verbruik turbine

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door wiebe, 16 feb 2003.

  1. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    vraagje wat is het verbruik van een turbine gemiddelt
    en wat stook je er in diesel .petroleum. kerosine
    en weet iemand de grootste verschillen daarvan
    behalve de prijs
    groeten wiebe
     
  2. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    volgens mij stoken ze kerosine met turbineolie.
    bij onze vliegshow was toen mike cherry met een turbinemodel en als mijn geheugen mij niet in de steek laat stookte dat ding er 3 liter peut in een minuut of 6 doorheen.

    gelukkig kost die brandstof niet zo duur als methanolbrandstof
     
  3. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Het brandstof verbruik van een modelturbine (SFC=Specific Fuel Consumption) is ongeveer 25 liter/uur/Kg stuwdruk.
    Voor een AMT Mercury HP zoals op de Hotspot van Mike Cherry betekent dat bij volgas (9Kg stuwdruk) ongeveer 375 cc / minuut.
    In de Hotspot past precies een 2 liter petfles dus kun je ruim 5 minuten volgas vliegen. Nu heb je dat volgas vermogen lang niet altijd nodig, maar je wilt toch ook enige reserve overhouden en zo kom je dan aan een vluchtduur van ongeveer 7 minuten. Dat lijkt misschien niet zo heel lang maar dan heb je wel ongeveer 21 kilometer afgelegd!

    Als brandstof gebruiken de meeste turbines petroleum of kerosine. Er is 5% turbine olie aan toegevoegd voor de smering.

    De brandstof kosten per vlucht zijn vergelijkbaar met een 10cc tweetaktmotor.
     
  4. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    jammer dat de aanschafkosten niet te vergelijken zijn met een 2takt 10 cc :D
     
  5. zorro

    zorro

    Lid geworden:
    29 sep 2002
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Almelo
    eh effe over het verschil

    Het verschil:

    Diesel stinkt.

    In vliegtuig kerosine zitten toevoegingen zoals anti schuim en anti corrosie e.d. waar wij als modelvliegers niets aan hebben.
    Zonder deze toevoeging is de verbruik ongeveer 5% lager.

    Tevens is het belangrijk, dat de brandstof super schoon is. Filters zitten namelijk snel vol, omdat het verbruik zo hoog is.

    Vandaar dat de meesten vliegen met goed gefilterde petroleum.
     

Deel Deze Pagina