Venti 600 motor in combinatie met 10 cellen??

• Topicstarter Topicstarter MarioSales
  • Startdatum Startdatum
M

MarioSales

Guest
Hallo,

Ik heb mijn twinjet uitgerust met één motor, de Venti 600 van Jamara. Ik vlieg deze kist met 7 cellen 2400 mah NiCd. Omdat ik wat vermogen tekort kom denk ik er over om met 10 cellen 2400 mah NiCd te gaan vliegen, deze pakketten heb ik immers toch nog liggen.

Er is 1 probleem, de Venti is volgens de handleiding geschikt voor 7 tot 8 cellen. Het is misschien een domme vraag maar kan ik de Venti zonder noemenswaardige problemen hangen aan het 10 cellen pakket? Kijk, dat
het wat harder slijt dat snap ik en is ook niet erg maar als het een zelfmoordactie is dan kan ik het beter laten..................

Gr. Mario

Ik weet niet of de Venti te goed te vergelijken is met een Graupner speed 600, want is normaal ook bedoeld voor 8 cellen (9.6 volt), maar zijn maximale is 12 volt (10 cellen dus). Nu zijn opgeladen batterijen wel meer dan 1.2 volt per stuk dus zal het al gau en zeker in het begin tegen de 14 volt of hoger zitten. Een Graupner speed 600 vlieg je normaal direct drive ook met een 8 x 4.5 prop. Met een hoger voltage, dus meer toeren, maar je wilt wel dezelfde stroom houden dan moet je toch echt een kleiner propje erop zetten. 8 x 4 ofzo, maar dat weet ik niet zeker.
Maar dit is allemaal bij een speed 600 van graupner

De Venti die er bij jou inzit:
http://shop.jamara-produkte.de/product_info.php?name=Venti_600&products_id=174&shop_ID=7
Daar zeggen ze van dat zijn nominaal voltage 7.2 volt is en zoals ik het lees maximaal 9.6 is.
Dus ik denk dat je die niet met 10 cellen kunt belasten.

Wat ik zou doen is een Graupner speed 600 kopen die uitrusten met een 8 x 4,5 propje en 8 cellen, dan zit je toch al wel gouw op 18A x 9.6V = 172.8 Watt
En dit tegen de 12A x 8.4 = 100.8 Watt Dit je nu hebt.
Dat is een toename van 70%, en dat is een hoop.

Ik hoop dat dit geholpen heeft.

Groeten Maarten.

skycat vlieger kiezen meestal voor 10 cellen met een permax 600.
Maarrr wel met een 3:1 boite. Of dat verschil geeft weet ik niet.
Maar tot 30A piek zou ik zeggen proberen maar

TM

Die Venti weegt iets van 200 gram, die 10 cellen dan nog iets van 600 gram. Denk je dat die twinjet dan nog lekker zal vliegen met dat extra gewicht.

Hallo Theo,

Tsja, er zijn meer mensen die hem met 10 cellen vliegen, jij denkt dus
dat het niet veel uithaalt. Wat zou jouw advies zijn om er wat snelheid in te krijgen? (Ja ik weet dat brushless de beste oplossing is)

Een andere optie is m.i. de speed 600 12V met 10 cellen en 8*4 prop.

Ben benieuwd naar je advies...............

Gr. Mario

Dan zou ik toch terug gaan naar die 2 motoren en dan als goedkoop alteratief, jamara pro 480 met gunthers op 3 lipo's of de jamara Pro 480 HS met 5x5 props op maximaal 8 cellen of 2 lipo's. Zorg dat hij licht blijft, dan blijft hij redelijk eenvoudig te starten.

En natuurlijk de topper is dan brushless, en dan kan je nemen wat je budget toelaat.

Het toestel kan vrij veel hebben aan snelheid, maar niet veel extra gewicht.

Theo,

Teruggaan naar 2 motoren is geen optie, ik heb de motorschachten
reeds verijderd en dichtgemaakt, het moet dus echt met 1 motor.

De speed 600 12V met 10 cellen is dus geen optie............

Ik word niet veel wijzer van dat topic, ik neem aan dat je doelt op het feit
dat ik dan beter kan gaan voor de speed 700 met 10 cellen, of begrijp ik dit verkeerd?

Maar de speed 700 turbo is wel megazwaar? en al helemaal als je twijfels hebt bij het gewicht van een speed 600 in combinatie met 10 cellen. Ik heb er trouwens nog wel eentje liggen.

Als ik het topic van Harold lees kom ik op het volgende:

''Wat echt niet werkt in speed 700 klasse:
Speed 700 Turbo 9.6V #3308 (dus zonder BB). Afgezien van kogelager verder ook totaal andere motor. Niet bruikbaar''

Wat denk je, het type speed 700 wat ik nog heb liggen is nu juist deze motor.

Ik zie het. Zoals je zelf al merkt nu is het zeer moeilijk om een goed passende set voor jou eisen erbij te zoeken. Stuur Harold eens een pb en stel hem die vraag ook eens.

Hoi ik heb ook een twinjet, waar bij een iets te harde landing allebij de motoren eruit gebroken waren. Ik heb toen de motor gondels verwijderd
en er een balsa plaatje in gelijmd, waarop ik de motors met een trekbandje heb vast gezet. Gewoon standaard 480 met 8x 1700 Mah
Vliegt weer leuk. Mischien een idee.

Back