Veer voor kolomboormachine

Hallo allemaal,

ik ben op zoek naar de juiste benaming voor de veer die ervoor zorgt dat de pinole van een kolomboormachine/ freesbank weer in zijn bovenste stand terugkeert. Dus de veer die vaak aan de andere kant van de handhendel te vinden is, bijv. zoals hier links in beeld te zien: http://home.kpn.nl/gep2/Afbeeldingen/Werkplaats/Schaalring-F2.JPG

Weet iemand misschien waar zulke veren (los of compleet met deksel) in Nederland te koop zijn? Buitenland is ook geen probleem, als men de producten naar Nederland kan opsturen. (Als ik in elk geval de goede naam eens wist, kon ik al wat gerichter zoeken ;)

De veer is later eventueel bedoeld voor een klein freesbankje en mag in doorsnede niet gek veel groter worden dan Ø60mm.

Alvast bedankt,
Björn Nijhuis

Hallo Thor,

spiraalveer was inderdaad ook de naam die ik eigenlijk in gedachten had, als je kijkt naar de vertaling uit het Engels of Duits. Maar blijkbaar wordt in Nederland onder spiraalveer zo'n beetje elke veer verstaan, want als ik daarop zoek krijg ik vanalles ;)

Ik zal eens kijken of ik een leverancier kan mailen met de vraag of er ook enkelstuks aan particulieren geleverd kunnen worden.

Helemaal mooi zou een veer met behuizing zijn voor bestaande kolomboormachines, misschien heeft iemand een adres voor zulke vervangende onderdelen?

Groeten,
Björn

Hallo allemaal,

ik ben op zoek naar de juiste benaming voor de veer die ervoor zorgt dat de pinole van een kolomboormachine/ freesbank weer in zijn bovenste stand terugkeert. Dus de veer die vaak aan de andere kant van de handhendel te vinden is, bijv. zoals hier links in beeld te zien: http://home.kpn.nl/gep2/Afbeeldingen/Werkplaats/Schaalring-F2.JPG

Weet iemand misschien waar zulke veren (los of compleet met deksel) in Nederland te koop zijn? Buitenland is ook geen probleem, als men de producten naar Nederland kan opsturen. (Als ik in elk geval de goede naam eens wist, kon ik al wat gerichter zoeken ;)

De veer is later eventueel bedoeld voor een klein freesbankje en mag in doorsnede niet gek veel groter worden dan Ø60mm.

Alvast bedankt,
Björn Nijhuis
hallo,

misschien heb je hier iets aan ,
South Bend Lathe Co.

vr.gr. Joop

Hallo Joop,

ik zal eens op die sites rondkijken en zien of ik een veer als vervangingsonderdeel kan vinden.

Ik heb ondertussen ook een oude stofzuiger ontmanteld en daarin bleek een hele mooi veerstalen band in te zitten (snoer-oprolmechanisme). Daarvan zou ik zelf de benodigde spiraalveren kunnen maken.

Groeten,
Björn

Back