Waar ben ik de laatste tijd me bezig.....
Het is geloof ik al bijna 3 jaar gelden dat ik een Hooben Elefant van een vriend heb over genomen.
Toch maar eens de doos uitgepakt om te zien waarom hij deze kit van de hand heeft gedaan.
De Tank Destroyer was al grotendeels opgebouwd,
Echter de vering bleek nagenoeg niet te werken.
Dus de tank maar uit elkaar gehaald, en zo ziet het er nu uit.
Een minpuntje van de vering die niet werkte heb ik al gevonden.
De veren in de bogies zijn alles behalve passend.
Deze heb ik dus maar opnieuw gemaakt.
Ziehier een het verschil van ervoor en erna.....
[media=youtube]5N9GX1cA_cQ[/media]

Volgens de handleiding moet je de veren op deze manier monteren.
Echter als je de veer niet vast schroeft kan je zien dat de veer op deze manier nauwelijks voorspanning heeft.
Draai men de veer om dan kan je zien dat er veel meer voorspanning op komt.
Filmpje!!!

[media=youtube]MHscEaf-jvg[/media]
Oja, de spanwielen voorzien van kogellagers in de plaats van een messing bus.
Verder is de accubak verwijderd.
5 anker motoren gemonteerd,
Elektronica aangesloten en tijd voor de eerste proefrit.
Na een paar cm kwam ik er al achter dat iets niet goed was met de aandrijving.
Beide aandrijvingen lopen erg zwaar.

Aandrijving - YouTube
blijkt dat de uitgaande as alles behalve in het midden van het gat te zitten.
Dit is eenvoudig op te lossen door de vertraging op een 1mm plaat te monteren.
tijd voor een tweede test......

Aandrijving2 - YouTube
De gehele vertraging beweegt!!
okay, De schroeven zijn niet helemaal aangedraaid.
Maar als men dit wel doet zal op een gegeven moment de bodem van de Elefant gaan scheuren door vermoeiing.
De uitgaande as is wel recht net als het verloopstuk naar het aandrijfwiel,
Echter.... het laatste (gegoten) tandwiel is alles behalve rond.....
Hmm, dit wordt lastig op te lossen.....
Een probleempje is gevonden,
Het laatste tandwiel in de vertraging,
Links de versie van Hooben, en rechts die van Tamiya
Het valt op het eerste gezicht niet op maar het gat van de Hooben versie zit dus niet in het midden!
Aangezien de Hooben vertragingen nog meer gebreken heeft, (glij bussen van Messing ipv brons)
ga ik ze maar vervangen door een setje van Tamiya.
Volgend probleem...
De uitgaande as van Tamiya zit nog verder uit het midden.
Een deel van de vertraging geslepen, en het past al iets beter.
Maar de vertragingen moet ook iets gekanteld gemonteerd worden.
Door nu een klont putty in de romp te duwen en een laagje huishoud folie erop tegen het plakken.
De vertragingen op de juiste manier in de romp drukken, en ....
... en je hebt een prima basis....
....om een fundatie te creëren.
Nu ik de vertraging toch uit elkaar heb, heb ik de glijlagers met wat loctite vast gezet.
Dit is iets wat ik tegenwoordig met alle Tamiya vertragingen doe.
Hierdoor heb je minder speling en daardoor ook minder slijtage.
En de Tamiya vertraging zit er in.
Nog een voordeel deze is ook wat compacter waardoor er wat meer ruimte overblijft voor andere elektronica.
Weer wat verder...
In dit geval de luidsprekerbox.
De breedband luidspreker is van Visaton.
Pnom = 30 Watt
Pmax = 50 Watt
Znom = 4 Ohm
okay, het is alles behalve nauwkeurig maar met de Ipad meet ik toch nog 92db.
En een beugel met schakelaar en laadstekker gemaakt.
Tot zover ziet de binnenkant er nu uit.
Tussen de DMD/MF unit en luidsprekerbox is nog voldoende ruimte om een rookgenerator te monteren.
Nu is de rookgenerator aan de beurt,
Als eerste de behuizing gemaakt.
En wat messing soldeerwerk...
Het onderste buisje is dus een rookgenerator van Sheuthe.
De zwarte isolatie is verwijderd en aan de onderzijde heb ik twee sleuven geslepen.
Met wat 2 componenten plakwerk ziet het er zo uit.
Onderkant,
2 pijpjes gebogen en in de tank gelijmd.
En als laatste 2 stukjes brandstofslang om het allemaal met elkaar te verbinden.

http://youtu.be/90SThq_koAo
Aangezien de track er nog niet op zit, gelijk nog maar eentje met track.

