Verf op ABS

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Ronald55, 20 dec 2019.

  1. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Hoi luitjes,

    Vraag; in de jaren '90 van de vorige eeuw gebruikt ik bij de bouw van mijn Norderney bv de verf van Robbe. Dat spul is er niet meer dus de vraag is: welke verf gebruiken jullie bij de bouw van jullie schepen en wel specifiek op ABS. De Robbe Norderney is compleet van dit materiaal. Omdat ik voornemens ben het model komend jaar af te gaan bouwen zijn tips en tricks van harte welkom :)
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor zover ik weet, kun je daar het beste eerst een transparante kunststofprimer (bijvoorbeeld van Motip) op zetten, en daarna zou het volgens mij niet meer zo veel mogen uitmaken?
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Dank je. Ja, da's een beetje mijn ding.... Motip verf zou volgens mij sowiezo wel geschikt moeten zijn. Zou ik de bussen eens moeten bestuderen.

    Tis meer van; wat gebruiken de bouwers momenteel? Er is natuurlijk veel veranderd in meer dan 20 jaar (al bijna 25...) dus daar ben ik wel benieuwd naar.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mijn 2 ABS schepen zijn na vetvrij maken met wasbenzine geschilderd met Humbrol en Revell. De Humbrol zit er al vanaf 1976 op. Twee laklagen over elkaar. In het geheel geen primer. De Revell idem dito en verwerkt in 2009. In beide gevallen alles met de kwast. Dus zoveel is er voor mij in die 45+ jaar niet veranderd. In 2016 mijn epoxy coastertje ook op dezelfde manier behandeld. De romp nu eerst dof geschuurd en ontvet. Daarna 2 x in de Revell zijdeglans. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2019
    Ronald55 vindt dit leuk.
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Zet er een systeem op van 1 merk, dan heb je de minste kans dat het fout gaat.
    Dus bijv. de primer van Motip, daarna kleur en daarna evt. een blanke lak.
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.638
    Locatie:
    Betuwe
    Een aantal van mijn schepen heb ik in de primer van Motip gezet en vervolgens met de airbrush voorzien van Tamiya Acrylverf.Daaroverheen parketlak om de verflaag wat harder te maken.
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Dan heb je mazzel gehad. Niet elke verfsoort gaat samen. Maargoed, de meeste parketlak is ook op acryl basis.
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.638
    Locatie:
    Betuwe
    Uiteraard eerst een aantal keren getest op een afvalstukje.Daarna pas op een schip.
    Hangt ook af van temperatuur en luchtvochtigheid.
    In de zomer: prima, met 20 graden boven nul.
    In de winter: doe maar niet.
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Goede schuurronde en mooi mat. Zeker erg goed ontvet. Heb daarvoor een kunststof reiniger gebruikt, een zeep, geen wasbenzine.
    Motip primer gespoten, daarna met Alkydlakken verder gewerkt. Helaas had ik een verkeerde primer mee gekregen.
    Alles kon over, maar daarna ging het goed.
    Histor strak in de lak.. Met tape trek je het niet snel los... ga de duivel echter ook niet verzoeken.
    Model is gekwast met een goed penseel, iets verdund voor beter vloeien.
    Een na spuiten met een glasheldere lak zou weer een mooiere opmaat geven.
    Maar ach... resultaat was zeer behoorlijk...

    Maar er zijn 'lak-tovervaars' op het forum... daar tipt dit werk niet aan... Robbe FL-8.. maar nèt iets anders

    DSC_0302-LR.jpg

    Gr Bas
     
    Ronald55 vindt dit leuk.
  10. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Allemaal dank voor de tips! Ik ga eens kijken wat verstandig is. Van de Motip lakken ben ik altijd erg gecharmeerd, die spuiten vreselijk goed.

    Top! :)
     
    Roel van Essen en MicropropSport vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina