Hij kan weer
De Venus is er weer klaar voor.
Eerst nog wat beelden van de laatste werkzaamheden.
Ik heb de vleugel afgeplakt met stickervellen (geplakt met pritt-stift, werkt goed en is makkelijk en zonder resten te verwijderen), daarna wat epoxy-met-balloons in de kier met de romp gespoten met een kleine injectiespuit zonder naald.
Het eindresultaat hiervan:
Het eindresultaat is niet superstrak, maar de grote spleet is weg en de vleugel heeft zo iets meer steun van de romp.
In de tip is een klein stukje lood ingelijmd zodat de Venus ook om de langsas in balans is.
De 'verlengde' werpstift:
Het stabilo zit nu met een stukje hout direct aan de staartboom gelijmd. Helaas net een klein beetje scheef, maar ik heb geen zin om de boel meteen weer los te rukken.
Het bespannen is me alles meegevallen. Dit was de eerste ribbenvleugel die ik heb bespannen. Ik had nog genoeg oralight liggen van de bonsai (die door een collega bespannen is). De folie bleef initieel nog wat kreukelen, maar nadat ik de bout wat heter heb gemaakt werd alles mooi strak. Ook de tussenstukken zijn met een verfföhn prima strakgetrokken. Ik ben best tevreden.
Ik heb besloten (nog) geen paspen in te bouwen. De vleugel zit vast met 4 bouten die nu (hopelijk) goed gefixeerd worden in de vleugel. Ik heb goede hoop zo voluit te kunnen gaan gooien. Als de bouten nog steeds krom trekken kan ik altijd nog een paspen inbouwen. Voorlopig is er al genoeg gewicht toegevoegd.
De Venus is door al deze aanpassingen 9 gram zwaarder geworden tot 231 gram. Er kon wel een klein stukje lood uit de neus, dus de staart is blijkbaar iets lichter geworden, maar op de vleugel is lood ingeplakt en het nodige epoxy is toegevoegd. De Venus is hiermee wat zwaarder dan de meeste (glas/carbon) dlg's, maar dat boeit me niet zo. Kom maar op met die wind!