Verlichting in dakbeugel

Discussie in 'Model truckers' gestart door Szeedijk, 24 jan 2013.

  1. Szeedijk

    Szeedijk

    Lid geworden:
    23 nov 2012
    Berichten:
    1.109
    Locatie:
    Hilversum
    Vanmiddag heb ik op mijn MAN TGX een dakbeugel gemonteerd.
    Leuk en mooi natuurlijk. Maar nu natuurlijk verlichting erin doen!

    [​IMG]

    Deze ledjes heb ik gekocht 3mm Super Bright WIT
    Alleen nu de rest. De cti switch heb ik en dat is het probleem ook niet. Maar mijn vragen zijn:
    - hoe plaats ik de ledjes zo mooi/netjes mogelijk in de behuizing?
    - hoe kan ik de kabels zo mooi mogelijk laten lopen? En zo min mogelijk laten opvallen?
    - hoeveel ledjes kan ik in serie plaatsen? Hoe sluit ik ze überhaupt aan?
    - welke weerstanden heb ik nodig?

    FYI ik rij op 7,2V

    Misschien iemand foto's?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. armin

    armin

    Lid geworden:
    4 sep 2010
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Krabbendijke
    hallo sander
    ik heb het als volgt gedaan, pootjes van de leds zo kort mogelijk afknippen, draden eraan solderen, bedrading doorvoeren door de lamp en ledje er recht inzetten, ik heb gelijk onder mijn beugel onder elke lamp een klein gaatje geboord waar de bedrading door heengaat, zie foto's, hier zie je ook gelijk het stekkertje van uit je andere topic.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    over het aansluiten van je leds, ik heb deze allemaal parallel gezet met daarvoor één weerstand. je hebt 7,2 volt, je led heeft 3,2 volt nodig en gebruikt 20mA, 7,2v - 3,2v= 4v die je weg moet werken, 4v : 0,02A = 200 Ohm, die zijn er niet dus pak je een weerstand van 220 Ohm, let wel dat de led nu op zijn felst brand, je kunt altijd een hogere weerstand gebruiken. Als ik iets fout uitleg hoor ik het graag van iemand!

    mvg Armin
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    Schots en Scheef vindt dit leuk.
  3. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    sorry hoor maar zoek zelf eens n keer iets op ipv 100.000 topics te openen over de meest simpele dingen...
     
  4. Szeedijk

    Szeedijk

    Lid geworden:
    23 nov 2012
    Berichten:
    1.109
    Locatie:
    Hilversum
    @cotjeh sorry, maar ik probeer altijd eerst de antwoorden te vinden voordat ik een nieuw topic open. Alleen ik ben net een paar weken in de RC wereld gekomen. Dus waar jij misschien aan 2 woorden genoeg hebt heb ik er nog wel meer nodig. Ervaring.
    Wat voor jou dus misschien simpele dingen lijken kunnen voor mij een uitdaging zijn.

    @armin: bedankt voor de pics en uitleg...
     
  5. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    er staan meerdere bouw verslagen met de meest uiteenlopende zaken.

    Zoek functie in de menubalk van het forum: zoeken, kan je specifiek per forum onderdeel zoeken.. kijk gewoon goed bij anderen.. je hebt nu echt heel veel topics gestart.. dat is best wel vervelend.. laat dan een moderator alles in 1 topic gooien en maak daar een algemeen vragen topic van zoals al meerdere hebben gedaan..

    Damn.. kijk eens rond hoe andere diverse dingen doen..
     
  6. Szeedijk

    Szeedijk

    Lid geworden:
    23 nov 2012
    Berichten:
    1.109
    Locatie:
    Hilversum
    Zoals ik al gezegd had, zoeken doe ik genoeg. En ja je komt de meest uiteenlopende zaken tegen. Maar als daar niet alle antwoorden in zitten of ik begrijp het niet rest me niets dan toch te vragen?

    En ik dacht het juist netjes te doen door per item een topic te starten. Zodat als iemand anders gaat zoeken hij niet een compleet topic met vanalles en nog wat door moet lezen maar dan alleen over dat item leest.
    Was dus met goede bedoeling. Als dit hier not done is dan vind ik het natuurlijk geen probleem om in 1 topic verder te gaan.

    En rondkijken doe ik echt genoeg hoor...
     
  7. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    Probleem is dat juist dan het overzicht een beetje zoek raakt..
    Het gaat namelijk nogsteeds over dezelfde vrachtwagen.
    Alleen het probleem/ de vraag is anders.

    Maargoed... moderators zeggen er blijkbaar ook niks van dus het zal wel..
    Beetje apart eigenlijk want die zijn normaal juist heel erg van t alles op de schop gooien..
     
  8. Szeedijk

    Szeedijk

    Lid geworden:
    23 nov 2012
    Berichten:
    1.109
    Locatie:
    Hilversum
    Los van wel of geen ingrijpen van de mods. Ik zal er rekening mee houden.

    Hopelijk even goede vrienden ;)
     
  9. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    Oh ja wel hoor haha..

