Ventus 2,5 m. van Baudis

jan brilman

Forum veteraan
Collegae!

Jazeker, Lenger had hem in Dortmund bij zich, en het zag er allemaal meer dan bevredigend uit. :D

Zie http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=17240&postdays=0&postorder=asc&start=0

Foto's volgen, maar het gaat dus om deze 'mini-superorchidee':

afb14679.jpg

In dit draadje ga ik kond doen van mijn ervaringen met dit model, en de eerste vraag is: op welke positie moet de hoogstarthaak geplaatst worden? :?

En als het antwoord bv. 15° is, dan betekent dat dat je, vanuit het zwaartepunt in de vleugel, onder die hoek een lijntje door de romp heen trekt? :roll:

De bedoeling is om vooral met rubber te gaan werken (ook in Dortmund gekocht, bij EMC-Vega).

jan.

Kijk eens hoe het zit een de 1/1 ventus 2ax (of een andere ventus....)
je wilt toch gewoon weten waar je hoogstarthaak moet staan of heb ik het verkeerd begrepen?

Matthias

waar je hoogstarthaak moet staan of heb ik het verkeerd begrepen
Nee, dat heb je goed begrepen.

Nou is het probleem dat ik hier geen 1:1 Ventus bij de hand heb :? (jij wel? 8O ).

Volgens mij zijn er vuistregels waar de haak moet komen. :yes:

Die zou ik dus graag horen.

jan.

vroeger toen ik nog heel veel met klijne liermodelletjes bezig was :wink: , toen deet ik het zo:
je houd het vliegtuig op de kop en maakt de haak op die plaats zo dat de nues ongeveer 12-15 graden omhoog staat. die hoek deet ik altijd op gevoel.

overigens is het zo dat bij veel echte zwevers de haak verder naar voren zit als wij meestal doen. een echte zwever gaat niet uit zichzelf 'hangen'. je moet daar behoorlijk aan de knuppel trekken om je kist omhoog te krijgen.

even zoeken met google:
ventus%20au%20sol.JPG

http://g.r.a.l.free.fr/ventus au sol.JPG

als je de afbeelding bekijkt zie je dat de haak net voor het wiel zit.

Groeten Halmar

Collegae!

Ik ben t/m. donderdag het land uit voor een congres, maar laat die mails maar komen! :D

Ik lees op een Duits forum over hoogtestart met een dubbele lijn aan het einde (V-stuk), en twee haken aan de zijkant van de romp. :roll:

Ziet er niet uit, maar schijnt wel goed te gaan. :?

Ervaringen?

jan.

En als het antwoord bv. 15° is, dan betekent dat dat je, vanuit het zwaartepunt in de vleugel, onder die hoek een lijntje door de romp heen trekt?
Inderdaad Jan, helemaal juist.

Ik gebruikte als startwaarde een hoek van 30° voor het zwaartepunt op de vleugel. Dit voor de eerste testvluchten, dan heb je een redelijke veiligheidsmarge. Vervolgens de positie optimaliseren (verder naar achter). Ik gebruik overigens een ordinaire kram hiervoor.

jan brilman zei:
Ik lees op een Duits forum over hoogtestart met een dubbele lijn aan het einde (V-stuk),
en twee haken aan de zijkant van de romp. :roll:

Ziet er niet uit, maar schijnt wel goed te gaan. :?

Ervaringen?

die construktie heb ik ook in het echt gezein, de Tjechen gebruikten het.
vind het zelf niet echt wat, twee diengen die luchtweerstand hebben en ook nog twee touwen die langs je hoogglans
gepolijste superstrakke romp schuren.
en bij het onkoppelen gaan de twee haken langs je romp heen.
en ook nog twee dingen die vast kunnen blijven zitten.
kortom, ik zou voor de 'normale' haak gaan.

maar misschien zie ik een fantastis voordeel (wat dat ook moge zijn) over het hooft :roll:

groeten Halmar

Ik denk dat er wel een voordeeltje bestaat van dergelijke "zijhaken": een lierstart kan je dan makkelijk uitvoeren met het model rollend vanaf de grond. Het aankoppelen van de haak onderin zal dan alvast moelijker zijn.
Hier een voorbeeld van een lierstart met zijhaken.

Ik veronderstel dat Jan met die 2.5 m zwever niet rollend zal vertrekken. Dus geen reden om de haken op de zijkanten te plaatsen.

Naar mijn bescheiden mening een totale nutteloze zaak om via 2 haken te starten aan de lier.
Het is met name veel gevaarlijker omdat het gewone haken zijn en geen ontkoppelbare haken. Naast het feit dat je de V over je snuit hebt tijdens de rol en schuivend over de romp tijdens de overgang naar de juiste hoek Heb je steeds het dubbele risico om een lijn naar beneden te moeten vliegen wegens niet ontkoppelen. Ik heb vaak gelierd en met toestellen tot max 4.5 meter. Altijd grondstarten gemaakt. Eens moet je de lijn naar beneden vliegen omdat er iets onverwacht gebeurd en ze blijft haken.
Bovendien zie ik het voordeel niet in van een grondstart op deze wijze. De zwaartepuntshaak doet zijn werk evenzeer. Uitbreken kan de kist met V koppeling evengoed als met zwpunthaak. Dat is een kwestie van correct opsturen tijdens de critieke fase. Iets dat de "snelle" lieren niet kunnen hebben. Het gaat dan gewoon zo snel dat je vrijwel direct airborn bent. Als je moet opsturen in de wind met de V zal één zijde ervan tegen je romp drukken. Constructief ook niet direct simpeler dan een zwpuntshaak. Nee...toon me het voordeel ervan. Ik zou het echt niet weten.

De eerste werkzaamheden zijn begonnen.

Eerst wat plaatjes.

afb19817.jpg

Een echte Ventus!

Staaf is van koolstof.

afb19818.jpg

Mooi, maar de winglet hangt er heel los/slap in. :evil:

Vastzetten? Da's niet handig ivm. transport . . . :?

afb19819.jpg

Leuk detail, zo'n cockpit.

afb19820.jpg

Strakke decals!

afb19821.jpg

De binnenkant: niets op aan te merken.

afb19822.jpg

De basis van de ontkoppelhaak. Zelfde concept als van Ohlwein (http://www.m-ohlwein.de/, zie onder Tipps, Schleppkuppplung).

afb19823.jpg

Dit deel moet de stang gaan geleiden die uiteindelijk het lusje vrijlaat (komt in het buisje te zitten).

Moet je een keer een gat uit het midden boren, zit 'ie teveel in het midden! Nee he . . . :evil:

Binnenkort poging twee.

jan.

Zo. :evil:

Ik was van plan vanavond de ontkoppelhaak af te maken . . . :?

Om een lang verhaal kort te maken: op een bepaald ogenblik (vrijwel direct) wou de boorkop niet meer dicht.

Dwz. die drie bekjes willen niet meer dichter naar elkaar dan tot plm. 6 mm.

Daar blokkeert het mechaniek. 8O

Ik heb er olie ingespoten, maar dat helpt vooralsnog geen fluit . . . :nooo:

Want kan daar nou aan de hand zijn? :roll:

Ben om precies te zijn dus geen z#k opgeschoten . . . :evil:

jan.

Bertus!

Heel aardig van je, maar laat maar. :nooo:

Deze boorkop moest ik gewoon op een heeeeeel licht konische as drukken. 8O

Als je in de losse kop kijkt zie je niets, alleen een mooi gladde wand. :D

En die drie bekjes, die op een slimme manier naar voren of naar achteren bewegen, als je aan de 'ring'draait.

Ik hoop dat ze los te koop zijn. :?

jan.

Back