Verfspuit

Jaaaaa, daar ben ik weer.

Over een paar weken wil ik beginnen met het spuiten van scooters. Maar als ik dat nou allemaal met mijn airbrushpistool moet doen, ben ik nog wel even bezig. Daarom wil ik een graag een verfspuit kopen. Vooral voor de blanke lak en de primer.

Op markplaats staan een paar goedkope verfspuiten.

Hier een paar voorbeelden:

Voorbeeld 1

Voorbeeld 2

Voorbeeld 3

Zou een van deze verfspuiten een goede keus zijn? Of heeft iemand nog andere suggesties?

Ik hoor het graag!

Neem in elkgeval een verfspuit waar de beker onder zit.

Kies een goede spuit waar diverse onderdelen voor verkrijgbaar zijn, zodat als er een keer iets kapot gaat je geen compleet nieuwe spuit hoeft te kopen
Ook verschillende nozzles kan handig zijn.

nou, neem in ieder geval GEEN verfspuit waar de beker onder zit, maar een bovenbekerspuit.

ik citeer verder even uit de eerste advertentie:
Het gaat hier om een verfspuit geheel uit aluminium (zie foto ) dus niet van dat flut spul dat je bij iedere hobbyzaak op de hoek koopt.

dit spuitje is nog ergere rommel dan je bij de hobbyzaak koopt.

spuitje 2:
onderbeker spuit, niet geschikt, veel verf weggooien, beter voor autospuitererijen en primers 2K en dergelijke.
idiote hoeveelheden lucht nodig

spuitje 3:
een mooi exemplaar wat bij zo'n set van 40 euro zit bij de gamma, je krijgt er dan ook nog een krulslang, bandenoppomper en luchtspuit bij.

kortom, jasper,
jij hebt niks aan deze spuiten, zeker niet met die stille compressor, die kan absoluut niet voldoen aan de vraag lucht die die spuiten nodig hebben.

het enigste waar je iets aan hebt is een HVLP spuitje, een high volume low pressure spuit.
dat zijn de detail spuitjes, een soort grote airbrush met grote beker.

en zelfs die kan niet gevoed worden door jouw compressor, die compressor die jij hebt is echt voor airbrush only.

mocht je ook nog een bouwmarkt exemplaar compressor hebben met vocht afscheider, ga dan op zoek naar een sata minjet of een eminent bekerspuit.

de eminenten zijn ongeveer 90 euro.
waar ik hermen absoluut in ondersteun is : koop een gangbare spuit waar je onderdelen van kan krijgen !
als ie valt en je naald is kaduuk is het janken.

Bedankt voor de reacties Hermen en Gerard.

Dat word dus een extra naald/nozzle setje halen van 0,6 mm. De primer en blanke lak moet dan maar met een spuitbus.

Maar wat ik eigenlijk niet snap. In die advertenties van de verfspuiten staat dat ze 3/3,5 bar nodig hebben. Dat kan mijn compressor toch leveren?

@ skiff

Bedoel je de Eminent?

Eminent.jpg

zoals al in postje 3 door mij aangegeven :wink:

maar ook hier geld : jouw compressor levert waarschijnlijk niet genoeg lucht per minuut om fatsoenlijk met die spuit te werken.

informeer hier goed naar bij arbrush service almere !!!!

Eindelijk ben ik bezig met het spuiten van een scooter. De kappen hebben allemaal een grondlaag en de velgen worden gezandstraalt. De meeste kappen hebben ook al een kleurtje gekregen. Ik moet zeggen dat het met een airbrush-pistool nog best te doen is. Zeker met een 0,6mm nozzle op mijn evolution. Het nadeel is wel dat je steeds je bekertje moet bijvullen, maargoed.

Met het verdiende geld wil ik een graag een grote compressor (eentje die 300 liter per minuut aankan) en een verfspuit kopen.

Voor de compressor heb ik natuurlijk weer op markplaats gekeken en daar heb ik even jullie advies bij nodig. Ik zal hier een paar voorbeelden van welke ik wel geschikt vond.

Compressor 1

Compressor 2

Compressor 3

Dit zijn natuurlijk niet van die mooie fluisterstille compressors. Zou je er iets omheen kunnen bouwen om het geluid te dempen? Bijvoorbeeld van dat gele isoleermateriaal wat ze bij de bouw van huizen gebruiken? Of krijgt de compressor dan te weinig ventilatie?

Voor de verfspuit zit ik te twijfelen tussen de De Vilbiss SRI en de eminent. De eminent is goedkoper maar heeft een 0,5mm nozzle, dat is te klein want ik werk nu al met een 0,6 en dat mag van mij wel ietsje groter. De Villbis is duur maar heeft wel een 0,7mm nozzle. Zou er een merkbaar verschil zijn tussen de eminent en de Villbiss met allebei een 0,7mm nozzle?

Poeh, dit is een heel verhaal met veel vragen. Ik hoop dat jullie mij antwoord kunnen geven!

PS: ik zal een foto laten zien wanneer de scooter af is, waarschijnlijk dinsdag.

Ik zal alleen even reageren op het dempen van het geluid van de compressor:

Probeer de compressor zo ver mogelijk weg te zetten, zowel voor geluid als voor trillingen. (die dan weer stof van de zoldering lostrillen)

Je kan de compressor in een kast zetten, en deze met geluidsisolatieschuim (soort van eiermatten) van binnen bekleden. Zorg echter wel voor genoeg isolatie, een compressor wordt loeiheet (door het samendrukken van de lucht, vleo maar eens aan de onderkant van een fietspomp als je gepompt hebt)

Zorg verder voor een slang met voldoende doorsnede (kost je de kop niet) en een drukregelaar met vochtafscheider. Deze plaats je ze dicht mogelijk bij de spuit.

Back