veiligheidskleppen

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door John33, 2 dec 2008.

  1. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Hier een filmpje van mijn "pop" veiligheidskleppen die op mijn 1:6 model vrachtwagen gaan komen.

    De "pop' betekend dat de klep niet langzaam opent en meer en meer zal afblazen, nee, bij voldoende druk klapt de klep in 1 keer open en blaast flink af, daarna sluit de klep meteen weer:




    Zoals je ziet blazen de klepen in 1 keer even krachtig af, en sluiten direct.
    1 keertje had de klep hulp nodig om te sluiten :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Grappig dat niemand hier op reageerd ?

    Dit soort kleppen zijn namelijk veel economischer dan de standaard klepjes op Regner, wilesco en ander merk materiaal.

    Ook de truUk hier achter weet blijkbaar iedereen, want niemand verbaast zich er over hoe zo`n klep in 1 keer kan openen en weer kan sluiten.
    Dit soort kleppen zijn ook voor kleine ketels goed bruikbaar, de stoom hoeft er niet van boven uit, maar kan ook via de zijkant van het huis met een leiding naar buiten als het moet.

    Het voordeel van een "pop" klep is dat de klep OF open, OF dicht is.
    Dit is bij "eenvoudige " kleppen niet het geval, deze openen langzaam en laten stoom af zo lang het duurt, dit kost veel water, maar niet minder belangrijk, veel druk, het standaard type klep heeft waarschijnlijk een drukval van ongeveer 0.5 tot soms wel 1 bar.
    Met een "pop" klep is de "open" tijd maar heel kort, en je behoud je druk, de drukval kan als je de klep goed afsteld 0.1 bar zijn, bij is het ongeveer 0.2 tot 0.4 bar.

    De linker klep lekt nog een beetje, dit heeft er mee te maken dat de secundaire zitting (oeps een deel van de truuk verraden) erg diep in de kamer ligt, daardoor wordt deze klep een stukje gelicht, dit moet nog verholpen worden.
     
  3. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2008
  4. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Beste Frederik,

    IK weet het, ik weet het.
    Maar ik heb geen scanner, en kan ik niet zo makkelijk een pagina digitaal maken.
    Maar, ik zal er een foto van maken en hier in dit topic zetten (*van de oliepomp dan he).

    Het is niet mijn pompje, die van mij Is nog simpeler.
    Gewoon een occillerend cilindertje, boring 3mm, op zijn kop.
    De ene kant op zuig t ie dan olie aan, de andere kant op perst ie het in de leiding.
    Slag is iets van 4mm of zo iets, mooi bakje er omheen maken en klaar.
    Met zo`n 1 richtinglagertje en een armpje er aan naar de krukas, of schuifstang ern het pompje zal langzaam per slag een stukje rond gaan, zodat er om de zeg maar 20 a 30 slagen een druppel olie wordt verpompt.
    Zet alleen wel een strakke veer op de schommelas, deze moet tegen de maximale druk in de schuifkast afdichten.
    Ik heb er 1 gemaakt welke met gemak 12 bar oliedruk pompte.
     
  5. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Beste Frederik, en andere geintresserde modelbouwers:

    beetje offtopic, maar toegezegd aan Frederik: wat meer achtergrond info voor een cilinderolie pomp.

    foto 1: de pompunit uit de behuizing, van voren af gezien.
    [​IMG]


    foto 2: pompunit vanaf zijkant gezien, bovenste gat is voor een boutje om de pomp vast te zetten in het reservoir, onderste gat is de uitlaat, hier in schroef ik een nippel, door het reservoir heen, ook hiermee zit de pompunit nu vast aan het reservoir.
    Vanaf de nippel loopt dan een leiding naar de stoomleiding , of direct op de schuifkast.
    [​IMG]

    foto 3: vanaf de onderkant van de pompuinit gezien.
    De sleuf dient om de olie naar de inlaat poort te laten komen, je ziet het gaatje van de inlaat poort nog net zitten.
    [​IMG]

    foto 4: de pomp unit uit elkaar genomen, het stelt allemaal niet veel voor.
    Het is gewoon een klein occilerend machientje, op z`n kop, de krukas ligt boven.
    plunjer is 3mm RVS, cilindertje een stukje zeskant 10mm messing.
    Kanaaltjes zijn 1mm.
    [​IMG]

    Het krukasje kun je voorzien van een tandrad/pal mechanisme, of een klein eenrichtinglagertje met asdoorlaat 3mm nemen en deze er op zetten.
    Maak dan een hevel met een busje er aan die klemmend het eenrichtinglagertje vastzet en je bent klaar.
    Nog wel een reservoir maken waar de pompunit in moet komen te staan, en dan aansluiten maar.
    Een eccentriek op de krukas, of de schuifstang kan de hevel bedienen.
    Daarmee zal de pomp plunjer telkens een stukje worden verplaatst en zo langzaam rond gaan, per omwenteling wordt er dan een druppeltje stoomolie naar de stoomleing of cilinders geperst.
    dit pompje kan zo makkelijk olie tot 10 a 12 bar verpompen.