Roker2 - YouTube
Uche, uche Volgens mij is de koppakking stuk!!
Een kip en ei gevalletje,
om het bovendek vast te maken, moet je het van onderen met 4 schroeven vast schroeven.
Dit zijn dus de voorste schroefgaten.
Het vervelende is alleen dat je er niet bij kan als de wielophanging er op zit.
Echter als het bovendek er op zit kan je de wielophanging niet monteren.
De achterste schroefgaten is geen probleem.
Dus in de plaats van schroeven, heb ik maar door middel van wat styreen een klem verbinding gemaakt.
Weer een probleempje opgelost.
Op naar het volgende.....
Het kanon!
Tenminste, het beweegbaar maken....
Om het roteren iets soepeler te maken heb ik een tweetal kogellagers gemonteerd.
nu het volgende,
Doordat er een rookgenerator in de tank is gekomen was er te weinig plek voor de standaard rotatie methode.
Ik moest een vertraging hebben dat langzaam doch sterk was, welnu een servo dient in dit geval als donor.
Servo in onderdelen.
Elektronica er uit gesloopt en de motor met wat smeltlijm vast gezet.
Nok verwijderd in het laatste tandwiel zodat de servo/vertraging rond kan blijven draaien.
Voor het monteren eerst nog een M3 draadeind in de uitgaande as gemaakt.
En wat geknutsel met wat styreen en de rotatie-unit is een feit.
Een Tamiya recoil-unit gemonteerd, deze is toch net wat beter dan die van Hooben.
De elevatie-unit heb ik van Hooben gelaten aangezien deze eindstand schakelaars heeft.
En dat vind ik persoonlijk een veel betere oplossing dan de slipkoppeling van Tamiya.
Deze eindstand schakelaars heb ik dus ook maar voor de rotatie gebruikt.
Om de Flits-unit te monteren moest de loop iets uitgeboord worden.
Met een draaibank was dat niet zo'n probleem, maar dan moet je de loop wel goed vast zetten zonder dat deze kan slippen.
Welnu ziehier een vette groef in de loop...
....Daar zal helaas een beetje plamuur nodig zijn om dit weg te werken.
Ik had dus voor weinig een Zimmerit set van Atakmodel van iemand overgenomen.
Mooi, dacht ik, dat gaat veel sneller dan het zelf maken.....
Dus niet!
De delen zijn zo groot dat het niet te lijmen is met seconde lijm.
Ik heb dus maar 5 minuten epoxy gebruikt, dan is het namelijk nog mogelijk de delen te herpositioneren.
Het vervelende is dat na die 5 minuten het nog een halve dag duurt voordat de lijm volledig is uitgehard.
Maar goed, nu zit de zimmerit er (bijna op).
Een dingetje vaar die polen niet aan hebben gedacht is dat sommige delen van de tank nog uit elkaar moeten kunnen voor onderhoud.
Het is dus een heel gepruts om de scheidings-lijn zo onopvallend mogelijk te krijgen.
Verder nog een rooster gemaakt.....
....Al zie je er niks meer van.
Maar goed nu weer verder.....
Ondertussen is de Elefant nagenoeg klaar met uitzondering van de verf.
Okay, betreft de verf.... op een deel zit ondertussen ook al een basis kleurtje op.
Er moesten alleen nog details op de tank komen waar onder een notekverlichting,
Het is een kopie van Tamiya.
En veren, die normaal gesproken de spatborden om hoog moest kunnen houden.
...veel lasnaadjes... en wat ander spul.
...en nog meer lasnaadjes....
Dat was het al weer....
Bouwtijd tot nu toe ongeveer 10 maanden
(Al heb ik tussendoor ook nog wat andere dingen gemaakt)
Het is geloof ik al bijna 3 jaar gelden dat ik een Hooben Elefant van een vriend heb over genomen.
Toch maar eens de doos uitgepakt om te zien waarom hij deze kit van de hand heeft gedaan.
De Tank Destroyer was al grotendeels opgebouwd,
Echter de vering bleek nagenoeg niet te werken.
Dus de tank maar uit elkaar gehaald, en zo ziet het er nu uit.

Een minpuntje van de vering die niet werkte heb ik al gevonden.
De veren in de bogies zijn alles behalve passend.
Deze heb ik dus maar opnieuw gemaakt.

Ziehier een het verschil van ervoor en erna.....
[media=youtube]5N9GX1cA_cQ[/media]

Volgens de handleiding moet je de veren op deze manier monteren.

Echter als je de veer niet vast schroeft kan je zien dat de veer op deze manier nauwelijks voorspanning heeft.

Draai men de veer om dan kan je zien dat er veel meer voorspanning op komt.

Filmpje!!!

[media=youtube]MHscEaf-jvg[/media]
Oja, de spanwielen voorzien van kogellagers in de plaats van een messing bus.

Verder is de accubak verwijderd.

5 anker motoren gemonteerd,
Elektronica aangesloten en tijd voor de eerste proefrit.
Na een paar cm kwam ik er al achter dat iets niet goed was met de aandrijving.
Beide aandrijvingen lopen erg zwaar.

Aandrijving - YouTube
blijkt dat de uitgaande as alles behalve in het midden van het gat te zitten.

Dit is eenvoudig op te lossen door de vertraging op een 1mm plaat te monteren.
tijd voor een tweede test......

Aandrijving2 - YouTube
De gehele vertraging beweegt!!
okay, De schroeven zijn niet helemaal aangedraaid.
Maar als men dit wel doet zal op een gegeven moment de bodem van de Elefant gaan scheuren door vermoeiing.
De uitgaande as is wel recht net als het verloopstuk naar het aandrijfwiel,
Echter.... het laatste (gegoten) tandwiel is alles behalve rond.....
Hmm, dit wordt lastig op te lossen.....
Een probleempje is gevonden,
Het laatste tandwiel in de vertraging,
Links de versie van Hooben, en rechts die van Tamiya

Het valt op het eerste gezicht niet op maar het gat van de Hooben versie zit dus niet in het midden!
Aangezien de Hooben vertragingen nog meer gebreken heeft, (glij bussen van Messing ipv brons)
ga ik ze maar vervangen door een setje van Tamiya.
Volgend probleem...
De uitgaande as van Tamiya zit nog verder uit het midden.

Een deel van de vertraging geslepen, en het past al iets beter.

Maar de vertragingen moet ook iets gekanteld gemonteerd worden.
Door nu een klont putty in de romp te duwen en een laagje huishoud folie erop tegen het plakken.

De vertragingen op de juiste manier in de romp drukken, en ....

... en je hebt een prima basis....

....om een fundatie te creëren.

Nu ik de vertraging toch uit elkaar heb, heb ik de glijlagers met wat loctite vast gezet.

Dit is iets wat ik tegenwoordig met alle Tamiya vertragingen doe.
Hierdoor heb je minder speling en daardoor ook minder slijtage.
En de Tamiya vertraging zit er in.

Nog een voordeel deze is ook wat compacter waardoor er wat meer ruimte overblijft voor andere elektronica.
Weer wat verder...
In dit geval de luidsprekerbox.


De breedband luidspreker is van Visaton.
Pnom = 30 Watt
Pmax = 50 Watt
Znom = 4 Ohm
okay, het is alles behalve nauwkeurig maar met de Ipad meet ik toch nog 92db.

En een beugel met schakelaar en laadstekker gemaakt.

Tot zover ziet de binnenkant er nu uit.

Tussen de DMD/MF unit en luidsprekerbox is nog voldoende ruimte om een rookgenerator te monteren.
Nu is de rookgenerator aan de beurt,
Als eerste de behuizing gemaakt.



En wat messing soldeerwerk...

