verlichting (mcd)

Ik wil voor mij voor de eerste keer verlichting aanbrengen op een model. Mijn vraag hierover, hoeveel mcd per led gebruikt wordt door mede modelbouwers voor zoeklicht en navigatie? Hier heb ik op dit moment geen gevoel bij.

Dank voor jullie reactie.
Freddy

Ik heb hierop geen antwoord, maar mogelijk dat je in dit draadje inspiratie vind:
tl-buislampen

Het begint met tl-lampen, maar er staan ook andere verlichtingsvoorbeelden in.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wil voor mij voor de eerste keer verlichting aanbrengen op een model. Mijn vraag hierover, hoeveel mcd per led gebruikt wordt door mede modelbouwers voor zoeklicht en navigatie? Hier heb ik op dit moment geen gevoel bij.

Dank voor jullie reactie.
Freddy
Hallo Freddy zoek eerst uit welke maat led bij jou model past. 10,5,3, of 1mm.Aan de hand hier van kan je de voorschakelweerstand vast stellen.Als je dan die waarde weet kan je wat spelen met de weerstand,dus wat grotere weerstand,betekend iets minder licht.De minimale weerstand mag je niet verminderen. Groetjes W.W.

WW en Hezik dank voor jullie reactie. De info voor Tl had ik al gezien, dit komt goed van pas.
Ik weet nu na enig zoeken wel wat ik wil en indien teveel licht dan pas ik, zoals WW aangeeft, het aan met een extra weerstand (of groter).

Mag ik jullie vragen hoe jullie de weerstanden bij meerdere (50) aantallen verwerken in het model?

Freddy

hallo freddy
of je zet al de weerstanden op een printplaatje het beste is zo een brugje van vroeger in de radio's;maar of die nog te krijgen zijn????
en vanaf daar vertrek je met je draden naar de betreffende led's
of je soldeert ze gewoon IN de bedrading en doet er een krimpkousje overheen
nu hoe ik het gedaan heb ik de zinnia
ik heb 12 volt aan boord maar dat is teveel voor de leds zoals je reeds weet
nu heb ik een diode of 5 achterelkaar gezet en vanaf daar ben ik de weerstanden gaan berekenen
over een diode valt een paar mv zo kan ik de verschillende lichtsterkten regelen zonder dat ik al de weerstanden die in de kabels zijn gesoldeerd hoef te vervangen
ik heb dus allemaal de zelfde werstanden maar BV voor de landingslichten van het heli platform branden ze sterker dan die achter de vensters
de vensters zitten op het laatst van de diode rij de landings lichten ietsje meer naar voor
zo ook met de navigatie verlichting
een verstraler die morse kan seinen zit haast helemaal vooraan maar door de korte brand tijd zit deze led op over spanning dus tegen de grens waarde aan
maar zo flits hij dus wel heel hardt
omdat deze niet zo dikwijls wordt gebruikt valt de levensduur toch nog mee

het aftakken van 2 stroom banen is makkelijk er dan van af een print plaatje
je neemt twee dikke draden die je blank maakt en daar soldeer je dan dunnere draden aan die naar de betreffende leds voeren
als je deze dan allemaal gedaan hebt dan doe je die (als je het hebt) mooi in een (naargelang de lengte)krimpfolie voor papier en laat deze door het krimp toestel heen gaan
en zo krijg je een mooi geisoleerde bundel kabels wat niet teveel kost en makkelijk in het model kan vast gemaakt worden
aan de uitstekende draadjes soldeer je de weerstanden en daar een krimpkousje overheen en alles is geisoleerd

groetjes raf

Hallo RAF ,

even een klein vraagje : wat voor weerstanden heb ik nodig voor leds om op 12 volt te kunnen werken ?

bij voorbaat dank , hans

Ok.. hoeveel leds wil je aansluiten?

Het is eigenlijk vrij simpel. Als je een led koopt, krijg je daarbij de gegevens voor die led (of even vragen aan winkelier). Dat kan bijvoorbeeld zijn '1.5 v, 40mA'.

Stel jij wil die op een 12v accu aansluiten. Dan krijgt het ding 12v en brand door, dus moet er een weerstand tussen. Die weerstand moet 12 - 1.5v = 10.5 volt 'wegnemen' bij 40mA.

De wet van ohm: R (weerstand in Ohm) = U (spanning in volt) / I (stroom in ampere)

Vullen we dat in.. R = 10.5 / 0.04 = 262,5 ohm.

Stel nu dat je meerdere weerstanden in serie wilt zetten, zeg 5, op die 12 volt.

Dan wordt het 5*1.5 volt = 7.5 volt.. dus 12 - 7.5 volt = 4.5 volt wat de weerstand moet 'pakken', bij 40 mA.

Dat weer in de wet van ohm stoppen:
R = 7.5/0.04 = 187.5 ohm.

Op de link die ik gaf, geef je bij 'TOTAL LED's' in hoeveel ledjes je in serie wilt zetten. Bij LED Voltage, geef je het voltage wat de led wil hebben, bij LED Current geef je de stroom die de led mag hebben en bij 'Total voltage' vul je in op welke accuspanning je het wil aansluiten.

Als je het controleert, zul je zien dat de waardes voor de weerstand niet altijd overeenkomen met je eigen berekening. Hier is een hele simpele reden voor: weerstanden worden geleverd in series met standaardwaardes. Wat het scriptje op die link doet, is de dichtsbijzijnde bestaande weerstand kiezen.

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo

beter kan ik het niet verwoorden
je kan zo maar geen led aansluiten als je de werk spanning van deze led niet weet
dit is een eerste vereiste
en de site die hezik heeft opgegeven is heel eenvoudig in gebruik

groetjes raf

Nog even voor de duidelijkheid.. leds zijn stroomgestuurd. Je kunt niet zeggen 'ik heb 10 ledjes die 1.5 volt willen, dus ik sluit ze op een 15v voeding aan'. Het resultaat daarvan zou ontploffende ledjes zijn. Je moet er dus een weerstand tussen zetten.

Er zijn overigens nog veel meer van dat soort calculators, misschien dat je een van de anderen overzichtelijker vind. Als je bij google zoekt op 'online led calculator' vind je er zo een stuk of tien.

Hallo Freddy.Kijk op de volgende links daar tref je alles aan over leds.Zijn zeer goed voor modelbouwers.http:/linetec.nl/electronics/leds/led_2. en http:/faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html Deze laatste is een calculator voor voorschakelweerstanden.Zelf werk ik veel met 1 mm leds en dan met een spanning van 3 volt zoals op mijn compleet uitgevoerde duwverband.Veel plezier.
http://www.linetec.nl/electronics/leds/led_2.html
http:/tweakers.net/cme/ledweerstand.html

Laatst bewerkt:
Back