veld gesloten wegens flora en fauna

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door johnvm, 19 nov 2013.

  1. johnvm

    johnvm

    Lid geworden:
    23 mrt 2013
    Berichten:
    259
    Beste mede vliegers

    Ik ben al jaren lid op mvc utrecht...nu hebben we een prachtig nieuw veld gekregen van de gemeente en alles was keurig geregeld vergunningen parkeerplaats enz enz tot dat een medebewoner roet in het eten begon te gooien.
    Deze bewoner zit een kleine 900m van ons vandaan hemelsbreed gezien dan. Deze beste man is tot alles in staat heeft de club al meerdere malen voor het gerecht gedaagt en probeert ook door leugens jegens de vliegers de politie op het vekeerde been te brengen.
    Nu zijn we weer voor het gerecht gegooit en dit maal had hij een aas in handen er bleek een buizerdnest te zitten in een straal van een kleinen 500 meter van ons terrein.
    Nu heeft de beste man het er op gegooit dat de flora en fauna aangetast word door het modelvliegen?
    Ik kan me er niets bij voorstellen als ik op verschillende lokaties kijk. Op ede de ginkelse hei vliegen de buizerds vrolijk een rondje mee en de heidekoninkjes trekken er zich niets van de vliegbewegingen aan
    Ook bij ons zelfs heb ik al meerdere malen geprobeert te ontdekken of wij met onze vliegsbewegingen in druk maken op de flora en fauna en je raad het al? De schapen reageren niet de koeien kijken niet eens op de paarden reageren niet eens op een laag overvliegende jet?
    Nu zijn wij op zoek naar argumenten die een rechter moet overtuigen dat modelvliegen geen invloed heb op de flora en fauna
    Ik weet niet of er in het verleden landelijk onderzoeken zijn geweest die wij zouden kunnen gebruiken in deze kwestie dan hoor ik dat graag.
    Dat geld ook natuurlijk voor andere ideeen of input

    Mvg john
     
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    buizerds en ooieveaars trekken zich heel weinig aan van modelvliegtuigen , zelfde geld voor andere vogels . Alleen een snoeshaan is een vogel die raar kan reageren . zo te horen hebben jullie er 1 in de buurt zitten .
    Ik zou je adviseren om heil te zoeken bij de knvvl
     
  3. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Even contact opnemen met de modelvliegclub in Nuth, die hadden ook zoiets aan de hand. Hun hebben van de rechter echter gelijk gekregen. Dit had ook iets te maken met vogels en dieren die verstoord zouden worden door het modelvliegen. De club heeft dat gewonnen. Dus even bellen of mailen met hun om te vragen naar het juiste relaas wat de rechter heeft overtuigd.
     
  4. Peter sas

    Peter sas

    Lid geworden:
    3 jan 2005
    Berichten:
    159
    Locatie:
    rozenburg
    Als de club is aangesloten bij de KNVVL is het raadzaam om daar info in te winnen over te volgen stappen.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als de man 900 meter hemelsbreed van het veld af zit, zit hij zéér ver van de normale "hindergrens", want hoewel die niet per se vast ligt, zit dat meestal ongeveer op 450 tot 500 meter, uitgaande van de gebruikelijke max 82 dB. Voor die afstand moet je even naar de geluidsrapportage kijken die ingeleverd is bij de vergunningsaanvraag. Als het goed is is daarin een afstand berekend waarbuiten de geluidswaarden beneden de 40 dB blijven.
    Dat word algemeen als acceptabele waarde gezien, alleen als het een stiltegebied betreft zijn de eisen strenger volgens mij.

    Zolang die buizerd niet in een stiltegebied woont (wat sowiso niet het geval is anders hadden jullie geen vergunning), maar buiten die geluidszône, dan MAG de rechter dat niet eens meenemen volgens mij: wij hebben een geluidszône van 360 meter rondom onze vliegersplek (volgens onze geluidsrapportage is het geluid op die afstand tot onder de waarde van 40 dB gedaald) en er ligt een natuurgebied en vogelreservaat op precies 365 meter vanaf dat ijkpunt. Da's maar 5 meter verschil...
    De boswachters en de piepeltjes van het Fryske Gea kijken altijd héél zuur als ze langsrijden, maar ze hebben tot nog toe nog geen stappen ondernomen....

