Verbod op nitro methaan boven 16 procent door eu.

Betroffen sind Gemische mit einem Nitromethananteil von mehr als 16%
Seit dem 1. Februar2021 ist die Abgabe von Treibstoffen mit einem Nitromethananteil von über 16% an Endverbraucher in Deutschland verboten. Restbestände müssen bis 31. Januar 2022 aufgebraucht werden. Dies geht aus der EU-Verordnung 2019/1148 aus dem Jahr 2019 hervor: https://eur-lex.europa.eu/legal-con...HusW-PFFRjCR1g2DHFV9GvTpv02vSuyhB-i135bTc4Ook

Es handelt sich hierbei um Kraftstoffgemische, die gerade für den RC-Helikopterbereich von essenzieller Bedeutung sind, da sie eine unmittelbare Auswirkung auf Leistung, Kühlung und damit auch auf Haltbarkeit haben.
Nu in Duitsland al verboden rest zal snel volgen denk ik . Blij dat ik ze niet meer heb !

Ach... ik vlieg benzine... En 16% is het hoogste wat ik überhaupt verbruik (in de bikes)

Zo te lezen willen ze het moeilijker maken om “homemade explosives” te fabriceren. Hoeveel harder ontploft 25% dan 16%?

Hoe dan ook: het zal wel weer duurder worden.
En regeltjes.
En registreren.
Enz.

Ach, als je in Amsterdam voor 25 Euro een handgranaat kan kopen, waarom zou je dan naar een modelbouwwinkel gaan en 5 liter brandstof kopen wat duurder is en minder hard knalt.

GJ

Ach, als je in Amsterdam voor 25 Euro een handgranaat kan kopen, waarom zou je dan naar een modelbouwwinkel gaan en 5 liter brandstof kopen wat duurder is en minder hard knalt.

GJ

Dit dus. Europees Parlement heeft weer iets gevonden om over te mieren.

Dan vraag ik me af, hoe komt zo'n ambtenaar erop.
Als ik niet zou modelbouwen dan zou ik nitromethaan niet eens kennen.
Ik denk dat hij in de war is met nitroglycerine en dan nitromethaan gaat verbieden.
En het leuke is, nitroglycerine kan je zelf maken met simpele middelen.
En dat ploft harder dan nitromethaan.

GJ

Zo te lezen willen ze het moeilijker maken om “homemade explosives” te fabriceren. Hoeveel harder ontploft 25% dan 16%?
Niet... maar daar gaat het niet om. Het gaat er om dat je met 16% een heel stuk langer bezig bent om je Nitro er uit terug te destilleren (en dat je Nitro dan ook veel meer "verdund" is met de olie die je er ook niet uit krijgt).
Want voor een bom heb je best veel Nitro nodig, op zich, en het scheelt natuurlijk qua pakkans en dergelijke of je daar 500 of 1000 liter modelbouwpeut voor moet aanschaffen.
Het is dus meer iets om te demotiveren dan om de klap zachter te maken.
Tsja... Handgranaten knallen an sich best wel hard, maar niet hard genoeg om, bijvoorbeeld, een compleet gebouw op te blazen. Ze zijn ook wat makkelijker te "bestrijden", want met een kannetje brandstof over straat lopen is niet verboden, met een handgranaat wel.
Ik denk dat hij in de war is met nitroglycerine en dan nitromethaan gaat verbieden.
Ik denk het niet: Zowel de bom van Timothy McVeigh in Oklahoma City, als die bommen een jaar of tien terug in Madrid, waren met Nitromethaan gemaakt, En die waren lang niet de enigen die dat spul gebruikten. Niet met Nitroglycerine. Dat laatste is wellicht vrij simpel te maken (dat weet ik niet), maar ook vreselijk instabiel, en dus geen erg populair stufje voor de gemiddelde terrorist, want de kans is groot dat ie z'n eigen huis opblaast in plaats van het doelwit.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook bepaald niet fijn (om maar niet te zeggen, erg overdreven) maar er zit toch echt wel een gedachtengang achter die iets verder gaat dan een ambtenaar die zich verveelt op vrijdagmiddag om 3 uur en denkt "wie zal ik nu eens gaan pesten met onzin"...
Het zijn namelijk echt niet alleen opgefokte midden-oosterlingen die zich met die ongein bezighouden.

Maar als ik aan een handgranaat kan komen en wat criminelen aan een raketwerper dan kunnen echte terroristen wel aan het echte spul komen.
Om een flinke klap te veroorzaken heb je paar honderd liter nitromethaan nodig maar een klein beetje C4.
Of je gooit een busje vol met vrij verkrijgbaar spul als kaliumchloraat (bleekwater) en wat aluminiumpoeder en zwavel.
Daar hebben ze op Bali een halve straat mee weggeblazen.
Nitro verbieden is een beetje spijkers op laag water zoeken.
Maar de DMFV is al op regeringsniveau aan het lobbyen dus misschien blijft het hier in Duitsland verkrijgbaar.
In Nederland doet de KNVvL natuurlijk weer niets.

GJ

Alsof het al zo makkelijk was om aan nitro te komen .
Ik had al moeite genoeg een paar liter 30% te vinden laat staan een paar honderd liter.
En dan heb je het niet eens over de kosten.
Dat gaat een terrorist echt niet bij een hobbywinkel kopen . Dat loopt meteen in de gaten.

De gemiddelde modelbouwwinkel mag maar een x aantal liters in afgesloten containers hebben.
Bij Muco mocht er iets van 6 kannen van 5 liter in de winkel staan en de rest stond buiten in de schuur.
En als er totaal 50 liter stond dan was dat veel.
En wat moeten de dragracers nu doen, die echt dikke dragsters lopen op pure nitro.
In de USA is het nog gewoon te koop, 99% pure nitro, 67 dollar per gallon.
En een beetje terrorist koopt meteen een vat.

nitro.JPG

GJ

Lijkt wel of ze van de eu alles doen om de hobby zo lastig mogelijk te maken.
Maar niet alleen de hobby, je mag niet meer roken, niet meer drinken, geen suiker,de houtkachel ,barbecue,kaarsen en lucifers kunnen niet meer .
Ze zijn helemaal van t padje!!

Maar als ik aan een handgranaat kan komen en wat criminelen aan een raketwerper dan kunnen echte terroristen wel aan het echte spul komen.
Om een flinke klap te veroorzaken heb je paar honderd liter nitromethaan nodig maar een klein beetje C4.
Ja, dat snap ik allemaal wel... maar het heeft natuurlijk nul de kloten zin om te redeneren "dat ze er toch wel aan kunnen komen", dan kun je net zo goed mitrailleurs bij de Blokker in de etalage leggen, en arsenicum per kilo bij de Jumbo.
Daarnaast is C4 in het kader van terrorisme en misdaadbestrijding ALTIJD "gemerkt" en kan er na een klapper dus exact achterhaald worden waar dat spul gemaakt is, door wie het gekocht, verkocht, doorgeleverd etc etc is, en een bom maken met C4 is dus gewoon vragen om die klop op je deur midden in de nacht.
Nitro is niet gemerkt. Een beetje terrorist met toekomstplannen heeft het er alleen om die reden al voor over om liever veel geld voor honderden liters Nitro uit te geven, dan minder geld voor een paar kilo C4

Alsof het al zo makkelijk was om aan nitro te komen .
Ik had al moeite genoeg een paar liter 30% te vinden laat staan een paar honderd liter.
En dan heb je het niet eens over de kosten.
Dat gaat een terrorist echt niet bij een hobbywinkel kopen . Dat loopt meteen in de gaten.

En dat is nou precies de bedoeling... Want vroeger kon dat wel. Als je 10 of 20 jaar geleden per se wilde (en daar hoefde je helemaal niet zo heel erg veel moeite voor tedoen, kon je iedere week ergens in het land 20 liter Nitro kopen, en had je binnen twee maanden voldoende voor een stevige klapper, zonder dat ook maar iemand in de gaten had wat je aan het doen was.

Het gaat daarom ook niet om die hobbywinkel. Het gaat om de hele keten. Als die verkoop vrij zou zijn, wat let jou dan om een KvK nummer aan te vragen, op papier een winkel te beginnen en op je handelsvergunning pure Nitro per vat tegelijk in te slaan?

In de USA is het nog gewoon te koop, 99% pure nitro, 67 dollar per gallon.
En een beetje terrorist koopt meteen een vat.
En dat gebeurde dus ook. Ik geloof dat mcVeigh 2500 liter van dat spul achter in zijn busje had staan, samen met een hoop diesel en kunstmest.
En in de US zitten de wetten wat anders in elkaar, daar vinden ze dat handel en vrijheid heilig is, en de FBI maar achter de daders aan moet gaan in plaats van de handel in te perken, en daarom is er DAAR dus een kantoorgebouw opgeblazen, en in Europa nog niet...

Kijk, je kunt er over gaan zeiken en denken dat het allemaal onzin is, maar zo werkt de europese denkwijze nu eenmaal, en het heeft weinig met "EU" te maken. Het is gewoon "noordelijke logica". In Noorwegen (geen EU lid als ik me niet vergis, of in ieder geval niet in de Euro zone) mag je per keer maar 1 kilo suiker kopen vanwege het feit dat men daar alcohol stoken als ongewenst gedrag ziet. In NL mag je maar een paar dagen per jaar vuurwerk kopen terwijl je in andere landen in dat opzicht veel meer mag.
En spanje heeft na die grote klapper in Madrid aan de EU gevraagd of er niet iets aan de handel in Nitro gedaan kan worden.

Kun je hoog springen, laag springen, allemaal argumenten aanvoeren, maar dat helpt verder weinig.

Overigens zie ik het hier nog gewoon aangeboden worden. Nitromethaan ≥98% | VWR De vraag is of het ook geleverd wordt.
Farmaceuten kunnen er aan komen, verffabrikanten, pesticide fabrikanten, en voor de productie van vezels.
Dus als je daar contacten hebt, wie weet, maar ik ben bang dat ze je nee gaan verkopen, want de handel is nu eenmaal gereguleerd.

Lijkt wel of ze van de eu alles doen om de hobby zo lastig mogelijk te maken.
Dat lijkt zo... maar dat is niet zo. Ze stellen domweg andere prioriteiten.
Als er morgen op de Dam of in de Kuip een bestelbusje met van die rommel ontploft, dan heb je een serieus maatschappelijk en economisch probleem: Halve stadsbevolking durft de deur niet meer uit, locale economie krijgt een opdoffer, mensen gaan spoken zien, dikke paniek overal.

Dan is jouw zaterdagmiddagse rondje helivliegen in de ogen van de wetgever toch echt net even wat minder belangrijk. Die zeggen gewoon dat je dan maar electro moet vliegen, of benzine, of anders maar moet gaan kantklossen.Je vrijheid om te vliegen wordt niet aangetast immers?

Daar hoef je het niet mee eens te zijn (ik zou daar ook flink pissig over zijn als ik nog nitro-grootverbruiker zou zijn geweest), maar dat helpt je ongeveer net zo veel als op diezelfde dam gaan protesteren dat de overheid moet zorgen dat het niet meer vriest in de winter omdat dat zout op straat zo slecht voor je auto is.

M.a.w: het is gewoon zinloos.

Je vrijheid om te vliegen wordt niet aangetast immers?

M.a.w: het is gewoon zinloos.

Die is al aangetast.

Ik ben geen grootverbruiker en vlieg misschien een 10 liter per jaar verder meestal elektro.
Het gaat mij er om dat we steeds verder beknot worden in allerlei dingen .
Je kunt gewoonweg niet elk risico uitsluiten als het niet met nitro gebeurt dan wel op een andere manier . Terroristen zullen altijd een weg vinden.
Ook met auto's en vrachtwagens worden aanslagen gepleegd , moeten we die dan ook maar verbieden?

Die is al aangetast.
Nee, dat is het niet. Je kunt toch nog steeds vliegen? In een vrij land heb je vrijheid van verplaatsing, dat is een grondwettelijk recht. Of jij nu in een benzine auto rijd, of een electrische, tast toch jouw vrijheid om te reizen niet aan?
Jij mag electro vliegen, jij mag benzine vliegen, jij mag methanol vliegen."
Als je wéét wat je doet, kun je méér dan prima op zelfsgewoon 2% Nitro vliegen.
Je mag momenteel zelfs nog gewoon op 30% Nitro vliegen, want dit verbod waar het draadje over gaat, geldt in Duitsland, NIET in Nederland.
Dus dat is ronduit onzin om dat te beweren.

Maar hoppaaaaa... een gerucht de wereld in, en diezelfde wereld is onmiddelijk te klein.
Jezus man... het is maar speelgoed... :rolleyes:
Je kunt gewoonweg niet elk risico uitsluiten als het niet met nitro gebeurt dan wel op een andere manier .
Is ook onzin. Er word geen risico "uitgesloten", er wordt een risico verkleind. Op dezelfde manier dat vrachtwagens lang niet overal mogen komen, we op de wegen snelheidsbeperkingen hebben, er wettelijke regels zijn voor de manier waarop de electriciteit in jouw huis aangelegd moet of mag worden, wat er op de verpakking van voedsel hoort te staan, etc etc etc.

Ook met auto's en vrachtwagens worden aanslagen gepleegd , moeten we die dan ook maar verbieden?
Nog méér onzin! Er zijn in NL een paar duizend helivliegers die in het weekend een paar rondjes vliegen.
Er zijn in NL een kleine 1,5 MILJOEN vrachtwagens, die bij elkaar 25 MILJARD km rijden per jaar.
De maatschappelijke impact van een verbod op vrachtwagens is "een heel klein beetje anders" dan een eventueel verbod op helivliegen... En dat verbod bestáát niet eens!

Sorry, maar dit soort discussies zijn altijd zo ongelóófelijk onbenullig...

Ik zie het... I stand corrected.

neemt niet weg, dat zelfs dan nog, de vrijheid om heli te vliegen absoluut niet aangetast is.

Back