VENUS DLG FERTIGMODELL MODELL-EXPERT

PVA? Heb ik niet (denk ik). Werkt bakpapier ook?
Geen idee. Een laagje plasticfolie om de vleugel zou kunnen werken. Plasticfolie laat zich wel weer lostrekken van de epoxy.
Hoe moet de verhouding epoxy/balloons zijn? Ongeveer half/half volume? Ik heb (nog) geen 0.1g weegschaal om een gewichtsverhouding toe te kunnen passen.
Geen idee. Gewoon balloons toe blijven voegen tot dat de epoxy zo dik is dat het niet meer loopt. Dan er op smeren, de vleugel er in drukken en het overtollige weghalen. Ik heb het wel over dunne lamineer epoxy en niet de dikke troep die uit een tubetje komt.

Vandaag lekker aan het klussen.
De vleugelhelften zijn aan elkaar gelijmd met CA. Eerst fixeren met dikke CA, daarna nog een klein beetje dunne ertussen laten lopen. De glasmat die ik heb is niet van geweldige kwaliteit en ik kan dat nog niet echt netjes krijgen dus ik heb besloten als versteviging wat stroken ud koolstofband tussen de vleugelhelften aan te gaan brengen. Een ter hoogte van de ligger en een wat meer naar achteren lijkt me genoeg. En dan boven en onder natuurlijk. Dat zal toch ook wel werken ipv glasmat?

Ik heb een paar stukken bout in de romp geschroefd om de nieuwe vleugelgaten uit te lijnen.
7133477cfe96451f7.jpg

Hier bovenop heb ik de vleugel gelegd met uitgeboorde gaten. Over de schroefjes heb ik stukjes 4mm koolstof buis gedaan. Dit worden een soort busjes waar de schroeven doorheen gaan. De gaten zijn opgevuld met epoxy met balloons (gewoon tube-epoxy, heb geen lamineerepoxy). Dit zakt iets in, maar dat vul ik wel op met balsa-plamuur. De uitstekende delen van de koolstof buisjes worden straks weggeslepen.
7133477cff0b9ed7e.jpg

Eerst de bovenkant gedaan zodat de koolstof busjes gefixeerd zaten, daarna de onderkant wat opgevuld.

Een nieuw stabilo en hoogteroer zijn ook gesneden. Het origineel was uit 2mm balsa, maar dat heb ik niet liggen. Het wordt dus 2,5 mm. Nu maar hopen dat dit niet te zwaar wordt. Dit komt op een houten schotje op de staartboom.
7133477d01ddd44b0.jpg

Er zit gewichtsverschil tussen de vleugels door de werppen in de linkervleugel. Moet ik dit compenseren met een stukje lood in de rechtervleugel of lekker zo laten? Hoe lijm ik evt lood het beste op balsa?

Laatst bewerkt door een moderator:
Er zit gewichtsverschil tussen de vleugels door de werppen in de linkervleugel. Moet ik dit compenseren met een stukje lood in de rechtervleugel of lekker zo laten? Hoe lijm ik evt lood het beste op balsa?

Het mooiste is om de vleugel netjes te balanceren.
Het simpelste is om een gaatje in de tip(blok) te boren en hierin het lood te stoppen. Een paar druppels CA of epoxy houd het wel op de plek.

Een nieuw stabilo en hoogteroer zijn ook gesneden. Het origineel was uit 2mm balsa, maar dat heb ik niet liggen. Het wordt dus 2,5 mm. Nu maar hopen dat dit niet te zwaar wordt. Dit komt op een houten schotje op de staartboom.

Heeft het originele stabilo niet vierkante voor en achterlijsten?
Als je het stabilo een beetje in profiel schuurt scheelt dit iets gewicht. Wellicht wel het dikte verschil.
Neuslijst afronden en het roer deel taps naar de achterlijst schuren.
Nog meer verschil kan er zitten in het gewicht van de balsa plank waaruit je het stabilo hebt gesneden. Een redelijke plank weegt zo'n 10 gram per mm bij 1000 x 100 mm.

Bij mijn SuperShot paste de vleugel ook niet goed op de romp.
De romp had een vlak vleugel "zadel"
Ik heb een stuk sticker papier gebruikt om later de vleugel te kunnen afnemen.
Je weet wel dat papier waarop een sticker zit.
Dit papier heeft een anti plak laag anders krijg je de sticker er nooit af.
Het papier heb ik met een beetje spuitlijm op de vleugel vastgezet.
De vleugel daarna uitgelijnd op de romp met balsa wiggetjes en hierna de microballoon pap er tussen gespoten met een klein spuitzakje.
Na het lossen de overhangende lijm netjes glad met de romp geschuurd.

zadel.jpg

Frans

Frans, bedankt voor deze tips! Dat stickerpapier ga ik zeker gebruiken. En zo'n rand op de romp is precies wat ik wil maken. Ik zal eens kijken of ik een spuitzakje kan knutselen. Maar is epoxy met microballoons een beetje te schuren dan? Onverdunde epoxy wordt kneiterhard.
Het stabilo komt uit een lichte plank, de hele plank was lichter dan 25 gram. Echt profiel schuur ik niet, de voorlijst is wel afgerond en de achterlijst wat plat geschuurd, maar dat gaat maar om een heeeel klein beetje hout. Het origineel was inderdaad gewoon recht aan alle kanten.

Het resultaat van de busjes in de vleugel:
7133477d49d761de5.jpg

Voor extra sterkte in de spanwijdterichting heb ik 4 stroken (2 boven / 2 onder) koolstof over de vleugelhelften gelegd en dit bestreken met epoxy. Dit moet de boel wel bij elkaar houden.

Als ik deze foto's zie voel ik me erg knullig in vergelijking met de projecten die ik verder allemaal in het DLG forum tegenkom. Daar wordt ik echt helemaal gek van, wat een prachtige dingen worden er toch gebouwd. Ach, dit is een leuk projectje om wat bouwervaring op te doen (heb ik nog vrijwel niet). Ik hoop nu in ieder geval veilig voluit te kunnen gaan gooien met de Venus en mijn thermiekkunsten verder te kunnen gaan uitbouwen. Daar valt nog veel te winnen.

Stabilo wel in profiel schuren hoor

Raymond,

Dit ziet er toch allemaal prima uit...belangrijk is dat je straks een mini hebt die beter zal vliegen dan je Bonsai (hoewel dat toch ook een heel leuk model is..).

Ik zou het stabilo wel in profiel schuren; onderkant vlak en bovenkant ongeveer vanaf 30% schuin laten aflopen naar 0.8 - 1mm. Voorkant enigzins bolschuren, maw een soort Clark-Y profiel er in. Ik zou hetzelfde doen voor het kielvlak.

Een geprofileerd stabilo en kielvlak zou zo maar 5 meter extra hoogte kunnen opleveren bij het gooien...

We voorzichtig schuren als het echt zacht balsa is. Ik zelf gebruik de HT22 voor mijn stabilo's en de HT23 voor mijn kielvlakken.

Cheers

Bart

Raymond,

Heb je de vleugels met of zonder de stalen verbindingspen aan elkaar gelijmd?

Maar is epoxy met microballoons een beetje te schuren dan? Onverdunde epoxy wordt kneiterhard.

Jazeker, zelfs beter dan epoxy alleen. Wel goed laten uitharden.

25 gram voor een 2.5 mm plank is mooi. Kijk bij het schuren wel uit dat als de plank naast licht ook nog erg zacht is je de achterlijst niet te dun schuurt. Voor je het weet heb je een golfplaat en da's nie de bedoeling.

Hoe ga je het stabilo afwerken, met folie?

Als ik deze foto's zie voel ik me erg knullig in vergelijking met de projecten die ik verder allemaal in het DLG forum tegenkom. Daar wordt ik echt helemaal gek van, wat een prachtige dingen worden er toch gebouwd.
Ach, als je het niet probeert, weet je zeker dat je het niet kunt:pim:

Laatst bewerkt:
Raymond,

Goed bezig :thumbsup:
Zelf vond ik de werpstift best prettig en ik heb hem zelfs ingekort tot de lengte die hij nu heeft. Ik zag dat jij hem verlengd hebt door er weer een stift in te lijmen. Die lijkt me wel erg dun. In mijn eerste mini's gebruikte ik een 2mm carbon stift. Die ging na een tijd toch in tweeen. En dat met een 100 grams kissie. Gooit ook nog eens niet zo lekker zo'n dun stiftje.
Nu je toch bezig bent zou ik daar ook wat op verzinnen.

Raymond, Heb je de vleugels met of zonder de stalen verbindingspen aan elkaar gelijmd?
Met. Theo had al een mooie pen gemaakt, die zit er nog in. Leek me wel een goed idee om de V-stelling op die manier te fixeren. Stabilo werk ik af met een heel dun laagje blanke lak. Vind ik net zo mooi als bespannen, kan nooit veel zwaarder zijn en op de bonsai houdt het ook prima.

Theo, jouw werppen zit er nog steeds in. Ik heb daar een stukje 1,5mm in gelijmd dat er dus aan de onderkant een klein stukje uitsteekt. Ik hoop dat dat net genoeg steun aan mijn vinger geeft om een gekneusde vingertop te voorkomen. Als hij losraakt of afbreekt zit jouw werppen er dus gewoon nog. De hele pen van 1,5 of 2 mm zou inderdaad te dun zijn voor een kist van dit gewicht.

