil ik misschien laten frezen of laseren, het zijn er best een boel. Wie weet. Later, veel later, verder.

Hugo

Leuk dat je er mee bezig bent Hugo. Als ik je goed begrijp heb je de spanten ingescand?

Mvg,

Bart

Nope, alles gemeten en getekend, lijntje voor lijntje. En meteen metrisch gemaakt. Het lijkt een monnikenwerk, maar dat valt wel mee.

Hugo

Back