Veer van richting en hoogte erg (te?) sterk

ik nam een dlg tweedehands over met de romp van een concept en vermoedelijk met een eigenbouw vleugel. Er zaten ook al servos in ( ik denk d47) op 2 s. De servos (vooral die van richting) heeft duidelijk moeite met de sterke veer (gebogen staaldraad) die in het richtingsroer zit. Iemand een suggestie hoe ik de kracht van die veer wat kan verminderen zonder iets stuk te moeten snijden of zo? Enige wat ik kan bedenken: Avondje in de zetel met de hand over en weer bewegen? Als dat al helpt...
 
Hey bartdr1,

Loopt de verbinding van je servo naar je rudder vrij? En hoe voelt hij aan als je hem met de hand heen een weer beweegt?
En heb je ook al gekeken hoe de servo loopt als hij niet onder spanning staat?

Als alles in orde is zou je misschien nog kunnen kijken of je de bevestiging aan je servo hefboom iets omhoog gezet kan worden.

Misschien dat de "ervaren" leden van dit forum nog tips voor je hebben. (Ik begin net met deze mooie hobby)

Succes alvast!!

Groeten,

Sander
 
Ja, aansluiting en zo van servo lijkt me allemaal netjes in orde. Ik merk het ook erg als ik,het richtingsroer met de hand beweeg. Veel meer spanning dan op mijn andere dlg’s.
 
..... Avondje in de zetel met de hand over en weer bewegen? Als dat al helpt...
Dat zal wel helpen als je er ruim de tijd voor neemt maar..... Die methode is niet bepaald aan te bevelen, je bent dan bezig het metaal te verzwakken. Feitelijk maak je het metaal door metaalmoeheid zwakker en daardoor de veerkracht zwakker. Als je het goed bekijkt staat die veer dan op het punt van breken.
Een oplossing zonder te moeten "snijden" zal lastig worden denk ik. Je kan waarschijnlijk het beste een sterke(re) servo gebruiken en het extra vermogen wat daar voor nodig is voor lief nemen. Dit lijkt me een veel minder ingrijpende aanpassing dan die staaldraad er uithalen en vervangen door een zwakkere, dus dunnere staaldraad.
 
Kun je met een tangetje bij één van de hoeken van het veertje? (ik ga er vanuit dat het een 'gedraaid nietje' is met één pootje in het vaste deel en één pootje in de flap).
Die kun je er dan uit trekken, torsie verminderen door met een tangetje tegen te draaien...en opnieuw inlijmen.
Of het hele ding verwijderen (bij mij is er nog nooit schuim meegekomen ofzo) en er een nieuw 'nietje' voor maken van .3mm verenstaal.
Succes!
 
Bart,

Wanneer je met een tangetje geen grip hebt kun je wellicht een dun mesjes ertussen steken en de boel voorzichtig loswrikken. Of misschien kun je ze in het midden losknippen zodat je de poten die in je roervlak zijn gestoken kunt losdraaien.

Nieuwe veertjes kun je inderdaad maken van 0.3 mm verenstaal. Ik gebruik er 2 van 3 cm lengte voor zowel hoogte en roer. En dan het C model die dus zorgen dat je roervlak (bijna) 180 graden open komen te staan. In mijn ervaring levert dat voldoende tegendruk.

Een heel mooi overzicht van al je opties is hier te vinden: http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/575280-Flitzebogen-II?p=4272806&viewfull=1#post4272806

De optie die ik gebruik is dus nummer 5

Succes,

Roger
 
Ik heb ook nummer 5 op mijn rudder van mijn stream nxt.
Had eerst 4cm torsie lengte met 0,3 veerstaal maar dat was toch net te slap dus 3cm torsie lengte in een U (vorm van een nietje) met een D47 en werkt goed[emoji106][emoji41]

Grtz,
Heino
 
Back
Top