VERbouwverslag, donau-radarsleepboot Passau

Ja dat is waar kan altijd nog geleept worden !

maar zet je hem toch op marktplaats, is genoeg vraag naar de 1800 klasse

Ja prima idee Brandaris.
Ik had haar om op te knappen maar toen wist ik nog niet dat deze radarboot en mn reddingsboot ertussen zouden komen.
Ik heb al een pb gehad van een geintereseerde en die heeft een exklusief aanbod gehad
Alleen de romp, schroeven en roeren zijn het al waard en over een paar dagen gaat ze op MP.

Kan ik me mooi konsentreren op mn radarboot en reddingsboot en alle andere projecten :P

of je zet hem hier op het forum te koop !

maar je heb met de Passau al een uniek stuk in je bezit en genoeg werk verlopig.

Ach het opruimen van de NL heeft ook nog geen haast.

Ik ben nu op zoek naar tandwielen om de andere monoperms te plaatsen.
p1230161.jpg

De as van de monoperm is 4 mm.Het tandwiel heeft 32 tanden.
De tussenas is 3 mm., dit tandwiel heeft 42 tanden.
De aandrijfas is 5 mm. dit tandwiel heeft 40 tanden.

Het tussentandwiel kan vervangen worden, dit asje is niet overdreven stevig.
Op de aandrijfas kan ik niet zo maar de tandwielen vervangen zonder de boot te slopen en dat was ik dus ook niet van plan.

Waar kan ik passende tandwielen vinden voor motor en tussenas?

Het aantal toeren op de radars was prima al zou dit ook wel iets hoger mogen worden.

De vertraging op de oude monoperm weet ik nog niet, maar de kracht wordt later verdeelt over 2 motoren dus te zwaar wordt het zeker niet.

Tandwielbak

Roger that, Roel!

Hallo Pergotje,

Als je een nieuwe tandwielbak wilt maken, Zou ik het zeker anders doen als op de foto. Maak een losse tandwielbak tussen motor en schroefas. Gebruik twee messingplaten met stellingpoten waartussen de tandwielen draaien. Waarom? Als ooit een lagering versleten is kan je gewwon de bak eruit halen zonder te slopen.

De asmaten zijn niet van belang, wel de diameter van de tandwielen en de hoeveelheid tanden. Als je "machinetandwielen" gebruikt, dan kun je deze niet koppelen aan kloktandwielen. Waarom? De tandkoppen zijn covellent, van klokken cycloidaal. Deze zullen ten aller tijde stoten op de tandkoppen.

Ik denk in klokken en zal dus gaan voor deze tandwielen. Waarom? Deze tandkoppen zijn veel fijner en wikkelen mooier af, dus minder herrie en slijtage. Koop eens een sloopuurwerk en neem rad en rondsel ervan.

Voor meer vragen stuur maar een pbtje...

groeten Paul

Hoi Paul.
Bedankt voor je antwoord.

Omdat de tandwielen op de aandrijfas niet te verwijderen zijn zonder de radarkasten te slopen, laat ik die zitten.
Ik moet dus met dezelfde soort tandwielen door gaan.

Oke, de bestaande tandwielen zien er goed uit, maar weet je zeker dat je met de vorige bouwwijze door wilt gaan (zoals de overbrenging er nu uitziet)?

Als je toch het model aan het renoveren bent kan je dit beter in 1 keer goed doen. Je zal er later profijt van hebben. Het is immers echt een leuk scheepje wat je niet zo vaak tegen komt.

groeten Paul

Hoi Paul
Ik heb er aan gedacht om evt. een kettingwiel te plaatsen dan kan de motor ineens geplaatst worden, maar dat wordt te lastig.

Zoals gezegd blijven de 2 tandwielen om beide kanten van de aandrijfas zitten.
Om die te vervangen moet ik beide radarkasten slopen en dan de as met radar en al verwijderen.
Dus alleen die 2 blijven zitten.

De ene kant werkt nu prima maar het middelste tandwiel beweegt al.
Vandaar dat die ook vervangen wordt, hoe weet ik nog niet.

Ik wil de 2e motor plaatsen en daar nieuwe tandwielen voor gebruiken.
Als dat goed werkt, haal ik het tussenstukje er tussenuit en wordt de bestaande motor vervangen.
Dus net als de nieuwe motor andere tandwielen.

Ondertussen blijft de boot wel functioneel.

Een iets andere vertraging lijkt me ook wel wat, als de schoepen meer toeren draaien, kan ik altijd gas nog inhouden.
Ik ga namelijk wel van 1 motor over naar 2 motoren, dus kracht zal het probleem niet zijn, vaartijd wel...

Ik ook :P

Eerst de juiste tandwielen zien te vinden en dan ws een tussenas die op 2 punten ondersteund wordt.
Die kan ik op de motorfundatie plaatsen en dan het geheel in een keer uitlijnen op de aandrijfas.

Aan de Passau is nog niet veel gebeurd maar voorlopig staat deze nu aan boord en de Denemarken nu thuis.

Nu kan ik de passau zo te waterlaten op rustig water.

Laatst bewerkt door een moderator:
Binnenkort leg ik een mixertje in de Passau en eens kijken hoe het dan vaart met 2 motoren.

Ik zet de motoren op het gas links en de mixer dan op het andere kanaal links.
Het roer komt dan op rechts.

Over een rookgeneratortje wordt nog nagedacht, Het is zeer simpel deze te plaatsen.
Maar mischien gaat de Passau binnenkort nog wel in de verkoop,eerst wil ik weten hoe hij vaart met een mixer.

Back