    Dan kun je daarnaast bijvoorbeeld een dossier aanmaken met alle klachten en onzin die die vent al uitgehaald heeft, en de rechter vragen de zaak niet ontvankelijk te verklaren wegens dat die persoon overduidelijk klaagt om het klagen, en daar bij de leugen niet schuwt. En vergis je niet: er mag veel in Nederland, maar je mag NIET zomaar een ongegronde klacht indienen en daarmee iemand anders onnodig met juridische kosten opzadelen, dat kan behoorlijk terugslag geven. Met een beetje mazzel mag hij dan zelf voor de proceskosten opdraaien...

    Groet, Bert
     
  6. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Zeldzame broedvogels geven geen krimp bij gebrul van TT-circuit

    Lees dit artikel ook nog even door
     
  7. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Wat vervelend zeg!
    Jullie hebben een Pracht veld! laatst geweest met de Mimi cub en alles is top voor elkaar!!!!

    Ik vraag me af hoe lang die buizerd er al zit!

    als jullie er eerder waren dan de Buizerd zou je bijna zeggen dat het een gunstige invloed heeft op de flora en fauna! het trekt de vogels kennelijk aan om daar in de buurt te gaan zitten

    ( wellicht leedvermaak voor de buizerd familie om te zien hoe wij proberen een belletje te centreren ;-)

    Heel veel succes!
     
  8. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Zelfde geldt voor het Race Circuit in Zandvoort, dat grenst aan het natuurgebied Nationaal Park Zuid-Kennemerland.
    Ikzelf stoor mij enorm aan het gebrul van die motoren en piepende banden als ik in het gebied loop, maar de andere dieren die daar lopen (en vliegen) lijken er niet wakker van te liggen.
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    De buizerd is geen bedreigde vogel, hij is wel beschermd dus je mag er niet op jagen en je mag hun nest niet verstoren. Wij modelvliegers vormen voor de buizerd geen enkele bedreiging! Dat weten die vogels ook heel goed. Ze vliegen regelmatig rond ons veld en vangen hun prooi soms op minder dan 100 meter van ons veld vandaag.
    Ik heb wel eens gevlogen bij een club waar een buizerd zelf een boom op heeft uitgekozen op minder dan 50 meter van een al vele jaren daar gelegen modelvliegveld. Wanneer er een andere buizerd in de buurt kwam werd die met verve verjaagt. Een modelvliegtuig werd compleet genegeerd. Als er een mooie termiekbel boven of in de buurt van het veld was en wij zaten er met een paar zwevers in kwam de buizerd ook wel eens meevliegen in die bel. Alleen als er jongen waren gingen ze niet zo hoog en ver mee. Als ze op hoogte waren verlieten ze de bel en gingen patrouilleren om dan plotseling op een prooi te duiken. Al die tijd werden de modellen compleet genegeerd.
    Dat geldt niet alleen voor zwevers maar ook voor de modellen met verbrandingsmotor. Elektro motoren werden toen nog nauwelijks gebruikt.

    Wij hebben al meerdere keren nesten op ons veld gehad. Ook het afgelopen jaar hebben wij een scholeksternest op ons modelvliegveld gehad. De drie eieren zijn uitgekomen en de jongen hebben zich nog enkele dagen in het hogere gras aan de randen van ons veld verborgen gehouden. Daarna zijn ze verdwenen in de velden om ons heen, wat er van het terecht is gekomen???? Dat weet je nooit.

