Veilig LiPo's laden op indoorbijeenkomsten

Onlangs is bij mij een 3S1200 Lipopakket in de fik gevlogen. Ja, door mijn eigen stommiteit, lader verkeerd ingesteld. Onvoorstelbaar wat een hitte er af kwam! Gelukkig was ik in de buurt, anders had de hele tent afgebrand kunnen zijn.
Nu wil ik hier geen discussie openen over het laden van LiPo's, daar is elders al veel over geschreven, maar ik wil graag vragen aan iedereen die in Alphen komt indoorvliegen, (misschien ook elders!), om zijn accu's in een vuurvaste container te laden c.q. boven een vuurvaste ondergrond te laden.
De sportvloer in Alphen bestaat uit gelaagde kunststof. Reparatie van een gaatje kost blijkbaar al enige duizenden euro's, laat staan de reparatie van schade door een brandend LiPopakket! Omdat eenieder is trouwens altijd zelf verantwoordelijk voor eventuele aangerichte schade lijkt het me een kleine moeite om de volgende keer dus een bloempot of vuurvaste schaal mee te brengen. De volgende sessie in Alphen is morgen al, heel kort dag dus, en de winkels zijn op dit moment al zowat dicht. (tijdelijk iets lenen dan?) Doe je best!
Groeten,
Willem

PS-- ik zei vroeger ook: ha, dit overkomt mij niet!

Misschien dat de organisator voor alle veiligheid ook een klein brandblussertje of deken kan meenemen.
Niet om de verantwoordelijkheid bij de deelnemers weg te nemen, maar meer om evt. brandjes vroeg in de kiem te smoren.

@ Willem
Je boodschap is duidelijk. Ik ga morgen in Nieuwegein vliegen en zal hiervoor gelijk vanuit de schuur een bloempot oid meenemen.
Een kleine moeite.

grt,
Alex

Of gewoon de lader goed instellen :roll:

Als je er aan kunt denken om de accu in een potje te doen, kan je er ook aan denken de lader in te stellen.

Mijn lader zit overigens in een metalen koffer. (makkelijk meenemen) Dus het zal wel even duren eer een accu daar doorheen is gebrand.

Ter informatie: brandblusser: de lipo blussen, vergeet het maar, dat duurt 10 seconden, dan is het vuur weer uit. Als de omgeving vlam vat, ja, dan moet je blussen. Bij een lipobrand heb je binnen een straal van 2 m overal brandvlekken, het spettert overal naar toe. De hitte is trouwens zo groot dat een geharde glazen plaat onder mijn accu uit elkaar sprong.
En ja, een lader instellen is net zo makkelijk als een bloempot meenemen, en kost zeker minder moeite. Maar als iemand tegen je begint te babbelen als je met die bloempot in je handen staat, en je bent al druk, dan weet je nog wel wat je ging doen. Afgeleid worden tijdens het instellen van je lader is een andere zaak...
:wink: Maar goed, het zal je waarschijnlijk toch nooit overkomen... :wink:

Tja voorkomen is natuurlijk beter als genezen.

Nog een tipje dan: Doe er een zakje zand over. Als de lipo ontbrandt, smelt het plastic en dooft het zand het vuur.

ps... 93 jaar??? 8O of is dat een grapje?

Satoer,
Dat van dat zand lijkt me ook wel een goed idee! (als de ondergrond beschermd is, dus toch weer die bloempot... ).

93: foutje (maar ook geen 39! :D )

Satoer zei:
Of gewoon de lader goed instellen :roll:

Als je er aan kunt denken om de accu in een potje te doen, kan je er ook aan denken de lader in te stellen.

Met zo'n instelling hadden we nooit gordels in de auto's gehad. (Als je velig rijdt, heb je n.l. ook geen gordels nodig :wink: )

Niemand blaast zijn lipo's vrijwillig op!

Het feit dat een ontbranding van een lipo zoveel hitte met zich mee brengt (plus het gespetter), betekent wel dat een bloempot alleen niet genoeg is. Een ondergrond van een paar centimeter zand (zoals Satoer beschrijft) is dan wel een uitkomst. Een branddeken om e.e.a. af te dekken moet het geheel dan completeren. Maar dit is wel wat veel om weer mee te nemen voor het laden van een lipo.

Wat is wijsheid?

grt,
ALex

accw zei:
Met zo'n instelling hadden we nooit gordels in de auto's gehad. (Als je velig rijdt, heb je n.l. ook geen gordels nodig :wink: )
Dat is ook wel weer zo, maar dat hoeft niet aan jou te liggen. Een andere malloot kan je van de weg rijden. Ik ben namelijk nog maar 1 Lipo-horror verhaal tegen gekomen waarbij de fout NIET bij de gebruiker lag: een dubieuze lader. Verder is het altijd wel een foute instelling, gecrashed vliegtuig... of andere gebruikersfout.
accw zei:
Wat is wijsheid?
tja, ik denk dat metalen koffer wel redelijk afdoende is. Zo heb ik het tenminste altijd bij me. Lipo eraan klep dicht.
Een lipo ontbranding is toch altijd heel veel heel even. Het is zo uitgedoofd.
Als de koffer dicht zit denk ik niet dat er veel schade ontstaat. even een paar flinke steekvlammen en het vuur is bij gebrek aan zuurstof zo weer uit.

bloempotjes met een bodem zand, alleen nog wat zaadjes en je kan bloemetjes kweken. :wink:

ik heb van collega vliegers gehoord die laden in een klein ovensvaaltje van 5 cm hoog met een zakje zand erop.

Zakje zand bovenop je lipo's. Niet er onder.
Op die manier wordt het brandje gedooft en het gespetter tegen gegaan.

Natuurlijk is er niets op tegen om er ook een bodempje zand onder te hebben. :wink:

In het tuincentrum kan je terracotta (rode klei) schaaltjes kopen. Stuk goedkoper dan ovebschaaltjes.

ik laadt ze in een kop/mok/jat, allez zoiets waar je koffie in doet, of soep.

Is makkelijk en klein om mee te nemen en het helpt wel, denk ik, hopelijk hoef ik het nooit te ondervinden ;-)

Kris

Het duurt een aardige tijd voordat een lipo pakket bol wordt, en ontploft. Het nadeel van een bloempot is, dat je pas merkt dat het fout gaat wanneer er rook uit komt, je kan namelijk niet ZIEN dat het pakket dik is geworden.

In Middelburg mag er alleen op een tafel geladen worden, en staat er een grote metale bak om eventueel een pakketje in te deponeren.

Wat misschien ook een (iets minder praktisch) idee is, is om een soort knijper op je pakket te zetten, die een 'alarm' af laat gaan zodra de 'knijper' open gaat. (als het pakket boller wordt)
Of iets met een temperatuur sensor.

Joost dat laatste met die temperatuur sensor lijkt mij ook een goed idee. die kun je dan direct in de aanvoerleiding zetten zodat de stroom onderbroken wordt als hij te warm wordt.

Als je detecteert dat je lipo opzwelt of te warm wordt heb je nog geen garantie dat ie niet in de fik vliegt. Ook al stop je dan het laden, misschien ben je al te laat. Een beveiliging die met zekerheid brandschade voorkomt, zoals het zakje zand, is in dat licht in een indoorzaal te prefereren...

Back