Verlengen staart Blade MCPx

Hallo iedereen,

Allereerst de beste (vlieg-)wensen voor 2012.

Ik heb al diverse threads gelezen over het verlengen van de staart van de MCPx. Er zijn zelfs voorbeelden van het plaatsen van een staart van de Blade 120 SR.

Het reden van vervangen van de holle buis door een massieve buis heb ik wel beeld bij: de massieve zal veel steviger zijn.

Maar de reden van het verlengen is mij niet geheel duidelijk geworden. Heeft dat te maken met de stabiliteit van de heli naar links en rechts?

En hoe krijg je de motorhouder los van de staart? Zit deze niet gelijmt?

Groetjes, Ton :confused: :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Doordat de staart langer is zal hij veel minder moeten werken, de meeste mensen zullen wel al eens gemerkt hebben dat de staart uitslaat bij vol neg of pos. Dit komt doordat de motor zoveel stroom vraagt dat de staart nog maar amper krijgt.

Ton,

Bij gelijke diameter en materiaal is een massieve buis nauwelijks sterker dan een holle buis.
Bij gelijke massa en materiaal is een holle buis sterker dan een massieve buis.

De sterkte van een buis wordt hoofdzakelijk bepaald door het materiaal aan de "buitenkant". Het materiaal meer in de kern van een buis draagt nauwelijks bij aan de sterkte, maar voegt wel massa toe.

Ton,

Bij gelijke diameter en materiaal is een massieve buis nauwelijks sterker dan een holle buis.
Bij gelijke massa en materiaal is een holle buis sterker dan een massieve buis.

De sterkte van een buis wordt hoofdzakelijk bepaald door het materiaal aan de "buitenkant". Het materiaal meer in de kern van een buis draagt nauwelijks bij aan de sterkte, maar voegt wel massa toe.

Wat ook helpt is dat je bij een holle as/buis de krachten puur kwijtscheld in een trek/duwrichting, in plaats van de het buigmoment van een massieve as/buis.

Hallo Garfield en Anko,

Bedankt voor de les in definities. Maar ik kan hier niet veel mee volgens mij. Waar het mij omgaat is waarom de staart verlengd wordt en hoe ik dat kan bewerkstelligen.
Tweede deel van mijn vraag was hoe je houder van de tailmotor los krijgt van de tail.

Toch dank voor jullie inbreng en moeite, Ton

Hallo Garfield en Anko,

Bedankt voor de les in definities. Maar ik kan hier niet veel mee volgens mij. Waar het mij omgaat is waarom de staart verlengd wordt en hoe ik dat kan bewerkstelligen.
Tweede deel van mijn vraag was hoe je houder van de tailmotor los krijgt van de tail.

Toch dank voor jullie inbreng en moeite, Ton

Staart wordt verlengd om meer hefboom werking te krijgen=stabielere staart en minder kans op uitbreken.
Bij mij zit het staartje er gewoon opgelijmd, je zou t carbon kunnen verwarmen met een soldeerbout, dat zou de lijm zacht kunnen maken..

Wel eerst het staartje uit het frame trekken, en de draad los van de canopymount wikkelen. je zal het draad overigens moeten los solderen en daarna verlengen of heel los om de nieuwe tailboom wikkelen. anders is die niet lang genoeg.;) Zolang je geen 3d vliegt is het verlengen van de staart eigenlijk niet nodig..(en als je wel 3d vliegt ook niet, als je maar weet wat je doet)

Eerst het stekkertje los, en het draadje helemaal los naar de staart vouwen. En dan trekken maar,.. Om het draadje uit de tailboom te halen moet je hem over de hele lengte kraken en openvouwen. Het draadje wikkel je dan om de nieuwe tailboom. De tailboom niet langer maken dan 2 cm anders is het draadje te kort. ;)

Koppelverhaal

Wat is zwaarder, een kilo optillen en vlak naast je lichaam houden, of diezelfde kilo optillen en met een gestrekte arm voor je uit houden?

Met de staart is dat hetzelfde,vde kracht van de motor is hetzelfde, alleen door die kracht wat verder van de hoofdas te zetten,vwordt het veroorzaakt koppel groter

En als gevolg blijft de staart beter op zn plek

En de sr120 staart heeft een veel grotere motor en bladdiameter
Dus heb je opeens veel meer vermogen in de staart gestopt..
Hij wordt er wel wat staartlastig van...

Ikzelf heb de staart nog niet verlengd omdat ie nog nooit uitgebroken heeft. (beginnende vlieger). Het is zoals student zegt, je maakt een groter koppel (draaimoment) door dezelfde kracht(zijdelingse stuwkracht staartrotor) verder te plaatsen van het draaipunt (frame/mainshaft). In theorie heb je wel 't nadeel dat ie trager om z'n as zal kunnen draaien, maar misschien dat je daar in de praktijk weinig van merkt...

Verder kan ik bevestigen dat een volle tailboom véél sterker is dan zo'n holle van 2mm (de één na de andere holle (vervang)staaf brak tot ik een volle heb gemonteerd.

Wat de kabeltjes betreft: opletten voor beschadiging vernis als je een tailboom herstelt (zie m'n recente thread 'electronica'). Vermijd het persen van de kabeltjes tesamen met de tailboom. Ik ga in 't vervolg de kabeltjes ter hoogte van 't frame doorknippen en terug solderen+krimpkousjes monteren om de tailboom te vervangen. Tot nu toe heb ik steeds de kabeltjes los- en vastgesoldeerd aan het stekkertje, maar het stekkertje smelt héél snel en gemakkelijk waardoor de pinnen komen scheef te zitten.

hallo TLS,

Dank je voor deze redelijk duidelijke info. dat is eigenlijk wat ik zocht.
Ik heb me alleen laten vertellen dat de kabeltjes gelakt zijn om kortsluiting te voorkomen. Daardoor zouden ze niet te solderen zijn.
Kreeg jij de motorhouder makkelijk van de staart af?

Gewoon trekken, maak eerst de stekkers los dan heb je geen schade hebt als de motorhouder plots loskomt...

De kabeltjes zijn inderdaad gelakt, gewoon doorknippen waar je wil, en het koper over een ~5mm bloot leggen dmv een stanleymes. Perfect te solderen, daarna kousje erover en klaar.

Die lak/vernis slijt gemakkelijk weg en dan heb je risico op kortsluiting...

Ik ben er trouwens net achter gekomen dat de rotor van een spare 'tail boom assembly' een grotere diameter (toch zo'n 6mm) heeft dan de stock versie (MCPX versie1).

Ik heb gemerkt dat de tail-holding niet meer zo goed was als in 't begin (bij normaal rustig vliegen toch om de 2-3 seconden corrigeren omdat ie in kleine rukjes bleef uitbreken). Bleek slecht contact te zijn van het connectortje op de control card. De pinnetjes van de connector vertind en probleem opgelost...

Kleine bijdrage..
Mijn MacGuyver oplossing bij gebrek aan spares:
Stekkertje los>tail boom uit frame>neem 2 cm volle carbon staafje(2mm)>met ca2 cm krimpkousje 1cm over holle+ 1cm over volle stang aan elkaar verbinden>neem 2cm (holle) lollystokje, deze met stanleymesje(HEEL VOORZICHTIG) aan 1 zijde in de lengte doorsnijden en met wat CA lijm over de krimpkous zetten/klemmen>>>VOILA een bijna onverwoestbare staart(Volle deel terug in frame) verlengd en wel..

Ikzelf heb de staart nog niet verlengd omdat ie nog nooit uitgebroken heeft. (beginnende vlieger). Het is zoals student zegt, je maakt een groter koppel (draaimoment) door dezelfde kracht(zijdelingse stuwkracht staartrotor) verder te plaatsen van het draaipunt (frame/mainshaft). In theorie heb je wel 't nadeel dat ie trager om z'n as zal kunnen draaien, maar misschien dat je daar in de praktijk weinig van merkt...

Verder kan ik bevestigen dat een volle tailboom véél sterker is dan zo'n holle van 2mm (de één na de andere holle (vervang)staaf brak tot ik een volle heb gemonteerd.

Wat de kabeltjes betreft: opletten voor beschadiging vernis als je een tailboom herstelt (zie m'n recente thread 'electronica'). Vermijd het persen van de kabeltjes tesamen met de tailboom. Ik ga in 't vervolg de kabeltjes ter hoogte van 't frame doorknippen en terug solderen+krimpkousjes monteren om de tailboom te vervangen. Tot nu toe heb ik steeds de kabeltjes los- en vastgesoldeerd aan het stekkertje, maar het stekkertje smelt héél snel en gemakkelijk waardoor de pinnen komen scheef te zitten.
ik vlieg ook in me woonkamer en juist daardoor wat dingen gebroken door ruimte gebrek om te corigeren als je aan het leren bent

Dat is deel van de charme alakai! Het vliegen wordt veel interessanter en je leert sneller als er wat risico is, anders lijkt het teveel op SIMen.

Ikzelf heb ondertussen enkele wijnglazen, de kerstverlichting en een lamp gemold. Om nog maar te zwijgen over de crash-strepen op de muren rondom waardoor opnieuw verven onvermijdelijk wordt.

Maar ik wacht nog wel even met verven tot ik het indoor-flippen onder controle krijg...

Indoor flippen?
in een sporthal lukt dat wel

maar voor de gemiddelde boeren### die de muren en de mcpx heel wil houden, is de woonkamer geen optie om dit uit te proberen :mrgreen:
Hij verliest gewoon een hoop hoogte in een flip, en om het goed op te vangen heb je er wat ervaring mee nodig
heb je die niet, gaat het ding een keer of 100 de muur of grond in

wacht ff op een windstille dag, en ga goed hoog zitten
en let op je staart, als deze stock is dan kan hij wel eens een stuk wegdraaien

De staart werkt gewoon zolang je de pitch en de heli onder controle hebt... Beter standaard laten en aan je collective management en cyclic management werken. heb je later met grotere helis weer profijt van.. ook een 600 tail slaat weg als je plomp aan t trekken ben...;)

Outdoor begint reeds goed te gaan, ik focus me nu op zo weinig mogelijk hoogte verliezen.

Er zijn genoeg filmpjes op youtube die tonen dat je indoor perfect kan flippen.

Ik zal pas rusten als ik een inverted landing op m'n plafond kan maken....

Heeft iemand advies voor t volgende:
Als ik buiten met de mcpx (veel) snelheid maak in horizontale vlucht begint ie te schudden en duikt omlaag, vrijwel oncontroleerbaar. Heb dit niet eerder gehad bij lagere snelheden.
Ik heb er de rechte kunststof bladen op zitten van xtreme (voor zover iemand ermee bekend is..is het de bedoeling dat men de stickers erafhaalt zodat het geperforeerde tevoorschijn komt?)

Back