verf overlast?

• Topicstarter Topicstarter svenie
  • Startdatum Startdatum
S

svenie

Guest
Ik wil graag beginnen met airbrush, nu is mijn vraag of je geen last hebt van Bijv. verfnevel of stank. Mijn plaats hiervoor is een ruimte van ong. 3 bij 4m redelijk goed geventileerd en dicht bij een raam, er mag namelijk geen verf op andere spullen komen die zich in deze ruimte bevinden.
Oplossing:??

Airbrushen geeft ALTIJD overlast, tenzij je een spuitcabine bouwt...
De grootte afhankelijk van je werkstukken: Liefst het werkstuk er compleet in.
De simpelste is een kist met een oude ventilator aan de achterzijde, die de lucht via een slang naar buiten leidt.

Als je het alleen bij echt Airbrushen houdt valt het wel mee. Gewoon een werkgedeelte maken m.b.v. wat oude kranten oid.
Bij gebruik van moderne airbrushverf is er ook geen stankoverlast, deze lakken zijn namelijk watergedragen.
Ga je aan de gang met kleinere of grotere bekerspuiten met nozzles van meer dan 0.8-1mm dan sluit ik me aan bij Roel.
Zo te zien aan je avitar ben een modelvlieger dus je kunt niet helemaal onder de bekerspuiten uitkomen aangezien de watergedragen lakken niet brandstof bestendig zijn en een afwerking met een 2K-lak zodoende nodig is.

Oplossing voor 2K-blanke-lak is uitbesteden bij een lokale autospuiter of een spuitcabine maken evt. met koolstof-filter zoals Gerard het heeft.

Rick

svenie en ik zijn voornamelijk van plan om depron modellen te spuiten ( met acryl verf), zou dit eventueel gewoon in de huiskamer kunnen zonder iets anders mee te spuiten??

meschien dat er ooit in de toekomst nog een brandstof model erbij komt?!!

Huiskamertje wordt een moeilijk gevalletje, overspray en nevel valt redelijk mee. Maar het kan natuurlijk voorkomen dat je een keer wat morst ofzo en in een huiskamer staan altijd wel dingen die lekker absorberen en zie er dan de leuke vlekjes nog maar uit te krijgen.
Ook als de airbrush verstopt zit kan het voorkomen dat de verfcup effe wordt leeg geblazen de andere kant op. De verf kan dan zelfs over je schouder heenvliegen, rara hoe weet ik dat :)

Rick

al kan je met een airbrush nog zo lokaal spuiten, doe het niet in de huiskamer, of je gaat direct in oorlog met moeder/vrouw/vriendin :D

weest gewaarschuwd. :)

ja, maar,, buiten in de schuur gaat ook niet, gezien de temperatuur...

dan wordt het een paar maandjes wachten tenzij je bij een autobedrijf werkt waar ze een afdeling voor spuit en lak werk hebben 8)

Back