Bart, de Venus is geen mini, span is 1,23m. De bonsai blijft inderdaad ook gewoon leuk, hiermee blijf ik ook gewoon meedoen in de mini-klasse.
Een geprofileerd stabilo en kielvlak zou zo maar 5 meter extra hoogte kunnen opleveren bij het gooien...
Zou dat echt 5 meter kunnen schelen op een worp van ... geen idee ... zeg 35 meter? Kielvlak zit goed ingelijmd, die laat ik zitten. Stabilo zou ik nog kunnen aanpassen.
Ik zelf gebruik de HT22 voor mijn stabilo's en de HT23 voor mijn kielvlakken.
Ge je mij vertellen dat je min of meer elliptisch gevormde plankjes van 2 of 2,5mm serieus in een goedgevormd profiel kan schuren? Ik ga toch maar jouw 'ongeveer' methode toepassen, lijkt me voorlopig goed genoeg.

Mijn onderschrift wordt nu ook al tegen me gebruikt :-?

Laatst bewerkt:
Hij kan weer

De Venus is er weer klaar voor.
Eerst nog wat beelden van de laatste werkzaamheden.
Ik heb de vleugel afgeplakt met stickervellen (geplakt met pritt-stift, werkt goed en is makkelijk en zonder resten te verwijderen), daarna wat epoxy-met-balloons in de kier met de romp gespoten met een kleine injectiespuit zonder naald.
7133477fde9c52ad1.jpg

Het eindresultaat hiervan:
7133477fde9c6e12a.jpg

Het eindresultaat is niet superstrak, maar de grote spleet is weg en de vleugel heeft zo iets meer steun van de romp.
In de tip is een klein stukje lood ingelijmd zodat de Venus ook om de langsas in balans is.
7133477fde9c663b2.jpg

De 'verlengde' werpstift:
7133477fdeb3598c1.jpg

Het stabilo zit nu met een stukje hout direct aan de staartboom gelijmd. Helaas net een klein beetje scheef, maar ik heb geen zin om de boel meteen weer los te rukken.
7133477fdeb36e4e2.jpg

Het bespannen is me alles meegevallen. Dit was de eerste ribbenvleugel die ik heb bespannen. Ik had nog genoeg oralight liggen van de bonsai (die door een collega bespannen is). De folie bleef initieel nog wat kreukelen, maar nadat ik de bout wat heter heb gemaakt werd alles mooi strak. Ook de tussenstukken zijn met een verfföhn prima strakgetrokken. Ik ben best tevreden.

Ik heb besloten (nog) geen paspen in te bouwen. De vleugel zit vast met 4 bouten die nu (hopelijk) goed gefixeerd worden in de vleugel. Ik heb goede hoop zo voluit te kunnen gaan gooien. Als de bouten nog steeds krom trekken kan ik altijd nog een paspen inbouwen. Voorlopig is er al genoeg gewicht toegevoegd.
De Venus is door al deze aanpassingen 9 gram zwaarder geworden tot 231 gram. Er kon wel een klein stukje lood uit de neus, dus de staart is blijkbaar iets lichter geworden, maar op de vleugel is lood ingeplakt en het nodige epoxy is toegevoegd. De Venus is hiermee wat zwaarder dan de meeste (glas/carbon) dlg's, maar dat boeit me niet zo. Kom maar op met die wind!

Schiet lekker op.
Vraagje over het hoogteroer.
Komt daar nog een versteviging in de vorm van een glasmatje op?
Als je het zo laat denk ik dat het stabilo er wel eens af kan komen bij het gooien.

st2.jpg

Frans

Mmm, is wel een goeie. Bij de bonsai zit het gewoon met CA vastgelijmd, nooit problemen gehad. Maar dit is natuurlijk wel net wat groter/zwaarder/gaat wat harder. Dan zal ik misschien toch de boel los moeten halen, recht teruglijmen en een glasmatje erop. Zou het echt nodig zijn?
Misschien wordt de Venus morgen nog even uitgelaten op de helling :D.

Glasmatje is echt nodig

Raymond,

Een glasmatje zoals Frans aangeeft is echt nodig.....en ik denk dat je bij het kielvlak
iets dergelijks ook moet doen...better safe than sorry...
Cheers

Bart

De ophanging van het stabilo is inmiddels versterkt met een matje glas.
7133478764410b478.jpg

Dit zit redelijk netjes. Frans, je haarlak-tip heeft aardig gewerkt. Het rafelde nog wel iets, maar stukken minder. Langs het kielvlak ligt wat UD koolstof, maar dat zit een stuk minder netjes. Ik moet nog eens goed verzinnen hoe ik dat er glad op krijg.

