(Verkocht) Sukhoi 29 33% (2m60) van KRILL

He norber
bij mij mogen ze dat wel weten hoor
maar aan gezien mijn bouwkot daar nu vanalles in staat
dit omdat ik aan het verbouwen ben
en geen ruimte meer heb om deze dan te bouwen
heeft bert gezegt kom hem hier bouwen
en ik zou toch wel dom zijn om het dan niet te doen

drestar
ik den wel dat ik er iets van oracover ga op doen
maar moet wel een beetje mooi zijn

hey ronny

waarom er niets iets opspuiten bert kan dit toch doen een paar lijnen is niet veel werk e:p
het ziet er wel goe uit :p als je wat informatie over rubbers en de ophanging moet je maar is aan sam vragen of ik kan hem is wat vragen voor foto's het is goed dat je het geluid zo laag mogelijk wilt houden:p

als je wat informatie over rubbers en de ophanging moet je maar is aan sam vragen of ik kan hem is wat vragen voor foto's het is goed dat je het geluid zo laag mogelijk wilt houden:p

Sam heeft wel een DA100 he, geen DA85 op zijn Sukhoi....

update

He Gibi
als SAM wat foto's zou kunnen maken en informatie zou kunnen geven
zou dat zeer welkom zijn

Jvdo
alle informatie is welkom
ik wil het zo stil mogelijk krijgen

en als ik het aan Bert vraag voor stickers of iets te spuiten doe die dit wel
dat weet ik
maar wat moet er op komen dat is eigelijk de vraag

ik denk er ook over om hier de protection bags te bestellen
http://www.pull-over-products.com/pull_over_english.html

Laatst bewerkt:
Hallo,

Van welk soort materiaal zijn de scharnieren van het hoogteroer en richtingsroer gemaakt?
Is dit hetzelfde materiaal als bij Xtreme Composite en Comp ARF, het zogenaamde 'phenolic' (bruine) kunststof.

Ik heb een Xtreme Composite Su-31 en ben zeer tevreden over de vliegeigenschappen, maar na een seizoen vliegen zit er behoorlijk wat speling op de hoogteroer-scharnieren, welke in het begin spelingsvrij waren.
Dit is blijkbaar een gekend probleem bij deze kisten en op het www zijn er tal van oplossingen te vinden om dit te 'repareren'.

Ik heb het probleem verholpen met een van de voorgeschreven procedures met ZAP. Het is wel beangstigend om zomaar zap in je scharnieren te laten lopen, maar het is gelukt, terug volledig spelingsvrij. Het nadeel van deze behandeling is dat het geen permanente oplossing biedt en dat na een aantal vluchten het opnieuw gedaan moet worden.

Ik vind het wel jammer dat dit (bij deze redelijk dure kisten) zomaar voorkomt.

Ik vroeg me dus af of dit bij de Krill toestellen ook het geval is.

groeten,

Koen

Beste Koen, naar mijn weten hebben zowel comp arf als krill hier geen last van. Wel zie je sommige mensen een extra stiftscharnier inlijmen aan de binnenste hoek van grote stuurvlakken, meestal ailerons. Dit omdat het roer er zo groot is en dat de resulterende krachten op de scharnierlijn nogal hoog worden. Ze lijmen die scharnier er wel voor dat er problemen ontstaan.

Echter, voor F3M kisten is het gebruikelijk dat enkel de aileronscharnieren met dat kevlar-achtige weefsel worden gemaakt. Voor hoogte en richting gebruikt men meestal een bol-in-hol constructie met scharnierpen.

Beste Paul, bedankt voor je reactie.

De constructie van de Xtreme Composite is exact gelijk aan de Comp ARF.
Het is idd een bol-in-hol constructie zoals je zegt, maar die scharnierpennen zijn reeds voor gelijmd in de fabriek (zie foto). Deze scharnieren zijn van het 'phenolic' kunststof. (zie foto ter verduidelijking)

IMG_0172.jpg

IMG_0173.jpg

Om het hoogteroer aan de stabilo te verbinden steek je een staaldraad door de scharnieren.

Nu is het probleem dat het gat in de scharnieren met de tijd "uitloterd" en er dus speling ontstaat.

Dit is zeer zeker een probleem, ook bij de Comp ARF. Kijk maar eens op de buitenlandse fora. Het staat vol met klachten over dit fenomeen.

Hoe je zoals je zegt extra scharnierpennen installeert is me niet meteen duidelijk, en als je daar voorbeelden van hebt ben ik zeker geïnteresseerd. Dit omdat de arm naar het scharnierpunt nogal lang is (zie photo)

Ik vroeg me dus af, hoe de constructiewijze is bij de Krill-toestellen.

Als deze identiek is aan de Comp-Arf, dan zullen de Krill er ook last van hebben, en dan kan je beter bij de constructie maatregelen nemen zoals het inlijmen van busjes in de gaten waar je de staaldraad doorsteekt, maar dat is een serieus werk, maar loont wel.

Dit wou ik gewoon weten voor ik een beslissing neem over welke volgende kist ik aanschaf.
Zelfs met dit nadeel van die 'phenolic' scharnieren, voor mij nog enkel full-composite kisten. Een droom om te bouwen en te vliegen.

Koen

Laatst bewerkt:
Hallo, Paul had het even misverstaan denk ik en had het over de manier van ophangen bij de vleugel.

Ik moet zeggen dat ik nog niemand heb horen klagen over zijn krill toestel, maar ik moet wel zeggen dat ik niet weet of er iets anders aan te vinden is dan aan jouw kist.
Paul zou dat moeten kunnen zeggen...

Update

Zo donderdag weer een uurtje of 3 wat verder gebouwt
paar servokabels aan gepast
servo's gemonteerd aan de vliegels
en stuurstangetjes gemaakt
en geprobeert de servo's in het hoogteroer te plaatsen
maar moet de houder iets aanpassen want de servo gaat er niet goed in lengte is iets te krap
en de hoorn van de rudder er in gelimt
heb van deze allemaal geen foto's kunnen maken want mijn camara was leeg
zal er de volgende keer een paar foto's van maken

Wat betreft die "phenolic" scharnieren:
de Krill die ik gebouwd heb was voorzien van een 4mm as denk ik (kan ook 3mm zijn). Tot op heden nog geen krill of composite toestel gezien met uitzonderlijke en ontoelaatbare speling op die scharnierlijn. Het kan nu toch geen probleem zijn om de uitgeloterde gaten iets groter te frezen, op te vullen met 24h hars met de juiste verharder (R&G LH verharder? die extra hard wordt? weet niet meer juist hoe die noemt) en dan opnieuw uit te boren (PRECISIEWERKJE, heel goed aftekenen voor je de gaten groter ging fresen).

In het buitenland (US, Azie,...) hebben ze de gewoonte hun boxermotoren tegen +6000 RPM te laten schreeuwen, met houten propellors en flut-uitlaatdempers. Meestal gaat dit gepaard met een extra hoogfrequent trilling in de romp, wat ook veel kan doen qua destructiviteit op je airframe :)

Nope, hij is nog niet klaar.
Ik heb hem zien staan bij aerobertics donderdag laatstleden en eigenlijk nog in zowat dezelfde toestand als paar weken terug.

He Heren
het is niet hellemaal het zelfde geblijven hoor
en de vleugels zijn helemaal klaar
wij bouwen zo om de twee weken een donderdag avond zo 2 a 3 uurtjes verder aan de krill
we zijn nu met de romp bezig en
Bert is bezig om een motor plaat te maken voor de DA85
en ben nog als maar bezig met mijn verbouwing
ik heb geen haast hoor. ik wil hem goed in elkaar zetten
als die maar voor de mooi zomer klaar is vindt ik het goed

Groetjes Ronny

o jawel hoor, ik heb zelf nu 3 avonden eraan gewerkt van 21u tot 24u, nog eens3 avonden en hij zal zo goed als klaar zijn.

Back