    Zelf ben ik ook iemand die van de natuur houdt. Ook ik wil dat de andere dieren een eerlijke kans krijgen om te leven. Dat wij daarvoor altijd het veld moeten ruimen is echter complete onzin. De natuur, ook de dieren, kunnen en willen prima met ons "samen werken". Dat betekend niet dat we dus zomaar aan kunnen rotzooien. We moeten wel rekening houden met onze "buren". We moeten niet om de haverklap naar een nest toe gaan. We moeten niet met opzet laag over een nest gaan vliegen om eens te zien wat er dan gebeurt. Als wij een klein beetje rekening met de vogels houden hebben ze nergens last van en wij niet van hen.
    Modelvliegen verstoord de vogels en hun broedgedrag?? In de overgrote meerderheid van de gevallen is dat TOTALE ONZIN. En dat schrijf ik met hoofdletters. :yes:
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vooropgesteld: ik ben wellicht geen top-natuurliefhebber, maar zeer zeker GEEN gewetenloze milieucrimineel....

    Hoewel ik dit uit eigen waarneming volledig onderschrijf, helaas ook een andere "eigen waarneming":

    Het lijkt er sterk op dat natuurbeschermers een soort projectie-gedrag vertonen. Dat wil zeggen dat ze een denkwijze hebben in de trant van:

    -"IK geef om vogeltjes"
    -"IK stoor mij aan dat geluid"
    -"Aangezien IK de allerbeste natuurbeschermen ben ÉN van vogeltjes houd, EN mij aan dat geluid stoor, MOET het wel zo zijn dat die vogeltjes ook enorm last hebben van dat geluid"....
    -"ALLE ANDEREN hebben ongelijk, want ik houd het meest van de natuur"

    Wellicht een tikkeltje overdreven, maar serieus niet veel
    Is echt ontzettend moeilijk mee te praten, met zulke gasten

    Helaas heb ik meegemaakt dat het gewestelijk hoofd van de milieu-afdeling van de politie met name deze argumenten zonder blikken of blozen en zonder enige vorm van kritiek overnam, en volledig alle tegenargumenten (inclusief foto's van Ganzen die gewoon op ons veld zaten te fourageren tijdens het vliegen) negeerden en afdeden als "dat kan niet"....

    Er zijn ook realistische natuurmensen, en ik heb er bij gestaan dat een werknemer (dezelfde waar ik het overigens mee aan de stok kreeg later) van It Fryske Gea, onze lokale milieufascisten, een wellus-nietus- ruzie ging staan maken met iemand van de vogelbescherming die met eigen ogen had kunnen zien dat vogels geen last hebben van modelvliegtuigen.... Dit alles voor de microfoon van onze regionale omroep.

    Vandaar dat ik onderzoeken zoals die bij het circuit van Assen van harte toejuich, en eigenlijk zou je op een of andere manier die milieu-organisaties aansprakelijk moeten kunnen stellen voor alle onnodige economische schade en onterechte boetes(want niet alleen modelvliegers hebben er hevig hinder van, ook boeren bijvoorbeeld) die ze veroorzaakt hebben.
    Maar dat zal altijd wel een mooie droom blijven....

    Groet, Bert
     
  11. frankmim

    frankmim

    Lid geworden:
    14 sep 2009
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Almere
    De bewijslast ligt bij de klager, niet bij jullie.
    De klager dient het bewijs te leveren dat de buizerd verstoord word.
    Dat zal hem niet makkelijk af gaan.
    Iets wat niet gebeurd is ook moeilijk te bewijzen dat het niet gebeurd, immers het is er niet, daarom moet de klager aantonen dat het wel zo is.

    Op onze vliegclub (ca 140 leden) zitten wij midden in een natuurgebied en hebben we al enkele jaren een uilenkast naast het clubhuis. Dit om ons te helpen met het vangen van de mollen.
    Ik moet zeggen, weinig uilen, maar wel het jaarlijks broedende buizerd koppel. Die vangen trouwens ook prima mollen :)
    Verder helpen deze prachtige dieren ons met het snel lokaliseren van de thermiek bellen.
    Van verstoren lijkt hier dus geen sprake te zijn.

