veerstaal bewerken en buigen

hallo allemaal,

ik heb een staaf veerstaal gekocht (3mm) hiervan wil ik een landingsgestel maken.

volgens mij is het moeilijk te buigen ( 90graden bochten), maar breekt het eerder.
zijn hier speciale technieken voor, heet maken bijvoorbeeld?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties

Goed verenstaal is wel op 90° te buigen .

Nooit warm maken .

Ik buig zelfs 6 mm koud .

Buigen over een 6mm buisje of een oud 6mm boortje .
Dan is de kans op inscheuren klein . (kerbwirkung)

Mvg Johan

ik bouw zelf vrachtwagens 1:4 waarbij ik bladveren uit de vooras van een vw kever gebruik
deze gaag ik op maat en buig ik in de bankschroef op maat maar stook ze wel heet
tot nu toe nog geen problemen ermee gehad

Wanneer je verenstaal verhit raak je de veerkracht kwijt, dus beter niet doen. Als je het koud buigt om een afgeronde hoek, methode Plotterweld, gaat dat prima :). Losse spanbekken in je bankschroef gebruiken werkt ook goed.

Beetje afhankelijk van het staal is niet het verhitten het probleem maar het afkoelen wat de hardheid bepaald (en dus ook de veerkracht).

Japanse katana's (inmiddels van zweeds staal) worden op bijna "smelt" temperaturen gesmeden. Wat ze vervolgens doen is de rug in klei verpakken en de snede niet. Zo krijg je een flexibele rug en een superharde snede. Kan je scherpen als een scheermes en heb je de flexibiliteit van een langzaam afgekoelde "rug".

Dus voor alle staal, verhitten mag als je maar langzaam genoeg koelt. (En dat kan een probleem zijn zonder oven).

Dus voor alle staal, verhitten mag als je maar langzaam genoeg koelt. (En dat kan een probleem zijn zonder oven).

Dat klopt dus niet helemaal .

Een verenstaal wat verhit word en dan langsam word afgekoeld is de vering kwijt .
Hat is dan " zo zacht als boter " . :D

Je moet dus de verwarmings temperatuur weten van het verenstaal en weten waar in moet worden af gekoeld . (olie , water , stikstof )

En anders niet aan beginnen met verhitten . ;)

Ik probeer het volgens mij eerst met de " plotterwelt" methode

Is het verenstaal voor de modelbouw ook voor gemaakt om het koud te buigen . ;)

Mvg Johan

Ik heb het landingsgestel gereed.

in een plank hout heb ik gat geboord en daarna het boortje er op zijn kop ingezet.
het staal aan een kant fixeren en de andere kant om het boortje heen buigen.
het ging perpect en het resultaat mag er zijn al zeg ik het zelf

Kijk hier eens naar vanaf bericht 37:

bouw-en-vlieg-ervaringen-met-de-fokker-s-11-a

Gaat perfect, niks warm maken, niks langzaam afkoelen en meer van die moeilijkdoenerij. Gewoon koud. Ik heb het gedaan met 4mm rond.
In een bankschroef of te scherp buigen veroorzaakt haarscheurtjes = zwakke plek = potentiele breuk.

Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Nog eventjes een aanvulling, het buigen van 90 graden bochten gaat met het bovenstaand beschreven makkelijk zelf te maken gereedschap gaat ook uitstekend.
Ik wil maar zeggen, dat je er niet persé coils mee hoeft te maken.

Jan.

Back