Veerboot de Rottum

Het lijkt me toch harstikke mooi om de veerboot de Rottum, naar Schiermonnikoog te maken..

De tekeningen zijn bij NVM Tekeningenarchief te bestellen, zoek daar wel onder de naam: Sier, want zo heette het schip eerder.

Dit schip heeft bij NVM Moeilijkheidsgraad B.
Ik wou het schip van hout maken, ook de romp.

Is het verstandig om met dit schip te beginnen?
Met rompen maken heb ik een beetje ervaring. Ik heb namelijk als schoolproject met nog een paar, een model gemaakt van een stoomsleper, alles zoals het hoort ongeveer, maar met de romp hebben we de spanten wel van hout gedaan, maar de verdere romp met dik karton beplakt....

P.S.: Een linkje met foto's: http://www.faktaomfartyg.com/sier_1985.htm

hey,

bij ons in de groep vaart een oerd.
Schaal 1:50, zelfs de diepgang en beckerroeren zijn op schaal.
veel succes met de sier. (leuk project maar mis de beting :wink: )

oerdklein2vx.jpg

Hé Auke, deze boot heb ik al eens in de Details zien staan, (personeelsblad Wagenborg).
Graag zou ik in contact willen komen met deze meneer.

Het lastigste word misschien wel om de bovendekken te verbreden, zoals dat gedaan is naar de overplaatsing op de Schiermonnikoog lijn.. Dit moet ik dan van foto's, of Wagenborg moet met een tekening komen..

(Waarover ik het heb? Kijk eens op de foto die Auke hier heeft neergezet, en naar de foto's van het bovendekken op de door mij geplaatste link. Op mijn link staan de foto's van de Rottum die ik wil maken. Auke heeft een foto geplaatst, dat een zusterschip van de Rottum is, en dit schip dat Auke hier heeft neergezet, vaart op dit moment als de Monnik, ook op Schiermonnikoog)

Voor dit verhaal is het een verkeerde topictitel hiervoor.. Maar toch:

De schaal wou ik laten op 1:100. Dat betekend dat dit schip, wat in het echt 57 meter lang is, bij mij 57 cm lang word.. Ik kan er ook voor kiezen om 1:50 te doen, dan word het schip 114 cm lang.
Wat is het verstandigst? Bij 1:100 word alles wel klein enzo, dus dat is automatisch moeilijker.. Maar zou het meteen te moeilijk zijn voor een beginner als ik? Als 1:100 niet te moeilijk is, dan ga ik dat doen, aangezien ik niet echt verschrikkelijk veel zin heb om een schip van 1 meter meteen al te maken.. Dan heb ik liever 57 cm.

Even over de motoren... Ik wil in de buurt komen van een schaalsnelheid, dat ga ik niet precies berekenen, maar goed, ik bedoel dus: Geen speedboot :wink:
Er moeten dan 2 motoren in, en is dan een Graupner 720BB Torque al niet te sterk? Die motoren zijn toch meer voor de echte slepers?
Ik weet niet, met motoren heb ik totaal geen ervaring, die cijfertjes zeggen me dus ook nog niet veel..
(Komt verandering in, mijn vader gaat een deel van het weekend opofferen, om mij hier en daar wat over amperes en accu's uitleggen, met cellen enzo.. Vaders kunnen wel aardig zijn :) )

Jon,

Vaders kunnen wel aardig zijn

Dat hoor ik graag (en nu nog wat vaker van m'n zoon :wink: )

Dat van die schaal: je kunt elk schip zo groot en zo klein maken als je zelf wilt. Kwestie van de schaal aanpassen.
Ik denk dat 1 op 100 wel wat aan de kleine kant wordt om dit schip leuk te laten varen. Ik zeg niet dat het niet wil, maar het wordt wat lastiger.
Hoe groter de schaal die je bouwt, hoe groter de water verplaatsing van je model. Dit loopt niet lineair op met de schaal, maar met de 3e macht!
Een model een klein beetje groter maken betekend direkt al een grotere waterverplaatsing en dat is over het algemeen nuttig. (Hoewel: Luit en anderen hebben daar andere ervaring mee :wink: )

Een model van rond 1 meter zal een goed uitgangspunt zijn. Kies een handige schaal die daar in de buurt komt (1 op 75 of zo, maar niet iets als 1 op 83,26. Je zult veel maten moeten omrekenen, en een "makkelijke" waarde is wat handiger omrekenen.)

Je kunt een idee van de waterverplaatsing van je model krijgen door het volgende sommetje:

Schaal waterverplaatsing = origineel waterverplaatsing gedeeld door de schaal tot de 3e macht

Reken voor een model toch minstens een kilo of 5, om het niet te moeilijk te maken.

im

Jon,

kijk maar eens op mijn website (onder de dusseldorf - ook geen sleper he) wat 2 torque 720's op 12V met een schip van 110cm (7kg) doen.