    Frederik, beetje duidelijk zo ?
     
  6. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    en weer ONTOPIC,

    de manier om dit soort kleppen te maken wordt hier beschreven:
    3003 as

    welliswaar in het engels, maar als je goed kijkt is het wel duidelijk hoe het te maken is.
    Hoe werkt het:

    De stoom uit de ketel drukt in eerste instantie tegen de onderkant van de kogel, MAAR dat is maar de oppervlakte van rond 4,8mm.
    Nu zie je dat in het huis van de klep een rand zit van 8,4mm, de kogeldrukker is 8mm, dit betekend een speling van 0.2mm rondom, maar ook een grotere oppervlakte waar de stoom tegenaan duwt als de klep een beetje open gaat.
    Kort gezegd: klep licht een klein stukje, stoom gaat langs kogel, stoom "ziet" de grotere oppervlakte van de klep, omdat het oppervlak groter is , is de kracht op de veer ook veel groter, kogel met kogeldrukker worden in 1 keer omhoog gelicht, en voila klep blaast krachtig af.
    Onmiddelijk zakt de druk onder de kogel, totdat de veer deze kracht overwint en begint de klep dicht te drukken, totdat de kogeldrukker in de kamer is gezakt, en de klep met een klap dicht valt.

    Frederik, U moet zo`n klep makkelijk kunnen maken, alleen het testen al is leuk.
    Door te spelen met de hoogte v/d kamer en de veerdruk kan zo`n veiliheid op 1/10 bar druk verschil worden afgesteld.

    Groet,

    John
     
  7. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
     
  8. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Sorry hoor Frederik, maar je hebt gelijk, ik heb enige maanden niet naar PB berichten gekeken.

    Enfin, tis toch nog goed gekomen (zoals we in brabant zeggen, alles komt goed).

    Kom je ook naar de stoomvaar dag in Rotterdam, september volgend jaar ?
     
  9. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Ja zeg leven we dan nog
    Ben dan al 76 hoor
    Zover denk ik niet meer vooruit hoor SORRY
     
  10. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Hoi Jonh
    Wat voor draad dukte hebben jouw veren van de veiligheid
    mvg
    Frederik
     
  11. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Hallo Frederik,

    ik ben begonnen met veren uit balpennen, dit werkte goed tot 2,5 bar.

    Ik heb daarna het geluk gehad om een oude printer te kunnen slopen, em daar zitten allerlei soorten veren in, ik heb er nu 2 daarvan in zitten.

    Draad dikte, goede vraag, 0.3mm ongeveer ?

    Probeer het eens met balpen veren zou ik zeggen.
    suc6
     
  12. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    p een oude prinyer heb ik nog staan hoor
    Goed idee hoor
    mvg
    Frederik
     
  13. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Veiligheidsklep(pen)

    [​IMG]
    Dit is het geworden hoor John
     
  14. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo Frederik

    Ziet er goed uit.Heb je ze al getest!
    Ik denk er over na dat ik ze ook ga maken want die er nu op zitten staan ook maar een beetje te sissen ,en soms moet ik ze helpen sluiten anders is de druk zo een Bar gezakt.


    Gr.Joop
     
  15. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Hoe het werkt dat zul je wel begrijpen denk
    John 33 heeft er een filmpje van gemaakt moet je even zoeken
    Maar bij mijn werkt het na eerst goed afgesteld te hebben perfect hoor
    Maar het aftsellen vooral de onderste zitting
    Als die open gaat woord de ruimte voor de stoom wat groeter en dan moet de twede schuif ook open gaan dus niet al te lang nadat de eerste is geopend
    Als dat goed is dan ploft hij in plaats van te blijven sissen
    mvg
    Frederik
     
  16. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Proficiat Frederik !!!

    ik ben blij dat de klep bij jou werkt zoals het hoort.
    Dit scheelt echt in het stoomverbruik van een ketel.
    Zoals Joop al vermeldde, een van zijn kleppen blijft sissen, en een ander heeft hulp nodig om goed te sluiten.

    Met dit ontwerp heb je veel minder last van dit soort problemen.

    TOP GEDAAN !!
     
  17. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Je heb een pbeetje John
     
  18. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo stoomfanaten

    Ik heb er ook een gemaakt als proef en werkt uitstekend ,ik heb er zelf ook een passende rvs veer bij moeten maken en de stempel heb ik geheel van rvs gemaakt met een zitting van 45 graden.Ik heb hem eerst een tijdje als "mitirialeur" laten werken zodat de zitting en klep goed öp elkaar in zijn gewerkt.


    [​IMG]

    Gr.Joop
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  19. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Perfect Joop,

    Ik hoop echt dat je ieys met deze klep kunt !

    Ik vind het een ideaal ontwerp, en scheelt een hoop uitblazende stoom bij onze modellen.

    Of beter gezegd, scheelt een "snotterende" klep op het model met alle narigheid van dien !

    top !
     
  20. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Veiligheid
    Ik ben benieuwd naar de commentaren
     

Deel Deze Pagina