Bij de oosterburen kwam ik dit topic tegen; http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/709193-Fahrwerksdraht-biegen-mit-Biegevorrichtung Post #11 Mooi apparaat, staat ook een link bij naar de verkoper ( Alleen levert die niet naar Nederland?) en een filmpje hoe te gebruiken.
Voor redelijk weinig geld is er een heel uitgebreide versie te koop................................. https://www.hbm-machines.com/producten/plaatbewerking/metaalbuigers/hbm-mini-universele-metaalbuiger
Dat is dus het zelfde apparaat als uit post #11 uit gelinkte topic van RCN @raptor117, knap als je dat eenvoudig namaakt hoor.....
Das niet echt knap hoor maar gewoon gezond verstand en een beetje handig zijn , zoals elke fatsoenlijke modelbouwer die niet alles kant en klaar koopt , maar voldoening haalt uit dingen zelf verzinnen en maken! Gr Rinie
Dat zou je zeker kunnen overwegen... Met gereedschap als deze valt zeker wat te verzinnen als alles voorhanden is en in je werkplaats staal etc klaar ligt. Ik wilde rap voort... dus een zware gekocht die 5 mm piano-wire aan kon. En had die toen ook rap in huis. Al veel profijt van gehad. Wel een goed verankerde bankschroef... Dus... Heb je daar geen zin in... dan vergrijp je je aan zo een ding en kan je direct aan de slag... Bij HBM moet je wel even leveringsgeduld hebben... je hoort niets... leest niets... maar komt keurig binnen... bemerkte ik bij een tappenset met metrisch fijn... Magic Wirebender... Pootjes uit 4 en 5 mm draad. Koud gebogen. Radius van de buiging nooit kleiner dan diameter van het draad. De buiging veranderd wel de structuur van het verenstaal. Groet Bas
Ik heb deze gekocht en binnen enkele dagen ontvangen. Het is in potentie een prima ding, maar met één belangrijk verbeterpunt: er zit speling op de hendel. Daardoor staat de as van het bewegende deel niet meer parallel op de as van het vaste deel. Gevolg is dat, met name als ik wat meer kracht moet zetten, het materiaal (4mm verenstaal) schuin wegloopt. Ik zag hier dat iemand dit had opgelost door een bronzen ring om de as onder de hendel te plaatsen. Ik heb even gemeten: dat zou maximaal 1mm dik moeten zijn met een middengat van 13mm. Ik heb een ring van 1,1mm geprobeerd en die past net niet. Maar eens even nagaan of ik daar aan kan komen. En een stalen buis om de hendel wat te verlengen, want het verenstaal uit Waalwijk is behoorlijk stug ;-).
Je zou ook een stukje messing van 1 mm kunnen nemen, dat rond zetten. Dat daar een sleuf in zit maakt niet uit. Zit opgeloten. Werktdan nog steeds als een lager. Is dat wellicht een idee?
Weet niet hoe zwaar de bender is. Ik heb een stevige voor in de bankschroef. Die kan krullen meen tot en met 6 mm? Magic Wire Bender heet de tool. Die van jou kan meer formaten aan. 5 gebogen, dat lukte prima. Dat lager zit opgesloten en kan geen kant uit. Komen ook geen klapkrachten op, slechts een geleidelijke druk. Radius 2x de diameter. 1x zetten en niet weer terug richten. Stoken en ontlaten werkt alleen in ovens met getimede procesgang. Om te harden. Lokaal met brander stoken en koelen in olie geeft niet de juiste eindsterkte meer. Draad wordt getrokken, en bij buigen kristallijn… veel over gelezen…
Daar mee bedoel ik, als je te ver doorbuigt, en weer terug zet, waar je had uit willen komen, dan wordt het verenstaal bros. Dus een kwestie van behoedzaam in de vorm zetten. Ik had tevoren een technische tekening voorbereid, daarop kon ik aflezen en passen. En de hoeken daarin gemarkeerd, buigaanzetten in de bender, om het staal afgemeten op de juiste plek te buigen… Met het metaal op de tekening, kon ik de aanzetten voor buigen markeren met tape. Dat zie je beter dan kras of stift streep. Ik zal vanavond wat fotovoorbeelden plaatsen. Practice makes perfect? Toch goed om eerst even te oefenen en feeling met het materiaal te krijgen. En een eerste krul moet dus strakker, je ziet dat het niet goed aansluit...Dus een 'hum'! Daarom met rustige slag en iets sturend, zweet op het voorhoofd' dat is bij deze bender belangrijk, goed proberen aan te leggen. Het gat in de hefboom is iets groter dan de pen. Daarmee kan je de hefboom richten, hoger of lager, en zo de draad strakker langs elkaar in de krul te krijgen. Even wat random plaatjes. Als impressie... De eigen tekening/print was mijn referentie. De blauwe tape de nauwkeurige marker om de aanleg voor de bocht op de juiste spot te leggen... Waarom die eenden-vorm? Wel.. de postitie voor de retracts was al bepaald in het verleden. Later pas naar mijn smaak, te achterwaards, te dicht op CG. Omdat ik van die oude positie ben uitgegaan voor de inbouw van Giezendanners EL-7 retracts in 2010, heb ik daarvoor toen nieuwe kastjes ingebouwd. Daarop kist lang weg gelegd, en toen ik weder-opstarte vertrouwde ik de positie eigenlijk niet meer. Besloot de kuipjes wel te benutten, maar de holtes voor pootjes en wieltjes opgevuld, ingedekt en geglast als afwerking. Te gaan werken met een fixed-gear. Eerst 4 mm draad gemaakt met klosjes om de poot te borgen. Veerkrachten op te vangen. Vond de 4 mm te zwak voor een 3700 gram aan model, en daarop overgezet in 5 mm staaldraad (en nieuwe houtklosjes). Dat hield direct ook beter. Op de bok komt een Saito 100 te staan. Nose overs vinden deze motoren niet fijn. Dus dat wilde ik beter in het gareel zien te krijgen. Of de opzet gelukt is, zal de toekomst moeten uitwijzen. De Sultan RC1 is eigenlijk een drie poter, met fixed of intrekbaar landingsgestel... Al met al een mooie reden om eens flink aan de slag te gaan met verenstaaldraad en een buigapparaat. Gr Bas