Ventus 2,5 m. van Baudis

Jan, Niek (één van onze moderators) doet dat met liefde. :yes:

Hij ziet er alvast mooi uit. :D

Even twee vraagjes:
Hoe ontkoppel je nu je hoogte-roer (tbv transport)? Ga je dan de kwiklink steeds openbuigen? :|
En hoe heb je je richtingroer laten "scharnieren"? Met een pen die je er van boven inschuift?
 
jan brilman zei:
Klopt, vol up = ontkoppelen.
stel, je hangt achter de sleep en de kracht op de sleepkabel is vrij groot, om je hoogteroer
te bedienen moet het pennetje van je ontkopperlhaak heen en weer. door de grote krachten
op de kabel gaat dit dus heel zwaar lopen. hou je dan nog genoeg over om je hoogteroer
te kunnen bedienen? en vallen daardoor de klijneren uitslagen niet weg doordat de servo
niet hem pas van zijn plaats krijgt bij grotere uitslagen?

ander geval, je bent net van de grond. beetje turbulentie en je moet vol up trekken, hop de
kabel los op lage hoogte. of gaat hij pas open als je de trim naar onder trekt of even de
uitslag middels een schakelaar groter maakt?

ik weet het, het zijn doemsenario's maar toch... ik ben benieuw hoe jij hier over denkt. en de rest natuurijk ook.

word dit eigenlijk vaker toegepast?

Groeten Halmar
 
@Erwin!


Hoe ontkoppel je nu je hoogte-roer (tbv transport)? Ga je dan de kwiklink steeds openbuigen?

Nou . . . liever zoveel mogelijk niet.
Ik heb hem nu een paar keer gemon- en gedemonteerd, dmv. openbuigen kwiklink.
Je kunt er op zich goed bij, maar echt lekker gaat het niet (als je maar twee handen beschikbaar hebt :? ).


En hoe heb je je richtingroer laten "scharnieren"? Met een pen die je er van boven inschuift?

Nee, met scharniertjes die vastgelijmd zitten in een kunsttof strip, die nu vastgelijmd zit in de romp . . . :?
(Zat er allemaal bij . . .)

Dus, als er trammelant is, dan wordt het breken . . .


jan.
 
@Halmar!


Zover ik weet wordt dit wel vaker toegepast.

Het lusje aan de sleepkabel moet inderdaad mooi 'glad' zijn. Hitec HS 81 MG: die moet dat wel aankunnen.

De eerste testen zagen er goed uit. :)

Normaliter gebruik ik nooit 'vol up' . . . :nooo:

Maar ik ga nog wel even testen: romp aanhaken, ophangen aan de sleeplijn, en dan kijken wat er gebeurt. 8)

Ik heb er vooralsnog alle vertrouwen in.


jan.
 
Bertus!


Ik moet zeggen dat het behoorlijk overtuigend klinkt, wat je zegt. :?

Is denk ik redelijk eenvoudig om van het ontkoppelservo het richtingroer servo te maken.

Hoewel . . . :?

De lengte van de stuurstangen is daar NIET op afgestemd . . .

Zie plaatje hierboven ergens . . .

FF nadenken!


jan.
 
Precies.

Hoogteroerservo en richtingroerservo omwisselen, en ontkoppelhaakstangtje iets inkorten (bedacht ik tijdens keuken opruimen).

Da's het eenvoudigst. :P


jan.
 
bij het ontkoppelen van het sleeptouw, durft de zwever al omhoog schieten, en dan lossen met de hoogteroers servo ?
Er is toch plaats voor een derde servo
 
Ik heb Richard B. ook nog even gepolst omtrent de kwestie met het servo, en die kwam met de volgende tekst.


Jan.

Ik heb de draad niet gevolgd, waarom zet je er geen aparte eigen servo op?

Vergeet niet dat de ontkoppelservo nét zo belangrijk is als het hoogteroer.
Er kunnen situaties voorkomen dat je beslist niet (méér) hoogteroer wilt geven om te ontkoppelen, bvb in een hoge snelheidssituatie. Of half gestalled vlak bij de grond.

Soms wil de kabel er niet goed af en volstaat een "puls" commando naar de servo niet en moet je het even langer aanhouden.

Ik kan je dus geen goed advies geven, beide oplossingen vind ik niet acceptabel.


Juist ja . . . :?

Ik heb vanochtend even gekeken, en er is genoeg ruimte om er een derde servo bij te plaatsen.

Dan moeten de eerste twee wel even geherpositioneerd worden, maar het kan.

Dus doen we dat dan maar . . . :?


jan.
 
Kleine update (ik heb het er maar druk mee . . . :wink: )

De vleugels sluiten mooi aan op de romp.

normal_HPIM1694%20%28Small%29.JPG



Er is nu een 'dedicated' servo voor de ontkoppelhaak.

normal_HPIM1695%20%28Small%29.JPG



Daar staat 'ie dan. :D

De wingletjes ontbreken nog . . .

normal_HPIM1696%20%28Small%29.JPG



normal_HPIM1697%20%28Small%29.JPG



normal_HPIM1698%20%28Small%29.JPG



Nog even wat gegevens:
- er moet plm. 40 gram lood in de neus :?
- totaal vlieggewicht wordt plm. 1.240 gram
- vleugel oppervlak is 29 dm2
- vleugelbelasting plm. 43 gr/dm2.

Dit weekend de eerste handstartjes? :wink:


jan.
 
Programmeren komt nog.

Ik heb eerst nog een andere vraag.

De aileron bestaat per vleugel uit twee delen: het grote, en een klein stukje aan het 'oor', dat wel aangestuurd moet worden.

Hoe verbind je die twee met elkaar? :roll:

Zijn er nog slimmigheidjes, of domweg wat plakband? :?


jan.
 
@Simen.

Da's geen optie, volgens mij bestaan zulke kleine servo's niet . . .

Hoewel . . . zo'n Dymond 4.4: die is el erg plat. :P


@Bertus.

De uitslagen zijn maar klein, en de hoek ook.

Ik snap niet precies wat je bedoelt. :?

Een pennetje in het ene roer, okay.

Maar dan? :roll:

En ik was eigenlijk niet van plan ze los te snijden van de vleugel . . . :nooo:

Kan ik niet wat dikker, elastischer tape nemen?

Dat scheurt toch niet zomaar . . . ? :|


jan
 
Back
Top