    Groet Frank
     
  12. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839

    in fijte klopt dit wel een beetje
    vogols zitten vaak dicht bij sporetvelde waar regelmatig mensen komen
    dit omdat grondroofdieren daar juist minder zitten
     
  13. johnvm

    johnvm

    Lid geworden:
    23 mrt 2013
    Berichten:
    259
    We vinden het erg fijn dat jullie mee leven maar de rechter heeft onze vergunning nietig verklaart omdat de we de aanvraag van de des betrevende vergunning niet genoeg hadden onderbouwd? Onze vraag is er iemand of een vereniging die dit soort aanvragen kan onderbouwen? Nu moeten we een onderzoek doen en hard kunnen aantonen dat modelvliegen geen hinder of schade veroorzaakt aan de flora en fauna en dus geen invloed heeft op buizerds enz enz
    Foto,s,video,s,of harde verklaringen die jullie vereniging hebben zouden misschien de rechter weer doen beslissen de vergunning weer te activeren.
    Ook zijn wij momenteel al met de knvvl in discussie om deze kwestie op te lossen..zodat we weer snel kunnen vliegen en weer van onze hobby kunnen genieten.

    Dank jullie wel voor het medeleven voor de modelvliegsport

    Gr john
     
  14. remcovl

    remcovl

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    171
    Locatie:
    geleen
    Ik denk zelfs dat de roof vogels baat hebben bij aktieve model vliegerij de prooi-dieren zijn immers gewend aan de overtrekkende schaduwen van onze kisten en slaan minder snel op de vlugt wanneer er iets over vliegt dus meer kans voor de vogel
     
  15. Arier

    Arier

    Lid geworden:
    28 apr 2009
    Berichten:
    318
    Locatie:
    Dicht bij Oudewater
    Men gunt een ander niets meer

    Op 900m1 en je dan nog storen aan de vliegtuigen :mad:, grrrr. Is dit dezelfde man die enige tijd in de krant verkondigde dat zijn koeien minder melk gaven? Wat een idioot is dat.
    Nederland wordt kapot gemaakt door een stelletje zich zelf benoemde deskundigen :mad:, maar bovenal wordt een ander niets meer gegund. Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikke dat is het motto van heel veel mensen.
    Alle leuke dingen worden gewoon moedwillig verpest, nog even en ons sinterklaasfeest wordt ook verboden.

    Ik hoop van ganse harte dat de modelvliegclub midden Nederland het gelijk aan hun zijde houd en zij niet weer moeten verkassen, zeker niet om een dergelijke belachelijke reden.
     
  16. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Zeg dat maar niet want als ze de vergunning terug hebben klaagt die man ze opnieuw aan om dat het ziellig is voor de muizen..... Die zien het verschil niet tussen roofvogels en modelvliegtuigen en dus verstoord het het natuurlijk leefgebied van de muis.....

    Pffff

    Ik denk dat ik dit weekend maar eens een lekker stuk haas of fazant ga halen bij de poulier!! Kan die de lol tenminste niet meer bederven!
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mijn advies is:

    Niet verder rommelen hier op het forum maar contact opnemen met de KNVvL.
    Daar betaal je voor als club, de KNVvL heeft ervaring met dit soort zaken en kan ook juridische hulp bieden.

    GJ
     
  18. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Verdomme, lezen jullie dan niet.
    Er licht al een rechterlijke (of hoge raad) uitspraak in deze waarbij de klager in het ongelijk werd gesteld, en dat is bij de club Thermiek '58 te Nuth. Dus daar even navraag doen...............
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat, ondersteund door dit:

    Zou voor een rechter voldoende moeten zijn om de klacht onontvankelijk te verklaren. Als er Jurisprudentie is voor één club, mag een andere rechter niet zomaar om dezelfde of vergelijkbare redenen van een andere club de vergunning nietig verklaren....

    Zo werkt dat volgens mij in Nederland: als iets van rechter A mag, moet een rechter B verdomd goede argumenten hebben om dat "iets" aan een ander te verbieden.

    Groet, Bert
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Het kan zijn dat ik me vergis (ik hoop het zelfs) maar ik dacht dat het bij Thermiek '58 om een "geluidshinder" probleem ging en niet over vogels die verstoord zouden worden.
     

Deel Deze Pagina