Verlengen ESC - ACCU kabel?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Helron, 10 nov 2018.

  1. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    354
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Na wat fora te hebben bekeken heb ik toch geen goed antwoord kunnen vinden op mijn vragen over het verlengen van de kabels tussen de Esc en de Accu!

    Theoretisch gevonden ( wellicht TE lang geleden?) dat de verbinding tussen de Esc en de lipo, maximaal 15 cm.(!) mag zijn.
    Terwijl de kabels aan de lipo al zo'n 10 cm...!!!

    Elders ook al gelezen dat sommigen gewoon ,straffeloos, de kabels hebben verlengd...
    Maar ook dat bij weer anderen de regelaar is doorgebrand!

    Ben er al achtergekomen dat er condensatoren nodig zijn om dit doorbranden te voorkomen!

    Concreet:
    - Bij welke afstand (esc - accu) moet er een condensator aan te pas komen?
    - Welk soort condensator en welke waarde is vereist?
    - Heeft iemand er ook een voorbeeld (schema) van?

    B.v.d.
    /Ron

    Ps. specifiek gaat het om een Rotomax 50CC met een Monster 200A Esc en een andere Rotomax met een Hobbywing 130A. Opto V4.
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    8.536
    Helron vindt dit leuk.
  3. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    354
    Locatie:
    Bergen op Zoom
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.411
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Voor standaardlengte van accu- en regelaardraden zijn geen voorzorgsmaatregelen nodig.

    Keep controller(s) close to battery, extend motor wires.
    Keep the battery wires short, or else install extra capacitors.

    Too long battery wires can kill ESC: precautions, solutions & workarounds - RCG
    Contents
    • Example :( four costly controllers consecutively cremated
    • Solutions I & II, rules of thumb
    • Problem
    • Capacitor type & polarity (orientation!)
    • How & where (not) to add extra capacitors
    • DIY capacitor pack pictures
    • Capacitor & pack suppliers
    • Expert/manufacturer opinions, they all say the same ... & their rules of thumb
    • Explanation, water hammer/knock analogy, theory, references, measurements
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2018
    Helron vindt dit leuk.
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    8.536
  6. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    354
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Dank iedereen!!!

    Kostte ff wat tijd om e.e.a. (vlot) door te nemen. Maar ben er nu wel uit, op wat vragen na.

    - "However, the above method introduces an extra connector: extra losses and extra points of failure.
    It also eliminates the spark, but the spark is your friend.

    Prettig weekend [​IMG] Ron"


    Ron, bovenstaande komt uit jouw verhandeling en daar heb ik nog een vraag over. Nu maak ik gebruik van zo'n "anti-blits- systeem". Bij de ene zit hij ingebouwd in de ESC en bij de ander heb ik er een zelfgebouwde antiblitser bij gezet.
    Hoe moet ik dit zien in het geheel van deze "Too long batterie wire..." story?

    - Je schreef ook iets over het bijtellen van in serie geschakelde accudraden. Aansluiting gebeurt toch via 2 draden(+ en -). Moeten de andere draden (waarmee de 2 accu's aan elkaar verbonden zijn), ook meegerekend worden?

    Gr,Ron
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.411
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Die hebben geen invloed, verlengen de draden tussen accu en regelaar niet. Bovendien zijn de anti-blits systemen tijdens bedrijf volledig kortgesloten door hoog-stroom voerende draden.

    In elke draad bouwen de spanningspieken zich meer op. De draden van de packs staan in serie, toevallig zit er nog een pack tussen, en je weet dat je bij serieschakeling spanningen bij elkaar op moet tellen.
    Alle verbindingsdraden moeten daarom ook meegeteld worden. Haal de verbindingsdraden er in gedachten maar eens tussen uit, beide packs direct aan elkaar, en voeg de verbindingsdraden toe aan de draden tussen accu en regelaar.
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2018
    Helron vindt dit leuk.
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.411
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ontkom je er niet aan om de accudraden te verlengen? Het makkelijkst is het om de motordraden te verlengen, dan hoef je namelijk geen voorzorgsmaatregelen te nemen.

    Alle regelaars zijn standaard al voorzien van ingangscondensatoren om inductie door draadlengte te compenseren, de ene fabrikant is daar wat guller in dan de andere. En de ene fabrikant gebruikt betere componenten dan de andere.
    Bij voornamelijk volgas vliegen, EDF bijvoorbeeld, treedt het probleem niet/nauwelijks op doordat volgas geen spanningspieken ontstaan.
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2018
  9. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    354
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Thx!!! :worship:
     
  10. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    354
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Begrijp ik het goed dat bij sommige Esc. dan, bij kabelverlenging, wellicht geen caps nodig zijn?
    Hoe kom ik daar achter? (overcapaciteit Esc?; aantal/waarden caps op de Esc?
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.411
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Daar durf/kan/weet ik niets over zeggen.
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2018
  12. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    354
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Leek me wel interessant om meer van het "uitgangspunt" te weten. Uiteindelijk gaat het om een zeker "uitgangspunt" (waarden Esc) van waaruit wordt aangenomen dat bij verlenging van accudraden een condensator noodzakelijk is, toch?

    Ik ga voor alle zekerheid in ieder geval toch wel de caps ertussen gooien!
    Nogmaals dank voor alle info!!!

    Gr.Ron
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.693
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Onderstaande geldt alleen als je onder de specs van de regelaar blijft en de kabels de originele dikte hebben.

    Wat ik in een gesprek met iemand van Plettenberg gehoord heb is dat:
    Als je kabels wil verlengen je beter de kabels tussen motor regelaar iets kan verlengen, geen tientallen centimeters maar een cm of 5-6 moet geen probleem zijn.
    Dan moet je daarna wel de kabels bij elkaar bundelen, dus met tiewraps of zo.
    Dan heffen de magnetische velden elkaar op en heeft je apparatuur er vrijwel geen last van.

    Kabels tussen accu en regelaar heeft wel aandacht nodig.
    Omdat de motor gepulst word, dus de FET's gaan steeds open en dicht, krijg je ook een puls op de accukabels.
    Dit kan zo erg zijn dat de pulsen elkaar versterken en je een hoge spanning op die lijn krijgt te staan.
    Dat vind je regelaar niet zo fijn en in het ergste geval begeeft ie het.
    Als je dan ook BEC van de regelaar gebruikt dan kost het je model.
    Je kan dat probleem grotendeels oplossen met condensatoren.
    Gebruik dan dezelfde condensatoren die op de regelaar zitten of vervang ze anders allemaal voor hetzelfde type.

    GJ
     
    Helron vindt dit leuk.
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.132
    Locatie:
    Woerden
    Dat geldt alleen bij koolborstel motoren Ron. Bij een borstelloze motor schakelt de regelaar altijd, namelijk van de ene naar de andere wikkeling. Hoe sneller de Fet's schakelen des te kleiner de verliezen in die Fet's maar des te hoger de spanningspiek die ontstaat. Die spanningspieken ontstaan in de wikkelingen van de motor en komen van de motor via de draden bij de Fet's. In de Fet's zit een diode die anti parallel staat aan de eigenlijke Fet. De hoge spanning gaat door die diode en komt zo op de accu draden. De accu zal die hoge piek opvangen en afdempen. Zo blijft de piek beperkt tot een spanning die de Fet's kunnen verwerken.
    Maak je de draden naar de accu te lang dan zal de inductie van die draden zo hoog worden dat die vreselijk snelle spanningspieken "afgeremd" worden en niet snel genoeg door de accu opgenomen kunnen worden. Hierdoor zal de spanning bij de Fet's zo hoog kunnen worden dat ze doorslaan en een kortsluiting gaan vormen. Als je pech hebt kan ook de BEC schakeling de geest geven en dan valt de besturing ook nog eens uit.

    De condensatoren die al aan de accu aansluitingen zitten nemen een groot deel van die spanningspieken op en beschermen zo de Fet's. De waarde van die condensator(en) is afgestemd op de gebruikelijke kabellengtes. Ga je die kabels verlengen dan is de waarde van de condensator(en) niet hoog genoeg om de hogere pieken op te vangen, daarom moet je er meer (bij) plaatsen. Er wordt ook wel eens gezegd dat je één grote condensator met een hoge waarde kan gebruiken. De waarde kan dan wel hetzelfde zijn maar andere eigenschappen zijn dat zeker niet. Vooral de inductie (ja dat lees je goed) van die grote condensatoren zal de werking als condensator sterk belemmeren. Daarom is het beter om meerdere condensatoren van een lagere waarde te gebruiken dan één grote.
    Er is nog een belangrijke eigenschap van de condensatoren waar je rekening mee moet houden. Dat is de ESR, de Equivalent Series Resistance, ook wel de inwendige weerstand genoemd. Worden de condensatoren warm bij gebruik dan weet je dat ze werken maar ook dat de ESR waarschijnlijk aan de hoge kant is. Die weerstand veroorzaakt namelijk verliezen waarvan die condensatoren warm worden. Worden ze echt "heet" dan moet je opletten. Dat is een teken dat er echt iets mis is en dat je er iets aan moet doen. Ga je door dan kunnen ze zelfs ploffen en dan zijn de rapen echt gaar. Je moet goed opletten dat je "low ESR" condensatoren gebruikt, met een lage weerstand dus. ;)
     
    Helron vindt dit leuk.
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.693
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zoals ik al schreef, als je condensatoren toevoegt, altijd dezelfde gebruiken die op de regelaar zitten.
    Ook al hebben ze dezelfde specificaties dan nog kan het anders zijn, dus zelfde merk, zelfde waarde en esr nemen.
    Als je die niet kunt vinden, alles vervangen voor hetzelfde type met dezelfde waarde als de originele.

    Het makkelijkst is om de isolatie van de toevoerdraden wat weg te halen en dan daar de condensator tussen te solderen (wel letten op + en -.
    Isoleren kan je met siliconenkit of mooier, Plastidip.
    Je kan de condensator samen met de kabels in een krimpkous inkrimpen.
    Volgens degene die ook regelaars ontworpen heeft zou je elke 10-15 cm kabelverlenging (dus 5-7,5cm per kabel) een extra condensator moeten plaatsen, bij specs binnen de gegevens van de regelaar.
    Als je boven de specs gaat dan is verlengen niet aan de orde.

    GJ
     
  16. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.645
    Locatie:
    Eindhoven
    > Als je die niet kunt vinden, alles vervangen voor hetzelfde type met dezelfde waarde als de originele.

    kun je ook uitleggen waarom dit moet?
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.693
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Omdat tussen verschillende fabrikanten ook verschillen kunnen zitten dus voor de zekerheid dan alles vervangen.
    Zie het als een lipo van 1000 mah van fabrikant 1 koppelen aan een lipo van fabrikant 2.
    Als de interne weerstand tussen die 2 verschilt dan gaat 1 het begeven.

    GJ
     
  18. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    354
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Als `leek` heb ik toch nog wat vragen n.a.v. wat Ernst en GJ schreven:

    - moeten de nieuwe condensatoren altijd dezelfde waarde hebben als die van de Esc.?(Er zit nml. tweemaal een Rubycon 63V 470uF ZLH op mijn Esc. en hierboven gelezen dat het beter is om meer condensatoren met een kleinere waarde te nemen!)
    - Bij Conrad kom ik Rubycon niet tegen, of zijn de Panasonics ook door Rubycon gemaakt?
    - Hoe vind ik trouwens de ESR waarde?
    - Het is dus wel OK. als de waarden van de condensatoren (en ook de ESR-waarden) van verschillende merken dezelfde zijn?

    Gr.Ron
    Ps. het gaat bij mij om een verlenging van 40 cm. Dus nodig 880 uF.:
    2 x 470uF. OF 4 x 220uF???
     
  19. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    354
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Net een data sheet van Rubycon bekeken en daar de "Impedance" (Ohm MAX) tegengekomen. Dit is dus die hierbovenvermelde ESR?
    Blijkt dat die per uF waarden verschillen! De 470 uF heeft een lagere waarde dan de 220 uF!

    Iemand trouwens enig idee waar ZLH (-series) voor staat?
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.693
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jij hebt flinke stromen en de condensatoren zijn op die stromen afgestemd.
    470 uF is een normale waarde en je moet dan ook die waarde aanhouden.
    Niet ipv 470Uf 2x 220uF gaan nemen.

    Rubycon word gebruikt in de industrie en die vind je ook niet bij een bedrijf als Conrad, die hebben alleen maar rommel.
    Je kan proberen Rubycon te krijgen bij de importeur, Duitsland.
    Ik heb een hele partij via mijn werk gekregen, die kwamen volgens mij direct uit China of Japan.
    Maar in Nederland kan je ze kopen via Farnell of Distrilec.

    Er is mij destijds gezegd dat je geen verschillende merken door elkaar moet gebruiken.
    Dus alles hetzelfde, ook al zijn de ESR en waarden hetzelfde.

    Alleen 40cm verlengen... ik zou het niet doen, dat is veel te lang, dan krijg je hele rare dingen en ook al zet je er condensatoren tussen, het is een enorm eind.
    Kan je het niet anders oplossen?

    Je kan trouwens ook Gerben even een berichtje sturen, het kan zijn dat hij wat goede ESR condensatoren heeft.

    GJ
     
    Helron vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina