(ver) Bouwverslag Mv Gorky, 2x Smit Rotterdam en de Maasbank

Hallo mensen,

Ik zal me ook in dit topic even voorstellen net als bij de "truckers"
Ik ben Remco Frankena, 28 jaartjes jong en Stuurman bij Arklow Shipping

Ik heb 2 "lopende" projecten waar ik actief mee bezig ben/ was.
Het eerste is de Gorky.. uhm.. naja eerst maar de foto..
Gorky1.jpg

okee.. heel simpel.. Deze boot was vroeger, toen het uit de doos kwam en werd gebouwd de Berlin van Robbe
Hier een voorbeeld (f gejat via google)

Berlin%20SAR%20rescueboot%20met%20Stepke%20SAR%20bijboot.JPG

Nou een of ander ingenieus idee is 1 van de vorige eigenaren aan de haal gegaan en dacht er kan ook iets als een boeienlegger van worden gemaakt... Wat deze beste persoon bezielde weet ik niet helemaal. Het idee is opzich leuk, alleen klopte er nix meer van de schaal verdeling van t een met het ander. Daarnaast is deze romp natuurlijk ook echt uitermate geschikt voor dit soort werkzaamheden... NOT!!! :n00b:

Maargoed.. ik vind het opzich een leuk bootje maar al het ABS begon af te breken en noem maar op.. Dus.. kraan eraf gesloopt, mast open getrokken.. en.. uhm.. op de plank gezet.. Kocht namelijk een apartement en stak daar al mn tijd en geld in.. Nu heb ik wel weer tijd en zin.. en pak het allemaal weer op.

De Maasbank/ Banckert van Billingboats is ook een project opzich.. was eraan begonnen en heb al 6 latjes gebroken bij pas maken op de verschansing.. Hier werd ik zo gedprimeerd van dat ik het heel voorzichtig heb weg gezet, voordat ik ermee ging gooien hahaha..
Nee ik had er niet zoveel geduld voor. Hier volgen nog foto's van.

De Smit rotterdam's zijn deels afgebouwde rompen. De een is een originele van Billing Boats, ooit gekocht door mijn vader en nooit afgemaakt.
Ook hij verloor het geduld hiervoor.(hij gaf de schuld aan zn worstevingers haha) De andere Rotterdam is n zelfbouw in n schaal die ik nog moet om rekenen. Deze kon ik voor 25 euro kopen op een rommelmarkt in Leiden en vond dat ik er daardoor niet teveel voor betaalde. De boot is dik een meter lang maar weet niet de exacte lengte. Hier ook later meer over.

Verder zal ik ook nog een topic openen binnenkort over 2 schepen die ik wil gaan bouwen vanaf tekening. Dit zijn de formalige Cemile van het vroegere Hanno Shipping BV te Rotterdam en de Arklow Rally van Arklow Shipping NL BV (beiden schepen waar ik vast op heb gevaren). Maar dit ligt nog op allemaal op het tekenbord ;)

Mv Cemile (hier al Cemi vlak na de verkoop)
cemi.jpg

De Arklow Rally:

Net helemaal netjes in de verf gezet :D
39192408_6_C51I.jpeg

rallyvanevertamsterdam18-01-08.jpg

http://94.100.118.100/39150001-39200000/39192401-39192500/39192408_6_C51I.jpeg

Laatst bewerkt:
Hoi Remco, nou jij hoef je in ieder geval niet te vervelen met zo'n waslijst aan projecten.

veel succes met bouwen, ik hou je in de gaten op dit Topic.

m.v.g. Brandaris

Hallo Remco,

Allereerst welkom op dit forum, zo te zien heb jij voor de komende jaren genoeg werk te doen. Kan je niet wat aan je broer Martin uit besteden die had het nl. ook al over het bouwen van een vrachtschip.
In ieder geval veel bouwplezier toegewenst en een hoop geduld.

Groeten,
Peter

haha, ik inderdaad nog zat te doen.. ben de komende tijd wel even bezig.
@ Peter: hey hallo, ja dat geduld heb ik wel, meer als mijn broer hahahaha..
Het zijn allemaal dingen die op mijn pad lagen alleen toen ik de bankcert kocht was ik 17 en had er absoluuuuut geen geduld voor.. ben nu wat ouder en wijzer ;)
Ik hoop nog een keer langs te komen met mijn broer om naar jouw werkjes te kijken en eventueel wat dingen op te doen en te leren. Het vrachtschip is inderdaad de Gorky denk ik.. althans zo zei hij het gister tegen mij.. dat hij het er met je over had gehad.. leuk om hier zo mensen te ontmoeten :D

..

Wooww!! Zoals ik daar ziet is die smit rotterdam die je van de rommelmarkt heb, schaal 1:50 ongeveer 1.50 lang? dan is die 25 euro zeker geen miskoop! Of ik zie het verkeerd? Maar volgens mij heb ik het goed ?
Verkoop je die toevalig niet voor een leuk prijsje?
Al een tijdje naar opzoek, Maar het zijn wel een paar leuke scheepjes! Nog wel aardig wat te doen. Maar ziet er leuk uit!

Gr mark.

Hé Mark,

Moet jij niet eerst de Smit Nederland afmaken? Hoe is het trouwens daarmee?

Groeten,
Peter

zo mensen,

Na een lang stil zwijgen ben ik weer druk aan het hobbiën..
de "Gorky" ligt uit elkaar voor weder opbouw en renovatie en het begin voor de accomodatie van de Arklow Rally is ook al n beetje onderweg.

Ik heb een plekje bij ons op de club kunnen veroveren en kan dus eindelijk vollop met mn hobby bezig in mijn vrije tijd. De Gorky doe ik eerst zoveel mogelijk hier in de schuur en zal binnenkort proberen de kiel van de Arklow Rally te gaan leggen op de club.

Op deze wijze kan ik de benodigde spanten erop zetten en dan de spyrofor blokken ertussen om de mal te gaan maken.

tot heel gauw weer met een update :D

hier dan de foto's van de boot.. ben er al even mee bezig geweest maar er moet nog veel aan gebeuren. De kraan word vernieuwd en iets veranderd en er komen enkele andere aanpassingen die beter in verhouding staan.

normal_IMG_0664_ir_0.JPG

normal_IMG_0665_ir_0.JPG

normal_IMG_0672_ir_0.JPG

normal_IMG_0671_ir_0.JPG

normal_IMG_0668_ir_0.JPG

normal_IMG_0669_ir_0.JPG

normal_IMG_0670_ir_0.JPG

Nou mensen,

Ik ben weer begonnen.. de boot is (relatief) schoon en even in de badkuip geweest..
Wel geteld 24 uur met een stel accu's erin om de waterdichtheid te testen..

De boot is nog goed waterdicht dus nu moet de bovenbouw er goed aan gaan geloven. Allereerst moet ik de mast voor een groot deel vernieuwen, het stuurhuis heeft reperaties nodig. Alle verlichting moet worden vernieuwd en de kraan helemaal opnieuw worden gebouwd. Ik heb al een hoop spullen liggen dus kan beginnen.

De bedoeling is dat de kraan straks weer geheel werkend is, er een geluids module in komt en alle verlichting weer werkt.. Genoeg te doen dus..eerst maar eens de mast en acommodatie doen.

Zo vandaag eindelijk maar weer eens aan de slag met de Gorky..
De achtermast heeft n aantal reparaties nodig en bedrading moet na gekeken.

Verder heb ik de schoorstenen open om te kijken of er ruimte is en of 't überhaupt een optie is om daar een rook generator in te bouwen.. opzich zou dat moeten kunnen, alleen moet ik dan een tankje oid's met n druppel systeem maken zodat de verdampers gevuld blijven. de boot zelf draait nl op 6V dus dan is het lastig om daar een 12v rook generator in te zetten.

Daarnaast wil ik gaan beginnen aan de kraan die erop zat.. Deze komt nu aan 1 kant te staan en aan de andere kant komt een "ballast kast". Hierin wil ik een systeempje maken dat een tankje word opgevuld dmv zo'n knoop waterpas. Dus als de kraan draait/ hijst de boot zoveel mogelijk stabiel blijft..

Genoeg geluld... bakkie opdrinke en dan aan de bak.. foto's en verhaaltje komt straks weer.

Nou ik heb vandaag de boot weer van de plank gehaald en ben tot de conclusie gekomen dat ik een compleet nieuwe achtermast ga maken.. De mast is heel erg broos en breekt continu af..

Daarnaast staat deze staat heel raar nu en vind een kleine achtermast op het schavotje toch een betere oplossing. Dus heb de mast zover mogelijk los gehaald al.. de achterkant eruit zodat ik bij alle bedrading kan en deze met de lampjes netjes kan verwijderen en in de nieuwe mast kan zetten. Verder heb ik gekeken of het een optie is om de rook generator te plaatsen maar ik heb het vermoeden dat het niet gaat werken..

Verder moet de stuurhut hoognodig worden voorzien van nieuwe ramen, dus moet even een plaat lexaan halen om deze weer op orde te krijgen.

Des al niet te min ga ik het proberen, en dan zien we wel waar het schip strand.
Als het niet werkt haal ik het er wel weer uit..

Ik heb alle opties bekeken voor de nieuwe kraan en dit zou practisch gezien goed moeten kunnen, ook het ballast systeem. Verder wil ik het deksel iets gaan "verdiepen" dus er een soort bak van maken zodat er boeien in kunnen gaan staan en één 10 voet container welke ook op een ander schip of op de wal gezet moet kunnen worden. voor de kraan ga ik even bij de kraanbouwers in de topics kijken, maar heb al aardig wat materiaal dus moet goed komen. Enige probleem zal misschien het gewicht van de haak worden, die zijn vaak te licht.

Verder heb ik het ankerspil weer in handen gehad en heb getest of het anker idd vanzelf valt. Dat doet hij dus ook dat zit goed. Nu daar een goede haspel voor maken en dan gaat deze via een ompool relais op de electromotor werken.

Verder moet ik een hoop oude gaten dichtmaken, dingen verwijderen en gladschuren.
Ben al een beetje begonnen met het kuizen van het dek en de "antislip matten" te verwijderen maar das nog aardig wat werk... zit goed vast gelijmd zeg maar..

Hier wat crappy foto's want mn accu was leeg.

hier n foto waarop staat aangeduid wat ik er ongeveer uit wil halen en een paar cm wil verdiepen:
full

hier zie je waar de pvc buis staa de nieuwe opstelplaats voor de kraan en het ruim
full

de kraan met alle afgebroken delen.. die staat nu dus los en zonder achterkant.
full

Meeste draden zijn ook al verwijderd en als alles netjes weg is kan ik beginnen met gaten dichten, plamuren schuren en verven

Laatst bewerkt door een moderator:
Goed... na even rond gekeken te hebben moet de kraan hetzelfde principe worden als de kranen die hieronder op de foto staan...

Nu nog even bouwen... hahaha.. hoop dat t gaat lukken :P

anjeliersgracht2.jpg

ideeën en suggesties zijn altijd welkom..

Zo nou, begin is er, even voor t eten de stuurhut los gezaagd. deze word naar voren geplaatst en daarme verlengd. Hierdoor ziet het er (hopelijk) een stuk beter uit en is er ook meteen meer ruimte voor een mooie achtermast en de radars op het schavotje.

full

Wel een onderneming. Bij de volgende verbouwing maak je er zeker weer een Berlin van? :mrgreen:

Succes en ik ben benieuwd naar de volgende update.

thx people..

@indoor: nee... de eerste eigenaar heeft t zo erg verbouwd, en niet eens op schaal, dat t geen doen is om hem terug te bouwen... Maar t is wel mogelijk er iets leuks van te maken :P

Hier weer wat foto's...

Mast voor zover nodig kaal gemaakt:
full

stuurhuis zover mogelijk naar voren, ziet er beter uit!
full

proef opstelling voor de aangepaste mast en brug
full

"close up" van de proef opstelling... ben eigenlijk wel tevreden... hier gaan we verder op borduren!!
full

Back