    T is ook nix persoonlijks.. t valt alleen op dat het steeds vaker gebeurd dit soort dingen.. jah en jij was net even de druppel in dit geval ;)

    iig succes met de beugel.
    De beste manier is idd 1 gaatje per lamp of 2 iniminie gaatjes waar precies 1 draad doorheen kan.. dan aan de binnenkant alles "bij elkaar" solderen en op een stekker oid's zetten.. Voordeel van n stekker is dat je het dan zonder problemen los kan koppelen. Nadeel is t neemt meer ruimte in beslag.
     
  10. Szeedijk

    Szeedijk

    Lid geworden:
    23 nov 2012
    Berichten:
    1.109
    Locatie:
    Hilversum
    Ik offer me wel op :D

    Aangezien ik super bright LEDjes gebruik "moeten" ze recht naar voren schijnen. Dus daar moet ik even iets op verzinnen. Stekker had ik inderdaad al bedacht. Wil wel mijn body los kunnen blijven halen. Heb al mooie kleine gevonden.
     
  11. Frans Wiggers

    Frans Wiggers

    Lid geworden:
    2 okt 2012
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Zoetermeer
    Persoonlijk heb ik geen moeite met die vragen in een nieuw topic.

    Wel tegen het afblaffen van iemand die meschien een foutje maakt
    omdat hij of zij nog niet zo bekent is met forums.
    Stuur gewoon even een pb bericht en leg het even uit hoe het werkt.

    Ik citeer (Damn.. kijk eens rond hoe andere diverse dingen doen..) dan is dit niet nodig.
    En schrikt het nieuwe leden niet af.
    We zijn tenslotte allemaal eens begonnen.

    Het is makelijker als je inderdaat een bouwproject start over je wagen
    waar je de vorderingen laat zien en waar je dan deze vragen in kan stellen.
    Aldoende leerd men, en meschien is er een moderator die je daar bij even wil helpen.

    ik hoop probleem op gelost als het dan al een probleem was.

    Ontopic dan maar weer,

    Over de lampenbeugel gewoon gaatje achter in de lamp maken voor de led (ik zelf heb deze led in 5mm in de beugel filmpje in mijn topic)
    achterkant led zwart schilderen en pootjes kort afknippen en dundraad er op solderen
    krimpkous er over en wha la perfekte oplossing, om dat je de kleine gaat je dan nog kan gebruiken voor dimlicht in te maken dormidel van meschien groupner gloeilamje.

    en anders kom je maar eens langs, ik zal van de week wel een foto plaatsen hoe ik het gedaan heb.
     
    Schots en Scheef vindt dit leuk.
  12. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    Wanneer ga je weer varen.
     
  13. Lucky Luke Truck Pulling

    Lucky Luke Truck Pulling

    Lid geworden:
    26 apr 2020
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Kockengen
    Goedemiddag, ik ben een leek op gebied van stroom, maar ik heb een scaleclub lampenbeugel met 6 leds erin. Er zit geen weerstand bij. Ik heb een accupakket van 4,8Volt, moet hier dan een weerstand tussen? Of kan je hier dan gewoon een plus-draad aan de ene kant doen en een min-draad aan de andere kant als je ze paralel verbind?
     
  14. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.651
    Locatie:
    Drenthe
    nee, volgens mij zijn de meeste LED's tussen de 2,4 en 3 volt, en door elkaar ca 30 mA; dus dan MOET je een passende weerstand gebruiken; mogelijk zou je 2 LED's in serie kunnen zetten, en evengoed een kleine weerstand ermee in serie; bespaart wat stroom.
     
  15. Lucky Luke Truck Pulling

    Lucky Luke Truck Pulling

    Lid geworden:
    26 apr 2020
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Kockengen
    Oké, dat is dan 2,4 - 3 volt per led begrijp ik....
    Dus met een 4.8 volt accu pakketje kun je in principe 2 leds aansluiten, en misschien 4 als je mazzel hebt zeg maar. Of begrijpelijk ik dit nu verkeerd....
    Misschien als je het snapt is het niet zo moeilijk, maar als je kennis bij 0 begint daarin is het even abra cadabra haha
    Ieder z’n ding
     
  16. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
  17. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.651
    Locatie:
    Drenthe
    Als je er verder geen gegevens van hebt, zou ik de allemaal apart aansluiten, en dan uitgaan van de laagste spanning (2,5V) en30 mA
    Dan krijg je een weerstand van rond de 77Ohm; iets kiezen wat er in de buurt komt, maar wel 6 x dus.
     
  18. Lucky Luke Truck Pulling

    Lucky Luke Truck Pulling

    Lid geworden:
    26 apr 2020
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Kockengen
    Bedankt, ook voor de bovenstaande link.
    Hier kan ik wat mee.
    Het is voor ons geen noodzaak in de micropulling sport, maar wel leuk als het werkt.
    Nogmaals bedankt
     
    Schots en Scheef en trialrolf vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina