Veiligheid (fail safe bij pcm ontvangers)

fail safe werkt.

Je moet je throttle op vrijloop zetten en je pitch op een klein beetje negatief.

Als hij dan uitvalt krijg je een langzaam in een spiraal naar benedend autoroterende heli.

Al meerdere malen gemerkt.

Wat in hongarije duidelijk is , is dat de motor niet in failsave is gegaan. hij is volle toeren de grond/mensen in geboord.

Je kan geen controle hebben omdat je signaal gestoord wordt door een zender op dezelfde frequentie, dan ziet de ontvanger geen probleem want hij krijgt nog steeds signaal.

Volgens mij heeft iemand anders een zender opgezet met dezelfde frequentie , maar natuurlijk staan daar de trims anders en zie je die bak langzaam afwijken.

Nu moet je natuurlijk hongarije niet gaan vergelijken met overgeregelementeerde landjes als nederland en belgie. dus denkelijk geen frequentie controle, geen checks van radio apparatuur van bezoekers of radiowagens etc...

Als je de piloot Stefan Wurm zijn palmares gaat opzoeken ben ik zeker dat ie failsave had staan :o

zendesigner zei:
Je kan geen controle hebben omdat je signaal gestoord wordt door een zender op dezelfde frequentie, dan ziet de ontvanger geen probleem want hij krijgt nog steeds signaal.

Volgens mij heeft iemand anders een zender opgezet met dezelfde frequentie , maar natuurlijk staan daar de trims anders en zie je die bak langzaam afwijken.
mmm, ik heb 2 zenders op dezelfde frequentie, als ik ze alletwee opzet heb ik toch niks meer te sturen, ontvanger ziet dus wel degelijk problemen. Van andere trims is er al helemaal geen sprake. met pcm ontvanger, blijft die gewoon in failsafe, met ppm ontvanger flapperen de roeren als gek. Misschien met berg technologie of wat dan ook wel, dat weet ik niet. Ik veronderstel dat er in die pitts geen 60€ ontvangertje stak.

berg technologie laat ook de stooring door komen naar de servo's.
maar de motor gaat uit als de stoorin zo hevig is dat weer de motor uit failsave in treed.(dit duurd mij alleen te lang namelijk 5 hele seconden)
tenminste met de shultze alpha ontvangers.

marco bosch zei:
frits
ik deel dit idee met je.
ook zou ik het iets vinden voor de knvvl als regel in de BVR.
dat als je pcm gebruikt de boel het beste uit kan worden gezet zo dat er de prop rotor sneller stil staat of meteen stil staat als fail save in gaat. niet alleen beter voor de veiligheid maar ook voor de motor's

In de wedstrijdreglementen van de KNVvL is over het programmeren van fail safe een dringend advies opgenomen.
Waarom........ Het is de eigen verantwoordelijkheid van elke piloot om zelf voor een zo groot mogelijke veiligheid te zorgen als hij met zijn modellen vliegt.

Frits

marco bosch zei:
berg technologie laat ook de stooring door komen naar de servo's..................
tenminste met de shultze alpha ontvangers.

Schulze ontvangers hebben geen Berg technologie. Wel een stukje hf-techniek van Berg-ontwerp, maar geheel andere software.

Maar we dwalen af, het gaat hier om fail-safe en niet of het ene type ontvanger beter is dan het andere. Als een ontvanger fail-safe heeft, pleit de draadstarter er voor om deze te programmeren en daarin geef ik hem 100% gelijk.

Er zijn enkele ontvangertypen, die nog wat extra toeters-en-bellen aan de failsafe hebben zitten. Mogelijk is het interessant om dit te vermelden.
Futaba pcm-ontvangers hebben allemaal een battery failsafe, die automatisch het gas op 25% zet als de accuspanning kortstondig onder de 3,8 Volt komt. Door even stationair te geven kun je dit voor 30 sec. over-rulen.
Berg ontvangers hebben een voorziening, die de pulsen van de uitgangen afhaalt als je geen fail safe hebt geprogrammeerd. Hiermee wordt bereikt, dat elektronische regelaars stil vallen als de ontvanger gedurende langere tijd in hold mode gaat.
Multiplex IPD ontvangers hebben een failsafe, die na 20 sec. failsafe ook de pulsen weghaalt bij de uitgangen. De filosofie hierachter is, dat ná zo'n tijd het model al tegen de vlakte ligt en dat er dan servo's geblokkeerd kunnen zijn. Om te voorkomen, dat deze dan verbranden wordt de sturing weggenomen, waardoor ze praktisch stroomloos worden.

.
Het is de eigen verantwoordelijkheid van elke piloot om zelf voor een zo groot mogelijke veiligheid te zorgen als hij met zijn modellen vliegt.

Wat ik ook niet meer dan normaal vindt.

Bij men wilga en de ultimate zitten in elke vlieger.

Twee batterijen, twee schakelaars, twee PCM 149 DP ontvangers, De vlakken zijn verdeeld onver de ontvangers, en de antennes staan haaks op elkaar om zo veel mogelijk ontvangst bereik te hebben.
Failsafe op de motor die direct naar idle gaat.

Op de helies zit een pcm 149 dp ontvanger met elektronische schakelaar (tegen trillingen), kabels zijn uit een stuk tot op ontvanger(geen stekkers) , failsafe op ontvanger, batterij failsafe op governor.

en kom nu niet af met dat geleuter over ik wil de storingen zien. Ik kan je verzekeren dat als je met je helie een paar meter voor je aan het hoveren bent , je helemaal geen storingen wilt zien. Tegen de tijd dat je kan reageren hangt hij al in je nek te kloppen. :(

In belgie moet je trouwens voor categorie 2 vliegtuigen een vergunning aanvragen (+52cc of +12kg)
Categorie 3 moet gekeurd worden (+ 25 kg, -150 kg)

als er op die vergunnçing andere veiligheids voorschriften staan als die der in zitten , zal je wel wat aan de hand hebben

Zie hier voor het volledige belgische regelement

http://www.flytovml.com/Speciaal/gdf01n.pdf

Toch even "off-topic":

Dat geldt neem ik aan voor de Schulze Alpha's die NU verkocht worden?
Schulze had tot voor een kleine 2 jaar terug toch een licentie om Berg ontvangers onder eigen merk te produceren?
Of bedoelen we hier met Berg technologie de zenderherkenning van de laatste generatie Berg, de Schulzes waren idd het voorlaatste berg ontwerp zonder zenderherkenning....(En zonder vertraging)

Failsave is ok, nu ook nog een failsave op uitgeleuterde ball en kwiklinks, en kwispelende stuurstangen. :?
En op piloten die soms een waas voor de ogen krijgen als ze een zender in de hand pakken. :wink:

Je moet je throttle op vrijloop zetten en je pitch op een klein beetje negatief.

Als hij dan uitvalt krijg je een langzaam in een spiraal naar benedend autoroterende heli.

Al meerdere malen gemerkt.

Goed idee!! Alleen ik vlieg vaker op zn kop dan normaal dus ik laat alleen het gas naar Stationair gaan en de toerenregelaar uit. De rest blijft in de stand staan waar ze in stond.

Maar voor veel mensen is een paar graden negatief en motor stationair idd een prima idee! Alleen niet vergeten de toerenregelaar uit te laten schakelen.

Ik heb overigens 1 keer een crash gehad met een helicopter doordat iemand op mijn kanaal zat met PPM en later ook met PCM en ik moet zeggen, PCM met failsafe is 100x beter, ofjah, voorspelbaarder.
Met de PPM ging de heli op volle toeren overal heen, onbestuurbaar. Met PCM viel deze als de bekende baksteen uit de lucht.

Cheers,

Rich 8)

In de ons allen bekende sloot ? :P

Maar voor ons allemaal...met 0 graden komt de heli naar beneden, ongeacht welke kant naar de grond wijst...miscchien is dat een idee ? 0 graden pitch icm governor afschakelen en gas naar stationair.

dat is exact mijn instelling.

pitch nul graden, gas stationair, GV uit, en cyclics op hold

Hoi,

Ik heb ook altijd gekozen voor 0 graden pitch, dan verliezen de bladen het minst snel hun energie, en maak je de beste kansen om het nog op te lossen wanneer hij het fail safe gaat.

Verder rudder naar neutraal, en de gyro gain naar rate met een lage gain. Op deze manier verlies je ook de minste energie in de staart wanneer hij bijvoorbeeld op zijn zijkant naar beneden aan het vallen is.

Verder gaat mijn governor uit, engine idle, en de cyclics naar neutraal. Dit zorgt er voor de de heli stopt met "tollen", want ik ben meestal stevig aan het sturen, als je dan de cyclics vast houdt, dan weet je een ding zeker, hij blijft stevig tollen. Ik denk dat je de beste kansen maakt indien hij rustig zonder te tollen naar beneden valt. Wederom, als hij dan uit de fail safe gaat, maak je de beste kansen.

Ik heb hem zo al 2 keer kunnen redden, beide keren had iemand anders zijn zender op mijn kanaal aangezet.

Groeten,

John.

P.S. @Gerard, jij hebt je cyclics ook op 0 graden staan in de fail safe, en niet op hold :D

Back