Dat lijkt me een goede keus hoor, niet te veel snelheid maar toch koppel en geen geknars van tandwielen. Simpel in te bouwen ook.

57 cm is wel klein, handig bij transport maar toch wat licht op het water ook. Ik zou voor de 1m gaan, qua kosten heb je niet zo veel meer en tegelijk heb je veel meer plaats voor besturing, batterijen en extra's. Op het water valt zelfs een boot van een meter niet op hoor.

VEEL SUCCES !!

Patrick

Ik sluit me bij Perk aan.

57 cm is erg klein om details mooi te maken, en bovendien heb je weinig waterverplaatsing over om accu's, motoren en RC-apparatuur te plaatsen.
Een model rond de 100 cm geeft nog niet zolk grote problemen met transport en gewicht, maar is wel groot genoeg om er het een en ander aan motoren en accu's in te zetten.

Qua motoren:
De 720 Torque's zijn prima motoren voor een schip van ongeveer een meter lang of groter.
Voor een model van 50 cm zijn ze vééél te groot en te krachtig.
Dan kan je beter twee Speed 400's er in zetten op 6V.

Ok.. Dan word het 1:50.

Het gaat wel lang duren, want er zijn bij mij nu 2 geldinzamel projecten aan de gang... Ik zoek namelijk ook nog een internetlaptopje.. Dan kan ik buiten met een IJstee'tje, in de hangmat dit forum bekijken. Op dit moment is het op mijn kamer namelijk een ware privé sauna. ( OH! Idee voor geldinzamel project.. AIRCO )

Maar goed, ik ga eerst eens de klantvriendelijkheid voor modelbouwers uittesten bij Wagenborg Passagiers Diensten.

Jon,

1 op 100, of 100cm?

1 op 100 wordt toch enigszins afgeraden door diverse bovenstaanden.
100 cm juist aangeraden :wink:

Wim

Tiepvautje Wim, bedankt..
Ben denk ik nog een beetje aan het slapen, heb Zaterdag en Zondag een kamp gehad.. En slapen? Wash dah? Dat kennen we dan niet..

Ik zat vannacht om 0:17 in mijn bed een beetje te berekenen, en zie in de personeelskrant van Wagenborg gegevens staan van de Rottum.

Diepgang? 1,5 meter.. Het is zeg maar een varende bak. Als ik dit omreken naar mijn schaal, 1:50. Ja inderdaad 3 cm diepgang in mijn model.

Nou kan ik daar een beetje van de opbouw meesmokkelen, je krijgt namelijk eerst de romp bij het schip en daarna meteen de salon.
Ik zou dus een beetje kunnen smokkelen, en dat de motoren en de accu's doorlopen tot in de salon, tot onder het autodek.

Máár dan heb ik alsnog maar iets van 5/6 cm om mijn motoren kwijt te raken, laten we nog maar niet spreken over de accu.
Dus ik ga nou nog eens even uitzoeken of dat allemaal gaat passen.

Updáátje:
Ik klik nu even rond op Grauner. En een 720BB'tje heeft een diameter van 4,5 cm, dus misschien gaat het allemaal net passen.

Maar hoe zit dit dan met de stabiliteit? Een modelschip van 3 cm diepte, op een vijver.. Gaat dat goed komen?

Jon,

je zou wat kunnen smokkelen door je romp iets dieper te maken. Volgens mij heeft Auke daar ooit eens over geschreven (in combinatie met de Rotterdam of de Terschelling?)

Elke (halve) centimeter is d'r natuurlijk weer 1tje.

Wim

Goedemorgen..

Dat is inderdaad een goed idee wim. Betekend wel dat ik een beetje met het spantenplan moet gaan "saboteren" 8) .. Maar dat moet niet zo moeilijk zijn lijkt me.

Heb vannacht in een PRIVE SAUNA :? waar mijn bed staat, nog een knoop doorgehakt. Ik bestel de tekeningen bij NVM, geen gezeur van Wagenborg verder, en met die bovendekken? Die laat ik zoals ze op de tekening staan. Het enige wat wel anders word gedaan is de kleurstelling.

Als we even de foto van Auke er bij pakken, die hiervoor al gepost is:
Deze versie, alleen met de nieuwe kleurstelling, dat betekend dus dat die 2 strepen er af gaan, en daar komt een mooi logo'tje en de naam (zoals de Rottum er nu uitziet zeg maar) Verder word de stuurhut zwart.

En dan nu.. Mensen kunnen niet zeggen dat ik zomaar wat uit mijn duimpje zuig. :P Er is namelijk een periode geweest dat het zusterschip gevaren heeft zonder de verbrede bovendekken, maar wel in de nieuwe kleurstelling. Daar heeft het zusterschip nog een poosje mee rondgevaren.

