(Ver)bouw Formost 150 met Jetcat P80

Vandaag een heerlijke dag gehad en ik was al vroeg op het veld. Als eerste de motor nog getest of deze niet teveel vlamde en dat wel zo. Brandstof systeem is aangepast dus de pomp spanning kon weer omlaag. Daarna nauwelijks vlammen dus de kist opgebouwd en een afstandstest gedaan en alles nagelopen. Ik was bang dat hij lastig zou loskomen maar door de perfecte baan en het lage gewicht was deze los voordat ik het doorhad. 20 meter ongeveer :) Klein beetje rol trim was nodig maar niet veel. Up helemaal niets en de kist liet de neus net iets zakken bij 1/2 gas en minder. Zwaartepunt PERFECT! Ook op de kop hoef ik maar een klein beetje de drukken. Tijdens het taxien stuiterd het neuswiel continu los waardoor hij ook zo lekker los komt. Op rol was hij enorm fel maar op hoogte heerlijk soepel. Ik ben direct de landing maar gaan oefenen want er stond niet veel wind. Ook al komt er volgas niet veel snelheid in, zelf met gas dicht al heel ver weg blijft hij goed doorzetten. Landen was lastig en het duurde even maar poging 6 oid was voldoende. Nog wel even de motor uitgezet omdat het veld toch wat kort werd maar het was misschien niet nodig geweest.

Toch maar eens kijken naar rem mogelijkheden. Elke servo zit direct op de ontvanger dus als er iets mogelijk is zou dat in de zender moeten kunnen. Na wat geklooi en een bug in de zender lukt het eindelijk. Ik heb nu met 1/2 flaps de roeren iets naar beneden en met vol flaps gaan de rudders ook beiden naar buiten :) Dus weer getankt en omhoog om te kijken wat dit doet. Op hoogte was erg duidelijk te zien hoe de kist afremt. Dat werkt dus super :) Ik had iets down gemixt maar dat kon er nog af. Geen hoogte mixing was nodig. Landing was al een stuk makkelijker maar ik zat met die down mixing en hij stuiterde wat ver omhoog. Tijdens de 2e aanraking met aarde was er duidelijk een krak te horen maar de kist reed nog goed. Tijdens het terug taxien zag ik al dat 1 poot wat naar achteren stond. Blokje waar deze in zat was gescheurd. Ik vroeg me al af hoe lang die dingen het volhouden........ niet lang dus :) Beetje epoxy en even later stond hij weer klaar. Later de middag nog een vlucht gemaakt en wat gerold en loopings gevlogen edg. Vermogen valt me mee maar is erg mager. Genoeg om leuk te kunnen vliegen en nog snel los te komen. Landing was de laatste keer door het optijd dichtgooien van het gas perfect en hij stond halverwege het veld stil.

Ik ben heeeeeeel tevreden met de vlieg eigenschappen van de kist. Met dit gewicht vliegt hij super en heel fijn. Ook is hij erg stabiel in de bochten en tijdens de landing. Hij rolt mooi strak en vliegt erg scherp. Wendbaar en toch stabiel. Effect van de rolroeren is erg groot dus die opdelen in flaps en rol is goed mogelijk.

Motor liep ook geweldig en de accelleratie is echt super. Doorstarten is echt geen enkel probleem.

Nog wat foto's als bewijs:
cimg4806.preview.jpg

acf%2019%2004%2009%20020.preview.jpg

acf%2019%2004%2009%20017.preview.jpg

cimg4818.preview.jpg
 
Laatst bewerkt:
super dag zo te zien ,en de vision ook naar wens gevlogen?
mooi om te zien dat de vliegers weer tevreden kunnen terug kijken op de geslaagte vluchten.
groetjes Rene.
 
Bedankt rene. De vision heeft niet gevlogen, daarvan heb ik alleen de motor edg getest. Die was meer mee als support voor de formost ;) En om mooi samen op de foto te komen. Op de meeting gaan ze wel beiden vliegen.
 
Nu ben ik wel erg nieuwsgierig hoeveel stuwdruk je JJ levert en welke temp je
meet bij max toeren.
Natuurlijk gefeliciteerd met je perfecte maiden van je formost.

Groet straalpijp (adrie)
 
Mooie kist die Vision,worden ze nog gemaakt door de gebr cox?
heb er wel interesse in,ze zijn erg mooi afgewerkt en met goede vlieg eigenschappen.
prijs verhouding is erg gunstig in deze dure tijden.
gr Rene.
 
mooi man

@Herman.

Gefeliciteerd met de Formost maiden.
Deel het allemaal met je voor wat betreft de vliegkwaliteiten van deze ondergewaardeerde kist, is een heel lekker vliegding :yes:
En dit met waarschijnlijk 'maar' 4,5 kilo trust, totaal geen probleem dus.
Zie je aanstaande weekend.

Ger.
 
`Formost

gefeliciteerd met je geslaagde maiden`
Het zou leuk zijn een keertje met alle formost van hier op het forum een keertje samen te vliegen. gr Gerrit Jan.
 
@ adrie,

Vermogen wat we hebben gemeten ging naar de 5kg en gezien de vlieg prestaties zou dat best kunnen kloppen. Temp loopt direct naar 610 graden bij 160K en stijgt dan door naar 660 in een paar sec. Ik wil nog even kijken of ik max en avg egt kan uitlezen uit de ecu. Ik vlieg niet veel volgas, bijna continu 1/2 tot 2/3 dus erg warm wordt hij niet gemiddeld. Als ik kijk naar de laatse vlucht heb ik hem uitgezet bij 106k en geeft hij 484 graden aan, zal wel temp op dat moment zijn geweest. Zeker niet gek gezien je ongeveer met dat toerental vliegen kan :)

@ger,

Ja, zelf voor weinig vermogen komt hij erg snel los. Ik had het haast niet door maar hij vloog al snel op een paar cm boven de grond op grond effect. Met het kleinste tikje up klom hij mooi weg. Ondankt de lage snelheden trek je hem heeel mooi rustig los, gaat eigenlijk vanzelf. Ook tijdens het vliegen met lage snelheden reageert hij perfect en enorm voorspelbaar. Ik ga zondag eens goed testen wat hij kan. Volgas horizontaal kan ik hem nog een eindje verticaal trekken om mooi te rollen en een looping moet ook wel mogelijk zijn. Motortje reageert heerlijk fel op de knuppel en dat vlieg ook zeer lekker als je niet zoveel hebt.

@gerrit jan,

Formost meeting moet er inderdaad komen ;) Ik hoopte dat appingedam daarvoor bruikbaar was er zullen er maar 2 zijn denk ik. Komt nog wel een keer ;) Er vliegen er inmiddels 4 of 5 in NL? Of zijn er al meer ? :)
 
Mooie kist die Vision,worden ze nog gemaakt door de gebr cox?
heb er wel interesse in,ze zijn erg mooi afgewerkt en met goede vlieg eigenschappen.
prijs verhouding is erg gunstig in deze dure tijden.
gr Rene.

Zover ik weet worden ze gewoon nog gemaakt. De vision is ook een mooie kist inderdaad met echte jet look maar het vaste onderstel lijkt daar iets minder mooi dan op zo'n formost. Retracts is niet mogelijk op de vision helaas. Als ze dat nog eens zouden doen ;) Door de delta achtige vleugel en grote pendelroeren is deze ook enorm goed net de neus omhoog af te vangen. Dit heb ik 1 keer perongeluk tot maximaal moeten uittesten en dat viel me enorm mee. Onderstel is ook erg degelijk want tijdens een flink harde landing gaf deze geen krimp.
 
Hee Herman,

nog gefeliciteerd met je maiden, zag gister al wel een melding voorbij komen maar had nog niet de tijd gehad te reageren.

Mooi man dat je Formost lekker vliegt, de vliegeigenschappen zijn gewoon weg heerlijk zelfs met mijn zwaardere versie heb ik dat al gemerkt.

Ga zelf woensdag weer oefenen op de landingen, zo als ik het lees heeft jouw lichtere versie daar veel minder moeite mee ;-)

Zie je zowiezo zondag :yes:



En voor een Formost meeting ben ik ook helemaal in :yes:
 
Zonder flaps landen was enorm lastig en zelf op 150 meter een leuke uitdaging. Het waaide ook niet zo hard en ik moest op 300 meter (of meer) de motor al dicht trekken nog voor de laatste bocht om de vaart eruit te krijgen. Dan nog stond hij niet ver van de sloot stil nadat ik de motor uit had gezet. Zonder flaps blijft de restdruk van de motor echt een ramp. Toch wou ik net als jij ook terug kunnen taxien dus ben ik met de zender aan het spelen geweest voor remkleppen. Werkt echt super. Ik denk dat gewicht hier minder een probleem is dan we denken. Jij hebt meer massa en remt dus minder snel maar jij zal snelle zakken bij dezelfde snelheid en dat is weer een voordeel. Restdruk van een P80 is ook hoger dan van de jetjoe dus dat maakt het ook minder makkelijk.

We zullen eens goed gaan vergelijken zondag ;) Veel suc6 nog woensdag!
 
Goed te horen dat jij zelfs moeite had op 150 mtr ;-)
Ik moet het doen op 100 mtr dus moet hem echt goed prikken.

Ben nog een beetje aan het brainwaven over de crow stand, ik kan dat toe gaan passen echter heb ik nu nog een klein instelprobleem hiermee.
Het kan welk maar ik moet het even zo zien toe te passen zodat het ook allemaal wertk zoals ik wil en momenteel heb ik dat nog niet voor elkaar.

Gewoon de neus hoog zien te houden dan moet het lukken :yes:

Maar we gaan zondag zeker eens kijken hoe de verschillen precies liggen.

Greetz.
 
150 meter zonder flaps was een ramp. 3e vlucht met remmen was een eitje en hij stond zo aan de grond. 1e landing was ook erg laag wel 100 meter op 30cm over het hoge gras heen slepen. 3e landing kwam mooi ruim aan met veel lager het gas dicht een mooiere hoek. Met de accelleratie van deze motor vliegt het gewoon veel lekkerder want als je het vermogen nodig hebt is dat er ook zo.
 
Met de accelleratie van deze motor vliegt het gewoon veel lekkerder want als je het vermogen nodig hebt is dat er ook zo.
Dat is ook een groot voordeel, dat heb ik niet, mijn motor reageert daarvoor iets te langzaam.
 
Maar als jij op 50% zit heb je al bijna het vermogen wat ik volgas heb ;) :(

Ach, als we willen racen pak ik de vision wel ;)
 
Op de formost zitten normaal geen flaps. Ik gebruik daarom de rolroeren als flapperons. Berto heeft er echt flaps opgemaakt. Ik gebruik ook de richtsroeren als speedbrakes door deze beiden naar buiten te zetten.

Ik heb er geen flaps opgezet om het gewicht en eenvoud laag te houden. Ik wou hem zo standaard mogelijk vliegen en met de huidige rem werking van de flapperons en richtings roeren gaat het erg aardig.
 
Ik ben aan het testen geweest met een airspeed meter van eagle tree en een eigen gemaakte afneembare pickup en dat werkt erg goed. Afwijking is erg klein. Ik heb hem getest op de auto door hem op een spiegel te monteren. Hier is de luchtstroom nog redelijk onverstoord. Meting klopt heel aardig. Ik had hem nog niet op 0 gecalibreerd en hij gaf 15 aan bij 0km/h. Daarna eens gasgegeven en bij 140 km/h gaf hij 155 aan :) Nog steeds 15 meer. Delta meting klopt precies.

Deze pickup komt voor in de neus maar ik test hem eerst door hem boven de romp uit te laten steken voor de cockpit. Hier heb ik een gaatje waar hij mooi door steekt ;) De neus pas ik later aan maar moet wel mooi gebeuren. Is ook een lastige plek dus komt later.

Morgen eens kijken wat er uit de meting komt.
 
Back
Top