verkerk vh-320ff-4

Status
Niet open voor verdere reacties.
hallo ;

Wie onder jullie allen heeft ervaring met de Verkerk VH-320FF-4 lampjes / smd lampjes ?
Ja al deze lampjes zijn dus met een 7,2 volt .
Mijn probleem nu is dat ik een accu van 12 volt heb .
Kan er hier iemand mij vertellen wat en welke weerstanden er nodig zijn om de lampjes / smd lampjes naar 12 volt te kunnen brengen zonder dat deze natuurlijk stuk zouden gaan ?
Wie O wie kan / wil me hierbij op weg helpen en ja welke weerstanden zijn nodig ?
Moeten de weerstanden dan ook aan beide bedrading per lampje of hoe zit dat in elkaar ?
Zou gewoon al de lichten als verstralers willen gebruiken , niet zo van daglichten .
Dank u bij voorbaat voor wie hierop wil antwoorden .

Mvg,
Steve
 
veel simpeler kan ik het niet maken, hoor.

aantal ledjes in serie = + led>led>led - in dit geval 3 dus.
Voedingsspanning = Je accu is 7,4 volt of 12V
Ledstroom wordt aangegeven door de fabrikant in mA.

Nou dat voer je in en die site berekend je weerstand die meest ideaal is.
En of je dat LEDje nou in je model stopt of in de spaceshuttle, dat maakt niet uit. (bij wijze van spreken)
 
Je zou de stroom kunnen meten op het moment dat je er 7,2 volt opzet. I=U/R of U= I*R dus R=U/I De spanning die er bij komt is 12-7,2 = 4,8 volt. De Weerstand die toegevoegd moet worden is nu R= U/I = 4,8/ de gemeten stroom( ik denk 10 tot 15 mA ) en zal dut liggen tussen de 320 ohm (15 mA) en de 480 ohm (10 mA). Uiteraard wel zelf even meten of een plaatje met de schakeling posten.
 
Overigens zie ik op het plaatje bij Verkerk 2 setjes van 4 weerstanden mogelijk dus 1 setje voor 12 volt en 1 setje voor 7,2 volt. Kun je het montage voorschift ook scannen of een scherpe foto en posten. Eventueel kun je Verkerk vragen hoeveel stroom er door de door hun gebruikte leds moet.
 

Deze breadboardjes zijn in nederland ook gewoon te koop. Ik heb er zelf ook 1 gekocht om een beetje te expirimenteren met ledjes en zo.
 
Ik zou ze niet in serie zetten maar gewoon allemaal parallel met een eigen weerstand, kun je ook altijd nog afzonderlijk schakelen.
 
Het gaat erom dat je hiermee redelijk vertrouwd kan worden met electro.
Wat gebeurt er als je meerdere ledjes in serie monteerd. Wat is het verschil in licht sterkte bij verschillende weerstanden. Hoe kan je ledjes laten knipperen.

Je kan het jezelf steeds moeilijker maken.
 
Heb zelf ook zo'n prikbordje met stekkertjes enzo.
Principe is eenvoudig: ledjes moeten 1) in de juiste richting aangesloten worden en 2) hebben altijd een weerstandje nodig.

Je kunt meerdere leds (parallel) op hetzelfde weerstandje zetten, maar als je weerstandje het begeeft, doven alle leds.
Je kunt ook elke led voorzien van een eigen weerstand, dan hebben ze geen invloed op elkaar.
Zelf kies ik de middenweg en zet bijvoorbeeld 4 witte koplampen (4 dezelfde leds die dezelfde weerstand nodig hebben) op 1 dezelfde weerstand, dan bijvoorbeeld 6 oranje contourverlichting (6 dezelfde leds die dezelfde weerstand nodig hebben) ook op 1 dezelfde weerstand... beetje wat je zelf makkelijkst vindt.

Er zijn natuurlijk ook kan en klare sets te koop, maar zelf vind ik dit een leuk werkje; om kabels (op zelf bepaalde lengte), ledjes, weerstandjes,... te solderen en netjes af te werken met krimpkous enzo.
 
bij m'n 8x8 Scania truck zit ik met een vraagje .
deze heeft dus 2 aangedreven stuur assen en 2 aangedreven achter assen .
Is het goed om de 2 kabeltjes van elk 1 as te verbinden met 1 servo (GWS IQ 200 MG) en dit dan ook zo bij de 2 achter assen ook beiden met 1 servo aan te trekken ?
dus 2 kabeltjes van 2 stuur assen naar 1 servo toe en 2 kabeltjes van 2 achter assen ook naar 1 servo toe ?
mag dit of niet ?

mvg,
steve
 
de servo van de achterassen, wat gaat die doen ??? een sper bedienen ??
En de stuurassen voor kun je sturen door 1 servo en dan met stuurstangetjes naar beide assen.
 
Ik vermoed inderdaad dat dit gaat om Wedico assen met sper.
Dit zou dus inderdaad mogelijk moeten zijn om de 2 spers van de voorassen met 1 servo te bedienen en de 2 spers van de achterassen ook met 1 servo.

Maar is het niet makkelijker om alle assen met sper met 1 servo te bedienen. je hebt 8 x 8 dus wat heeft het voor nut om alleen achter of alleen voor te sperren?
maak een verdeelblokje waar je 4 sperkabels oplaat zitten en die dan verder gaan naar 1 voor de servo.
 
hopelijk lukt het met deze foto's
deze 1e foto is met bovenaan de servo die verboden is voor de 2 stuur assen , de servo er onder is van de verdeler van de motor
 

Bijlagen

  • DSC_0011.JPG
    DSC_0011.JPG
    315,4 KB · Weergaven: 199
de andere servo voor de achter assen zou achtraan liggen waarvoor nog een bevestigingsplaat aan het maken ben en dus met deze servo de 2 achter assen de kabel ervan aan te trekken .
dus als ik jou nu goed begrijp dan zou er 1 servo weggelaten mogen worden en alle 4 kabeltjes van al de 4 assen door 1 servo aan te trekken of begrijp ik dit nu verkeerd .
nu heb ik geruik gemaakt van GWS IQ 200 MG servo's , maar als dan 4 kabels met 1 servo aan te trekken kan deze servo dit dan ook aan of is er toch een grotere en sterkere hiervoor nodig ?
DSC_0013.JPG
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top