P.S. Ik heb precies nu een minuut geleden, het boek van André Veenstra, over de scheepsmodellen gereserveerd bij de bieb. Als het boek me aanstaat, ga ik duiken in zo'n stoffig archief, van zo'n antiquraat.

Updáátje:
Ik klik nu even rond op Grauner. En een 720BB'tje heeft een diameter van 4,5 cm, dus misschien gaat het allemaal net passen.

Maar hoe zit dit dan met de stabiliteit? Een modelschip van 3 cm diepte, op een vijver.. Gaat dat goed komen?

mmm... effe opletten he. Je moet die motor in lijn zetten met de schroefas en meestal is dat niet perfect horizontaal. Maw, je gaat meer nodig hebben in hoogte dan gewoon de diameter van de motor.

Dan moet je de motor nog vastzetten ook, hier zijn verschillende manieren voor, indien je de graupner motorsteun gebruikt reken dan maar op een paar extra cm. Een alternatief is vastvijzen op een plaatje - in elk geval even nadenken hierover.

Ivm de stabiliteit, als je daar echt bang voor bent kan je nog altijd een soort kiel maken zoals een zeilboot. Dat doen men soms ook met modellen (zoals 17de eeuw zeilboten) die niet genoeg gewicht in model hebben onder water.

Patrick

Ja, Wim ik ken het forum.
Ik heb ook al 57 foto's met details van de Rottum. Maar ik ben een beginner, en ik vind ook nog, dat als ik later toch nog de bovendekken verbreden wil, dan kan dat nog.

perk zei:
Updáátje:

mmm... effe opletten he. Je moet die motor in lijn zetten met de schroefas en meestal is dat niet perfect horizontaal. Maw, je gaat meer nodig hebben in hoogte dan gewoon de diameter van de motor.

Dan moet je de motor nog vastzetten ook, hier zijn verschillende manieren voor, indien je de graupner motorsteun gebruikt reken dan maar op een paar extra cm. Een alternatief is vastvijzen op een plaatje - in elk geval even nadenken hierover.

Ivm de stabiliteit, als je daar echt bang voor bent kan je nog altijd een soort kiel maken zoals een zeilboot. Dat doen men soms ook met modellen (zoals 17de eeuw zeilboten) die niet genoeg gewicht in model hebben onder water.

Patrick
Ja inderdaad.. Daarom zit ik erook aan te denken, om het schip een centimeter dieper te maken, niemand die het ziet, en ook nog om de 1,5/2 centimeter van de salon die erboven ligt, erbij te halen. Dat maakt het alweer 5,5 centimeter.

Over de motorsteun had ik een idee. Ik wou een rondje uit de dichtst bijzijnde spant zag, waar precies de motor in past. Dan wou ik met een schaniertje daar een rond boogje over heen doen, en dan aan de andere kant op de een of andere manier vastzetten, met een touwtje o.i.d.
Máár, ik weet niet of het veel uitmaakt, maar krijg ik dan last van trillingen of niet? En als ik trillingen krijg, op deze manier van motor-vastzetten, zou een rubbertje ertussen dan helpen?

Over de motorsteun had ik een idee. Ik wou een rondje uit de dichtst bijzijnde spant zag, waar precies de motor in past. Dan wou ik met een schaniertje daar een rond boogje over heen doen, en dan aan de andere kant op de een of andere manier vastzetten, met een touwtje o.i.d.

dit snap ik niet echt, sorry.

Geen touwtjes gebruiken voor motoren vast te zetten, dit gaat loskomen binnen de minuut. Je MOET de motoren mooi uitlijnen met de as en solied vastzetten of je hebt problemen.

waarom dan geen rondje in de spant maken maar niet de motor erin zetten maar gewoon de as erdoor en de motor vastvijzen op de spant, dan kan je wellicht nog de motor wat uitlijnen met rondellen ofzo.

Zoek even op het forum, de heer Van Gent heeft al ettelijk topics hierover gehad en voorbeelden gegeven hoe het kan.

hier moet je echt aandacht aan geven want het beinvloed in zeer grote mate de vaartijd en het lawaai.

Patrick

Nee, nee, wat ik bedoel ik zeg maar een schavot uit de middeleeuwen, waar de kop en armen van een levend mens door moesten, als deze stout was geweest.
Voor de kop en armen moet je dan het motortje denken.
Het onderste gedeelte van dit is een spant, het bovenste gedeelte is gewoon een stukje hout, motor ertussen, en het bovenste plankje op de spant, en daartussen het motortje.

dat zou kunnen lukken, meestal neemt men dan wel een plaatje ijzer (beugel ofzo) met wat rubber tussen als bovenste stuk van het schavot.

In ieder geval, met een stukje binnenband van een fiets er rond kan je de trillingen opvangen.

Patrick

Há, dat is handig een stukje fietsband hebben wij ook nogwel thuis.

"Papa?"
"Ja, zoon"
"Waar staat je fiets?" :wink:

Back