Verder heb ik wat decoraties aangebracht:
713347876441571e9.jpg

71334787644176242.jpg

De dame op de rechtervleugel moet Venus alias Aphrodite voorstellen, de godin van de liefde. De planeet en de teksten waren in mooi rood afgedrukt, helaas blijft daar weinig van over op de donkerblauwe achtergrond.

Ze hangt nu netjes aan het plafond te wachten op wat rustiger weer. Morgen west 6, dus eerst maar wat ander speelgoed (de kist erachter) van het duin gaan gooien :p .
71334787645297dc7.jpg

Nog even een vraagje off-topic. Bart gaf aan een HT23 profiel te gebruiken voor zijn kielvlak. Volgens mij ben ik dit ook bij anderen al eens tegengekomen. Hoe levert een gewelfd (al is het maar weinig) profiel winst op bij het kielvlak? De enige situatie die ik kan verzinnen waar je positieve lift van je kielvlak wilt hebben is tijdens/net na de worp. De rest van de vlucht (incl stijgvlucht) lijkt het mij niet wenselijk dat je een gewelfd profiel hebt in het kielvlak. De resulterende lift zul je nl moeten wegwerken met roeruitslag wat weerstand geeft. De gewenste asymmetrische kracht die je tijdens de worp wilt hebben kun je toch veel beter verkrijgen door roeruitslag die er na de worp meteen uitgaat? Ik zou een symmetrisch profiel veel logischer vinden.

Langs het kielvlak ligt wat UD koolstof, maar dat zit een stuk minder netjes. Ik moet nog eens goed verzinnen hoe ik dat er glad op krijg.
Ik zie twee manieren:
- strookje koolstof op het kielvlak leggen, CA er op en met een creditcard strak uitsmeren (oppassen dat je geen rafeltjes meeneemt met je creditcard)
- Een dun laagje epoxy er overheen smeren, bakpapier er op, plankje er op en tussen de lijmklem er mee.

Mooie illustraties, trouwens!!

Volgende week is mijn DLG klaar, als het dan een beetje weer is kunnen we ze gaan testen :thumbsup:

Leon

- strookje koolstof op het kielvlak leggen, CA er op en met een creditcard strak uitsmeren (oppassen dat je geen rafeltjes meeneemt met je creditcard)

Ook goed gaat nadat je de CA hebt opgebracht deze uitsmeren en aandrukken met een stukje bakpapier.

Frans

Raymond,

Op zich klopt je redenatie wel, maar met een geprofileerd roer win je volgens de experts misschien wel 5 m t.o.v. van een symmetrisch kielvlak met tegenroer tijdens de lancering.
Misschien dat je tijdens het zweven idd meer weerstand hebt omdat je het geprofileerde kielvlak moet compenseren met tegenroer maar het zal geen 5 m zijn. Denk ook aan het enorme snelheids verschil tussen de lancereing en normaal zweven.
Cheers

Bart

Ik krijg er de balen van

Vanmorgen heb ik de hernieuwde Venus in willen vliegen. Dat liep echter niet zoals ik gehoopt had.
De Venus trekt erg naar links. De werking van het richtingroer is al niet overdreven (ik moet de uitslagen nog wat vergroten, maar loop nu tegen max fysieke uitslag aan. Ik wil het roer wat verder afschuren en opnieuw ophangen), maar tijdens mijn eerste worp had ik met vol rechts rudder net genoeg om rechtuit te blijven vliegen. Niet te langzaam vliegen, want dan ging hij alsnog linksaf. Met een wijde linkerbocht (waar hij gelukkig nog uit kwam) de kist toch in de buurt kunnen houden en 'normaal' kunnen landen.

Ik vermoed dat de vleugel tijdens het bespannen krom getrokken is. Als ik recht van voren over de vleugel kijk lijk ik inderdaad van de rechtervleugel net iets meer van de bovenkant te zien. Is er een goede methode om te kijken of er ongewenste tipverdraaiïng is? Kan dit opgelost worden door van de rechtervleugel de bovenkant en van de linkervleugel de onderkant wat na te verhitten?

Ik begin er een beetje de balen van te krijgen. Hij vliegt nog steeds niet zoals het hoort. Oplossing: een 'echte' kopen??

Ojee, ga me steeds meer schuldig voelen.:( Ben ik ff blij dat de video het bewijs geeft dat het best goed vliegen is met de gemodificeerde Venus.

Met alleen het richtingsroer vond ik het prima vliegen. Zelfs redelijk scherpe bochten waren probleemloos. Zoals op de video te zien is gaat het best gemoedelijk de bocht om met 1/3 uitslag wat ik daar geef.
Zoals Alex aangeeft is een goede oplossing om alleen een vleugel weer recht te strijken. Met een hulpje gaat het gemakkelijker. Hij verdraaid de vleugel en jij hebt alle handen vrij om het glad te strijken.

Back