Velineon 3500 motor in Slash 4x4 > 105gr, is dat normaal?

Goedenavond, zoals de topictitel al doet vermoeden.... Ik heb een Slash Ultimate, net 2 x mee gereden, op een 6000mAh 3s wordt de motor loeiheet na een acculading op een offroadbaan. De vertanding is standaard 13/54 en ik heb een redelijk gematigde rijstijl. Wel zit er een dusty cover over het chassis heen. De telemetrie sensor geeft na de rit zo'n 105 graden aan en je merkt dan ook dat de auto in gaat houden.... Lijkt me toch niet normaal met deze temperaturen?

Groetjes Rob

Een 3s 6000mah is best een zware accu. Zeker als je er op een circuit me gaat rijden én met een Dusty cover eroverheen is het niet gek dat deze loeiheet wordt. Vertand de auto wat lichter, en voor de baan zou ik er toch echt een 2s in hangen...

Groeten

Grote kans dat de motor gaat demagnetiseren, de grens ligt bij circa 80 graden Celcius , 3500 motor is het beste op 2S te rijden.

Laatst bewerkt:
Tsja , als de temperatuur klopt zal deze zeker aan het demagnetiseren zijn , met als gevolg dat de volgende keer met rijden de motor heel snel zal opwarmen ,deze zal torque missen en snel opwarmen door hoge stromen ,veel optrekken en remmen wekt ook veel warmte op .....

Laatst bewerkt:
ja er zit gelukkig 2 jaar garantie op de elektronica (vroeger was dit lifetime.....) ik heb wel al even de Trxx-winkel gemailed met mijn bezorgdheid.... ik zou toch gewoon 3S moeten kunnen rijden met dat ding?

Als je op 3S wilt rijden , zou ik een andere motor /esc combo erin steken , die wel 3S aan kan , en niet op de limiet zitten qwa motor en esc zoals bij de VXL , benieuwd wat het antwoord is van de winkel ...

tja.. .volgens de specs zou 3S gewoon moeten kunnen maar 105 graden was wel te veel van het goede... advies is om een kleinere pinion te gaan rijden en een koeler op de motor te zetten... ik heb de afgelopen maanden wel ff genoeg uitgegeven aan deze hobby dus zit nu niet te wachten op wederom een fikse investering eerlijk gezegd :)

De motor kan prima een 3s aan. Je moet bij overgang van een 2s naar 3s echter wel je tandwielen aanpassen. In te tabel van Traxxas vind je de advieswaarden. Als de motor te warm wordt en de esc niet dan moet je en zwaarder verhouding kiezen. Dit komt omdat de motor tegen het maximale toerental aankomt. Kortom grotere pinion of kleinere spur!

ehh .. misschien snap ik het nog niet helemaal maar als je een grotere pinion in zet (= hogere topspeed) zul je toch juist de motor zwaarder belasten?

wat ik dus al aangaf... van 13t naar 12 gaan en dan een koeler op de motor erbij... ik rij nog ook met de stock spur gear...

wat ik dus al aangaf... van 13t naar 12 gaan en dan een koeler op de motor erbij... ik rij nog ook met de stock spur gear...
eerlijk gezegd zal 1 tandje minder op de pinion geen wonderen verrichten , denk dat het verschil is te verwaarlozen ,traxxas adviseert juist om de stock gearing aan te houden op 2 en 3S .

suc6

eerlijk gezegd zal 1 tandje minder op de pinion geen wonderen verrichten , denk dat het verschil is te verwaarlozen ,traxxas adviseert juist om de stock gearing aan te houden op 2 en 3S .

suc6

stock is 13/54.... dat is alleen maar zwaarder voor de motor imho... en kleiner kan ik niet vinden op de site...wellicht een grotere spur...ALS die er is...

Draait alles wel soepel?
105 graden is veel te heet, nu zal hij demagnetiseren en kan u hem niet goed meer gebruiken, als hij dat niet al gedaan heeft.
Let ook op dat het nu zo'n 10-15 graden is, in de zomer word de motor dan nog 10 graden of meer warmer.
Ik ben niet zo'n fan van heatsinks etc, die koelen maar een bepaald deel van de motor, niet mooi rondom.

Wat testen met vertanden kan nooit kwaad!

Alles loopt als een zonnetje..... Dat is het 'm juist.... Ik ga donderdag nog wel een x naar Kaatsheuvel.....kijken of ik de vxl combi kan ruilen voor iets van CC....

Hij zakt na wat rijden ook niet in qua trekkracht?
Het kan ook zijn dat de telemetrie slecht is net als bij de Spektrum DX3S bijvoorbeeld, die zat er zo 40 graden naast.
Heeft u geen andere thermometer?

nee heb ik niet maar ik weet wel dat ik nog geen seconde mijn vinger op de motor kan houden... hij wordt echt te heet. Ik ga het proberen zonder dusty cover en met een 12t pinion + koellichaam op de motor.... volgens de shop is rijden met 3s echt op de limiet (helemaal met 6000mAh) maar ik weet niet of ik me daar helemaal in kan vinden... tijdens het rijden merk ik er niet zo veel van behalve op het einde maar dan is het dus al te laat :stout:

Nogmaals , grote kans dat de rotor al gedemagnetiseerd is , dus ik zou een nieuwe motor claimen , daarna de esc/motor combo verkopen of op de plank leggen en een andere motor combo kopen die wel 3S of meer aan kan ...

Of terug gaan naar 2S met dezelfde set met wat ruimte om te spelen met de gearratio en daarmee wat meer top of trekkracht generen , afhankelijk wat je wilt .

Regelmatig de temperatuur checken bij een set die op het randje wordt gebruikt is meer een regel dan advies ,

Laatst bewerkt:
6000mAh gaat nu eenmaal langer door dan bv 4000mAh... de motor zal dan ook warmer worden omdat je 'm langer gebruikt. Ik ga donderdag wel kijken wat er wel of niet kan.... thanks voor alle adviezen !

Back