VENUS DLG FERTIGMODELL MODELL-EXPERT

Theo, ik heb ook al gezien dat de venus prima kan vliegen. Met alleen richting gaat hij best wel de bocht om, maar met wat turbulentie kwam ik soms net een beetje te kort voor mijn gevoel. Alleen gooide ik toen de boel uit zijn verband. Nu is hij stevig maar scheef, is dus nog niet goed.
Ik ga Alex' tip proberen en zien of het beter wordt.

En ach, je mag een gegeven paard niet in de bek kijken.

Verdraaingen

Raymond,

Ik had ook verdraaingen in mijn Apogee Sport en heb dat idd zo opgelost als Alex zegt. Er is ook een goede manier om te kijken naar de verdraaingen.

Ik houd de vleugel op de kop vast en kijk in goed licht over de voorlijst naar de achterlijst ik draai de vleugel zodanig dat de voor- en achterlijst in een vlak liggen, maar in geval van een verdraaiing zal dat niet lukken en zul je zien dat de achterlijst hetzij omhoog of naar beneden loopt....(snap je het nog, indein niet zal ik het voordoen op Malden)....

en troost je het zal heus niet je eerste balsa ribben vleugel zijn die krom is getrokken of krom is geworden door het de bespannen (het staat me zo bij dat je het strak hebt gekregen met een heatgun, als dat zo is, is dit de oorzaak, je hebt met een heatgun geen controle, veel beter is de ribbels eruit te strijken met een strijkbout maar dit terzijde)

kan je nagaan in de dagen van balsa vleugels met tissue en spanlak...man, man, ik heb wat staan stomen boven de fluitketel...

Succes, en jij heb in ieder geval je 3e wintertaak gevlogen..

Cheers

Bart

Bart, ik geloof dat ik begrijp wat je bedoelt. Met kunstlicht is het allemaal erg slecht te zien, ik zie alleen maar spiegelingen. Maar het lijkt er inderdaad op dat de tip van de rechtervleugel omhoog gebogen is. Ik zal morgen eens bij goed daglicht kijken en proberen met hulp van de vrouw wat recht te strijken.

Ik vond het wel lekker gaan met de heatgun, ik kreeg alles prima strak. Ook heb ik erop gelet niet eerst een kant helemaal strak te trekken, maar elke keer een beetje meer op alle vlakken. Het leek aardig gecontroleerd te gaan. Toch niet goed dus. Volgende keer zal ik het met de bout proberen.

Het begint erop te lijken

Ik heb nog wat verder geknutseld aan de venus.
De vleugel heb ik bijgestreken op de manier die Alex aangaf. Gisteren ben ik weer gaan vliegen. Het was nog niet goed. Ik had geen vol rudder meer nodig om recht te blijven (nog maar driekwart ;)). Ondanks het nog steeds aardig scheve vliegtuig heb ik wat voorzichtige worpen gedaan, waarbij ik een glimp opving van wat de venus moet kunnen. Er is weer hoop!
Thuis de venus naar boven gebracht en met het richtingroer vol een stoel geramd. Stuk dus. Ik heb even wat :agrue: tegen mezelf gezegd en toen de boel maar aan de kant gelegd. Op zo'n moment gaan klussen is geen goed idee.

Vandaag de vleugel nog wat verder verbogen (richting recht dus) en een nieuw richtingroer gemaakt. Even snel de dikte meten: 3 mm. Nieuw roer gesneden, geschuurd, gelakt en eraan plakken. Huh? Hij is te dik! Het kielvlak blijkt in de tussentijd 0,5 mm dunner geworden te zijn! Hoe heb ik dat nu verkeerd kunnen meten? Ik laat het maar heel even zo, dat kleine beetje extra weerstand neem ik wel op de koop toe. Net snel wat proefvluchtjes gemaakt: een stuk beter. Het vliegtuig lijkt nog net niet helemaal recht, maar er is wel heel fatsoenlijk mee te vliegen. De vluchten lagen al snel boven de 50 sec, met een uitschieter van 1:06. Niet slecht.

Ik probeer de vleugel nog een klein beetje verder te verdraaien en er moet een langer armpje op de richtingservo komen. Als de servo nu een volle uitslag maakt is de uitslag naar een kant van het richtingroer nog net niet genoeg naar mijn zin. Een langer armpje zou dit op moeten lossen.

Ik ben weer hoopvol gestemd. Doel: 1:20 halen in stille lucht??? Lijkt me een aardige prestatie met deze kist.

Vandaag weer heerlijk gevlogen. Eindelijk vliegt - ik zeg het verkeerd: vloog - de venus zoals het hoort. De roeren zitten nu vast met leukoflex. Verbazingwekkend hoe goed dat (eindelijk) blijft zitten met zo'n dun strookje tape. De vleugel is vrijwel recht en het richtingroer heeft de gewenste uitslagen.
Vliegen ging uitstekend. In vrijwel windstille condities haalde ik vliegtijden van 55-60 seconden. Zonder echte bellen waren er enkele uitschieters naar 1,5 minuut. Ik begin steeds beter te zien waar stijgen zit, ook als het heel weinig is. Gooien ging voor mijn idee redelijk hard en (meestal) goed recht omhoog. Een enkele keer laat ik nog te laat los, maar dat gebeurt steeds minder.
Bij de laatste worp heb ik weer het binnenwerk uit zijn verband gerukt. Het houten frame waarop de vleugel met 4 M2-boutjes (ik krijg ze krom!) vast zit is gebroken en weer los van de romp gekomen. Ik gooi blijkbaar te hard voor dit vliegtuig. Het is natuurlijk ook een goedkoop ding en blijkbaar niet berekend op mensen die met volle kracht gooien.

Toen ik dit verhaal thuis vertelde stelde mijn vrouw voor dat ik misschien eens een 'echte' zou moeten kopen :schrik:. Zelf zit ik daar natuurlijk al even over te denken, maar ik had dit voorstel niet uit deze hoek verwacht. Er werd wel een voorwaarde bij gegeven: de venus gaat weg... Ik zal eens goed rond gaan kijken wat er zoal te koop is en dan hier waarschijnlijk nog wat advies vragen.

Laatst bewerkt:
Toen ik dit verhaal thuis vertelde stelde mijn vrouw voor dat ik misschien eens een 'echte' zou moeten kopen :schrik:. Zelf zit ik daar natuurlijk al even over te denken, maar ik had dit voorstel niet uit deze hoek verwacht. Er werd wel een voorwaarde bij gegeven: de venus gaat weg... Ik zal eens goed rond gaan kijken wat er zoal te koop is en dan hier waarschijnlijk nog wat advies vragen.

Ik ken je vrouw niet maar ik mag haar nu al:D:D

Loet

Back