Een Ventus 2Cxm 6 meter zoals verkocht door HF Modell, Robbe en Wildflug heeft een nieuwe romp gekregen. Hij staat nu hoog op het landingsgestel. Dermate hoog dat ik toch eens wilde kijken of grondstart FES mogelijk zou zijn met een 8S aandrijving. Met die aandrijving in de originele romp kon ik vlot van een karretje starten. De prop is 14 inch. Ik heb met de romp +- in vliegtoestand (cockpitkaprand horizontaal) 5 cm ruimte tussen proptip en de grond. Club heeft een hele nette graspiste. Is die clearance voldoende om een FES grondstart te doen?
Ik verwacht van wel, al zou de romp misschien wel een beetje groen kunnen worden. Zelf zou ik eerder bang zijn dat je een tip de grond gaat raken.
Ik was aan het denken om een steun te maken waar de vleugel op kan rusten en die de vleugel bijv 80 CM ondersteunt...mocht iemand een suggestie hebben om die te maken. Codewooreen: goedkoop, makkelijk in het gras te steken, beschadigt de vleugel niet als dier er over glijdt....
Ik weet niet of dat lang genoeg is. Zelf heb ik een 6 meter zwever gehad met de motor in de rug. Deze schoot ik altijd met een elastiek. Iemand hielt het kielvlak vast en zo ook de romp recht. Dan had hij gelijk genoeg snelheid om te sturen.
Ik had een 5m Phoebus met pod op de rug, grondstart deed ik altijd met m'n voet onder de tip, en dan vanuit stilstand weg. Nooit problemen gehad met hakende tips in het gras. Maar een Phoebus had wel redelijk brede vleugeltips.... Dat dan weer wel. Die haakten ook niet snel.
Ik gebruik dit, en het past bij jouw steekwoorden: een aluminium hoeklijn waar je een punt aan zaagt. Blokje hout met twee stukken koolstof er in. 80 cm is echt niet nodig als je recht tegen de wind in start. De massatraagheid van de vleugel zorgt er wel voor dat deze lang genoeg recht blijft. Het oranje tape was een improvisatie omdat mensen er over struikelden terwijl ik aan het vliegen ben
Ik ben heel benieuwd. Als alles werkt willen we we graag een filmpje zien natuurlijk. Soms ben ik te bang geweest zie ik.
Ik heb diezelfde ventus. Met het "standaard" landingsgestel kan je starten met een 14" prop, maar het is wel kritisch. Bij een onhandige start met zijwind (tip op de grond gestart) heb ik een grondzwaai gevolgd door propcontact met de grond gehad (eigen schuld), prop gebroken. Ik heb er nu een 13" prop opgezet. Ook bij die prop moet ik opletten voldoende up te geven om de staart op de grond te houden maar dan gaat het goed. Met het hogere FES landingsgestel zou ik het zelf wel aandurven om weer voor de 14" prop te gaan, je trekt dan wel lekker snel weg. De vleugel rechthouden laat ik sinds die grondzwaai door een clubcollega doen - heel even de winglet vasthouden bij de start is voldoende. Met de pen van Max gaat het zeker ook werken. (Ik vlieg op 10S met een motor die daarop uitgelegd is, maar bij een voldoende krachtige motor met het juiste kv getal moet dat ook op 8s prima kunnen.)