Verlengen RX antenne 35MHz, (MPX synth IPD)

LO,

Vraagje, heeft het zin om de antenne van mn ontvanger te verlengen ? (bijv tot 1/2 golf 2,12m) Iemand ervaringen mee ?

Groet !

Franck

Laatst bewerkt:
Dat hangt erg af van de ontvanger. Waarschijnlijk zit er al een spoeltje in de ontvanger die de lengte van de antenne op waarschijnlijk 1/8 golf brengt.

Theoretisch zou je een betere ontvangst moeten krijgen als je verlengt naar 1/4 of 1/2 golf, maar daarbij moet je uitkijken dat je door de langere draad de interne weerstand van je ontvanger als geheel niet te veel verstoord.

Daarnaast hangt e.e.a. natuurlijk ook wel heel erg af van de gevoeligheid van de gebruikte componenten.

Heb je een schema van de ontvanger dan is er meer over te zeggen, zo is het een beetje blind schieten wegens te kort aan parameters.

Hi Franck,

Jawel, over het algemeen ga je daardoor een beduidend betere link krijgen.
Op advies van anderen heb ik dat ook uitgeprobeerd en moet zeggen dat het inderdaad merkbaar verbeterd.

Wel opletten, dat ethercondities wel degelijk invloed heeft op de rijkwijdte. Vandaag kan je 5km (moet je niet doen) zonder problemen vliegen, morgen kan het amper 2 km (moet je ook niet doen) zijn.
Als er goede condities zijn, ontvang je ook stations/zenders over grote afstand, wat samensmelt tot 1 grote ruis. Je RC ontvanger "hoort" dit ook en zal daardoor je RCzender minder horen.
Aan de andere kant... als er slechte condities zijn, dragen de signalen niet ver en ontvang je dus hooguit een zender vanuit de buurt. Er is dan amper of geen ruis. Op deze momenten hoort je ontvanger relatief gezien, nog van heel ver je zender, dus heb je maximale afstand.
Het verschil kan behoorlijk zijn heb ik gemerkt.
Met een verlengde antenne (en liefst een afgestemd antenne ingangskringetje) heb je inderdaad een grotere-betrouwbare afstand.

Dat hangt erg af van de ontvanger. Waarschijnlijk zit er al een spoeltje in de ontvanger die de lengte van de antenne op waarschijnlijk 1/8 golf brengt.

Theoretisch zou je een betere ontvangst moeten krijgen als je verlengt naar 1/4 of 1/2 golf, maar daarbij moet je uitkijken dat je door de langere draad de interne weerstand van je ontvanger als geheel niet te veel verstoord.

Daarnaast hangt e.e.a. natuurlijk ook wel heel erg af van de gevoeligheid van de gebruikte componenten.

Heb je een schema van de ontvanger dan is er meer over te zeggen, zo is het een beetje blind schieten wegens te kort aan parameters.

Yup Huey.. ook mee eens..

Hmm ja idd, zomaar een meter snoer aan de huidige antenne solderen is een schot in het donker. Mgoed, Misschien hebben mensen er ervaring mee. Ik las iig dat een spanjaard met eenzelfde ontvanger en zender (en 2 m rx antenne) al 15 km ver gekomen was. Niet dat ik zover ga, tis meer interesse.

Hmm ja idd, zomaar een meter snoer aan de huidige antenne solderen is een schot in het donker. Mgoed, Misschien hebben mensen er ervaring mee. Ik las iig dat een spanjaard met eenzelfde ontvanger en zender (en 2 m rx antenne al 15 km ver gekomen was. Niet dat ik zover ga, tis meer interesse.

Hoeft geen schot in het donker te zijn...

Men neme een besturing en zette deze aan met ingeschoven antenne. (eventjes kan tegenwoordig wel). Men zette de zender aan in een servo test stand.
Men neme een model en zette deze aan en men lope weg. Bij stoppen van de servo, neme men een mtr lange ontvanger draad en knope deze even aan de bestaande ontvanger draad. Als je servo weer gaat lopen, lope men weer een stukje verder. Blijft de servo met verlengde antenne stilstaan, test mislukt en men lope terug.
Vooral doen als het niet regent... :-) KISS

maar ehm... als je een knappe zenderset gebruikt, dan kom je toch zowiezo al verder dan je je model normalerwijs kunt volgen ? waarom zou je dan verder bereik willen hebben ?
of doe je FPV ? (dan heb je nog een paar signalen om verder te sturen behalve de ontvanger/zender)
enne vlieg je dusdanig grote kisten dat je de extra antennelengte kwijt kunt ? ik heb al moeite met de originele lengte, zeker rechtuit... laat staan met een dubbele.

Ja klopt, ik doe fpv en ben al per ongeluk 2 km hemelsbreed weggeweest, en ook per ongeluk (nou ja...per ongeluk...:-) )1,2 km hoog....In beide gevallen werkte de besturing prima, maar daar gaat het niet om :-) ik wil bekijken/inzicht krijgen wat het bereik van m'n huidige setup beinvloed / verbeterd. Ik bedoel, mn video bereik is inmiddels bewezen tot 20km te werken. (en zo ver wil ik echt niet gaan)

Btw: De zenderset die ik gebruik is een evo 9 op 35MHz en een Synth IPD 9 kan ontvanger. Alles recent door corrien nagekeken en goedgekeurd.. en dit setje werkt als ik zo lees op i-net tot wel 5km prima. (1 geval gelezen tot wel 10 km)

Laatst bewerkt:
Mijn graupner ontvangetje (SMC16) kwam bijna 3x zover met een dubbele antenne lengte (202cm totaal) Waarvan 1.5m bungelend achter het model aan de wingtip.

Dus het kan zeker uitmaken. Wat Verf al zegt. Gewoon grond testen doen.
Heb zelf gewoon een stekker busje gemaakt aan het einde en dan een verlengstukje er aan gemaakt met een contra stekker.

Draad in bv een LPT printer snoer is mooi dun en licht.
conrad verkoopt ook nog zoiets.

je loopt dan tot je ontvanger het signaal verliest, prikt er een stuk extra antenne draad bij. Werkt het loop je weer verder tot het weer stop. Werkt het niet dan andere lengte proberen.
Sommige ontvangers zitten idd iets af qua antenne lengte tov golflengte. Corona bv 107cm volgens zegge. Die overigens bij mij voor geen meter presteerde terwijl andere er 5+ km mee halen.

Back