Omdat het zeker niet overbodig is, goed opgesteld, en ik het dus de moeite vond om het te vertalen en hier en daar aan te vullen in het Nederlands…
Bij deze een aantal Veiligheidsregels / tips voor het vliegen met RC helikopters.
Met dank aan de bron:
Richard Lohr, RWMAA (Rotary Wing Model Aircraft Association, USA).
Wat is dat toch met draaiende Bladen…
• Grasmaaiers zijn gevaarlijk.
• Cirkel maaiers zijn gevaarlijk.
• Helikopter modellen zijn gevaarlijk.
- Ze kunnen allemaal veilig gebruikt worden als je de gevaren begrijpt en ze met het respect behandeld wat ze verdienen.
Zware bladen komen harder aan...
• Een grasmaaier maait gras en onkruid.
• Een cirkel maaier maait onkruid en jonge boompjes.
• Hoe meer massa / gewicht een blad heeft, hoe meer schade het aan kan richten.
• Grote helikopters hebben zwaardere bladen en zullen aanzienlijk meer schade aanrichten dan kleine helikopters.
- Maar … Zelfs een kleine 250 size helikopter kan dodelijk zijn of ernstige schade aanbrengen aan piloot of omstanders.
Het rad stopt altijd bij jou, de piloot…
• Je kan de producent de schuld geven.
• Je kan de eigenaar van de hond de schuld geven.
• Je kan het “stomme” kind de schuld geven.
• Je kan de nieuws reporter of Journalist de schuld geven.
- Als jouw helikoper iemand of iets beschadigd, is het jouw fout.
- En … Jij bent zeer waarschijnlijk de persoon die het meest beschadigd raakt.
Ken de risico’s
• Gebruik je gezonde verstand en volg de basis veiligheidsregels die hieronder vermeld worden:
- Top 10 Veiligheidsregels voor tijdens het bouwen en instellen van je heli.
- Top 10 Veiligheidsregels voor het vliegen.
Top 10 Veiligheidsregels voor tijdens het bouwen en instellen van je heli
1. Isoleer altijd (Bijv. Met krimpkous of tape) een LIPO draad als je aan de andere draad soldeert om kortsluiting te voorkomen, knip ook nooit beide draden tegelijkertijd door met een schaar.
2. Kijk goed na of je zender aan staat, het juiste model is geselecteerd, en de throttle-hold schakelaar aan staat als je spanning op de ontvanger van je heli zet.
3. Programmeer je ESC met een “Soft Start” om jezelf wat meer tijd te verschaffen als je per ongeluk toch aan de gas knuppel zit.
4. Laat de motor draden los of maak ze los als je de cyclic servos, gyro of staart servo gaat afstellen. Haal de hoofdbladen eraf als je de motor de eerste keer optoert.
• Controleer de juiste bewegingen van alle stuurfuncties van je heli.
• Zoek de hulp van een ervaren RC heli piloot als je het even niet zeker weet.
5. Bind je heli nooit vast om de werking ervan te testen.
6. Gebruik kabelhoes, rubber, of iets soortgelijks om je kabels te beschermen tegen doorschuren en kortsluiten op scherpe randen van je frame.
7. Verbind nooit een lipo draad met een geleidend framedeel ( bijv. carbon) zonder gebruik te maken van een juiste weerstand of iets soortgelijks.
8. Gebruik kwaliteits onderdelen en besteed aandacht aan de juiste plaatsing van deze onderdelen om een zo goed mogelijke en storingsvrije werking te garanderen.
• Gebruik Zenders / Ontvangers die ontworpen zijn om optimaal om te springen met storingen en afscherming.
• Plaats de onderdelen waar veel stroom doorgaat en dus ruis veroorzaken (Aandrijf lipo, ESC, en motor) zo ver mogelijk uit de buurt van onderdelen die gevoelig zijn voor deze ruis (Antenne, gyro, gyro controller, en ontvanger).
9. Gebruik altijd borgmiddel (locktite) op alle metaal / metaal schroefverbindingen, en CA lijm op metaal / Kunststof schroefverbindingen.
10. Houd je heli nooit in je handen vast, op geen enkele manier, terwijl hij op toeren is of komt (om bijv. bladspoor te controleren).
Top 10 Veiligheidsregels voor het vliegen
1. Kijk goed na of je zender aan staat, het juiste model is geselecteerd in je zender, en de throttle-hold schakelaar aan staat als je de heli aanzet.
2. Voer altijd een bereik test uit van je zendapparatuur bij een nieuwe heli of een gerepareerde heli na een crash.
3. Voer altijd een pre-flight inspectie uit op de helikopter en onderhoud hem nauwkeurig en goed.
4. Blijf altijd minstens 6 meter van je draaiende heli verwijderd (9 meter voor een Turbine heli).
• Dit sluit ook binnen vliegen uit tenzij je het in een erg grote en daardoor geschikte ruimte doet.
• Dit sluit dus zeker het onder je heli kruipen om de spanning of motor af te zetten uit.
• Dit sluit ook het werpen of aanraken van een draaiende heli uit.
5. Vlieg altijd binnen je eigen kunnen / niveau en oefen en train nieuwe dingen op een PC simulator tot je 100% comfortabel bent met het gene wat je doet.
6. Vlieg nooit alleen en zorg dat je een spotter naast je hebt staan tijdens het vliegen die de omgeving goed in de gaten houd, jij hebt je blik op je heli gericht als het goed is.
Deze tweede persoon is eigenlijk noodzakelijk, als je in het slechtste geval zelf niet in staat bent om de alarmdienst te bellen.
7. Je moet altijd exact weten waar alle toeschouwers, voorbijgangers of dieren zijn, en vlieg nooit op een plaats waar je binnen een straal van 20 meter plotseling dieren of mensen te voorschijn kunnen komen (land je heli zo spoedig mogelijk indien nodig).
Ook hier heeft de spotter een belangrijke taak.
8. Vlieg nooit over wegen, in de buurt van hoogspanningskabels, over je hoofd, achter je of over water tenzij je er drijvers onder hebt gezet.
9. Weet hoe de motor te stoppen in een noodgeval (Throttle Hold bij elektro, choke bij een Benzine heli, de brandstofslang eraf trekken bij Nitro).
10. Zorg dat je altijd de beschikking hebt over een EHBO verband doos, een telefoon, en eventueel een CO2 brandblusser voor Turbine heli’s.
Opsomming
• RC helikopters zijn potentieel gevaarlijk en moeten met het nodige respect behandeld worden.
• Het risico kan zeer klein gehouden worden door je gezonde verstand te gebruiken en wat standaard veiligheidsregels te volgen.
Groetjes,
Eric
Aanvulling:
- Altijd eerst de zender aan, dan pas het model. Een werkende ontvanger mag niet zonder zendsignaal komen te zitten, anders pikt hij de gekste signalen uit de lucht: storing.
- Niet alleen gaan vliegen met helicopter, met name wanneer je ergens 'in de rimboe' vliegt waar niemand je ziet liggen.
-Servo's checken:
1- motor nog niet gestart: servogeluiden zijn nog goed te horen
2- motor gestart, langzaamloop: eventuele problemen kunnen nu al gezien worden, beter nu dan bij volgas
3- motor volgas: kunnen andere storingen optreden, stuurrichtingen controleren.
storingen -> problemen
- SAFETY FIRST - Pictures Of Injuries Caused By RC Helicopters
De link met nog veel meer schokkende foto's... :schrik:
-Dingen die je dus NIET met een heli moet doen:
[URL="
powerful is a trex 500 - YouTube[/URL]
[URL="
helicopter on teeter-totter[/URL]
-Tijdens de ontwikkeling ging er ook wel eens wat fout:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=b29Msu_7_sE
Bij deze een aantal Veiligheidsregels / tips voor het vliegen met RC helikopters.
Met dank aan de bron:
Richard Lohr, RWMAA (Rotary Wing Model Aircraft Association, USA).
Wat is dat toch met draaiende Bladen…
• Grasmaaiers zijn gevaarlijk.
• Cirkel maaiers zijn gevaarlijk.
• Helikopter modellen zijn gevaarlijk.
- Ze kunnen allemaal veilig gebruikt worden als je de gevaren begrijpt en ze met het respect behandeld wat ze verdienen.
Zware bladen komen harder aan...
• Een grasmaaier maait gras en onkruid.
• Een cirkel maaier maait onkruid en jonge boompjes.
• Hoe meer massa / gewicht een blad heeft, hoe meer schade het aan kan richten.
• Grote helikopters hebben zwaardere bladen en zullen aanzienlijk meer schade aanrichten dan kleine helikopters.
- Maar … Zelfs een kleine 250 size helikopter kan dodelijk zijn of ernstige schade aanbrengen aan piloot of omstanders.
Het rad stopt altijd bij jou, de piloot…
• Je kan de producent de schuld geven.
• Je kan de eigenaar van de hond de schuld geven.
• Je kan het “stomme” kind de schuld geven.
• Je kan de nieuws reporter of Journalist de schuld geven.
- Als jouw helikoper iemand of iets beschadigd, is het jouw fout.
- En … Jij bent zeer waarschijnlijk de persoon die het meest beschadigd raakt.
Ken de risico’s
• Gebruik je gezonde verstand en volg de basis veiligheidsregels die hieronder vermeld worden:
- Top 10 Veiligheidsregels voor tijdens het bouwen en instellen van je heli.
- Top 10 Veiligheidsregels voor het vliegen.
Top 10 Veiligheidsregels voor tijdens het bouwen en instellen van je heli
1. Isoleer altijd (Bijv. Met krimpkous of tape) een LIPO draad als je aan de andere draad soldeert om kortsluiting te voorkomen, knip ook nooit beide draden tegelijkertijd door met een schaar.
2. Kijk goed na of je zender aan staat, het juiste model is geselecteerd, en de throttle-hold schakelaar aan staat als je spanning op de ontvanger van je heli zet.
3. Programmeer je ESC met een “Soft Start” om jezelf wat meer tijd te verschaffen als je per ongeluk toch aan de gas knuppel zit.
4. Laat de motor draden los of maak ze los als je de cyclic servos, gyro of staart servo gaat afstellen. Haal de hoofdbladen eraf als je de motor de eerste keer optoert.
• Controleer de juiste bewegingen van alle stuurfuncties van je heli.
• Zoek de hulp van een ervaren RC heli piloot als je het even niet zeker weet.
5. Bind je heli nooit vast om de werking ervan te testen.
6. Gebruik kabelhoes, rubber, of iets soortgelijks om je kabels te beschermen tegen doorschuren en kortsluiten op scherpe randen van je frame.
7. Verbind nooit een lipo draad met een geleidend framedeel ( bijv. carbon) zonder gebruik te maken van een juiste weerstand of iets soortgelijks.
8. Gebruik kwaliteits onderdelen en besteed aandacht aan de juiste plaatsing van deze onderdelen om een zo goed mogelijke en storingsvrije werking te garanderen.
• Gebruik Zenders / Ontvangers die ontworpen zijn om optimaal om te springen met storingen en afscherming.
• Plaats de onderdelen waar veel stroom doorgaat en dus ruis veroorzaken (Aandrijf lipo, ESC, en motor) zo ver mogelijk uit de buurt van onderdelen die gevoelig zijn voor deze ruis (Antenne, gyro, gyro controller, en ontvanger).
9. Gebruik altijd borgmiddel (locktite) op alle metaal / metaal schroefverbindingen, en CA lijm op metaal / Kunststof schroefverbindingen.
10. Houd je heli nooit in je handen vast, op geen enkele manier, terwijl hij op toeren is of komt (om bijv. bladspoor te controleren).
Top 10 Veiligheidsregels voor het vliegen
1. Kijk goed na of je zender aan staat, het juiste model is geselecteerd in je zender, en de throttle-hold schakelaar aan staat als je de heli aanzet.
2. Voer altijd een bereik test uit van je zendapparatuur bij een nieuwe heli of een gerepareerde heli na een crash.
3. Voer altijd een pre-flight inspectie uit op de helikopter en onderhoud hem nauwkeurig en goed.
4. Blijf altijd minstens 6 meter van je draaiende heli verwijderd (9 meter voor een Turbine heli).
• Dit sluit ook binnen vliegen uit tenzij je het in een erg grote en daardoor geschikte ruimte doet.
• Dit sluit dus zeker het onder je heli kruipen om de spanning of motor af te zetten uit.
• Dit sluit ook het werpen of aanraken van een draaiende heli uit.
5. Vlieg altijd binnen je eigen kunnen / niveau en oefen en train nieuwe dingen op een PC simulator tot je 100% comfortabel bent met het gene wat je doet.
6. Vlieg nooit alleen en zorg dat je een spotter naast je hebt staan tijdens het vliegen die de omgeving goed in de gaten houd, jij hebt je blik op je heli gericht als het goed is.
Deze tweede persoon is eigenlijk noodzakelijk, als je in het slechtste geval zelf niet in staat bent om de alarmdienst te bellen.
7. Je moet altijd exact weten waar alle toeschouwers, voorbijgangers of dieren zijn, en vlieg nooit op een plaats waar je binnen een straal van 20 meter plotseling dieren of mensen te voorschijn kunnen komen (land je heli zo spoedig mogelijk indien nodig).
Ook hier heeft de spotter een belangrijke taak.
8. Vlieg nooit over wegen, in de buurt van hoogspanningskabels, over je hoofd, achter je of over water tenzij je er drijvers onder hebt gezet.
9. Weet hoe de motor te stoppen in een noodgeval (Throttle Hold bij elektro, choke bij een Benzine heli, de brandstofslang eraf trekken bij Nitro).
10. Zorg dat je altijd de beschikking hebt over een EHBO verband doos, een telefoon, en eventueel een CO2 brandblusser voor Turbine heli’s.
Opsomming
• RC helikopters zijn potentieel gevaarlijk en moeten met het nodige respect behandeld worden.
• Het risico kan zeer klein gehouden worden door je gezonde verstand te gebruiken en wat standaard veiligheidsregels te volgen.
Groetjes,
Eric
Aanvulling:
- Altijd eerst de zender aan, dan pas het model. Een werkende ontvanger mag niet zonder zendsignaal komen te zitten, anders pikt hij de gekste signalen uit de lucht: storing.
- Niet alleen gaan vliegen met helicopter, met name wanneer je ergens 'in de rimboe' vliegt waar niemand je ziet liggen.
-Servo's checken:
1- motor nog niet gestart: servogeluiden zijn nog goed te horen
2- motor gestart, langzaamloop: eventuele problemen kunnen nu al gezien worden, beter nu dan bij volgas
3- motor volgas: kunnen andere storingen optreden, stuurrichtingen controleren.
storingen -> problemen
- SAFETY FIRST - Pictures Of Injuries Caused By RC Helicopters
De link met nog veel meer schokkende foto's... :schrik:
-Dingen die je dus NIET met een heli moet doen:
[URL="
[URL="
-Tijdens de ontwikkeling ging er ook wel eens wat fout:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=b29Msu_7_sE
Laatst bewerkt door een moderator: