vraagje wat is het verbruik van een turbine gemiddelt en wat stook je er in diesel .petroleum. kerosine en weet iemand de grootste verschillen daarvan behalve de prijs groeten wiebe
volgens mij stoken ze kerosine met turbineolie. bij onze vliegshow was toen mike cherry met een turbinemodel en als mijn geheugen mij niet in de steek laat stookte dat ding er 3 liter peut in een minuut of 6 doorheen. gelukkig kost die brandstof niet zo duur als methanolbrandstof
Het brandstof verbruik van een modelturbine (SFC=Specific Fuel Consumption) is ongeveer 25 liter/uur/Kg stuwdruk. Voor een AMT Mercury HP zoals op de Hotspot van Mike Cherry betekent dat bij volgas (9Kg stuwdruk) ongeveer 375 cc / minuut. In de Hotspot past precies een 2 liter petfles dus kun je ruim 5 minuten volgas vliegen. Nu heb je dat volgas vermogen lang niet altijd nodig, maar je wilt toch ook enige reserve overhouden en zo kom je dan aan een vluchtduur van ongeveer 7 minuten. Dat lijkt misschien niet zo heel lang maar dan heb je wel ongeveer 21 kilometer afgelegd! Als brandstof gebruiken de meeste turbines petroleum of kerosine. Er is 5% turbine olie aan toegevoegd voor de smering. De brandstof kosten per vlucht zijn vergelijkbaar met een 10cc tweetaktmotor.
eh effe over het verschil Het verschil: Diesel stinkt. In vliegtuig kerosine zitten toevoegingen zoals anti schuim en anti corrosie e.d. waar wij als modelvliegers niets aan hebben. Zonder deze toevoeging is de verbruik ongeveer 5% lager. Tevens is het belangrijk, dat de brandstof super schoon is. Filters zitten namelijk snel vol, omdat het verbruik zo hoog is. Vandaar dat de meesten vliegen met goed gefilterde petroleum.