Maar als ik aan een handgranaat kan komen en wat criminelen aan een raketwerper dan kunnen echte terroristen wel aan het echte spul komen.
Om een flinke klap te veroorzaken heb je paar honderd liter nitromethaan nodig maar een klein beetje C4.
Ja, dat snap ik allemaal wel... maar het heeft natuurlijk nul de kloten zin om te redeneren "dat ze er toch wel aan kunnen komen", dan kun je net zo goed mitrailleurs bij de Blokker in de etalage leggen, en arsenicum per kilo bij de Jumbo.
Daarnaast is C4 in het kader van terrorisme en misdaadbestrijding ALTIJD "gemerkt" en kan er na een klapper dus exact achterhaald worden waar dat spul gemaakt is, door wie het gekocht, verkocht, doorgeleverd etc etc is, en een bom maken met C4 is dus gewoon vragen om die klop op je deur midden in de nacht.
Nitro is niet gemerkt. Een beetje terrorist met toekomstplannen heeft het er alleen om die reden al voor over om liever veel geld voor honderden liters Nitro uit te geven, dan minder geld voor een paar kilo C4
Alsof het al zo makkelijk was om aan nitro te komen .
Ik had al moeite genoeg een paar liter 30% te vinden laat staan een paar honderd liter.
En dan heb je het niet eens over de kosten.
Dat gaat een terrorist echt niet bij een hobbywinkel kopen . Dat loopt meteen in de gaten.
En dat is nou precies de bedoeling... Want vroeger kon dat wel. Als je 10 of 20 jaar geleden per se wilde (en daar hoefde je helemaal niet zo heel erg veel moeite voor tedoen, kon je iedere week ergens in het land 20 liter Nitro kopen, en had je binnen twee maanden voldoende voor een stevige klapper, zonder dat ook maar iemand in de gaten had wat je aan het doen was.
Het gaat daarom ook niet om die hobbywinkel. Het gaat om de hele keten. Als die verkoop vrij zou zijn, wat let jou dan om een KvK nummer aan te vragen, op papier een winkel te beginnen en op je handelsvergunning pure Nitro per vat tegelijk in te slaan?
In de USA is het nog gewoon te koop, 99% pure nitro, 67 dollar per gallon.
En een beetje terrorist koopt meteen een vat.
En dat gebeurde dus ook. Ik geloof dat mcVeigh 2500 liter van dat spul achter in zijn busje had staan, samen met een hoop diesel en kunstmest.
En in de US zitten de wetten wat anders in elkaar, daar vinden ze dat handel en vrijheid heilig is, en de FBI maar achter de daders aan moet gaan in plaats van de handel in te perken, en daarom is er DAAR dus een kantoorgebouw opgeblazen, en in Europa nog niet...
Kijk, je kunt er over gaan zeiken en denken dat het allemaal onzin is, maar zo werkt de europese denkwijze nu eenmaal, en het heeft weinig met "EU" te maken. Het is gewoon "noordelijke logica". In Noorwegen (geen EU lid als ik me niet vergis, of in ieder geval niet in de Euro zone) mag je per keer maar 1 kilo suiker kopen vanwege het feit dat men daar alcohol stoken als ongewenst gedrag ziet. In NL mag je maar een paar dagen per jaar vuurwerk kopen terwijl je in andere landen in dat opzicht veel meer mag.
En spanje heeft na die grote klapper in Madrid aan de EU gevraagd of er niet iets aan de handel in Nitro gedaan kan worden.
Kun je hoog springen, laag springen, allemaal argumenten aanvoeren, maar dat helpt verder weinig.
Overigens zie ik het hier nog gewoon aangeboden worden.
Nitromethaan ≥98% | VWR De vraag is of het ook geleverd wordt.
Farmaceuten kunnen er aan komen, verffabrikanten, pesticide fabrikanten, en voor de productie van vezels.
Dus als je daar contacten hebt, wie weet, maar ik ben bang dat ze je nee gaan verkopen, want de handel is nu eenmaal gereguleerd.