Het onderste buisje is dus een rookgenerator van Sheuthe.
De zwarte isolatie is verwijderd en aan de onderzijde heb ik twee sleuven geslepen.
Met wat 2 componenten plakwerk ziet het er zo uit.

Onderkant,

2 pijpjes gebogen en in de tank gelijmd.

En als laatste 2 stukjes brandstofslang om het allemaal met elkaar te verbinden.


http://youtu.be/90SThq_koAo
Aangezien de track er nog niet op zit, gelijk nog maar eentje met track.

Roker2 - YouTube
Uche, uche Volgens mij is de koppakking stuk!!
Een kip en ei gevalletje,
om het bovendek vast te maken, moet je het van onderen met 4 schroeven vast schroeven.
Dit zijn dus de voorste schroefgaten.


Het vervelende is alleen dat je er niet bij kan als de wielophanging er op zit.
Echter als het bovendek er op zit kan je de wielophanging niet monteren.
De achterste schroefgaten is geen probleem.
Dus in de plaats van schroeven, heb ik maar door middel van wat styreen een klem verbinding gemaakt.


Weer een probleempje opgelost.
Op naar het volgende.....
Het kanon!

Tenminste, het beweegbaar maken....
Om het roteren iets soepeler te maken heb ik een tweetal kogellagers gemonteerd.


nu het volgende,
Doordat er een rookgenerator in de tank is gekomen was er te weinig plek voor de standaard rotatie methode.
Ik moest een vertraging hebben dat langzaam doch sterk was, welnu een servo dient in dit geval als donor.
Servo in onderdelen.

Elektronica er uit gesloopt en de motor met wat smeltlijm vast gezet.

Nok verwijderd in het laatste tandwiel zodat de servo/vertraging rond kan blijven draaien.

Voor het monteren eerst nog een M3 draadeind in de uitgaande as gemaakt.

En wat geknutsel met wat styreen en de rotatie-unit is een feit.

Een Tamiya recoil-unit gemonteerd, deze is toch net wat beter dan die van Hooben.

De elevatie-unit heb ik van Hooben gelaten aangezien deze eindstand schakelaars heeft.
En dat vind ik persoonlijk een veel betere oplossing dan de slipkoppeling van Tamiya.
Deze eindstand schakelaars heb ik dus ook maar voor de rotatie gebruikt.

Om de Flits-unit te monteren moest de loop iets uitgeboord worden.
Met een draaibank was dat niet zo'n probleem, maar dan moet je de loop wel goed vast zetten zonder dat deze kan slippen.
Welnu ziehier een vette groef in de loop...

....Daar zal helaas een beetje plamuur nodig zijn om dit weg te werken.
Ik had dus voor weinig een Zimmerit set van Atakmodel van iemand overgenomen.
Mooi, dacht ik, dat gaat veel sneller dan het zelf maken.....
Dus niet!
De delen zijn zo groot dat het niet te lijmen is met seconde lijm.
Ik heb dus maar 5 minuten epoxy gebruikt, dan is het namelijk nog mogelijk de delen te herpositioneren.
Het vervelende is dat na die 5 minuten het nog een halve dag duurt voordat de lijm volledig is uitgehard.
Maar goed, nu zit de zimmerit er (bijna op).

Een dingetje vaar die polen niet aan hebben gedacht is dat sommige delen van de tank nog uit elkaar moeten kunnen voor onderhoud.

Het is dus een heel gepruts om de scheidings-lijn zo onopvallend mogelijk te krijgen.
Verder nog een rooster gemaakt.....

....Al zie je er niks meer van.

Maar goed nu weer verder.....
Ondertussen is de Elefant nagenoeg klaar met uitzondering van de verf.

Okay, betreft de verf.... op een deel zit ondertussen ook al een basis kleurtje op.
Er moesten alleen nog details op de tank komen waar onder een notekverlichting,

Het is een kopie van Tamiya.
En veren, die normaal gesproken de spatborden om hoog moest kunnen houden.

...veel lasnaadjes... en wat ander spul.

...en nog meer lasnaadjes....

Dat was het al weer....
Bouwtijd tot nu toe ongeveer 10 maanden
(Al heb ik tussendoor ook nog wat andere dingen gemaakt)
Laatst bewerkt door een moderator: